Doctorand la Cambridge:

Mihai Brezeanu
Foto: HotNews.ro

Ce te invata sistemul educational britanic este cum sa gestionezi informatiile, cum sa cauti informatiile de care ai nevoie

de Magda Barascu HotNews.ro

Vineri, 13 februarie 2009, 13:46    STUDII | STUDII & STRATEGII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Mihai Brezeanu si-a facut doctoratul in microelectronica in Marea Britanie. La Cambridge. Este castigator al bursei oferita de Gates Cambridge Trust, fundatia filantropica a lui Bill Gates. Inainte sa plece la doctorat, a castigat Werner von Siemens Excellence Award pentru  lucrarea de diploma de la Politehnica bucuresteana. Dupa 4 ani de Marea Britanie, a ales sa se intoarca in Romania, unde lucreaza in cercetare la o companie americana. Si ii place. La nebunie.

Ce-am facut in Marea Britanie

In Anglia am facut un doctorat in Cambridge pe inginerie, microelectronica, care teoretic trebuia sa dureze 3 ani si 3 luni, dar a durat aproape 4 ani, din octombrie 2003 pana in august 2007. Aceasta e, de fapt, durata normala.
Mihai a studiat 4 ani la Cambridge
Foto: HotNews.ro

Am avut doua burse. Romania nu era in UE cand am aplicat eu, a intrat in UE pe
finalul doctoratului meu, asa ca am avut nevoie de doua burse: una clasica, pentru
care aplica orice student, si o bursa pentru ceea ce ei numesc overseas students, adica studenti din afara UE. Bursa cea mai consistenta a fost oferita de Gates Cambridge Trust. A doua, ORS, este oferita de statul britanic studentilor din afara Uniunii Europene.

Cum am aplicat pentru doctorat

Pentru a ajunge student al universitatii, a trebuit sa depun mai multe aplicatii. In primul rand,  cea de baza: am aplicat la universitate, adica, in cazul meu, la Departamentul de Engineering. Nimeni nu te ia in considerare pentru bursa daca nu ai aplicatia asta. In
acelasi timp, am aplicat la cateva burse despre care exista niste hint-uri pe site-ul universitatii. Exista si bursa Ratiu care se da pentru orice universitate din Marea Britanie  si pentru orice student roman.

Lucrurile merg asadar in paralel. Daca esti acceptat de departament, informatia aceasta ajunge mai intai la cei care se ocupa de burse si mai apoi la studenti. Exista o buna coordonare interna care conduce la evitarea situatiilor de genul primesti bursa si nu esti acceptat la universitate.

De ce Anglia si de ce Cambridge?

In primele 10 universitati ale lumii, 8 sunt americane, iar celalalte doua sunt Cambridge si Oxford. Pe stiinte ingineresti, University of Cambridge este cea mai valoroasa universitate non-americana din lume, peste Oxford, undeva in top 3-ul  mondial.

In timpul facultatii, candva in anul 4, am asistat la o prezentare facuta de Florin Udrea, un inginer electronist plecat din Romania in 1991. Prezentarea a fost organizata de fostii lui profesori, cu care tinuse legatura, pentru studentii de la Electronica din Politehnica bucuresteana. Mi-a placut mult ce si cum a prezentat. Am pastrat legatura cu el prin email, m-a invitat in anul meu de master din Romania doua luni ca visiting student la
Cambridge, i-a placut cum m-am miscat, mi-au placut si mie Universitatea si mediul de acolo. Am aplicat, am fost acceptat, asta a fost. Faima universitatii a fost un motiv, faptul ca exista un departament si un supervisor de care sa ma leg cumva a fost al doilea motiv.

Cum a fost experienta sistemului educational britanic comparativ cu cel romanesc

In Romania am facut facultatea si un an de master, acolo am facut un doctorat. In primul an de doctorat a trebuit sa ma duc la cursurile anului 4 de acolo, sa dau 3 examene ca si cum eram student de anul 4 si, evident,  sa iau examenele acelea. Era conditia obligatorie pe vremea aceea, cred ca este si acum. Oricum,  m-am dus la cursuri si de placere.
Mihai la ceremonia de absolvire
Foto: HotNews.ro

Modalitatea de predare a cursului e destul de diferita la Cambridge fata de Bucuresti. La noi cursurile sunt de 3 ore si se scrie pe tabla, la ei cursurile sunt de 50 de minute, toti studentii primesc materiale xerocopiate inainte, iar pe tabla se scrie arareori. Prefer sistemul englezesc: cursuri mai scurte in care se da topic-ul inainte si nu se pierde atata timp cu scrisul pe tabla.

Am fost si la cursuri pe care le-am facut in Romania, de circuite digitale sau dispozitive electronice, de pilda, si pot sa spun ca in ceea ce priveste ce se preda la curs nu sunt diferente semnificative. Eu am fost placut surprins sa constat ca la materiile care se predau si in Romania, diferentele nu-s mari, baza este pusa foarte bine.

La partea de aplicatie, au si ei ore de laborator care seamana destul de mult cu ale noastre. In locul seminariilor noastre, au asa-numitele supervisions. In loc sa te duci la un seminar cu grupa, 15-20 de oameni, ai 3 sau 4 intalniri pe semestru in grupe de cate 2 sau 3 studenti cu un tutor. In general, pentru supervisions, ai de facut o tema, o faci, daca nu o faci complet, vezi ce n-a mers, daca o faci, poate ai intrebari din curs, oricum ai un dialog cu cineva care iti raspunde. E o interactiune foarte rapida si foarte buna.

Un lucru foarte bun e munca pe proiecte

Anul 4 se sfarseste, pe langa examene si alte lucrari pe care le ai de facut, cu un proiect care nu e neaparat o chestie practica, dar este un lucru care implica responsabilitate maxima din partea studentului. I se da o tema si este cuplat cu alti doi sau trei studenti: sa faca un robotel, de exemplu, sau sa faca un calculator stiintific, sau un soft, etc. Are fiecare partea lui de proiect, au 3 luni sa se consulte cu oamenii care le conduc lucrarea, dar ei se ocupa efectiv de realizarea proiectului. E un veritabil spectacol intr-o zi anumita zi in aprilie cand cei care au proiecte practice isi prezinta lucrarile.

Intr-o sala imensa, se prezinta, de exemplu, roboteii. Toata lumea asista la produsul muncii fiecaruia, timp de 3 ore se aud doar zgomote, roboteii indeplinesc diverse comenzi, e un show total. Se poate lesne observa pasiunea celor care au lucrat la fiecare proiect, cat si mandria legata de faptul ca au facut un lucru care ramane dupa ei. Li s-a pasat si responsabilitatea, si au facut ceva care le-a si placut. Asta nu prea exista in Romania.
Un lucru foarte bun e munca pe proiecte
Foto: HotNews.ro



Nu m-as aventura in a compara sistemele doctorale, e foarte complicat, sunt foarte diferite. Sistemul romanesc este luat dupa cel francez, cu examene, cu colocvii. In Anglia e foarte simplu: ai first year report (la Cambridge raportul e mult mai important decat examenul de sustinere), urmat de examenul de sustinere al raportului. Examen care este o
discutie cu doi profesori din universitate, din care unul este supervisor-ul tau. Dupa care urmeaza 2-3 ani in care Universitatea nu-ti mai cere nimic, ramane doar dialogul periodic dintre tine si supervisor-ul tau. La sfarsit, dupa ce ai predat teza, care este de departe evenimentul cel mai important din doctorat, urmeaza VIVA, examenul final,  sustinut de student in fata a doi evaluatori.  Unul din universitate, dar nu supervisor-ul tau, si un altul din afara Universitatii (in cazul meu a fost un profesor din Barcelona).

Cum a fost experienta insulara

E complicat de spus, are multe aspecte. Partea educationala, partea de doctorat, m-a pus in fata unei situatii cu care nu eram obisnuit: aceea de a fi student si de a nu ma bate nimeni la cap cu regularitate. Dupa primele luni si dupa primele discutii cu supervisorul, am constatat ca sunt pe cont propriu. Doctoratul este, de fapt, cum ar trebui sa fie si facultatea: in primul rand optiunea celui care-l face. E drept, ai niste sefi sau profesori, dar personajul principal esti tu. Daca tu faci lucruri care te plictisesc si nu esti interesat si nu comunici acest lucru, e problema ta. Trebuie sa fii foarte responsabil cu ceea ce faci, ca platesti niste bani, sau, daca plateste bursa pentru tine, oricum te-ai straduit mult ca sa ajungi acolo. Interesul tau este de a iesi o treaba cat mai buna din ceea ce faci.

In mediul de la Cambridge, mi-a placut ca, orice idee mai trasnita aveam, supervisor-ul Florin, care mi-a devenit prieten, sau advisorul, Gehan Amaratunga, un profesor sri-lankez cu care de asemenea m-am imprietenit, spuneau: OK, ai o luna la dispozitie si gandeste-te la chestia asta. Chiar daca era in mod clar o idee fara aplicabilitate imediata sau chiar trasnita. Eram intrebat daca vroiam sa particip la intalniri pe anumite teme, era o foarte mare flexibilitate.
 
Intr-o teza de doctorat se intampla uneori sa pornesti cu o idee si sa te tii de ea, alteori se intampla sa mai schimbi putin tema pe parcursul ei, cum mi s-a intamplat mie. Asta mi-a placut foarte tare pentru ca te mentine mereu viu. In plus, politica lor este sa te cam arunce in groapa cu lei .
 
 
Mihai Brezeanu

Intr-o teza de doctorat se intampla uneori sa pornesti cu o idee si sa te tii de ea, alteori se intampla sa mai schimbi putin tema pe parcursul ei,  cum mi s-a intamplat mie. Asta mi-a placut foarte tare pentru ca te mentine mereu viu. In plus, politica lor este sa te cam arunce in groapa cu lei . Se asteapta de la tine ca din al doilea an sa te duci la conferinte si sa prezinti lucrari, sa scrii lucrari pentru jurnale, chiar daca ti se pare ca rezultatele acumulate nu sunt fantastice. Ti se spune: ia uita-te tu atent la ce ai facut, aduna tot si vezi daca nu iese de vreo lucrare. In general, tot ce ai duce nu la una, ci la vreo trei lucrari.

La doctorat n-a fost vorba de a ingurgita o cantitate uriasa de informatii. Pana la urma, grosul de cunostinte l-am acumulat in facultate, chiar in liceu. Ceea ce te invata sistemul educational britanic este felul in care sa gestionezi informatiile, felul in care sa cauti informatiile de care ai nevoie si apoi felul in care stii sa impachetezi si sa prezinti mai departe propriile tale rezultate.

Recomand Anglia, in general Europa de Vest

Neavand foarte multi bani, n-am circulat foarte mult in zona, dar am gustat cat am putut de mult din cultura locala foarte cosmopolita. Greu de spus cat din ea mai e britanica. E interesant sa vezi si sa te lepezi de complexe. Eu m-am lepadat de complexele de inferioritate si de superioritate cu care venisem din Romania. Complexe de inferioritate de genul ca suntem rusinea Europei din toate punctele de vedere, de la educatie, la strazi, la civilizatie, la sport, la cultura si la orice. Dar si cel de superioritate, conform caruia suntem cei mai buni la distractie sau in materie de caldura umana. E adevarat, eu nu am interactionat numai cu englezi, dar mi-am facut niste prieteni minunati.
 
Eu m-am lepadat de complexele de inferioritate si de superioritate cu care venisem din Romania.
 
 
Mihai Brezeanu

La partea cu distractia am constatat ca baietii ne-o iau inainte cu multe si pot sa dau numeroase exemple pe tema asta. Pe de alta parte, am constatat ca sunt chestii care nu functioneaza nici la ei, dar ei le trateaza mult mai lejer. De pilda, sunt mult mai relaxati in relatia cu autoritatile, asta neinsemnand ca accepta orice li se baga pe gat. Privesc anumite locuri in context. Mi-a trebuit mult sa inteleg acest lucru. Acum incerc sa vad lucrurile bune mult mai mult decat o faceam inainte.

Cel mai tare mi-au placut...

Prietenii pe care mi i-am facut care sunt si romani si straini. Ei sunt motivul pentru care m-as intoarce oricand acolo. Mi-a mai placut mult sentimentul de comunitate pe care culmea, nu-l vezi ca-n filmele americane, pompos, mereu si peste tot. Il simti in anumite momente cheie si in chestiuni aparent banale.

Am fost acolo in timpul atentatelor de la metroul londonez din 2005. Am fost surprins sa constat ca mass-media erau foarte aproape de politie, pompieri si de oameni. Si in loc sa se isterizeze, incercau sa se alature celor care incercau sa salveze ce mai era de salvat. Oamenii simpli erau foarte sobri. In Cambridge, de pilda, era un festival de film. In seara de dupa atentate, oamenii au venit in masa la festival, imi amintesc ca era o proiectie in aer liber. Era un fel de trecere peste momentul acela apasator fara sa-l minimalizeze, dar si fara sa se dovedeasca invinsi de atentate.
 
Mi-am dorit sa ma intorc din secunda in care am plecat. Am visat mereu momentul revenirii. Aveam imaginea Papei Ioan Paul al II-lea, care de cate ori se ducea intr-o tara noua, ingenunchea si saruta pamantul.
 
 
Mihai Brezeanu

Cand i-am vazut cat de natural si-au reluat viata, mi-am dat seama de ce au ajuns unde au ajuns. Probabil asta a fost lectia cea mai de pret: sa simt, in astfel de momente dure, un fel de fibra sociala pe care altfel nu aveam cum s-o vad. Noi nu numai ca nu o avem asa ceva in Romania, dar nici nu avem cum s-o avem din cauze istorice. Fibra asta nevazuta ar trebui insa sa fie targetul nostru macar pe termen foarte lung.

De ce m-am intors in Romania

Mi-am dorit sa ma intorc din secunda in care am plecat. Am visat mereu momentul revenirii. Aveam imaginea Papei Ioan Paul al II-lea, care de cate ori se ducea intr-o tara noua, ingenunchea si saruta pamantul. Secventa asta mi-am imaginat-o de zeci de ori: cum o sa fac acelasi lucru cand o sa ma intorc in Romania. Evident ca viata mi-a aratat ca e uneori poate fi fix pe dos decat iti imaginezi tu. Emotia cea mare a venit in momentul in care am parasit Anglia. Trebuie spus ca m-am intors de foarte multe ori in Romania in perioada mea de doctorat, n-a fost o despartire de 4 ani in care sa nu vin deloc. Cand insa am realizat ca plec de tot din Anglia, a fost foarte dureros, mai ales din cauza prietenilor pe care i-am lasat acolo.

M-am intors din multe motive, dar mai ales pentru ca eu ma simt extrordinar de bine in Bucuresti. Nu neaparat in toata Romania, ci mai ales in Bucuresti. Ma simt mai bine acum decat ma simteam in 2003, stiind si lucrurile pe care Cambridge-ul m-a invatat. Familia si cea mai mare parte a prietenilor mei sunt aici si eu ma simt extraordinar in orasul asta. Imi dau seama ca mai are nevoie de cel putin 50 de ani ca sa devina un oras normal la cap, dar energia pe care o simt adesea pe strazile sale e irezistibila.

Ce recomand

Unui tanar studios i-as recomanda cu mare caldura un master, o experienta de un an in strainatate. Cine vrea sa faca un doctorat, trebuie sa se gandeasca foarte bine. Recomand studiul unui an in strainatate oricarei persoane care vrea sa profeseze in domeniul pentru care s-a pregatit.

In primul rand, este expunerea la un sistem educational diferit. Apoi, se creeaza conexiuni foarte valoroase in domeniul in care vei activa. In fine, sansa de a trai intr-un mediu total diferit de cel in care te-ai format.
 
Trebuie sa te documentezi foarte bine inainte si sa discuti cu profesori, cu fosti si actuali studenti. Ii sfatuiesc pe cei interesati sa se orienteze catre marile universitati, atat americane cat si europene.
 
 
Mihai Brezeanu

Chiar si pentru oamenii care vor sa traiasca in Romania, experienta unui an afara este bine venita. Englezii isi trimit in general copii afara, nu neaparat in Europa sau in America, ci, din ce in ce mai mult, in Asia.

Daca se doreste un doctorat, trebuie sa te documentezi foarte bine inainte si sa discuti cu profesori, cu fosti si actuali studenti. Ii sfatuiesc pe cei interesati sa se orienteze catre marile universitati, atat americane cat si europene. Fara o alegere inspirata si fara a tinti mereu sus, exista riscul sa nimeresti intr-o universitate de mana a 14-a, intr-un catun din Anglia. De exemplu, paradoxul face ca University of Cambridge sa fie a doua din Cambridge, din punct de vedere al numarului de studenti si de angajati, dupa Anglia Ruskin University, pe care o insa o surclaseaza din punct de vedere valoric.

Ochii mari, alegerea trebuie facuta in functie de clasificarile universitatilor pe domenii. Nu e obligatoriu ca o universitate sa fie foarte buna la toate. Targetul ar trebui sa fie la top 20 din fiecare domeniu. Nu trebuie sa te multumesti cu putin ca e pacat.

Ce fac acum in Romania

Din septembrie 2007, la o luna dupa ce m-am intors, lucrez la Honeywell, o corporatie cu radacinile in America, infiintata undeva la inceputul secolului trecut. Honeywell e acum o multinationala care are in Romania mai multe entitati, printre care un laborator de cercetare pe senzori in Bucuresti, SLB-Sensors Laboratory Bucharest. Suntem un colectiv de 15 oameni, foarte divers din punct de vedere profesional: ingineri, matematicieni, fizicieni, chimisti.
 
Incerc sa-mi duc munca pe aceleasi coordonate pe care am inceput-o in Cambridge. E o atmosfera minunata. Trebuie sa marturisesc ca am facut o alegere neasteptat de buna si ca ma duc cu foarte mare placere la serviciu.
 
 
Mihai Brezeanu

Dintre cei 15, 12 sunt doctori, cinci obtinandu-si titlul la universitati din Vest, iar alti trei au petrecut perioade de timp semnificative lucrand si predand in strainatate. Unul dintre colegi este membru corespondent al Academiei si toti au mare experienta in cercetare. Alaturi de ei, incerc sa-mi duc munca pe aceleasi coordonate pe care am inceput-o in Cambridge. E o atmosfera minunata. Trebuie sa marturisesc ca am facut o alegere neasteptat de buna si ca ma duc cu foarte mare placere la serviciu.

Cum este Romania dupa 4 ani de Anglia

Este o mare diferenta intre marile orase si provincie. Bucurestiul e net mai bine decat era acum 4 ani, pornind chiar si de la infrastructura care, in ciuda injuraturilor generale, s-a imbunatatit simtitor. Dar boom-ul cel mare este cel cultural. Se intampla in fiecare seara evenimente, sunt multe concerte, spectacole de teatru, intamplari de toate soiurile, si e un soi de vibratie care face Bucurestiul un oras extrem de viu. Orasul asta are foarte mare nevoie de o sala mare de concerte si de un stadion multifunctional.

Comunitatea de romani din Cambridge

Este o comunitate plina de viata. Avem o asociatie infiintata putin dupa plecarea mea - Cambridge Romanian Society. Cu ocazia infiintarii asociatiei, am aflat ca sunt mult mai multi romani in Cambridge decat stiam eu ca sunt. Initial, a fost un nucleu de 7-8 oameni care ne-am imprietenit, i-am mai descoperit usor-usor pe altii, asociatia are acum in jur de 50 de membri si asteapta din ce in ce mai multi.

Cum poti deveni postgraduate student la Cambridge

Primul pas pentru a urma la University of Cambridge cursurile unui Master sau a unui doctorat (PhD), este ca un departament sau o facultate sa te admita ca student. Formularele ce trebuie completata si toate demersurile ce trebuie facute in acest sens sunt de gasit pe site-ul Board of graduate studies, institutia universitara care se ocupa de acest subiect.

Bill Gates a initiat, in 2000, Gates Cambridge Trust care ofera, anual, 100 de burse pentru postgraduate students studiind in cam orice domeniu de activitate.

Alte institutii care ofera burse consistente sunt
EPSRC Engineering and Physical Sciences Research Council
BBSRC Biotechnology and Biological Sciences Research Council
Welcome Trust Sanger Institute
Open Society Institute
Ratiu Family Foundation
In plus, site-uri precum www.jobs.ac.uk ofera inclusiv informatii despre burse de Master sau PhD.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
9315 vizualizari
  • +3 (5 voturi)    
    sincere felicitari (Vineri, 13 februarie 2009, 14:20)

    fer01914 [anonim]

    ptr optiunea pe care ai facut o in vederea perfectionari si mai ales ptr ca ai les sa te intorci acasa dovedind ca tanara generatie poate schimba in bine viitorul tarii! Felicitari!
  • -3 (5 voturi)    
    news (Vineri, 13 februarie 2009, 14:43)

    brediceanu daniel [anonim]

    Cu ceva timp in urma, media mentinea vie povestea unui copil care a fost repatriat din SUA in Cuba si caruia guvernul cubanez dorea sa ii ridice o statuie. Un ziar destul de cunoscut comenta ironic ceva de genul ca sunt atat de rare cererile de repatriere in Cuba dinspre SUA incat guvernul ridica statui pentru fiecare caz in parte.

    Completez si eu aici, oridecateori cineva se intoarce in tara, nu conteaza motivul, i se dedica articol in ziar.

    Domnilor ziaristi, unii dintre noi au colegi in strainatate, chiar si la doctorate. Stim cum este , din povestirile lor originale. Ce prezentati aici e doar praf in ochi, in ochii acelora care nu stiu nimic de asta si ia totul de bun.
  • -1 (3 voturi)    
    felicitari man (Vineri, 13 februarie 2009, 14:43)

    Daniel [anonim]

    Bravo Dom'le.
  • +3 (5 voturi)    
    Felicitari (Vineri, 13 februarie 2009, 14:57)

    elena [anonim]

    Si eu am terminat un master in America si imi doresc sa ma intorc acasa, in Bucuresti....toata lumea din jur imi spune ca sunt defecta pentru ca imi doresc sa revin dar eu ma bucur ca mai sunt si altii ca mine care inteleg motivele pentru care ne intoarcem acasa :)
    • -2 (4 voturi)    
      Oare (Vineri, 13 februarie 2009, 15:13)

      G [anonim] i-a raspuns lui elena

      Si eu am terminat un doctorat in Germania si m-a dus gandul sa revin in tara. Am fost de sarbatori si am urmarit showul bocist de atunci incoace si zau ca nu am senzatia ca e o idee buna.

      Eu am avut norocul sa gasesc o firma buna dupa doctorat, dar am o prietena care s-a intors acasa si nu pare prea fericita.

      Mai gandeste-te! Dincolo de concedii...
    • -1 (1 vot)    
      . (Vineri, 13 februarie 2009, 19:57)

      Mda [utilizator] i-a raspuns lui elena

      din america in... bucuresti?! maaaaare greseala! macar de era orice alt oras, mai curat, civilizat, etc
  • 0 (2 voturi)    
    Bun articol (Vineri, 13 februarie 2009, 15:01)

    -Ovidiu- [utilizator]

    Foarte bun articol.

    Multumesc pentru link-uri.
  • 0 (2 voturi)    
    felicitari... (Vineri, 13 februarie 2009, 15:31)

    neutrino [utilizator]

    pt. articol si pt. Mihai....intr-adevar o exerienta in afara te schimba mult..Succes pe mai departe
  • -1 (1 vot)    
    Mihai Brezeanu (Vineri, 13 februarie 2009, 15:32)

    Anca TEODORESCU [anonim]

    Mihai,
    M - au miscat cuvintele tale despre adevaratul motiv care te - ar face vre - o data sa te intorci acolo in Anglia...si acesta este, prezenta prietenilor adevarati. As fi extrem de onorata daca asa cum eu am facut - o, m - ai considera ca facand parte din cercul tau de prieteni, in care
    m - as simti profund onorata.
    Faptul ca ti - ai oferit un nou taram de posibilitate in a te exprima pe tine si valoarea ta, fac din tine un om implinit, adevarat exemplu de urmat.
    Iti multumesc ca ai impartasit cu mine aceasta experienta de viata si te felicit fiindca meriti
    intr - adevar!
  • 0 (2 voturi)    
    electronica_prom_2002 (Vineri, 13 februarie 2009, 15:43)

    electronica_prom_2002 [anonim]

    E baiatul lui Ghe. Brezeanu de la Electronica si Telecom din Buc. Un tip foarte capabil si el si taica-su prof. de Dispozitive si Circuite Electronice si altele la sectia micro-Electronica. Faptul ca a ajuns acolo e intr-o oarecare masura si meritul influentei tatalui sau, prof. universitar fiind, insa spre deosebire altii care stau in umbra parintilor, el era destul de inteligent si bine pregatit ca sa poata realiza ceva singur, ceea ce a si facut.
    Bravo lui si succese!
  • -3 (3 voturi)    
    burse de studiu (Vineri, 13 februarie 2009, 15:53)

    Elena [anonim]

    Cele mai consistente burse de studiu pentru mastere sau doctorate in strainatate sunt cele din programul Orizonturi Deschise al Fundatiei Dinu Patriciu.
    Sunt 100 de burse a cate 15'000 dolari fiecare.
    • 0 (2 voturi)    
      Romani si "romani" (Vineri, 13 februarie 2009, 17:59)

      Viq [anonim] i-a raspuns lui Elena

      Se putea ????

      Omul asta, asa cum a putut el, si-a valorificat la maximul priceperii sale potentialul.
      Si pune cateva vorbe aici, ce mi de par de mult bun simt, pentru cei din natia lui.
      Tot respectul, Mihai si voua celor ce receptati deschis ce incearca el sa comunice.

      Dar "natia"-i mai raspunde pe ici-colo si cu ironii "ecvestre" sau trimiteri viclene la bursa-mita a hotului petrolist.
      Frumos e pamantul asta romanesc, dar prea rabdator uneori.
  • +1 (1 vot)    
    depinde (Vineri, 13 februarie 2009, 16:02)

    pita [anonim]

    A te intoarce sau nu acasa dupa ce ai studiat afara depinde de multi factori si nu ar trebui sa constituie un criteriu de clasificare. Ma bucura sa aud ca sunt oameni care dupa experienta din afara se reintegreaza in societate si de cele mai multe ori aduc ceva bun cu ei. Dar exista domenii in care dupa ce te-ai specializat in afara nu-ti poti gasi o nisa in Romania. cunosc cazuri in care dupa un doctorat in vest, dorul de casa a fost ata de puternic incat nu a contat nimic altceva. Acum pozitia mult inferioara pregatirii, lipsa perspectivei si umilirile zilnice nu fac decat sa-si doreasca sa plece din nou.
    In cazul meu , dupa anii petrecuti la doctorat si postdoctorate in UK ideea reintoarcerii acasa ma deprima deoarece dominatia non-valorii (mai ales in mediul in care as lucra - universitar dar nu numai) mi se pare inacceptabila si nu vreau sa fac nici un compromis in acest sens. Sper ca oamenii care se intorc acasa sa reuseasca sa sadeasca acea "fibra sociala" de care vorbea autorul articolului iar societatea romaneasca sa fie mai coeziva dar personal ma indoiesc. As vrea sa gresesc!
  • +2 (2 voturi)    
    ai dreptate... (Vineri, 13 februarie 2009, 16:22)

    marlene [anonim]

    a te intoarce sau a nu te intoarc depinde de la caz la caz..de la om la om. Nici eu nu imi doresc sa ma intorc...si in cazul meu nu numai din cauza domeniului..insa am o fetita si nu imi doresc sa creasca in acest mediu..Poate ca in timp se va schimba, sper spre binele celor buni care raman insa nu am timpul si rabdarea necesara sa astept..Toate cele bune tuturor
  • +1 (1 vot)    
    UK si PhD (Vineri, 13 februarie 2009, 17:21)

    dodi [anonim]

    Intru totul de acord cu opiniile doctorandului.
    "VIVA" este examenul oral, ca nu se confuzeze nimeni.
    Sunt cateva idei relativ omise, desi ofera niste guidlines generale. Intr-adevar, sunt de acord cu initiativa unui an de master in strainatate, dar sa iei decizie pentru un PhD nu sta in "vorbitul" cu profesorii, ca nimeni nu sta sa-ti arate tie cu degetul ce poti sa faci cu viata ta. Networking-ul este altceva si intr-adevar iti poate influenta culoarea carierei. In general trebuie sa sapi singur sa vezi daca vrei sau nu un PhD, plus ca o asemenea diploma cere o dedicare 100% pentru topicul tau. In general studentii isi pierd interesul dupa vreo 1.5-2 ani si se poate alege praful de timpul investit. Poate ca ar fi fost frumos sa emfaseze si cum s-a straduit sa-i iasa teza buna. It's been hell for me in my 3rd year. But all great now.
    All the best.
    Bristol over. To you Cambridge
  • -2 (4 voturi)    
    da (Vineri, 13 februarie 2009, 18:00)

    Anton [anonim]

    ce a uitat sa spuna baiatul este ca este fiul profesorului Brezeanu, asa ca acele cursuri la nivel european pe care le mentioneaza sunt cursurile tinute de tatelul...iar bursele de la Bill Gates nu sunt nici ele chiar pomana data oricui...asa ca cea mai buna recomandare ptr un tanar studios e sa isi gaseasca niste parinti profesori universitari.
    • +2 (4 voturi)    
      Nu-i chiar asa (Vineri, 13 februarie 2009, 18:48)

      Mari [anonim] i-a raspuns lui Anton

      Cine vrea cu adevarat...poate. Eu sunt de la tara, cu parinti muncitori nu profesori universitari...fara tata de la 16 ani si cu 3 frati (toti am facut facultate). Am facut doc afara fara sa ma ajute nimeni. Inca mai sunt pe afara...poate intr-o zi o sa ma intorc...cand o sa se mai schimbe cate ceva.
      • 0 (2 voturi)    
        asa e (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 0:14)

        Anton [anonim] i-a raspuns lui Mari

        Asa e, bravo. Problema e ca oameni ca tine nu se arata publicului, nu isi expun povestea in ziare. De ce? Pentru ca voi continuati sa munciti, sa avansati, pentru ca va luptati pentru ce obtineti si pentru ca nu aveti timp de povesti....Din nou:bravo! Sper ca intelegi acum ce vreau sa spun: nu imi place atitudinea de a prezenta drept mari filozofi si realizati odraslele universitare, in timp ce povestile mult mai interesante ale atatora care se lupta din primul pana in ultimul moment in viata raman nescrise.
  • 0 (2 voturi)    
    bravoo (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 0:02)

    jonelu [anonim]

    felicitari, un exemplu de invingator care a invatat afara dar s-a intors in Romania!!!!
  • 0 (2 voturi)    
    articol util (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 1:58)

    un alt electronist prin UK [anonim]

    Articol util pentru cei care vor sa vada cum e pe afara.

    Succes in RO, dar cred ca o sa regreti in scurt timp ca te-ai intors. Problema e ca in RO nu poti realiza nimic, pentru ca te ucid micile mizerii cotidiene. In UK iti folosesti energia in scop productiv la birou sau la scoala, pe cand in RO ti-o consumi airea cu prostiile zilnice, de la plata facturilor, drumuri pe la banci si imbulzeala de prin supermarkets.

    PS> Felicitari si hotnews-ului pentru articolele despre experienta Romanilor prin strainatate. Poate ar fi util sa creeze o sectiune dedicata celor care vor sa studieze in strainatate, pentru ca multi ari vrea sa incerce, dar nu stiu ce optiuni au.
  • +1 (1 vot)    
    felicitari (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 2:07)

    Maria [anonim]

    pt articol. si eu am studiat in anglia trei ani, acum sunt in europa de vest pentru o perioada si vreau sa ma intorc in tara. inteleg perfect ce spui legat de perioada ulterioara atacurilor teroriste si de spiritul de comunitate "ne"-opulent. sper ca atunci cand ma voi intoarce in romania sa ma reintegrez la fel de usor ca si tine. din pacate mi s-a atras atentia frecvent ca "englezismele" nu tin la noi
  • +2 (4 voturi)    
    Felicitari, Mihai (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 8:23)

    Petre Anghel [anonim]

    Mihai, primeste, te rog, felicitari de la un batran prof universitar, care nu-ti cunoaste parintii, nu te cunoaste nici pe tine, dar isi da seama din interviul citit ca esti un tanar deosebit. Astept sa mai aud de tine. Este corect ce spui. Esti suficient de matur - rezulta din spusele tale - ca sa nu ai nevoie de incurajarile altora si sa nu te sperii de neimplinirile celorlalti. Sunt convins ca oameni ca tine si prietenii tai vor schimba Romania. Ceilalti se vor vaita pana la capat...
    Din pacate (sau nu), eu sunt cu stiintele umanioare, asa ca nu-t pot da sugestii...
  • +1 (3 voturi)    
    Felicitari lui si... (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 12:35)

    drona [utilizator]

    PARINTILOR care,i-au transmis o gena si asigurat educatie corespnzatoare unei asemenea gandire,ambitie si putere de munca.
  • 0 (0 voturi)    
    Alte burse si cateva sfaturi (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 14:25)

    Me [anonim]

    Pentru cei din domeniul stiinte sociale (psihologie, sociologie, economie...) mai este bursa ESRC, iar pentru umanisti, este AHRC. Colegiul (asta e aproape echivalentul caminului, as zice) ofera, de asemenea, burse.

    "Vorbitul" cu profesorii inainte de aplicarea la doctorat cred ca este foarte important si incurajat de universitate. Adica pe scurt, va uitati pe website la zonele de cercetare si intrati in contact cu profesorul sub care ati vrea sa va faceti doctoratul sa le vorbiti despre intentiile voastre de aplicare. Profesorii sunt foarte deschisi si incurajatori. Pentru sfaturi, contactati alti studenti care sunt deja acolo (puteti chiar incepe cu cei din link-ul societatii romanilor www.croms.co.uk).

    Parerea mea e ca sunt foarte multi studenti romani care ar avea sanse mari sa intre. Nu va temeti sa contactati profesorii si sa aplicati, in fond, nu aveti nimic de pierdut, ci doar de castigat!

    Bafta celor ce sa gandesc sa aplice.
  • 0 (0 voturi)    
    pacat... (Sâmbătă, 14 februarie 2009, 14:53)

    Ionut Petcu [anonim]

    Citeam in urma cu ceva vreme pe acest site un articol despre un alt doctorand care exprima in mare aceleasi idei: ca nivelul de cercetare din UK este peste alt nostru, dar ca nici la noi nu este asa de rau la nivel de licenta si materia e destul de bine structurata. Respectivul student isi permitea chiar sa critice putin societatea britanica.

    Cu toate acestea, observ in ambele cazuri ca lumea e de parere ca e cei care se intorc fac o greseala, iar unele comentarii sunt putin ironice. Oare chiar nu mai exista respect pentru valorile din Romania???

    Ii ridicam in slavi pe sportivii care fac performanta, dar ne batem joc de valorile din cercetare... Si ce daca parintii lui sunt profesori? Nu-ti iei doctoratul doar pe numele parintilor. Dovada sta faptul ca i-au trebuit 4 ani in loc de 3 ani si 3 luni sa-si obtina diploma. In Romania, chestia asta ar fi vazuta ca un esec, dar in statele vestice e ceva normal: se poate intampla sa nu ai rezultatele dorite, in timpul estimat.

    Cel mai mult conteaza sa stii ce vrei de la viata, nu ce-ti spun ceilalti. Normal ca sunt si cazuri in care te intorci si esti calcat in picioare, dar totul tine de fiecare individ in parte si de modul in care stie sa-si faca treaba si sa comunice cu cei din jur. Ma cam indoiesc eu ca o persoana care munceste din greu nu e apreciata (oriunde ar lucra: in Romania sau alte state mai dezvoltate dpdv economic).
  • -2 (2 voturi)    
    vax (Duminică, 15 februarie 2009, 4:09)

    Zev [anonim]

    <Ce te invata sistemul educational britanic este cum sa gestionezi informatiile, cum sa cauti informatiile de care ai nevoie.>

    'ai ma? No kidding? Te-ai apucat deja sa scrii "Microelectronica pentru toti' sau stai sa-ti ofere mineducatiei un grant? Truismele spuse cu un aer pretios sunt tot ce ai invatat de pe la briti? Mi-s dezamagit.
  • 0 (0 voturi)    
    va rog (Marţi, 24 februarie 2009, 15:39)

    anca [anonim]

    daca s-ar putea sa-mi dati adresa de mail a lui Mihai.e urgent.va rog sau mai multe dtealii despre el macar.va multumesc
    • 0 (0 voturi)    
      for anca (Joi, 26 februarie 2009, 18:35)

      mihai [anonim] i-a raspuns lui anca

      scriemiceva@hotmail.com


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie