Interviu Student

Razvan Isac
Foto: Arhiva personala

Bursier la Dickinson College USA: Cei care sunt afara au datoria ca intr-o buna zi, sa aduca inapoi in Romania ceea ce au invatat

de Magda Barascu Hotnews

Marţi, 23 februarie 2010, 0:08    STUDII | STUDII & STRATEGII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Razvan Isac este student in ultimul an la Dickinson College in Statele Unite. A locuit in Japonia 4 ani, este indragostit de chitara clasica, castigator de festivaluri internationale si nationale la categoriile lui de varsta, si are de gand sa-si continue studiile in Statele Unite cu un program de master. HotNews Student a stat de vorba cu el despre atuurile si oportunitatile pe care ti le ofera sistemul educational american, despre viata de student intr-un colegiu din apropiere de New York si despre facilitatile pe care ti le ofera un campus universitar american.

De ce Dickinson College?

Dickinson College este un colegiu, de dimensiuni mult mai mici decat universitatile mari. Categoria in care se inscrie este cea de “Liberal Arts” – Tier 1, unde ideea principala este bazata pe o pregatire multi-curiculara, inter-disciplinara. Alegerea unei specializari se produce cu timpul iar studentii sunt incurajati (in fapt, obligati) sa aleaga materii dintr-o multitudine de domenii  pentru a vedea care sunt specializarile compatibile cu profilul lor.

Dickinson College ofera specializari in 41 de domenii. Dickinson nu este o scoala cu profil tehnic sau ultraspecific, iar cei care vor sa urmeze Dreptul sau Medicina pot face doar Pre-Med sau Pre-Law aici. In schimb, Dickinson ofera MBA-uri foarte bune in International Business and Management, Economie, Stiinte Politice, Studii Internationale, Engleza, Limbi Straine (Franceza, Germana, Spaniola, Japoneza, Rusa etc.) sau Biologie – acestea sunt specializarile cele mai populare aici.

Am ales Dickinson pentru ca au o traditie enorma (primul colegiu fondat in Statele Unite dupa Semnarea Independentei -1783), o conducere recenta (ultimii 11 ani) incredibil de ambitioasa, profesionista si vizionara si pentru ca au ca valoare de baza ideea unei educatii UTILE intr-un mediu profund globalizat. Un fost coleg si prieten de familie (roman) studia aici si mi-a recomandat sa ma uit pe site. Intre timp, acel prieten a terminat Dickinson. Acum lucreaza in Londra, in City, la BlackRock. Asta spune multe despre ce poti sa faci dupa ce termini colegiul aici.
Dickinson College
Dickinson College
Foto: Arhiva personala

Academic doar primul semestru a fost mai greu, pana m-am prins cum trebuie lucrat in America. Sau mai bine zis ca trebuie sa lucrezi in America pentru rezultate.

Eu sunt in ultimul meu an aici, anul 4, am o dubla specializare principala (Majors -- International Business and Management & Franceza) iar ca specializare secundara (minor – Stiinte Politice). In plus, detin si un Certificat de Studii Politice de la Institutul de Studii Politice din Toulouse, Franta, unde mi-am facut anul 3 de studii. A fost un program de un an destinat studentilor Erasmus in care m-am putut incrie si eu. Cursurile au fost exclusiv in franceza, si am muncit cot la cot cu studentii francezi pentru note.  (GPA –ul meu general este de  3.82/4.0, pentru INBM este de 3.80/4.0, pentrut Franceza de 3.92/4.0, iar Certificatul l-am luat cu 15/20, iar 15 este transferat ca « A » pentru State conform politicilor de translatare a notelor).

De ce Statele Unite?

Pentru ca la sfarsitul clasei a XII-a, nu stiam unde sa dau la facultate in Romania. Pentru ca la noi riscurile de a te aplatiza intelectual in timpul universitatii sunt mult mai mari. Pentru ca la noi, profesorul vorbeste cu tabla. Pentru ca la noi, materia este covarsitoare si lipseste realismul in evaluarea capacitatii de munca a studentului. Pentru ca aici, daca muncesti, poti sa acoperi tot si poti sa justifici nota maxima pe care o iei pentru curs.  
   
In Romania ne rugam de conducere pentru ajutorul obligatoriu pe care ar fi trebuit sa  ni-l dea pentru application-urile pentru State

Sunt absolvent al colegiului national “Tudor Vianu”, care in 2002, era cel mai bun liceu de la noi. Intre timp, din cauza conducerii administrative execrabile si a lipsei de profesionalism si bun management, nivelul a scazut mult ca valoare. Nu vreau sa intru in detalii, dar va pot spune ca stateam sa ne rugam de conducere pentru ajutorul obligatoriu pe care ar fi trebuit sa ni-l dea pentru application-urile pentru State.
 
Adesea, a fi olimpic presupune o focalizare enorma asupra unui singur domeniu

In Romania, avem niste preconceptii enorme si extrem de inerte. Cea mai mare este obsesia cu olimpiadele. Suntem mult prea preocupati de acest aspect. Adesea, a fi olimpic presupune o focalizare enorma asupra unui singur domeniu ceea ce este in regula, daca vrei sa te duci in cercetare sau sa-ti dedici intreaga viata acelui subiect. Cu toate acestea, intr-o lume din ce in ce mai mica, unde o baza inter-disciplinara ajuta enorm in a intelege notiuni si probleme globale din perspective diferite, ultra-specializarea nu ajuta prea mult.
Dickinson College
Dickinson College
Foto: Arhiva personala

Trebuie sa stii mai de toate pentru a conduce. Pentru a conduce, trebuie sa intelegi multe lucruri din multe perspective, asa apar inovatiile. Aveam un dosar complet si divers. Am locuit in Japonia pentru 4 ani, aveam o experienta vasta in chitara clasica (castigator de festivaluri internatioanle si nationale la categoriile mele de varsta cand eram mai mic), facusem teatru intr-un liceu de informatica, avusesem o medie decenta (9.69 in timpul liceului), am avut o nota ok la BAC (9.76), calatorisem prin toata lumea si avusesem SAT-uri bune, fusesem in echipa de volei a liceului, joc tenis si fotbal. Aveam toate atuurile care ma recomandau ca un tip deschis, capabil si cu privirea inainte, nu cu capul in pamant. 

Mama mea are un mare merit in acceptarea mea aici. Ea m-a cam impins de la spate tot timpul cand eu eram prea comfortabil in Romania pentru a-mi schimba radical viata.

Avem o bibilioteca uriasa care e deschisa pana la 2 noaptea

E mai corect sa vorbesc din punctul de vedere al educatiei la Dickinson. Scolile difera in State. Noi suntem intr-un mediu suburban, istoric, fara tentatii prin imprejur, unde clasele au 15 studenti. Daca vrem sa vb cu profesorul dupa ore, nici o problema. Sta si vorbeste cu noi si pentru o ora. Daca vrem indrumare, avem telefoanele lor de acasa. Putem sa-i sunam. Raspund si in weekend. Comunicarea si provocarea intelectuala in timpul cursurilor este totdeauna prezenta.

Facilitatile sunt incredibile. Avem un centru de stiinte nou (si tineti minte, noi nu suntem scoala tehnica) de  $ 50 milioane. Avem wireless in tot campusul. Avem cel putin 500 de calculatoare ale scolii pe care le putem folosi oricand in reteaua interna Dickinson. Avem o bibilioteca uriasa care e deschisa pana la 2 noaptea. Si credeti-ma, ma prinde 2 noaptea destul de des acolo. EDUCATIE UTILA, practica, studii de cazuri concrete nu teorii abstracte. Programe de studiu afara impecabil puse la punct (Toulouse, Bremen, Bologna, Malaga, Nagoya, Yaounde, Moscova, Beijing, Madras, Norwich, Buenos Aires, Brisbane etc.)
Razvan in campusul colegiului
Razvan in campusul colegiului
Foto: Arhiva personala

Nu sunt prea multi romani care aplica aici si cand aplica, nu sunt primiti

Nu am colegi in momentul de fata. Bogdan Popovici, prietenul pe care il aveam aici si care mi-a recomandat colegiul a terminat in 2007. A mai fost o fata, Denisa Lazarescu care ulterior a intrat la Johns Hopkins Grad. School, si a terminat in 2008. In Carlisle, PA, nu exista comunitate de romani. Nu sunt prea multi romani care aplica aici si cand aplica, nu sunt primiti. Lumea, mai ales in Romania, nu prea aude de Dickinson decat in mediile specializate. N-am timp sa explic tuturor ca US News College Report are atatea defecte in alcatuirea criteriilor pe baza carora face clasificarea colegiilor (- noi suntem pe 42 am impresia, in Tier 1 - spre exemplu, 25% din nota finala este bazata pe reputatia pe care o are un colegiu – casuta asta e completata de fiecare presedinte de colegiu american.

Cat de la curent credeti ca e fiecare presedinte de colegiu asupra situatiei exacte de la toate celelalte  200+ colegii? – cati credeti ca sunt la curent cu modificarile si imbunatatirile MAJORE facute aici in ultimii 11 ani? Noi am incetat sa furnizam date celor de la US News – boicotam, alaturi de alte 80 de colegii acest clasament irelevant si prea putin detaliat.
 
In vacanta de primavara, cand altii merg la plaja, o sa merg intr-o excursie  si o sa participam la constructia unei case pentru o familia defavorizata financiar din Miami

Am continuat chitara clasica si am avut cateva concerte aici, la Dickinson. Urmeaza sa fac un Senior Recital de vreo 30 de minute, cu piese de Tarrega, Villalobos sau Brouwer. De asemenea, am facut si teatru in franceza (Eugen Ionescu chiar). Acum, in vacanta de primavara, cand altii merg la plaja, o sa merg intr-o excursie de tip Community Service in Miami, cu organizatia Habitat for Humanity si o sa participam la constructia unei case pentru o familia defavorizata financiar din Miami.

Joc fotbal si tenis intra-universitar, in campionatele interne universitatii. Am fost aproape sa intru si in echipa de tenis a colegiului insa nivelul e foarte competitiv. La americani nu exista cluburi de juniori pentru sportivi profesionisti, exista doar echipe in cadrul universitatilor din care se face recrutarea la echipele mari din NBA, NFL, NHL sau MBL.

Probabil ca ma voi muta la New York impreuna cu niste prieteni

Planul e sa raman sa-mi exersez dreptul de OPT (Optional Practical Training). Probabil ca ma voi muta la New York impreuna cu niste prieteni si imi voi cauta slujbe. De fapt, am inceput deja. Vreau sa-mi fac masterul aici. Si voi opta acum pentru ceva cu un nume pe care sa-l stie toata lumea (Columbia, Johns Hopkins etc.). E urmarea logica, avem o sumedenie de studenti care ajung acolo cu burse integrale.
Campusul Dickinson College
Campusul Dickinson College
Foto: Arhiva personala

Colegiul costa acum $51,000 iar eu am primit bursa lor academica cea mai mare (John Dickinson - $15,000 pe an) iar restul vine sub forma de ajutor financiar.
 
America e mare, iar americanii sunt de toate felurile - sunt multi ignoranti si anti-intelectuali, dar sunt si foarte multi mult mai inteligenti si muncitori decat cei care se cred buricul pamantului in Romania

Va zic eu cum e America. America e mare. Nu poti sa-i cuprinzi pe toti in stereotipuri. Da, multe sunt valabile, multe clisee din filme sunt reale. La cantina colegiului – desi mi-e greu sa-i zic cantina pentru ca mancarea e foarte buna si variata – avem masa de jucatori de fotbal american, masa de asiatici, masa de jucatori de Lacrosse. Ideea e ca sunt atat de diversi, atat de diferiti in functie de educatie, etnie, provenienta geografica incat nu exista alt cuvant ca sa-i descriu.

America e mare, iar americanii sunt de toate felurile (sunt multi ignoranti si anti-intelectuali, dar sunt si foarte multi mult mai inteligenti si muncitori decat cei care se cred buricul pamantului in Romania). Va marturisesc un lucru insa. Suntem norocosi ca ei au hegemonia mondiala si cred ca daca am analiza comparativ, ar fi fost mult mai rau cu altii la carma puterii mondiale (a se vedea China sau Rusia sau chiar puterile vechi de pe batranul continent).
      
Socuri culturale?

Da, multe. Am ratat experienta sociala primii doi ani. Inceputul a contat enorm. Grupurile se fac repede si nu se mai dezbina dupa. E amuzant sa ma uit in trecut si sa realizez ca simplul fapt ca nu mi-am lasat usa larg deschisa la camera mea in primul meu an a condus inevitabil la o izolare sociala. Faptul ca aveam usa inchisa (ceea ce noua cred ca ni se pare normal) pentru ei sugera faptul ca eram non-comunicativ.

In Franta, am avut ocazia sa-i prind pe americanii de la Dickinson care au venit cu mine intr-un mediu strain lor, dar familiar mie, in care pozitiile s-au schimbat. Mi-am facut o multime de prieteni acolo, am adus 4 prieteni/prietene in Romania pentru o saptamana. Acum, in anul 4 profit de pe urma asta si pot spune ca am o retea sociala vasta aici.
      
Ce-mi place cel mai mult la experienta americana

Oportunitatile. Facilitatile. Incurajarea perpetua, ideea ca sunt intr-un loc unde lucrurile sunt in miscare, oamenii sunt intreprinzatori, la curent cu cele mai noi evenimente si in mijlocul lor. Imi place campusul. Imi place ca la mine in camera se vorbesc 7 limbi straine. Te simti implicat in progresul global, te simti un cetatean global.
Razvan Isac in campusul universitatii
Razvan Isac in campusul universitatii
Foto: Arhiva personala
 
Mi-e dor

Sa ma intorc cu 300 din Piata Romana pana acasa. Sa vad oamenii in autobuze. Sa ma plimb pe Magheru sau pe Regina Elisabeta. Cafe frappe-urile. Mama, tata, familia, prietenii. Sa joc tenis cu tatal meu la Clubul Diplomatic. Sa vad meciurile Stelei.
 
Cei care sunt afara au datoria ca intr-o buna zi, sa aduca inapoi in Romania ceea ce au invatat

In 1848, Revolutia a venit ca un val ideologic adus de afara de studentii romani care studiasera in Franta sau Germania. Asta trebuie sa facem noi acum. Cei care sunt afara au datoria ca intr-o buna zi, sa aduca inapoi in Romania ceea ce au invatat. Sa faca lucruri bune pentru tara asta atat de plina de potential si atat de prost organizata. Sa lase disursurile de genul “cand sunt in strainatate, pretind ca nu sunt roman, ci sud-african.” Lasitate, nesiguranta, nesimtire. Noi suntem in strainatate pentru a imbunatati imaginea Romaniei pe care altii se chinuie atata sa o strice. E datoria noastra sa o facem.
 
Ce te invata scoala americana spre deosebire de scoala romaneasca

Desi avem toti origini diferite ne regrupam sub o umbrela comportamentala americana cred. Am prieteni americani, olandezi, sud-americani, indieni, greci, nepalezi, bulgari, francezi sau ucrainieni. Se vede ca europenii se inteleg mult mai bine intre ei si in plus, regiunile geografice isi fac simtita prezenta – ma inteleg perfect cu bulgarii, ucrainenii sau grecii. Mai putin cu sud-americanii. 
      
De ce Statele Unite si nu un alt sistem educational vestic?

Sunt foarte bine organizati, sunt foarte bine sponsorizati si atrag oamenii de cea mai buna calitate de peste tot. De fapt, in ziua de azi, intregul sistemul educational mondial incearca sa copieze metodele de succes americane. 
      
Cat de mult conteaza pentru cariera mea programul pe care il urmez

Conteaza mult cred. Am o varietate de informatii din diverse domenii nu numai business, franceza sau stiinte politice (daca vreti pot sa va vorbesc despre o gama mare de lucruri, de la Cavalerii Templieri pana la rotatia inversa a planetei Venus ca urmare a pregatirii “liberal arts”). Am o excelenta utilizare a 2 limbi straine + romana, o deprindere interdisciplinara si un orizont deschis care imi dau multa incredere indiferent daca voi decide sa intru in business, in stiinte politice, studii internationale, sa devin analist politic sau chiar politician.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3574 vizualizari
  • +7 (9 voturi)    
    Nu avem nici o datorie! (Marţi, 23 februarie 2010, 1:42)

    alex_1 [anonim]

    O facem daca vrem si pentru că vrem, nu e o datorie!!!!!
    • -2 (10 voturi)    
      devoreaza tot! (Marţi, 23 februarie 2010, 7:48)

      tine-o tot asa! [anonim] i-a raspuns lui alex_1

      da cand ai invatat pe gratis a fost bine?biet amarat!nu intelegi nimic nu-i asa?de aia o ducem atat de bine, din cauza mentalitatii tale si a multor altii la fel de seci la suflet ca tine!
      • +5 (11 voturi)    
        asa (Marţi, 23 februarie 2010, 10:36)

        arzdan [utilizator] i-a raspuns lui tine-o tot asa!

        si ce te-a invatat romania pe gratis, maestre? sa dai spaga? sa apreciezi banul, motorul universului? ca daca nu ai bani, esti un nimic? sa apleci privirea in pamant cand trece smecherul in fata ta? ca pe mine asta m-a invatat! PE GRATIS! si de-abia astept sa ii rasplatesc pe "invatatori"! tot pe gratis, bininteles.
        mai lasa-ti-ma cu mentalitatea comunista: romania v-a dat gratis scoala. aiurea. parintii vostrii au platit taxe, s-au chinuit sa va ia caiete si manuale, sa va dea la meditatii, sa dea bani la "fondurile" scolii, sa aduca atentii profesorilor...ce a fost gratis? intrebati-i pe parintii vostrii cat de gratis e invatamantul romanesc.
        salutari!
        • 0 (0 voturi)    
          nu-i chiar asa... (Marţi, 23 februarie 2010, 20:32)

          rogesteb [utilizator] i-a raspuns lui arzdan

          nu cred ca toate cheltuielile legate de invatamant ar putea fi suportate numai de parinti. Aceste costuri, ca si costurile pt. functionarea sistemului sanitar, pt. armata, politie etc sunt si pot fi achitate de o societate sau comunitate mai mare. Faptul ca mai toate institutiile enumerate mai sus nu functiioneaza asa cum ar trebui este alta poveste si se leaga strans de bunastarea si progresul societatii.
      • +3 (5 voturi)    
        of of (Marţi, 23 februarie 2010, 10:54)

        djaghah [anonim] i-a raspuns lui tine-o tot asa!

        1. nimeni nu a invatat pe gratis. au platit parintii nostri pentru scoala
        2. daca e obligatoriu...
  • +3 (3 voturi)    
    da... (Marţi, 23 februarie 2010, 2:19)

    AdiPir [utilizator]

    Ai dreptate alex_1, nu te obliga nimeni, dar eu spre exemplu as fi foarte fericit sa ma intorc inapoi in tara dupa facultate si sa pot sa fiu mandru de asta. bafta tuturor!!
    • 0 (0 voturi)    
      Anunturi burse pentru liceeni si studenti (Luni, 15 martie 2010, 2:55)

      anunturi208 [utilizator] i-a raspuns lui AdiPir

      Buna


      Este cu totul si cu totul adevarat. Eu am prins un MBA in Franta finantat 100% de un grup de firme. Chiar si taransportul si ceva bani de buzunar (750 Euro lunar). Am fasit anuntul intamplator pe un site (http ://www .finance-and-business.eu/) unde erau date o multime de anunturi de burse si finantari de studii in strainatate. Publicitate facuta de chiar Institutele de Invatamant Superior Straine. Va dati seama aia fac publicitate pentru asa ceva!
  • +4 (8 voturi)    
    pai (Marţi, 23 februarie 2010, 2:23)

    veninusrl [utilizator]

    sa incepem calculul cu miliardele pe care le trimitem anual in tara, noi cei generic numiti "capsunari".
  • +2 (2 voturi)    
    P.S. (Marţi, 23 februarie 2010, 2:34)

    AdiPir [utilizator]

    nu doar banii conteaza:P
  • -1 (3 voturi)    
    bravo, felicitari (Marţi, 23 februarie 2010, 3:13)

    dica [anonim]

    mare dreptate. aia din ro ramin in urma rau, conducatorii actuali nu sint capabili sa duca romania mai departe.....sint diferente imense. toti le stim, putini sint capabili sa faca ceva. daca nu va organizati/uniti nu faceti nimica, ajungeti intr-un mare ocean unde va pierdeti.
  • +4 (6 voturi)    
    succesuri!! (Marţi, 23 februarie 2010, 3:54)

    calugaru' vaxile [anonim]

    pai fuji inapoi cu mindrie patriotica. da' daca n-ai pile ai dat de dracu.
    • -4 (6 voturi)    
      Da (Marţi, 23 februarie 2010, 8:18)

      Gogu [anonim] i-a raspuns lui calugaru' vaxile

      Asa crezi tu. Daca are valoare reala o sa reuseasca. Nu mai e pe pile demult. Unde traiesti de nu stii? Omul e roman, nu corcitura care fuge dupa o bucatica mai buna. Stie ce are de facut pentru ai lui.
      • +4 (6 voturi)    
        :) (Marţi, 23 februarie 2010, 10:43)

        arzdan [utilizator] i-a raspuns lui Gogu

        "Nu mai e pe pile demult." :)) sigur ca nu mai e...in romania munca cinstita e apreciata si incurajata. inovatia nu e privita cu scarba. colegii nu se uita cu invidie cand vii bine pregatit din afara, se dau la o parte din fata ta si iti asculta sfaturile pertinente. in romania anului 3000 poate, in romania anului 2010 esti sapat inca de la otopeni. intoarce-te, amice! si multa bafta!
  • +4 (6 voturi)    
    Sa te intorci ,...? (Marţi, 23 februarie 2010, 6:05)

    Peter Badesco [anonim]

    Stai tu linistit, nu te vrea nimeni. Chiar daca stim cum sa administram, corect, fara coruptie, asta reprezinta un handicap. Daca nu furi , nu aparti locului. Daca esti cinstit si vrei sa ajuti , pentru romani inseamna ca esti bou. Daca insa vrei sa furi si dai spaga peste tot, ala esti, ai pus-o ,..te remarci ca foarte inovator si ai peste tot intrare, bineanteles pe unde dai.
    • 0 (0 voturi)    
      total (Marţi, 23 februarie 2010, 15:28)

      somebody [anonim] i-a raspuns lui Peter Badesco

      de acord cu Peter. In primul si in primul rand NU ne vor, ba chiar fac tot ce pot sa scape de noi. "Nu ne incadram in decor".
  • +9 (9 voturi)    
    inapoi (Marţi, 23 februarie 2010, 7:14)

    deconectat [anonim]

    da, m-am intors dupa 9 ani in New York, am gasit un job intr-o banca si nu au stiut cum sa ma dea afara mai repede, nu poti sa inveti pe cineva cu sila. EI cei de aici nu accepta experienta altora si nici pregatirea, EI cred ca ei sunt cei mai buni, eu stiu ca nu sunt cel mai bun. Ce ma ingrijoreaza dupa atatia ani este ca cei tineri gandesc ca si cei batrani, din pacate au aceeasi mentalitate. Romania mai are nevoie de inca 20 de ani pe langa cei mentionati de Brucan. Eu stiu ce am de facut, ma intorc in New York.....
    • +2 (2 voturi)    
      poveste similara si la mine. Credeam ca am o probl (Marţi, 23 februarie 2010, 20:46)

      mitza [anonim] i-a raspuns lui deconectat

      Credeam ca am eu o problema.

      Se pare ca mi se confirma ca asta e cu ADEVARAT mentalitatea romanilor.
      "N-ati mancat salam cu soia! Ne invatati pe noi ce e IT-ul? Noi am stat aici pe metereze zi lumina, iar tu erai acolo si vii sa ne dai lectii? Noi inca mai stam pe metereze zi lumina pt ca suntem IMPORTANTI, suntem STALPII":)) Saracii, chiar stau zi lumina pt ca n-au invatat ce inseamna definirea proceselor de lucru, knowledge transfer, balance your work, balance your life.

      Parca suna un cliseu dintr-un film prost.
  • +9 (9 voturi)    
    good luck to you (Marţi, 23 februarie 2010, 7:14)

    angel [anonim]

    Eu m-am intors in RO cu ce am invatat. Am acceptat sa lucrez pe un salariu mai putin de jumatate decit aveam in USA. Daca in State plateau bani grei pentru opinia mea si ce spunea eu era lege (domeniu IT) in Romania a fost ignorata sau a fost "ne inveti tu pe noi cum sa facem?". Asa ca mi-am dat demisia si am plecat la plimbare. Faceti voi cum stiti si o sa imi vad de ale mele, pe alte meleaguri.
  • 0 (4 voturi)    
    omul sfinteste locul (Marţi, 23 februarie 2010, 7:46)

    felicitari [anonim]

    felicitari!in sfarsit un om de bun simt.ce nu intelege majoritatea este ca trebuie sa si dam nu numai sa luam.de la societate, de la familie, de la prieteni.asta inseamna nu numai educatie ci si constiinta de sine si evolutie.imi pare rau pentru majoritatea care nu face astfel.niste bieti involuati, sa apuce cu mainile si picioarele si sa nu dea nimic inapoi.omul sfinteste locul.
  • +4 (6 voturi)    
    Experienta din afara e privita cu invidie in Ro (Marţi, 23 februarie 2010, 8:20)

    mitza [anonim]

    Din pacate, tristul adevar, nu e un mai mare rau pe care poti sa ti-l faci tie insuti, decat sa dai exemple de ce ai facut in afara si sa imparti o viziune a schimbarilor in Romania.

    Prin definitie, orice schimbare este intampinata cu rezistenta, din cauza fricii de necunoscut.

    Iar romanii stau pe ultimul loc in ceea ce priveste spiritul de echipa. O experienta din afara nu e decat o amenintare, si daca nu ai pe cineva sus in ierarhie care sa te sustina(pile, intr-adevar), esti os de dat la caini.

    Nu te mai uita inapoi.
    • 0 (2 voturi)    
      bravo (Marţi, 23 februarie 2010, 10:37)

      arzdan [utilizator] i-a raspuns lui mitza

      foarte bine zis si foarte adevarat.
      • 0 (0 voturi)    
        multumesc, vorbesc din propria experienta... (Marţi, 23 februarie 2010, 16:25)

        mitza [anonim] i-a raspuns lui arzdan

        experienta trista...
  • +2 (4 voturi)    
    copil (Marţi, 23 februarie 2010, 8:50)

    dr doom [anonim]

    si eu gandeam ca el la varsta lui, saracul de el, nu stie ce-l asteapta. viseaza cai verzi pe pereti si vorbeste de datoria de a aduce ce-a invatat in Ro. copile tata, fugi tu inapoi in Ro sa vezi ce bine o sa-ti fie si cat de bine te vor primi. evident, nu stii ce inseamna viata si mai ales nu stii ce va urma in urmatorii ani. nimic nu este ceea ce pare in ziua de azi, nu mai fi atat de optimist ca sincer, incepe sa-mi fie mila de tine.
  • +3 (5 voturi)    
    sigur (Marţi, 23 februarie 2010, 10:32)

    arzdan [utilizator]

    Sigur, intr-o zi as vrea sa ma intorc si sa rasplatesc Romania pentru ce mi-a oferit. Pentru felul in care m-a invatat de mic ca munca cinstita nu te duce departe, ca e mai bine sa furi decat sa stai cu burta pe carte. Pentru felul in care m-a invatat ca nu ajungi nicaieri fara relatii. Pentru felul in care m-a invatat valoarea banului si celebra zicala banul il face pe om. De-abia astept sa ii recompensez pe toti cei care mi-au format caracterul parshiv.
  • +2 (4 voturi)    
    Hai nu ma-nnebuni! (Marţi, 23 februarie 2010, 10:39)

    JohnAndrew [anonim]

    Chiar asa? Eu am scoli (la nivel de graduate) in Canada si Spania si de cam 1 an jumate incerc sa ma intorc in RO si sa ma angajez (doar pt. faptul ca mi-e dor mult de Ro). La 300 de aplicatii facute in mai multe randuri acolo nu m-a sunat nimeni. Asa ca sa ma lasi. In conditiile astea raman pe afara fara nici cea mai mica urma de sentiment de vinovatie.

    Eu am vrut, am insistat, dar acolo unde nu esti dorit nu e cazul sa o faci la nesfarsit. Las' ca poate or vrea altii, eu mi-am facut datoria, dar alegerea se pare ca nu-mi apartine. Mergem si noi unde suntem doriti. Voi vizita tara in concedii si weekenduri.
  • -2 (4 voturi)    
    Excelenta perspectiva (Marţi, 23 februarie 2010, 11:31)

    Gelu [anonim]

    Este destul de trist ca exista români care încurajează pe toată lumea să plece în afară, cât mai repede dacă se poate!! Voi credeţi că alte naţiuni s-au ridicat pentru că cetăţenii lor au dat bir cu fugiţii la cea mai mică greutate? Dacă toţi profesioniştii pleacă din ţară cum ar trebui să se îndrepte lucrurile? În loc să încurajăm cât mai multe persoane cu educaţie superioară să intre în toate domeniile noi zicem chestii de genul "nu veni bă, că nu te vrea nimeni", "educaţia obţinută în afară nu-ţi aduce decât invidie". Şi ce dacă unii sunt invidioşi? Mare chestie, că parcă nu s-ar găsi alte lucruri pentru care să fie invidiat cineva, dacă nu ar fi asta. Persoanele cu adevărat pregătite o să-şi găsească întotdeauna loc de muncă şi probabil vor fi bine plătite. Nu te vrea nimeni, deschide o firmă. Nu, lumea vrea să te caute o firmă acasă să-ţi dea salariu de 100.000 de euro, fără să se zbată de loc. Dacă voi credeţi că aşa stau lucrurile în străinătate sunteţi naivi. Aşa că mai scutiţi-mă de văicărelile voastre.
    • 0 (0 voturi)    
      experiente personale (Marţi, 23 februarie 2010, 12:09)

      Technicus [utilizator] i-a raspuns lui Gelu

      Cei care au emis opinii negative la intoarcerea in Romania au trait experienta asta.
      Uite inca una, reala:
      - intors din Canada in Romania (situatie bunicica in Canada),
      - cautat de lucru in RO vreo 6 luni - singurele oferte in urma CV-urilor puse pe Internet pe site-uri romanesti au venit pentru posturi in Cehia, Spania si ... Afganistan! (sfaturi de "bine" din RO: sa taie din CV experienta din Canada, ca lumea il va crede un ratat)
      - persoana respectiva e acum pe undeva in Europa de Vest.

      Chestia cu firma in RO: buna gluma. Contractele se iau numai pe spagi la directori si "recomandari" insistente ale amicilor sus-pusi. Plus jungla legislativa.

      Mai intai sa invete cei ramasi din RO sa accepte competentele si experienta celor care au lucrat in strainatate.
    • +2 (2 voturi)    
      Pentru Gelu Buticaru' (Marţi, 23 februarie 2010, 12:09)

      JohnAndrew [anonim] i-a raspuns lui Gelu

      Bai Gelule, tu crezi ca toti vrem sa fim buticari ca tine? Tu crezi ca un doctor intr-un anumit domeniu vrea sa isi deschida un butic la colt de strada doar fiindca vrea sa ramana in Ro? Tu gandesti poate prin prisma afacerii tale marunte de obtinut documente de la cadastru sau de batut la masina formulare la biroul de preschimbari permise de conducere, dar tinerii scoliti sunt specializati, au dezvoltat abilitati pe care un business propriu (mai ales in Ro) nu il poate oferi. Ce mare smecherie sa ai un business in Ro? Uite, eu nu am chef de birocrati, de taxe, de "alergat" prin Bucuresti si sa stau de fapt in trafic toata ziua, de la un client la altul. Eu am chef de cercetare, sau de management, sau de consultanta super specializata.
      Asta vrea un abslovent din afara. Si de cele mai multe ori obtine. Venitul in Ro, cu deschiderea de crasma in cartier nu e o optiune pt. noi (dar pt. tine se pare ca da si iti merge bine).
  • 0 (2 voturi)    
    Re:referitor datorie (Marţi, 23 februarie 2010, 11:35)

    Urs [anonim]

    Sa fim seriosi nu exista nici o datorie fata de tara, care oricum nu ne ofer nimic bun. Daca vrei sa te realizezi cu adevarat mai bine ramai acolo unde te specializezi ai mult mai multe oportunitati si usi deschise.
    • -1 (1 vot)    
      nimic? (Marţi, 23 februarie 2010, 12:45)

      Ruxandra [anonim] i-a raspuns lui Urs

      Cum adica nu datorezi nimic tarii? Unde te-ai nascut? in pustiu? Un om fara radacini este un om fara viitor.
      Traiesc in afara tarii acum, este mai bine aici din o mie puncte de vedere, insa acasa este un singur loc pe lume. De aceea planuiesc sa ma intorc pentru o vreme.
      Oamenii ''mari'', adevaratii lideri isi iau timp pentru a-i invata pe altii!
      • +1 (1 vot)    
        :) (Marţi, 23 februarie 2010, 16:01)

        arzdan [utilizator] i-a raspuns lui Ruxandra

        acasa e unde e familia. un petec de pamant detinut de niste baroni locali nu se mai poate numi acasa...asa cum spui si tu "pentru o vreme" e frumos...in vacanta, fara griji...
        • 0 (0 voturi)    
          :) (Miercuri, 24 februarie 2010, 11:56)

          Ruxandra [anonim] i-a raspuns lui arzdan

          ''acasa'' nu este in niciun caz un petec de pamant, total de acord, este un sentiment pe care ti-l dau mai multe lucruri impreuna: familia intreaga la masa, locul unde mergeam la scoala generala, strada pe care ma jucam, certurile vecinilor pe locurile de parcare, liceul unde nu m-am simtit niciodata integrata, facultatea cu profesoare mult prea dure, primul prieten, aleea din Herastrau unde am fost sarutata pentru prima oara... si atatea alte lucruri pe care aici nu le am...
  • 0 (0 voturi)    
    Bravo!!! (Marţi, 23 februarie 2010, 12:42)

    Ruxandra [anonim]

    Un om cu bun simt!! Lucrurile se vor schimba in Romania pentru ca exista tineri care vad lucrurile ca tine, care au ocazia sa vada si altceva, un alt sistem in afara tarii, pentru a putea face apoi o comparatie si o SCHIMBARE!!! :)
    O imbratisare!
    P.S.: Inteleg perfect dorul de tara! ....
    • 0 (0 voturi)    
      dorul (Marţi, 23 februarie 2010, 16:03)

      arzdan [utilizator] i-a raspuns lui Ruxandra

      dorul ma omoara
      ca sa plec din tara
      • 0 (0 voturi)    
        pt arzdan (Miercuri, 24 februarie 2010, 11:58)

        Ruxandra [anonim] i-a raspuns lui arzdan

        daca nu ai trait in afara tarii, incearca! nu e chiar atat de roz pe cat pare atunci cand esti in tara si te plangi, cum si eu faceam, de atatea lucruri...din punct de vedere material este mai bine, insa nu se rezuma la asta... diferentele culturale sunt cele care te fac u neori sa te simti strain...dar incearca! merita! este o experienta.
  • +1 (1 vot)    
    Cine a platit? (Marţi, 23 februarie 2010, 12:54)

    Andrei [anonim]

    O chestie de principiu: cine a finantat studiile facute in strainatate? Daca trimite statul roman cele mai bune odrasle afara sa fie educate, sa invete sa fie buni manageri, diplomati, cercetatori pe banii romanilor ai putea spune ca se poate pune problema de datorie. Daca bursele si tot ce tine de educatia de afara sunt oferite de statul respectiv nu ar fi mai potrivita o loialitate fata de cei care iti dau posibilitatea asta?
  • 0 (0 voturi)    
    bun (Marţi, 23 februarie 2010, 13:27)

    amidona [anonim]

    iata un interviu bun cu un subiect bun. acest domn a inteles foarte bine viata americana, e deschis, activ si increzator. aceast a e calea ce buna, oameni buni .
  • 0 (0 voturi)    
    De la Gelu Buticaru pt. IonutAndrei (Marţi, 23 februarie 2010, 13:47)

    Gelu [anonim]

    Vezi tu prietene aici e problema: te gândeşti numai la obstacole. Nu zic că nu ai dreptate, există multe obstacole în România, dar există şi foarte multe oportunităţi pentru cei cu specializări de nişă. Această realitate se datorează faptului că numărul de specialişti adevăraţi este încă mic în multe domenii. Lasa-mă să-ţi ofer un exemplu: sunt doctorand în ştiinţe politice şi în acest moment sunt la Madrid cu o bursă. Am intrat la doctorat şi am primit această bursă pentru că am vrut studiez o problemă care mi s-a părut interesantă într-un mod inedit. Dacă ar fi fost o mie de cercetători care studiează aceeaşi problemă ca şi mine atunci probabil că s-ar fi gândit şi la perspectiva mea. Ceea ce vreau să spun este că există şi oportunităţi de cercetare. În plus s-au făcut investiţii în infrastructura de cercetare în ciuda părerii generale despre universităţile româneşti. Personal nu am nicio intenţie să rămân în Spania pentru că am încredere în potenţialul meu şi în potenţialul ţării mele. Dacă pot să pun o întrebare: de câţi cercetători americani ai auzit care au decis să plece în alte ţări numai pentru că nu şi-au găsit un post într-un an? Eu unul nu am auzit de prea mulţi. În concluzie: "ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country".
  • 0 (0 voturi)    
    de ce sa te intorci in tara? (Marţi, 23 februarie 2010, 14:42)

    expat [anonim]

    Ca sa-si bata joc de tine niste analfabeti ? Cunosc un caz in care un super specialist roman recunoscut ca expert pe plan mondial a ales sa munceasca in Romania si niste analfabeti invidiosi din Ministerul Justitiei si-au batut joc de el, i-au sabotat pozitia de sef al grupului European al expertilor audio si i-au blocat toate initiativele pentru o serie de proiecte de cercetare stiintifica cu fonduri Europene. Conducerea MJ a stiut si a patronat tot timpul aceste manevre. Vedeti mai multe detalii pe:
    http://www.cotidianul.ro/palma_lui_basescu_l_a_lovit_pe_grigoras-105403.html
    si
    www.forensicav.ro
  • -1 (1 vot)    
    un Nobody (Marţi, 23 februarie 2010, 16:35)

    angel [anonim]

    Daca imi spuneati ca e de la MIT, Harvard, Princenton, Cambrige, Yale, mai ziceam. De colegiul ala nu a auzit nici dracu, si am trait si eu vreo 10 ani in State.
    Eu am facut Aeronave in Romania demult, si nu fac mare caz de asta.
    De ce faceti interviuri cu persone mediocre din diaspora? Pot doar presupune ca ailalti va ignora complet.
    • +2 (2 voturi)    
      Faptul ca tu nu cunosti nu inseamna ca nu exista (Miercuri, 24 februarie 2010, 13:53)

      gicad [utilizator] i-a raspuns lui angel

      Iar faptul ca ai facut aeronave in RO nu e subiect de facut "caz" - mai mult de cioc mic si joc de glezna. Esti de mai bine de 10 ani in "state" dar tot mitica ai ramas. Scrie-le anonim :-) la astia de la hotnews ca e un expert in aeronave, cel mai tare de la Hindenburg incoace, in America si le lasi telefonul tau. Asa o sa citim si noi un interviu cu un specialist fara laudatori (ca i-au murit saracul)
      Patetic coane - patetic

      G
  • 0 (0 voturi)    
    razvan's the best (Marţi, 23 februarie 2010, 18:43)

    avi [anonim]

    allez razvan allez razvan alleeeeeeeeeeeeeeeeez
  • +1 (1 vot)    
    Vi se pare cunoscut? No comment! (Miercuri, 24 februarie 2010, 15:08)

    Eugen Blajan [anonim]

    “Să se întoarcă în ţară, nimic nu-l îmbia. Aflase că la căile ferate care se construiau nu erau preţuiţi inginerii valahi. Oamenilor puşi în fruntea înnoirilor nu le-ar fi plăcut să vadă printre ei pe unul mai destoinic, mai întreprinzător, mai îndrăzneţ decât ceilalţi, ameninţând să le strice rosturile strămoşeşti şi să le tulbure tihna unei vieţi care se mişca ivaş-ivaş prin colb, ca diligenţele de acum cincizeci de ani.”

    Radu Tudoran – “Taoate pânzele sus!”


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie