Interviul LinkedIn

Ciprian Trandafirescu
Foto: HotNews.ro

Ciprian Trandafirescu:"Fara networking nu poti sa faci nimic, marketing-ul clasic nu mai poate sa faca fata intr-o piata atat de competitiva"

de Andreea Flintoaca HotNews.ro

Luni, 27 aprilie 2009, 12:36    JOBURI | CONSILIERE

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Are 32 de ani, a fost broker de imobiliare in Canada si in Romania si, de cateva luni, isi construieste propria afacere pe baza contului de LinkedIn. Ciprian Trandafirescu a inteles ce inseamna sa apartii unei retele de business, sa creezi grupuri, sa interactionezi direct cu oameni de diferite profesii si profita din plin de ceea ce se numeste "networking". HotNews Student a stat de vorba cu el si a aflat ce presupune munca unui om de vanzari, cat de important este branding-ul personal si cum este sa fii conectat la internet cate 14 ore pe zi.

Marketing-ul clasic nu mai este suficient pe o piata atat de competitiva

HotNews.ro: Ce inseamna pentru un tanar relatiile sociale?Cat de importante sunt ele in dezvoltarea carierei?

Ciprian Trandafirescu: Practic, cariera mea de 10 ani, cati sunt de la terminarea facultatii, a insemnat mai mult antreprenoriat sau posturi de vanzari. Am emigrat in Canada in 2002 si acolo am descoperit piata proprietatilor imobliare si mi-a placut foarte mult, fiind tot in zona vanzarilor. In principiu, daca esti vanzator, ar trebui sa ai succes indiferent ce vinzi si, intrucat se prefigurau si castiguri interesante, am zis sa incerc.

Pentru a practica aceasta meserie in Canada insa, ai nevoie de o licenta, trebuie sa urmezi cursuri la universitate si sa obtii acreditarea ca agent imobiliar, apoi ca broker imobiliar. Asa am devenit broker si, in cadrul acestei meserii, partea de networking (relationare) a fost obligatorie pentru a avea succes, intrucat marketing-ul clasic nu mai era suficient pe o piata foarte competitiva.

In Canada erau foarte multi profesionisti care se ocupau de segmentul de imobiliare, toti foarte bine pregatiti, foarte experimentati,  care trebuiau sa se supuna unor reguli foarte stricte - exista organisme specializate, ale statutului, care supervizeaza si coordoneaza toate activitatile - si atunci fiecare incearca sa se ocupe de propria promovare.

Una din diferentele dintre piata romaneasca de imobiliare si cea canadiana este ca acolo se merge pe branding personal si nu pe promovarea firmelor. Depinde foarte mult de persoana in sine. Acolo sistemul de subordonare nu este ca cel de aici, in sensul ca broker-ul este afiliat unei companii, nu este angajat, e un fel de freelancer.

HotNews.ro: Cum reusesc aceste firme sa isi fidelizeze brokerii?

Ciprian Trandafirescu: Le ofera tot felul de avantaje, ii scot in fata cat pot de mult, sunt promovati oamenii, profesionistii, nu imaginea firmei, care insa, intr-adevar, este “in spatele” fiecarui agent imobiliar si il sustine. Si ca sa te poti promova ca profesionist, ai nevoie si de networking. Acolo am descoperit activitatea de networking organizat, in sensul de a cauta oportunitati, de a organiza evenimente, de a fi  sistematic in extinderea retelei de contacte etc.

Dupa aceste experiente am decis sa revin in Romania, unde piata de proprietati imobiliare era exploziva, in timp ce in America de Nord era deja in cadere, in 2007. Aici am continuat sa imi dezvolt reteaua de contacte si sa fiu axat pe domeniul imobiliar.

Oamenii se indreapta spre partea de comunicare directa, personala, tintita

In ultimile 3 luni am luat decizia de a face o schimbare in cariera, avand in vedere ca piata de imobiliare este inghetata inca. Pentru a avea succes insa intr-o schimbare a carierei, trebuie sa iti exploatezi “core competencies”, care, in cazul meu, sunt pe de o parte, abilitatile de a dezvolta o retea de contacte de business, iar de cealalta parte- experienta in vanzari  Astfel, actuala mea afacere este bazata pe networking: servicii diverse de consultanta si lobby pentru companii. Si este uimitor ca a prins foarte bine chiar si la companii mici si medii, romanesti.

Cred ca antreprenorii romani au inceput sa vada mult mai bine si mai clar avantajul socializarii, al retelelor, sunt foarte deschisi in acest moment la orice varianta de a se promova, in conditiile crizei. In plus, micii antreprenori au o sansa in plus fata de filialele multinationalelor care poate sunt ingradite, ca sa spunem asa, de anumite politici ale firmelor-mama. Bineinteles ca exista si in multinationale conceptul de "networking", iar la nivel de top-management este unul dintre elementele trecute in fisa postului.

Tendinta de promovare prin networking am sesizat-o, mai ales in ultimele trei luni, prin cresterea numarului de cereri de conectare pe care le-am primit pe LinkedIn. Oamenii se indreapta din ce in ce mai mult spre partea aceasta de comunicare directa, personala, tintita. Networkingul a devenit in acest an un instrument util si “la moda” in vanzari, promovare, angajare/ recrutare etc

LinkedIn e baza online pentru afacerea mea

HotNews.ro: Cam cat timp te ocupi, zilnic, de administrarea grupurilor pe care le-ai initiat pe LinkedIn si de comunicarea directa cu partenerii tai?

Ciprian Trandafirescu: In jur de 8-10 ore pe zi ma ocup de grupuri, discut cu membrii lor, cu partenerii mei, le comunic evenimentele si alte activitati pe care le organizez, inclusiv prin intalnirile pe care le am cu oamenii cu care lucrez. Cred ca muncesc in jur de 14-16 ore pe zi, cu totul, sunt conectat permanent la internet, fie pe laptop, fie pe mobil. La semafor mai trimit cate un e-mail, vorbesc la telefon, iar in rest ma intalnesc cu oamenii pentru a-i ajuta sa-si dezvolte afacerea.

HotNews.ro: Ai putea numi LinkedIn-ul o afacere?

Ciprian Trandafirescu: As putea spune ca LinkedIn e baza online pentru afacerea mea. Ma ajuta extraordinar in comunicarea si in coordonarea grupurilor si contactelor mele. Pot sa zic ca, in acest moment, este cea mai buna forma de organizare online, de altfel si evenimentele pe care le coordonez se bazeaza excusiv pe LinkedIn, acolo se inscriu participantii, acolo comenteaza in legatura cu ele, fac sugestii etc.

In orice moment din viata profesionala diferenta o face marimea si consistenta retelei de contacte de business pe care ai dezvoltat-o

HotNews.ro: Daca ai avea in fata un tanar absolvent de ASE, de exemplu, ce recomandare i-ai face: de unde si cu ce sa porneasca in cariera?

Ciprian Trandafirescu: Primul sfat pe care i l-as da ar fi sa incerce sa faca ceea ce ii place, cu speranta ca este si cat de cat macar pregatit pentru acest lucru inca de la absolvire. Apoi- sa cunoasca foarte multi oameni, sa intre in cel putin o comunitate, de preferat de afaceri, pentru ca asta ii da valoare indiferent ca vrea sa lucreze intr-o multinationala sau ca vrea sa fie antreprenor. In orice moment din viata profesionala, cand are nevoie sa ajunga la cineva sau sa fie gasit, diferenta o face marimea si consistenta retelei de business pe care ai dezvoltat-o.

Practic, LinkedIn are cateva beneficii, din experienta mea: daca esti angajat- vei fi gasit mult mai usor si nu vei fi nevoit sa iti cauti tu un job mai bun. Vei fi gasit foarte usor de angajatori care au la dispozitie, pe langa cv-ul tau online si o serie de referinte de la locurile tale de munca anterioare, care fac dovada a ceea ce ai scris tu despre tine. In perioada in care am fost angajat, primeam, in medie, o oferta pe saptamana, fara sa cer nimic nimanui. Unele se potriveau, altele nu, pe majoritatea le-am respins, insa in momentul in care am vrut sa-mi schimb locul de munca, m-am folosit exclusiv de LinkedIn.

Spiritul de antreprenor este mai mult nativ si mai putin educabil

HotNews.ro: Ce conteaza cel mai mult intr-un cv: studiile, experienta sau dovada abilitatii de a interactiona usor cu oamenii? Care ar fi varsta optima la care sa iti deschizi o afacere?

Ciprian Trandafirescu: Depinde ce directie iti alegi in cariera. Daca esti pe partea de marketing, de vanzari, evident conteaza mai mult partea de relationare cu oamenii si pe LinkedIn poti sa faci dovada calitatilor comunicationale. Daca esti pe partea administrativa sau de productie, conteaza si experienta si ceea ce ai mai facut pana in momentul respectiv.

Nu exista o varsta minima la care sa iti pornesti o afacere, trebuie doar sa ai o baza solida de cunostinte si un anumit contact cu piata pe care te lansezi. Trebuie sa fi trecut printr-o anumita afacere ca sa vezi macar cum functioneaza si ce structura are. Depinde si de calitatile native ale fiecaruia. Eu spun ca spiritul de antreprenor este mai mult nativ si mai putin educabil. Cred ca exista o orientare predefinita, adica ori esti mai mult antreprenor si pentru tine primeaza libertatea in orice fel si castigurile financiare mari, ori iti plac structurile organizate, te simti foarte bine acolo, nu iti doresti sa cuceresti lumea si nici sa iti faci un imperiu financiar. Cred ca exista loc pentru toata lumea.

Putem spuna ca aceasta criza are si o parte buna: incurajeaza filtrarea si educarea oamenilor

HotNews.ro: Este o perioada destul de dificila pentru companii. Se mai cauta oameni pentru departamentele de vanzari?

Ciprian Trandafirescu: Se cauta mai mult ca niciodata oameni foarte buni de vanzari. Accentul cade pe calitate, pe dovezi si performanta. Pana acum, piata din Romania a fost in crestere si s-a pus mai putin accent pe rezultate. Cererea a fost atat de mare incat nu avea importanta ce pregatire avea managerul de vanzari dintr-o anumita companie, doar trebuia sa fie cineva care sa preia comenzile.

HotNews.ro: Crezi ca inclinatia spre calitate si performanta se va permanentiza sau va trece odata cu criza?

Ciprian Trandafirescu: Cu siguranta acum se filtreaza si profesionistii si companiile. Bugetele sunt mai mici acum si atunci fiecare ban pe care o companie il cheltuie trebuie sa aduca o valoare adaugata. Cei care platesc, indiferent pentru ce, vor sa vada ca prestatorul de servicii sau vanzatorul este foarte bine calificat si are o baza solida pentru a cere bani. Putem spuna ca aceasta criza are si o parte buna, desi suna ciudat, pentru ca incurajeaza filtrarea si educarea oamenilor. Chiar si cei care nu au fost buni profesionisti sunt obligati de conditiile de piata sa se instruiasca, sa se duca la training-uri si sa participe la evenimente de networking si sa interactioneze cu cat mai multa lume.

Cred ca cel care vinde este la fel de important ca si oferta in sine

HotNews.ro: Ce conteaza mai mult: charisma si puterea de convingere a vanzatorului sau oferta si produsul in sine?

Ciprian Trandafirescu: Cred ca cel care vinde este cel putin la fel de important ca si oferta in sine. Acceptarea unui produs ar trebui sa fie facuta in functie de beneficiile pe care acesta le aduce, iar un om de vanzari, trebuie sa ii demonstreze potentialului client ce are de castigat de pe urma cumpararii respectivului produs sau serviciu si sa il faca sa vada valoarea adaugata pe care i-o va aduce.

Eu am cautat intotdeauna sa cred in produsele pe care le vand, tocmai pentru ca aceasta atitudine te ajuta foarte mult in procesul de vanzare. Este destul de dificil sa incerci sa vinzi un produs prost si scump pe care tu sa incerci sa il pozitionezi ca fiind ieftin si bun. Pe termen lung, clientul respectiv isi va da seama ca a fost o alegere nepotrivita si aici revenim la construirea unei cariere si la promovarea personala care nu ar fi posibile in aceste conditii. Trebuie sa fii sincer si sa pozitionezi produsul exact asa cum e: este loc pe piata si pentru produse premium si pentru produse accesibile oricui.

Majoritatea vanzarilor pe care le-am facut nu s-au datorat brand-ului sau pretului, ci faptului ca acel clientul a inteles ca produsul respectiv i se potriveste si ca este o investitie buna. Restul au ramas in spate.

Cred ca este esential pentru un profesor sa te invete ca totul este flexibil

HotNews.ro: Stiu ca ai terminat Universitatea Romano-Americana. Ti-a fost recunoscuta diploma in Canada?

Ciprian Trandafirescu: Da, era printre putinele, la momentul respectiv, care erau recunoscute, poate si pentru ca universitatea avea un parteneriat cu o universitate din SUA. Eu am fost foarte fericit ca am facut Romano-Americana. Am avut optiunea sa fac ASE-ul, ca orice alt tanar care vroia sa se faca economist, insa in momentul in care am fost obligat sa invat pe de rost manualele, ca asa era pe vremea aia, in 1995, am renuntat. Dupa primele doua sesiuni de meditatie, dupa testele in care eu nu am reusit sa scriu mot-a-mot ce era in carti, am reformulat, profesoara a zis ca nu e bine pentru ca nu am scris cuvant cu cuvant.

Mi-a parut foarte bine pentru ca, desi era la inceput invatamantul privat, am avut profesori foarte buni si cativa asistenti tineri care au adus cate putin din sistemul american, ma refer la interactivitate, simulari de negocieri. In 1995, era foarte interesant sa faci simulari de negocieri filmate, mai am si acum casetele acasa, sunt notiuni care mi-au ramas si pe care chiar le-am folosit in profesie.

Cred ca este esential pentru un profesor sa te invete, pe langa materia in sine, si faptul ca totul este flexibil, totul este schimbator, mai ales in aceasta perioada, si ca nu trebuie sa inveti niste proceduri foarte fixe, ci esenta lor si sa ai capacitatea de a te adapta la mediul in care lucrezi.

HotNews.ro: Crezi in educatia non-formala?

Ciprian Trandafirescu: Cred in orice forma de educatie care are un rezultat, in urma careia deprinzi un lucru pe care il poti folosi in practica sau care iti schimba perceptia asupra vietii sau carierei. Faptul ca citesti o carte in urma careia iti schimbi mentalitatea sau modul de a aborda o piata sau anumiti clienti este o dovada destul de buna ca educatia poate avea diverse forme. Vorbim de o carte care nu e un curs, care nu iti ofera o certificare sau o diploma.

Daca nu faci lucrurile cu o anumita consecventa, nu cred ca poti avea succes financiar

HotNews.ro: Spuneai ca lucrezi in jur de 14 ore pe zi, iti mai ramane timp si pentru a citi si pentru a sta cu familia?

Ciprian Trandafirescu: Am in jur de 2-3 ore de timp liber, seara, intre 7 si 10, dupa care urmeaza inca o sesiune de lucru in liniste. Incerc sa-mi dedic week-end-urile in intregime familiei, sa ma rup de laptop si de telefon complet si, deocamdata, este suficient. Chiar am descoperit ca pot dormi 4-5 ore pe noapte fara sa ma simt obosit. Imi place foarte mult ceea ce fac si, pana la urma, oboseala fizica deriva din cea psihica. Asa ca daca muncesti relaxat, fara presiuni, starea se reflecta si la nivel fizic si corpul se adapteaza.

HotNews.ro: Ce conteaza mai mult: pasiunea cu care muncesti sau profitul pe care il obtii la final?

Ciprian Trandafirescu: Desi e un cliseu, pana la urma sunt legate una de alta. Daca nu faci cu pasiune un lucru, nu iti vin nici banii in mod constant. Daca nu faci lucrurile cu o anumita consecventa si continuitate si nu ai un plan cel putin pe termen mediu, nu cred ca poti avea succes financiar.

Ciprian administreaza sase grupuri pe LinkedIn si organizeaza si evenimente de "networking" face-to-face pentru membrii lor. Mai multe detalii gasiti aici.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3766 vizualizari
  • -2 (2 voturi)    
    Networking... (Luni, 27 aprilie 2009, 14:17)

    Vorbe goale [anonim]

    ... asa le zice acum la pile?
    • -1 (1 vot)    
      funny (Luni, 27 aprilie 2009, 17:38)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Vorbe goale

      Mi se pare evident ca cele mai importante profesii tin de marketing, banci si bursa. Mai exista un sector de mijloc care nu trebuie privit cu admiratie, dar pe care il respectam usor din cauza ca fara, primul nu ar putea functiona. Ma refer aici la justitie, IT, etc.
      De asemenea mai exista un al treilea sector in care sunt restul profesiilor care sunt penibile, sau invechite, care ar trebui sa dispara cum ar fi agricultura. Mie mi-e clar ca ... cu un marketing bun + networking poti sa faci din nimic in 5 min cartofi cat face un agricultor intr-un an.
      • +1 (1 vot)    
        ? (Miercuri, 29 aprilie 2009, 1:05)

        iXandu [utilizator] i-a raspuns lui Alex

        Nici nu stiu cum sa iti descriu ce comentariu stupid ai dat. Mananca tu cartofi facuti artificial in 5 minute, eu raman la agricultura traditionala.
        • 0 (0 voturi)    
          N-ai inteles nimic (Duminică, 10 mai 2009, 23:02)

          dan cotofanu [anonim] i-a raspuns lui iXandu

          Alex facea haz de faptul ca, in momentul de fata, tinerii considera marketing-ul ca fiind o profesie importanta, cand adevaratele profesii sunt cele in urma carora se realizeaza ceva palpabil: agricultura, industrie, medicina, etc.
          Din nefericire, se pare ca un tip care a facut FEAA 3-4 ani, s-a agitat putin prin AIESEC si are cunostinte de marketing primeste mai multa atentie si respect decat un medic, un inginer, etc.
          Sa vii pe un site serios precum hotnews si sa te lauzi cu contul de LinkedIn mi se pare foarte stupid pentru un om de 32 ani.
  • 0 (0 voturi)    
    sa vorbim despre nimic (Luni, 27 aprilie 2009, 15:04)

    tania [anonim]

    aceeasi parere ca mai sus...nimic concret....doar vorbe
  • 0 (0 voturi)    
    universitate??? (Luni, 27 aprilie 2009, 15:17)

    Monica [anonim]

    Hei, hei, de cand trebuie cursuri la universitate ca sa ajungi agenti imibiliar in Canada? Mai usor cu lauda, ca mai sunt si altii pe aici care stiu cum stau lucrurile. E adevarat ca se fac cursuri si se dau examene, e adevarat ca meseria este mult mai profesionalizata decat in Romania, dar nu-ti trebuie doctorate ca sa ajungi sa o practici.
  • +1 (1 vot)    
    hollow man (Luni, 27 aprilie 2009, 18:09)

    Flo.ro [utilizator]

    Cateva argumente, de ce nu-mi plac acesti oameni:
    1. "In principiu, daca esti vanzator, ar trebui sa ai succes indiferent ce vinzi" -- cati oameni din'astia stiti, care incearca sa va vanda orice, doar ca sa castige ei ceva? Eu stiu multi. Cati dintre ei sunt oameni "faini", pe care sa-i revezi cu placere? Putini.
    2. "Cred ca muncesc in jur de 14-16 ore pe zi, cu totul". Ce viata personala are acest om? Ce familie? Mi-e mila de sotia si copiii lui, e un tata "de weekend".
    3. "Majoritatea vanzarilor pe care le-am facut nu s-au datorat brand-ului sau pretului". Va rog sa urmariti filmele Boiler Room sau Wall Street -- veti vedea ce inseamna fanatismul in vanzari, si ce dezastre se intampla cand nu stii ce cumperi.
    De fapt, criza actuala cum s-a declansat ? Cumva prin niste produse financiare "complexe" cumparate fara discernamant ?
  • 0 (0 voturi)    
    loc de buna ziua (Luni, 27 aprilie 2009, 19:54)

    NeLinkedIn [anonim]

    Networkingul inseamna si sa lasi loc de buna ziua. Fiecare are dreptul sa comenteze cum doreste interviul de mai sus, poate fi ironic, sarcastic sau chiar sa acuze. Vremurile se schimba si cei care mormaie mereu cate cava in barba vor ramane de carutza. Cei care organizeaza sau se inscriu in grupuri, pornind de la interese sau afinitati comune, au mai multe sanse. Foarte posibil ca sunt altii care au avut mai mult succes lucrand mai putin decat Ciprian. Astept sa citesc si despre aceia, pana atunci succes tuturor si ... faceti grupuri! Veti avea ocazia sa auziti si alte opinii, sa fiti ascultati la randul vostru, sa aflati noutati...
  • 0 (0 voturi)    
    buna seara (Luni, 27 aprilie 2009, 22:34)

    f [anonim]

    Urmaresc cu interes stirile pe hotnews.ro, inclusiv cele din sectiunea student.

    interviul de mai sus e interesant ca structura (de fapt, e un interviu bun), dar nu prea am inteles cu ce se ocupa, in esenta, persoana intervievata.

    sunt in UK, am aici experiente aproape zilnice cu networking-ul in business - englezii sunt oarecum in top in lume cu ideea lor de "socializing"... asta apropos de pub-urile din Londra unde se sta in picioare pana la 12 noaptea zi de zi si se discuta cu multa bere... (dar au si business socializing, don't worry), dar ma tem ca persoana intervievata suna mai degraba a cineva care nu prea are ceva de facut altceva (si-a ales si un 'super' domeniu... imobiliarele... cam ceva la modul 'sunt broker la bursa, dar piata acum e in cadere'... pai te'am pus eu sa incerci sa castigi bani din speculatii pe burse?).

    si nu inteleg cum de e prezentat aici, pe hotnews - sunt lucruri pe care ar trebui sa le inteleg si nu le-am inteles? networking'ul redus la linkedin, din pacate, e mai mult o idee de 'haideti sa ma platiti si va prezint cum se face pe linkedin)...

    sunt dezamagit de acest interviu.

    poate la urmatoarele regasim ceva interesant, ca au fost unele foarte bune.


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie
A apărut o problemă pe server