Tincuta Baltag
Foto: CampusNews

Tincuta Baltag, directorul fundatiei Dinu Patriciu: "Daca noua lege a educatiei va fi promulgata intr-o forma acceptabila, atunci atat managementul cat si finantarea institutiilor de invatamant vor fi descentralizate"

de Magda Barascu CampusNews

Joi, 2 septembrie 2010, 7:53    NEWS | INTALNIRI ONLINE

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Cat de performant este sistemul educational romanesc? Cum este privita educatia in Romania? De ce trebuie premiata excelenta in educatie? Directorul fundatiei, Tincuta Baltag, a discutat online cu cititorii.

Ce solutii pot fi gasite la situatia actuala din invatamantul romanesc? Ce inseamna calitate in educatie, cum poate fi performant un sistem educational si ce "sanse de vindecare" are educatia din Romania?

Anul trecut, Fundatia Dinu Patriciu a organizat pentru prima data Gala Premiilor in Educatie, un program care urmareste promovarea oamenilor, a proiectelor si a organizatiilor care au un impact semnificativ asupra sistemului educational din Romania.


Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  

Întrebări puse de cititorii CampusNews.ro:


  • lucid

    De unde provin banii fundatiei? Concret: din profitul caror afaceri, din ce conturi sunt transferati (banca, tara bancii, titularul de cont, etc).


  • Irina

    Cand va fi promulgata legea educatiei? Este o lege buna, va influenta in bine calitatea educatiei?


  • Bogdan T. M.

    Ziua buna,

    De'ar fi fost lipsit de constiinta, omul ar fi rivalizat cu primatele. O natiune fara educatie regreseaza pana la extinctie culturala. Mai departe salasuind abisul.

    In momentul de fata, Educatia trebuie vazuta drept singura prioritate reala. Cata vreme nu este inlocuita mentalitatea subordonata materialismului, ignorantei si iluzoriului, spiritul acestui neam va trena in propria'i saracie si neputinta.
    Masurile actuale sunt menite a petici.
    Mentalitatea se schimba inlocuind premisele arhaice.
    In ce masura Fundatia dvs. se poate situa deasupra acestora, implicandu'se intr'un proiect ce vizeaza iluminarea in masa?(!)
    Cum va poate fi prezentat acest proiect, care beneficiaza de sustinere noetica si spirituala deosebita, asa incat finantarea sa nu mai constituie impedimentul ce priveaza natiunea de primirea invataturilor?
    Vedeti legatura dintre trezirea constiintei si educatie?

    Cu stima si prietenie,

    Bogdan M.


  • Bogdan Dumitru

    Mai putem vorbi de calitate si performanta intr-un sistem pervertit in care avem deaface cu diplome false si profesori care isi plagiaza lucrarile? Ca sa nu vorbim de cumparatul diplomelor sau plagiatul la elevi/studenti.

    multumesc


  • Andra Sarbu

    Credeti ca mai exista sanse intr-un sistem asa de invechit care nu reuseste sa se modernizeze si refuza schimbarea? Cum poate un profesor de la catedra sa nu renunte la entuziasm cand nu are cu ce sa-si plateasca facturile?

    va multumesc pentru tot ceea ce faceti!


  • sadwank

    Credeti ca se poate face educatie fara morala?


  • Nedumeritu'

    Vad mereu in mesajele fundatiei referiri la Educatie cu E mare, ca si activitate institutionala.
    In acelasi timp toate anunturile privind "realizarile" fundatiei se refera intr-o masura covarsitoare la actiuni de sponsorizare sau de donatie.

    Nu vad legatura intre sponsorizare si donatie pe de o parte si problemele complicate ale sistemului eduacational din Romania.
    Nu am vazut nici o initiativa legislativa, nici un lobby, nici un proiect. Doar donatii si sposorizari si eventual o masa festiva.

    Intrebarea este: Ca face fundatia Dinu Patriciu pentru Educatia (cu E mare) din Romania, altceva decat donatii, sponsorizari si festivitati?

    Va rog lamuri-ti ma.


  • vio

    ce bursieri v-au impresionat deosebit sau au prezentat rezultate remarcabile?


  • gabi

    ce tip de educatie promoveaza cotidianele adevarul si click? [atentie: si informarea este tot un soi de educatie, pentru ca are un scop]

    daca rasfoim aceste ziare, pagina cu pagina, si analizam calitatea informatiei dpdv intelectual, moral-etic, cultural, in sfirsit, dpdv formativ, ce credeti ca va rezulta?

    multumesc?


  • Andrei P

    Se mai sponsorizeaza proiecte online de catre Fundatia Dinu Patriciu?


  • Vasile Turcu

    Faptul ca se dau burse si premii de excelenta de catre diverse fundatii este abia un prim pas. Poate e momentul sa treceti la o etapa superioara. Pe cand un intreg lant educational finantat din bani privati? Pe cand o universitate privata "pe bune" si un centru de crecetare privat, sa zicem dupa modelul Weizmann Institute din Israel?


  • AndreeaB

    De ce are Romania nevoie de tineri talentati si cum pot fi acestia convinsi ca in tara lor este locul in care merita sa traiasca? Cum credeti ca pot fi motivati profesorii si elevii din mediul rural care de obicei nu beneficiaza de acces la atatea susrse de finantare, tehnologi, etc?


  • daedalus

    de ce premiati si va implicati in proiectele din educatie?


  • romulus

    Ce probleme ati intampinat de cand va ocupati de proiectele educationale si cat de bine lucrati cu institutiile statului care se ocupa de ac probleme? Cum faceti revolutia in educatie, v-am urmarit saptamanile trecute cand vorbeati la un post de televiziune despre acest subiect.
    De ce "scoateti educatia in strada?"


  • Andreea

    Ce poate face Fundatia pentru tineri care ar vrea sa aiba un impact in educatie - asa cum au avut si cei care sunt premiati in fiecare an la Gala, dar si in alte moduri (management educational, politici publice etc) - dar care nu se bucura nici de un mediu care sa le permita punerea ideilor in aplicare si nici resursele necesare pentru a face o meserie (si nu doar voluntariat) din asta?


  • Mihailescu Stefania

    Buna ziua!
    Sunt Mihailescu Stefania eleva in clasa a 11 a la liceul Grup Scolar Agricol Scornicesti judetul Olt si timp de 2 ani am beneficit de bursa pe care o acorda fundatia Dinu Patriciu elevilor de liceu.
    Am trimis situatie scolara la termen iar formularul de cerere de prelungire l-am trimis in data de 17 iulie.
    Am sunat la fundatie si mi s-a promis analizarea situatiei mele pana la 31 august,si inca nu am primit nici un raspuns.Imi puteti da dumneavoastra acest raspuns?
    Va multumesc


  • dana

    Buna,

    ii ajutati pe tineri sa-si manifeste leadership-ul cind in jur e o lipsa de valori? cind oamenii nu mai manifesta minim de curtoazie in relatiile umane dar in cele profesionale?

    Fraa legatura cu intrebarea de mai sus:
    Am trimis in repetate rinduri info despre seminar leadership sustinut de un top expert mondial in leadership, seminar la care doream sa oferim unor tineri cu rezultate excelente bilete gratuite, dar n uam primit niciun semn. Daca nu va suparati, o sa va mai tin la curent si cu alte evenimente si sper sa primesc un raspuns indiferent care va fi acela.

    Zi placuta,
    dana


  • Tincuta Baltag

    Fundatia este finantata printr-un mecanism de endowment: Dinu Patriciu a plasat 100 milioane dolari intr-un fond de investitii care gestioneaza acest endowment. Profitul realizat de diversele instrumente financiare folosite de catre fondul de investitii reprezinta bugetul fundatiei – intre 7 si 10 milioane dolari pe an.


  • Tincuta Baltag

    Legea Educatiei este acum in Senat – intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat Comisia pentru Invatamant se va reuni din nou pentru a o discuta. Va urma dezbaterea in plen si apoi validarea de catre Presedinte. Este imposibil de spus cat va dura. Personal nici nu mai stiu daca ar fi bine ca aceasta lege sa fie validata avand in vedere ca a suferit modificari haotice in hatisul acesta legislativ.

    Daca este buna sau nu… este destul de irelevant. Tin sa va aduc aminte ca avem multe legi bune in tara asta dar putine sunt respectate. Exista unele prevederi foarte, foarte bune care existau in forma pe care o cunosc eu: descentralizarea manageriala si financiara, depolitizarea conducerii scolilor, finantarea ce urmeaza elevul (chiar si in mediul privat), obligativitatea masteratului didactic pentru viitorii profesori, sprijinirea concreta a elevilor din mediul rural, acordarea de bonusuri pentru profesorii ce decid sa predea in medii defavorizare si alte cateva asemenea.

    Insa… problema cea mai importanta tot nu este rezolvata. Cum selectam viitorii profesori? Cum ii dezvoltam profesional si mai ales cum ii motivam: tot pe baza de „vechime” sau pe baza de performante? Cele mai eficiente sisteme educationale din lume pun un mare accent pe selectia viitorilor profesori: in Finlanda si in Singapore de exemplu, doar cei mai buni 10 respectiv 5% dintre studenti pot avea sansa (repet: SANSA) de a deveni profesori. Asta vine din start cu prestigiu si reputatie…


  • Tincuta Baltag

    Salariile sunt foarte mici in sistemul preuniversitar, asa este.
    Un prieten bun spunea insa ca un salariu de 1 leu nu justifica incompetenta si indolenta. Eu cred ca oamenii au liber arbitru si pot alege ceea ce este mai potrivit pentru ei. Iar daca au facut totusi o alegere, ar trebui sa isi indeplineasca misiunea cu profesionalism si demnitate. As merge chiar mai departe si as spune ca problema cea mai mare a profesorilor nu este salariul prost – ci scaderea abrupta a prestigiului, reputatiei si credibilitatii profesiei.

    Mai exista din fericire profesori care isi fac treaba cu pasiune in pofida tuturor dificultatilor materiale si in pofida dezinteresului conducerii institutiei si a colegilor.Exact pe acesti oameni ii cautam noi prin Gala Premiilor in Educatie - vrem sa ii scoatem la lumina rampei (la propriu si la figurat), vrem sa le spunem ca apreciem munca lor si mai ales vrem sa le acordam premii care sa le permita sa isi dezvolte proiectele. O parte importanta a acestui proiect este comunicarea – anul trecut au fost generate peste 200 de articole – nu despre fundatie, ci despre munca si proiectele acestor oameni si organizatii. Cu cat vom vorbi mai mult despre oameni valorosi si despre exemple de succes in educatie, cu atat atmosfera in intreaga societate se va imbunatati.

    Pe de alta parte mai exista o speranta: daca noua lege a educatiei va fi promulgata intr-o forma acceptabila, atunci atat managementul cat si finantarea institutiilor de invatamant vor fi descentralizate. Cu alte cuvinte, exista sansa ca, in comunitati ceva mai deschise la minte, profesorii sa inceapa sa fie platiti in functie de performante.


  • Tincuta Baltag

    Aveti perfecta dreptate insa atunci cand spuneti ca sistemul este invechit si refuza schimbarea. Este insa asa pentru ca noi ii permitem sa fie asa. Cu totii suntem direct interesati in educatie: fie ca avem un copil, un vecin, un nepot, un frate sau suntem noi insine integrati intr-o forma sau alta de invatamant. Ar trebui sa ne spunem mai ferm parerea despre cum ar trebui de fapt scoala sa serveasca interesul public si cum ar trebui sa ii pregateasca mai bine pe copii pentru o viata personala si profesionala de succes. Ar trebui sa ne implicam mai mult in procesul educational.


  • Tincuta Baltag

    Doctorul Mengele era cu siguranta foarte educat dar cu morala statea cam prost. Educatie fara morala se poate face si probabil ca tocmai asta este problema: ne concentram prea mult pe latura formala si teoretica a educatiei si acordam prea putina atentie omului, sufletului sau, aspiratiilor si dorintelor sale.

    O educatie de calitate se concentreaza nu numai pe livrarea de informatii ci pe provocarea intrebarilor esentiale: cine suntem si care este rolul nostru in lume?

    Morala este foarte importanta daca vrem sa construim o societate bazata pe valori autentice: pe adevar si integritate.
    Cred ca cel mai eficient mod de a creste valori in copiii nostri este sa fim noi insine modele de respect si tolenranta.


  • Tincuta Baltag

    Anul acesta am fost parte activa dintr-un grup de ONG-uri care a participat la dezbaterea publica pe legea educatiei.

    Am adus chiar propuneri de imbunatatire concrete – unele dintre ele au fost integrate in lege la vremea respectiva. In momentul acesta simt insa ca acele dezbateri si propunerile noastre au fost inutile – de vreme ce legea a fost substantial modificata in Parlament si urmeaza sa fie iar „hacuita” in Senat.

    Anul trecut, inainte sa apara noua propunere de lege, inainte chiar ca domnul Funeriu sa fie numit Ministru, am lansat un proiect impreuna cu Fundatia Codecs pentru Leadership – proiect in urma caruia am finantat initierea si dezvoltarea de catre universitatile din Romania a unor programe de Master in pedagogie (Master in Education) pentru o mai buna pregatire a viitorilor profesori (www.professoria.ro). Va dati seama cu ce bucurie am observat – luni bune mai tarziu – ca in noua lege apare o prevedere ce ii obliga pe viitorii profesori sa urmeze masterate didactice. Ele sunt esentiale daca ne dorim profesori mai bine pregatiti.

    As vrea insa sa va spun altceva: exista prea multi oameni care cred ca schimbarea se face doar de sus in jos. Ne asteptam cu totii ca Parlamentul sa dea o lege iar lucrurile sa inceapa sa functioneze. Eu cred insa altceva: cred ca este timpul sa ne dam seama ca schimbarea reala si autentica incepe cu fiecare om in parte.

    Schimbarea va incepe, din punctul meu de vedere, cu societatea civila – iar societate civila nu inseamna doar fundatii si asociatii. Inseamna si jurnalisti, si companii, si profesori, parinti, elevi sau studenti. Cu totii suntem parte din societatea civila. Cu cat aceasta este mai puternica si mai vocala, cu atat statul este mai atent si mai putin predispus la abuzuri.


  • Tincuta Baltag

    Cei 5’700 de copii care primesc bursele noastre in fiecare an de trei ani incoace sunt 5’700 de copii care se simt apreciati doar pentru ca invata bine si sunt silitori. Ei se simt motivati sa se implice activ in comunitatea lor pentru ca acesta este spiritul pe care incercam sa-l insuflam tuturor bursierilor nostri si pentru ca le aratam concret care sunt beneficiile unei astfel de mentalitati.

    Acordam si sponsorizari altor ONG-uri cu proiecte utile si frumoase in educatie pentru ca asa este firesc sa faca o fundatie bine finantata si care isi permite sa acorde si granturi pe langa investitiile in propriile proiecte.

    Ne gandim oricum sa facem o trecere de la strategia de acordare de sponsorizari - catre o strategie de finantare a unor proiecte de antreprenoriat social in educatie – credem ca impactul ar fi mai semnificativ in acest mod.

    Suntem de altfel si singura organizatie din Romania membra cu drepturi depline in European Foundation Centre de la Bruxelles si incercam sa promovam prin toate intalnirile si conferintele ideea ca Romania nu este doar o tara slaba si corupta ce solicita fonduri externe ci este o tara in care filantropia si societatea civila sunt in continua dezvoltare. Este daca vreti un efort de branding de tara neoficial.


  • Tincuta Baltag

    Anul acesta am organizat, impreuna cu Educativa si Liga Studentilor Romani din Strainatate o conferinta de 3 zile numita Forumul Educatiei 2010. Invitati au fost peste 200 de profesori, studenti, jurnalisti, reprezentanti ai unor companii, directori de licee, cu alte cuvinte toti actorii relevanti interesati de educatie. Au fost 3 zile in care ne-am asezat cu totii la aceeasi masa si am gasit solutii concrete la problemele din educatie. S-au creat multe parteneriate, s-au gandit proiecte comune - a fost un eveniment de succes pentru ca a demonstrat ca societatea civila se poate reuni si poate gandi si initia proiecte comune.


  • madeleine

    Conform contractelor dvs, dupa finalizarea studiilor, absolventii sunt obligati sa se intoarca in Romania si sa ramana sa "performeze" pentru tara o perioada.
    De ce considerati oportun ca un tanar absolvent sa fie obligat sa se intoarca in tara, fara experienta dobandita in campul muncii in niste economii mult mai dezvoltate decat a Romaniei, in loc sa fie sustinut sa stranga o experienta minimala si mai apoi sa se intoarca? Nu credeti ca sunteti o noua "fabrica" de absolventi de calitate care nu fac decat sa vina in Romania si sa fie priviti de sus de vechiul sistem, desi au o diploma serioasa? Stiti foarte bine ca sistemul romanesc este la pamant si ca o mana de absolventi straluciti n-o sa schimbe mare lucru. Nu cumva aceste "contracte" ajuta PR-ul fundatiei in loc sa-i ajute pe acesti copii? Inteleg intregul concept din jurul ideii de sustinere a tinerelor talente dar nu cumva ii obligati pe multi sa se intoarca aici degeaba?
    Stiu ca o sa dati un raspuns "diplomat" dar poate ar trebui sa va ganditi si cum schimbati lucrurile AICI, ca acesti tineri sa schimbe soarta tarii mai departe.


  • silvie

    Din cate am inteles la Gala nu premiati doar elevii. Ce alte categorii profesionale mai premiati si care este valoarea premiilor pentru editia din acest an? Cum promovati castigatorii Galei mai apoi?


  • Tincuta Baltag

    Avem foarte multi bursieri cu rezultate remarcabile si o sa-i rog sa ma ierte daca uit aici sa ii mentionez. Va voi da doar cateva exemple:

    Razvan Ionasec termina anul acesta un doctorat la Technical University Munich. Mi-a scris si mi-a spus ca Jurnalul academic IEEE
    Transactions on Medical Imaging, care este cotat numarul #1 pe plan mondial la categoria Interdisciplinary Applications in Computer Science si numarul #3 in Biomedical Engineering, a acceptat spre publicare celui mai important articol din activitatea sa stiintifica intitulat "Patient-Specific Modeling and Quantification of the Aortic and Mitral Valves". Pe data de 20 septembrie Razvan va sustine prezentarea de deschidere in Beijing, la Conferinta Internationala "Medical Imaging Computing and Computer Assisted Intervention".

    Suntem foarte mandri si de Bogdan Gogu ce face acum un MBA la Harvard.
    Radu Tatucu tocmai incepe un Master in Politici Publice la Harvard Kennedy School of Governance.

    Dintre cei care s-au intors, avem multe exemple de succes:

    Andreea Curelea ( a terminat un master in "Politics and Government in the European Union" la LSE): urmeaza un internship la Inaltul Comisiariat ONU pentru Refugiati.

    Alexandra Mnohoghitnei (MBA la University of Oxford- SAID Business School): este Management Associate la o banca importanta din Romania.

    Alexandra Maria Vasile (University of Oxford MSc in Comparative and International Education): in septembrie 2010 incepe activitatea academica la o universitate din capitala.

    Aurora Constantin (MSc in Information Technology la Glasgow University): este profesor titular de fizica la Colegiul National Radu Greceanu, Slatina.

    Si multi multi altii: Diana Constantinescu, Marina Neagu, Simona Iftimescu, Daniel Simion, Adrian Gheorghe, Bianca Dragan si multi altii ce au terminat programe la cele mai bune universitati din lume si vor veni in Romania pentru a fi parte din schimbare :-)


  • Tincuta Baltag

    Adevarul editeaza un supliment saptamanal numit "Scoala si Educatie".
    Fiecare publicatie are un anumit target - un grup caruia i se adreseaza. Sunt insa de acord ca sunt multe de facut in media - mai ales daca vorbim de promovarea proiectelor pozitive - din educatie, mediu, social, sanatate...


  • Tincuta Baltag

    Daca sunt proiecte educationale, raspunsul este da.

    Ne indreptam insa din ce in ce mai mult atentia catre proiecte de antreprenoriat social: cu alte cuvinte vrem sa investim in pornirea unor proiecte ce vor putea genera la randul lor venituri devenind auto-sustenabile.


  • Tincuta Baltag

    Avem in proiect infiintarea unei universitati private in parteneriat cu o institutie de invatamant superior din America.

    Va trebui la un moment dat sa intelegem insa ca educatia superioara de calitate costa - cand vom fi dispusi sa platim pentru educatie lucrurile se vor schimba in bine si cand vorbim de calitatea acesteia.


  • Ivan Ana Maria

    Buna ziua,

    As dori sa stiu parerea dvs. despre situatia burselor de studiu in strainatate pentru studentii romani. Este binecunoscut numarul in crestere al celor care doresc si opteaza pentru un invatamant poate ceva mai staisfacator nu atat din punct de vedere calitativ, cat mai ales ca oportunitati de formare ulterioara, peste hotare. Considerati ca aceste burse sunt suficiente? Si ce parere aveti despre situatia burselor oferite de Guvernul Romaniei, in momentul in care absolventilor romani intorsi in tara nu li s-au asigurat acele conditii profesionale corespunzatoare mentionate in contractul semnat. Nu credeti ca si prin aceste burse se poate incuraja si stimula invatamantul romanesc? Personal, am vrut sa aplic pentru o astfel de bursa oferita de Fundatia Dinu Patriciu, insa m-am temut, in ultimul moment, ca programul ales de mine nu e corespunzator sau cel putin nu se aseaman cu cele ale studentilor acceptati in anii trecuti. Sunt, fireste, dispusa sa incerc din nou, poate la anul.
    Doar o ultima intrebare. Ce parere aveti despre absolventii care raman, din pacate, someri, din cauza imposibilitatii gasirii unui loc de munca? Cum se poate redresa o astfel de situatie, impiedicandu-se in acelasi timp emigrarea acestui potential intelectual in tari unde se poate lucra, indiferent de domeniu. Fac si eu parte din clasa acestor absolventi, am terminat Litere in Iasi, cu rezultate excelente, si marturisesc ca sunt extrem de dezamagita de sansele de situatia in care atat conditiile economice cat si poate, zona in care traiesc, m-au impiedicat sa imi pot incepe o cariera. E nedrept in momentul in care educatia pare sa-ti limiteze si nu sa iti mareasca, cum este logic, sansele de realizare profesionala.
    Va multumesc anticipat pentru raspuns.


  • Tincuta Baltag

    Romania are foarte mare nevoie de tineri talentati si valorosi care sa ISI DOREASCA sa fie aici pentru ca AU CONVINGEREA ca Romania le poate oferi oportunitati de dezvoltare personala si profesionala.

    Altfel nu functioneaza - oamenii nu pot fi obligati sa faca ceva ce nu vor si pe de alta parte nu avem nevoie de martiri.

    Daca vorbesc despre bursierii nostri, ei stiu inainte sa acceseze bursa noastra ca avem conditia reintoarcerii in tara asadar ma astept ca alegerea lor de a candida la bursa sa se bazeze pe dorinta lor implicita de a se intoarce in tara. Daca nu ar dori asta ar putea gasi alte modalitati de a-si finanta studiile.

    Profesorii din mediul rural sunt de multe ori nevoiti sa isi desfasoare activitatea in conditii precare. Exista insa multe oportunitati pe care trebuie sa incercam sa le accesam: finantari din comunitate, bani de la administratia locala, bani europeni. Eu am intalnit prea multi oameni care asteapta sa "li se dea" fara sa faca cel mai mic efort.


  • Tincuta Baltag

    Din pasiune, si pentru ca este cel mai fascinant domeniu din lume. Nevoile sunt atat de mari incat fiecare zi este o provocare de a gasi solutii si de a investi banii bine si cu folos.


  • Tincuta Baltag

    Ministerul Educatiei ne este partener in mai multe proiecte. Cred ca de trei ani, de cand ne-am inceput activitatea, si-au dat seama ca suntem seriosi, responsabili si puternici. Spun puternici pentru ca reprezentam interesele a cel putin 5'700 de liceeni, studenti, masteranzi si doctoranzi ca sa nu mai vorbesc de sutele sau miile de alti beneficiari indirecti ai fundatiei.

    Suntem parte din revolutia educatiei pentru ca noi credem foarte mult in parteneriate si in lucrul impreuna cu alte organizatii din educatie. Ne face placere sa ne strangem laolalta, sa dezbatem idei si sa gasim impreuna solutii pentru ca impactul sa fie multiplicat.

    Revolutia in educatie (un concept pe care l-am preluat de la Paul Olteanu - unul din fondatorii CROS) reprezinta de fapt reinstaurarea meritocratiei in educatie si re-asezarea valorilor pe fagasul normal.

    Dupa revolutia din 89 au fost firesti confuzia si haosul ce au dus la promovarea non-valorilor insa este timpul sa ne asezam si sa ne gandim la ce reprezinta educatia de fapt si care este rolul ei in asigurarea succesului. Care ne sunt valorile? Pe cine ar trebui de fapt sa promovam, la cine sa ne uitam cand ne cautam modelele?


  • Tincuta Baltag

    Cred ca va referiti la trofeele Galei Premiilor in Educatie pe care le-am amplasat in Piata Unirii si la intrarea in Parcul Herastrau :-)

    Scoatem educatia in strada pentru ca vrem ca ea sa fie vizibila si prezenta acolo unde sunt oameni. Daca la TV nu putem fi (pentru ca de multe ori nu prea sta in politica editoriala a televiziunilor sa promoveze proiecte pozitive) atunci putem merge in strada. In scoli suntem deja :-)

    Vrem de fapt sa spunem oamenilor ca este important sa se implice activ in educatia copiilor lor si este important sa aleaga ceea ce transmit copiilor: succes facil si intamplator sau munca sustinuta, efort continuu, educatie.


  • Tincuta Baltag

    Comunicarea acelui seminar de leadership este foarte bine realizata, felicitari :-)

    Ii incurajam pe bursierii nostri sa isi ia propriul destin in maini si sa nu astepte ca altcineva sa rezolve problemele comunitatii din care fac parte - pentru ca nu o sa se intample.

    Printre personalitatile trecute si prezente din toata lumea exista foarte multi oameni care nu au asteptat sa "li se faca loc" sau sa li se "creeze oportunitati" ci si le-au facut singuri.


  • Tincuta Baltag

    Va rog sa ii scrieti Aurorei Buleandra, coordonatorul acestui program. Ii stiti adresa de mail :-)
    Succes!


  • Tincuta Baltag

    Avem multi parteneri printre organizatiile studentesti. As vrea sa dau doar cateva exemple pentru ca sunt foarte mandra de ei si de proiectele lor: CROS (Traian Bruma si echipa lui), GRSP, ANOSR, Liga Studentilor Romani din Strainatate, LEAP si multe alte astfel de organizatii conduse de tineri pentru tineri.

    De altfel, usa noastra este mereu deschisa pentru tineri cu idei ce au nevoie de sustinere.


  • Tincuta Baltag

    Din fericire absolventii care s-au intors deja in tara nu va dau dreptate. S-au angajat pe pozitii foarte bune si cu salarii decente atat in companii private cat si prin tot felul de institutii.

    Pe de alta parte repet - atunci cand cineva acceseaza programul nostru de burse cunoaste aceasta conditie. Daca reintoarcerea in tara contravine dorintelor proprii, atunci ma astept ca acel potential candidat sa isi caute alte surse de finantare.

    Sincer, chiar credeti ca daca un tanar absolvent al unei universitati de prestigiu si-ar incepe cariera in strainatate - nu ar gasi cumva MULT mai dificil sa isi intrerupa cariera dupa 2 - 3 ani pentru a se intoarce in Romania?

    Nu ne vom transforma in agenti ai exodului creierelor, asta v-o spun sigur, chiar daca acest lucru nu convine unor tineri care cauta orice prilej pentru a parasi acesta tara pe care o dispretuiesc. Preferam sa ne concentram pe crearea de oportunitati pentru cei care se intorc :-)


  • sandy

    Cum implicati profesorii in programele fundatiei? exista si posibilitati pentru ei oferite de fundatie pentru participarea la cursuri de formare?


  • Tincuta Baltag

    Anul acesta acordam premii in valoare de 250'000 EURO pentru profesori, elevi, studenti, cercetatori, lideri de organizatii neguvernamentale - pe scurt oameni, organizatii si institutii ce au desfasurat proiecte semnificative in domeniul educatiei in anul precedent.

    Anul acesta premiem in plus bibliotecarii si educatorii.

    Avem in total 11 sectiuni de concurs - toate se pot gasi pe www.premiileineducatie.ro.

    Se mai pot face inscrieri in concurs pana pe 27 septembrie 2010.

    Ca o noutate, anul acesta oricine poate propune alta persoana pentru unul dintre premii. Cu alte cuvinte, daca ai un profesor ce ti-a schimbat existenta il poti inscrie in Gala Premiilor in Educatie :-)

4121 vizualizari
  • sursa banilor (Joi, 2 septembrie 2010, 10:57)

    lucid [anonim]

    De unde provin banii fundatiei? Concret: din profitul caror afaceri, din ce conturi sunt transferati (banca, tara bancii, titularul de cont, etc).
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:18)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui lucid

      Fundatia este finantata printr-un mecanism de endowment: Dinu Patriciu a plasat 100 milioane dolari intr-un fond de investitii care gestioneaza acest endowment. Profitul realizat de diversele instrumente financiare folosite de catre fondul de investitii reprezinta bugetul fundatiei – intre 7 si 10 milioane dolari pe an.
  • legea educatiei (Joi, 2 septembrie 2010, 13:24)

    Irina [anonim]

    Cand va fi promulgata legea educatiei? Este o lege buna, va influenta in bine calitatea educatiei?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:20)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Irina

      Legea Educatiei este acum in Senat – intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat Comisia pentru Invatamant se va reuni din nou pentru a o discuta. Va urma dezbaterea in plen si apoi validarea de catre Presedinte. Este imposibil de spus cat va dura. Personal nici nu mai stiu daca ar fi bine ca aceasta lege sa fie validata avand in vedere ca a suferit modificari haotice in hatisul acesta legislativ.

      Daca este buna sau nu… este destul de irelevant. Tin sa va aduc aminte ca avem multe legi bune in tara asta dar putine sunt respectate. Exista unele prevederi foarte, foarte bune care existau in forma pe care o cunosc eu: descentralizarea manageriala si financiara, depolitizarea conducerii scolilor, finantarea ce urmeaza elevul (chiar si in mediul privat), obligativitatea masteratului didactic pentru viitorii profesori, sprijinirea concreta a elevilor din mediul rural, acordarea de bonusuri pentru profesorii ce decid sa predea in medii defavorizare si alte cateva asemenea.

      Insa… problema cea mai importanta tot nu este rezolvata. Cum selectam viitorii profesori? Cum ii dezvoltam profesional si mai ales cum ii motivam: tot pe baza de „vechime” sau pe baza de performante? Cele mai eficiente sisteme educationale din lume pun un mare accent pe selectia viitorilor profesori: in Finlanda si in Singapore de exemplu, doar cei mai buni 10 respectiv 5% dintre studenti pot avea sansa (repet: SANSA) de a deveni profesori. Asta vine din start cu prestigiu si reputatie…
  • Viziune (Joi, 2 septembrie 2010, 14:11)

    Bogdan T. M. [anonim]

    Ziua buna,

    De'ar fi fost lipsit de constiinta, omul ar fi rivalizat cu primatele. O natiune fara educatie regreseaza pana la extinctie culturala. Mai departe salasuind abisul.

    In momentul de fata, Educatia trebuie vazuta drept singura prioritate reala. Cata vreme nu este inlocuita mentalitatea subordonata materialismului, ignorantei si iluzoriului, spiritul acestui neam va trena in propria'i saracie si neputinta.
    Masurile actuale sunt menite a petici.
    Mentalitatea se schimba inlocuind premisele arhaice.
    In ce masura Fundatia dvs. se poate situa deasupra acestora, implicandu'se intr'un proiect ce vizeaza iluminarea in masa?(!)
    Cum va poate fi prezentat acest proiect, care beneficiaza de sustinere noetica si spirituala deosebita, asa incat finantarea sa nu mai constituie impedimentul ce priveaza natiunea de primirea invataturilor?
    Vedeti legatura dintre trezirea constiintei si educatie?

    Cu stima si prietenie,

    Bogdan M.
  • o intrebare (Joi, 2 septembrie 2010, 14:12)

    Bogdan Dumitru [anonim]

    Mai putem vorbi de calitate si performanta intr-un sistem pervertit in care avem deaface cu diplome false si profesori care isi plagiaza lucrarile? Ca sa nu vorbim de cumparatul diplomelor sau plagiatul la elevi/studenti.

    multumesc
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:51)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan Dumitru

      Exista insule de excelenta, exista oameni care isi fac treaba cu pasiune in pofida tuturor dificultatilor. Daca doriti sa vedeti cativa, intrati pe www.premiileineducatie.ro si cautati catalogul Galei de anul trecut.

      Apropos de calitatea si performanta sistemului, lucrurile vor arata mai bine daca societatea civila va fi mai puternica si daca noua lege a educatiei va contine cel putin urmatoarele prevederi:

      - o selectie mai riguroasa a viitorilor profesori in asa fel incat cei mai buni studenti sa aiba acces la aceasta cariera

      - descentralizare manageriala si financiara

      - salarizarea sa fie in functie de performante iar un sistem foarte bine pus la punct de evaluare si feedback sa fie stabilit

      - mecanisme anti-plagiat ferme

      - reforma programei scoale pentru ca ea sa fie mai adaptata dezvoltarii firesti a copilului pe de o parte si nevoilor pietei muncii pe de alta parte

      - manuale atractive, de calitate atat in ceea ce priveste continutul cat si forma

      - daca toate cele de mai sus functioneaza bine, atunci putem trece la urmatorul nivel: desfiintarea Inspectoratelor Scolare ce intr-un sistem performant nu isi au rostul.
  • 2 intrebari (Joi, 2 septembrie 2010, 14:13)

    Andra Sarbu [anonim]

    Credeti ca mai exista sanse intr-un sistem asa de invechit care nu reuseste sa se modernizeze si refuza schimbarea? Cum poate un profesor de la catedra sa nu renunte la entuziasm cand nu are cu ce sa-si plateasca facturile?

    va multumesc pentru tot ceea ce faceti!
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:26)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andra Sarbu

      Salariile sunt foarte mici in sistemul preuniversitar, asa este.
      Un prieten bun spunea insa ca un salariu de 1 leu nu justifica incompetenta si indolenta. Eu cred ca oamenii au liber arbitru si pot alege ceea ce este mai potrivit pentru ei. Iar daca au facut totusi o alegere, ar trebui sa isi indeplineasca misiunea cu profesionalism si demnitate. As merge chiar mai departe si as spune ca problema cea mai mare a profesorilor nu este salariul prost – ci scaderea abrupta a prestigiului, reputatiei si credibilitatii profesiei.

      Mai exista din fericire profesori care isi fac treaba cu pasiune in pofida tuturor dificultatilor materiale si in pofida dezinteresului conducerii institutiei si a colegilor.Exact pe acesti oameni ii cautam noi prin Gala Premiilor in Educatie - vrem sa ii scoatem la lumina rampei (la propriu si la figurat), vrem sa le spunem ca apreciem munca lor si mai ales vrem sa le acordam premii care sa le permita sa isi dezvolte proiectele. O parte importanta a acestui proiect este comunicarea – anul trecut au fost generate peste 200 de articole – nu despre fundatie, ci despre munca si proiectele acestor oameni si organizatii. Cu cat vom vorbi mai mult despre oameni valorosi si despre exemple de succes in educatie, cu atat atmosfera in intreaga societate se va imbunatati.

      Pe de alta parte mai exista o speranta: daca noua lege a educatiei va fi promulgata intr-o forma acceptabila, atunci atat managementul cat si finantarea institutiilor de invatamant vor fi descentralizate. Cu alte cuvinte, exista sansa ca, in comunitati ceva mai deschise la minte, profesorii sa inceapa sa fie platiti in functie de performante.
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:28)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andra Sarbu

      Aveti perfecta dreptate insa atunci cand spuneti ca sistemul este invechit si refuza schimbarea. Este insa asa pentru ca noi ii permitem sa fie asa. Cu totii suntem direct interesati in educatie: fie ca avem un copil, un vecin, un nepot, un frate sau suntem noi insine integrati intr-o forma sau alta de invatamant. Ar trebui sa ne spunem mai ferm parerea despre cum ar trebui de fapt scoala sa serveasca interesul public si cum ar trebui sa ii pregateasca mai bine pe copii pentru o viata personala si profesionala de succes. Ar trebui sa ne implicam mai mult in procesul educational.
  • morala (Joi, 2 septembrie 2010, 14:21)

    sadwank [anonim]

    Credeti ca se poate face educatie fara morala?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:30)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui sadwank

      Doctorul Mengele era cu siguranta foarte educat dar cu morala statea cam prost. Educatie fara morala se poate face si probabil ca tocmai asta este problema: ne concentram prea mult pe latura formala si teoretica a educatiei si acordam prea putina atentie omului, sufletului sau, aspiratiilor si dorintelor sale.

      O educatie de calitate se concentreaza nu numai pe livrarea de informatii ci pe provocarea intrebarilor esentiale: cine suntem si care este rolul nostru in lume?

      Morala este foarte importanta daca vrem sa construim o societate bazata pe valori autentice: pe adevar si integritate.
      Cred ca cel mai eficient mod de a creste valori in copiii nostri este sa fim noi insine modele de respect si tolenranta.
  • Activitatea Fundatiei (Joi, 2 septembrie 2010, 14:33)

    Nedumeritu' [anonim]

    Vad mereu in mesajele fundatiei referiri la Educatie cu E mare, ca si activitate institutionala.
    In acelasi timp toate anunturile privind "realizarile" fundatiei se refera intr-o masura covarsitoare la actiuni de sponsorizare sau de donatie.

    Nu vad legatura intre sponsorizare si donatie pe de o parte si problemele complicate ale sistemului eduacational din Romania.
    Nu am vazut nici o initiativa legislativa, nici un lobby, nici un proiect. Doar donatii si sposorizari si eventual o masa festiva.

    Intrebarea este: Ca face fundatia Dinu Patriciu pentru Educatia (cu E mare) din Romania, altceva decat donatii, sponsorizari si festivitati?

    Va rog lamuri-ti ma.
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:32)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nedumeritu'

      Anul acesta am fost parte activa dintr-un grup de ONG-uri care a participat la dezbaterea publica pe legea educatiei.

      Am adus chiar propuneri de imbunatatire concrete – unele dintre ele au fost integrate in lege la vremea respectiva. In momentul acesta simt insa ca acele dezbateri si propunerile noastre au fost inutile – de vreme ce legea a fost substantial modificata in Parlament si urmeaza sa fie iar „hacuita” in Senat.

      Anul trecut, inainte sa apara noua propunere de lege, inainte chiar ca domnul Funeriu sa fie numit Ministru, am lansat un proiect impreuna cu Fundatia Codecs pentru Leadership – proiect in urma caruia am finantat initierea si dezvoltarea de catre universitatile din Romania a unor programe de Master in pedagogie (Master in Education) pentru o mai buna pregatire a viitorilor profesori (www.professoria.ro). Va dati seama cu ce bucurie am observat – luni bune mai tarziu – ca in noua lege apare o prevedere ce ii obliga pe viitorii profesori sa urmeze masterate didactice. Ele sunt esentiale daca ne dorim profesori mai bine pregatiti.

      As vrea insa sa va spun altceva: exista prea multi oameni care cred ca schimbarea se face doar de sus in jos. Ne asteptam cu totii ca Parlamentul sa dea o lege iar lucrurile sa inceapa sa functioneze. Eu cred insa altceva: cred ca este timpul sa ne dam seama ca schimbarea reala si autentica incepe cu fiecare om in parte.

      Schimbarea va incepe, din punctul meu de vedere, cu societatea civila – iar societate civila nu inseamna doar fundatii si asociatii. Inseamna si jurnalisti, si companii, si profesori, parinti, elevi sau studenti. Cu totii suntem parte din societatea civila. Cu cat aceasta este mai puternica si mai vocala, cu atat statul este mai atent si mai putin predispus la abuzuri.
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:35)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nedumeritu'

      Cei 5’700 de copii care primesc bursele noastre in fiecare an de trei ani incoace sunt 5’700 de copii care se simt apreciati doar pentru ca invata bine si sunt silitori. Ei se simt motivati sa se implice activ in comunitatea lor pentru ca acesta este spiritul pe care incercam sa-l insuflam tuturor bursierilor nostri si pentru ca le aratam concret care sunt beneficiile unei astfel de mentalitati.

      Acordam si sponsorizari altor ONG-uri cu proiecte utile si frumoase in educatie pentru ca asa este firesc sa faca o fundatie bine finantata si care isi permite sa acorde si granturi pe langa investitiile in propriile proiecte.

      Ne gandim oricum sa facem o trecere de la strategia de acordare de sponsorizari - catre o strategie de finantare a unor proiecte de antreprenoriat social in educatie – credem ca impactul ar fi mai semnificativ in acest mod.

      Suntem de altfel si singura organizatie din Romania membra cu drepturi depline in European Foundation Centre de la Bruxelles si incercam sa promovam prin toate intalnirile si conferintele ideea ca Romania nu este doar o tara slaba si corupta ce solicita fonduri externe ci este o tara in care filantropia si societatea civila sunt in continua dezvoltare. Este daca vreti un efort de branding de tara neoficial.
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:41)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nedumeritu'

      Anul acesta am organizat, impreuna cu Educativa si Liga Studentilor Romani din Strainatate o conferinta de 3 zile numita Forumul Educatiei 2010. Invitati au fost peste 200 de profesori, studenti, jurnalisti, reprezentanti ai unor companii, directori de licee, cu alte cuvinte toti actorii relevanti interesati de educatie. Au fost 3 zile in care ne-am asezat cu totii la aceeasi masa si am gasit solutii concrete la problemele din educatie. S-au creat multe parteneriate, s-au gandit proiecte comune - a fost un eveniment de succes pentru ca a demonstrat ca societatea civila se poate reuni si poate gandi si initia proiecte comune.
  • performeri (Joi, 2 septembrie 2010, 17:50)

    vio [anonim]

    ce bursieri v-au impresionat deosebit sau au prezentat rezultate remarcabile?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:55)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui vio

      Avem foarte multi bursieri cu rezultate remarcabile si o sa-i rog sa ma ierte daca uit aici sa ii mentionez. Va voi da doar cateva exemple:

      Razvan Ionasec termina anul acesta un doctorat la Technical University Munich. Mi-a scris si mi-a spus ca Jurnalul academic IEEE
      Transactions on Medical Imaging, care este cotat numarul #1 pe plan mondial la categoria Interdisciplinary Applications in Computer Science si numarul #3 in Biomedical Engineering, a acceptat spre publicare celui mai important articol din activitatea sa stiintifica intitulat "Patient-Specific Modeling and Quantification of the Aortic and Mitral Valves". Pe data de 20 septembrie Razvan va sustine prezentarea de deschidere in Beijing, la Conferinta Internationala "Medical Imaging Computing and Computer Assisted Intervention".

      Suntem foarte mandri si de Bogdan Gogu ce face acum un MBA la Harvard.
      Radu Tatucu tocmai incepe un Master in Politici Publice la Harvard Kennedy School of Governance.

      Dintre cei care s-au intors, avem multe exemple de succes:

      Andreea Curelea ( a terminat un master in "Politics and Government in the European Union" la LSE): urmeaza un internship la Inaltul Comisiariat ONU pentru Refugiati.

      Alexandra Mnohoghitnei (MBA la University of Oxford- SAID Business School): este Management Associate la o banca importanta din Romania.

      Alexandra Maria Vasile (University of Oxford MSc in Comparative and International Education): in septembrie 2010 incepe activitatea academica la o universitate din capitala.

      Aurora Constantin (MSc in Information Technology la Glasgow University): este profesor titular de fizica la Colegiul National Radu Greceanu, Slatina.

      Si multi multi altii: Diana Constantinescu, Marina Neagu, Simona Iftimescu, Daniel Simion, Adrian Gheorghe, Bianca Dragan si multi altii ce au terminat programe la cele mai bune universitati din lume si vor veni in Romania pentru a fi parte din schimbare :-)
  • click. fata de la pagina...cu vremea. (Joi, 2 septembrie 2010, 20:06)

    gabi [anonim]

    ce tip de educatie promoveaza cotidianele adevarul si click? [atentie: si informarea este tot un soi de educatie, pentru ca are un scop]

    daca rasfoim aceste ziare, pagina cu pagina, si analizam calitatea informatiei dpdv intelectual, moral-etic, cultural, in sfirsit, dpdv formativ, ce credeti ca va rezulta?

    multumesc?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:58)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui gabi

      Adevarul editeaza un supliment saptamanal numit "Scoala si Educatie".
      Fiecare publicatie are un anumit target - un grup caruia i se adreseaza. Sunt insa de acord ca sunt multe de facut in media - mai ales daca vorbim de promovarea proiectelor pozitive - din educatie, mediu, social, sanatate...
  • Proiecte online (Joi, 2 septembrie 2010, 21:24)

    Andrei P [anonim]

    Se mai sponsorizeaza proiecte online de catre Fundatia Dinu Patriciu?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:59)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andrei P

      Daca sunt proiecte educationale, raspunsul este da.

      Ne indreptam insa din ce in ce mai mult atentia catre proiecte de antreprenoriat social: cu alte cuvinte vrem sa investim in pornirea unor proiecte ce vor putea genera la randul lor venituri devenind auto-sustenabile.
  • Cercetarea privata (Vineri, 3 septembrie 2010, 7:25)

    Vasile Turcu [anonim]

    Faptul ca se dau burse si premii de excelenta de catre diverse fundatii este abia un prim pas. Poate e momentul sa treceti la o etapa superioara. Pe cand un intreg lant educational finantat din bani privati? Pe cand o universitate privata "pe bune" si un centru de crecetare privat, sa zicem dupa modelul Weizmann Institute din Israel?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:05)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Vasile Turcu

      Avem in proiect infiintarea unei universitati private in parteneriat cu o institutie de invatamant superior din America.

      Va trebui la un moment dat sa intelegem insa ca educatia superioara de calitate costa - cand vom fi dispusi sa platim pentru educatie lucrurile se vor schimba in bine si cand vorbim de calitatea acesteia.
  • ramanem in Ro? (Vineri, 3 septembrie 2010, 8:00)

    AndreeaB [anonim]

    De ce are Romania nevoie de tineri talentati si cum pot fi acestia convinsi ca in tara lor este locul in care merita sa traiasca? Cum credeti ca pot fi motivati profesorii si elevii din mediul rural care de obicei nu beneficiaza de acces la atatea susrse de finantare, tehnologi, etc?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:11)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui AndreeaB

      Romania are foarte mare nevoie de tineri talentati si valorosi care sa ISI DOREASCA sa fie aici pentru ca AU CONVINGEREA ca Romania le poate oferi oportunitati de dezvoltare personala si profesionala.

      Altfel nu functioneaza - oamenii nu pot fi obligati sa faca ceva ce nu vor si pe de alta parte nu avem nevoie de martiri.

      Daca vorbesc despre bursierii nostri, ei stiu inainte sa acceseze bursa noastra ca avem conditia reintoarcerii in tara asadar ma astept ca alegerea lor de a candida la bursa sa se bazeze pe dorinta lor implicita de a se intoarce in tara. Daca nu ar dori asta ar putea gasi alte modalitati de a-si finanta studiile.

      Profesorii din mediul rural sunt de multe ori nevoiti sa isi desfasoare activitatea in conditii precare. Exista insa multe oportunitati pe care trebuie sa incercam sa le accesam: finantari din comunitate, bani de la administratia locala, bani europeni. Eu am intalnit prea multi oameni care asteapta sa "li se dea" fara sa faca cel mai mic efort.
  • curiozitate (Vineri, 3 septembrie 2010, 8:01)

    daedalus [anonim]

    de ce premiati si va implicati in proiectele din educatie?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:13)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui daedalus

      Din pasiune, si pentru ca este cel mai fascinant domeniu din lume. Nevoile sunt atat de mari incat fiecare zi este o provocare de a gasi solutii si de a investi banii bine si cu folos.
  • revolutie? (Vineri, 3 septembrie 2010, 9:57)

    romulus [anonim]

    Ce probleme ati intampinat de cand va ocupati de proiectele educationale si cat de bine lucrati cu institutiile statului care se ocupa de ac probleme? Cum faceti revolutia in educatie, v-am urmarit saptamanile trecute cand vorbeati la un post de televiziune despre acest subiect.
    De ce "scoateti educatia in strada?"
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:19)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui romulus

      Ministerul Educatiei ne este partener in mai multe proiecte. Cred ca de trei ani, de cand ne-am inceput activitatea, si-au dat seama ca suntem seriosi, responsabili si puternici. Spun puternici pentru ca reprezentam interesele a cel putin 5'700 de liceeni, studenti, masteranzi si doctoranzi ca sa nu mai vorbesc de sutele sau miile de alti beneficiari indirecti ai fundatiei.

      Suntem parte din revolutia educatiei pentru ca noi credem foarte mult in parteneriate si in lucrul impreuna cu alte organizatii din educatie. Ne face placere sa ne strangem laolalta, sa dezbatem idei si sa gasim impreuna solutii pentru ca impactul sa fie multiplicat.

      Revolutia in educatie (un concept pe care l-am preluat de la Paul Olteanu - unul din fondatorii CROS) reprezinta de fapt reinstaurarea meritocratiei in educatie si re-asezarea valorilor pe fagasul normal.

      Dupa revolutia din 89 au fost firesti confuzia si haosul ce au dus la promovarea non-valorilor insa este timpul sa ne asezam si sa ne gandim la ce reprezinta educatia de fapt si care este rolul ei in asigurarea succesului. Care ne sunt valorile? Pe cine ar trebui de fapt sa promovam, la cine sa ne uitam cand ne cautam modelele?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:23)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui romulus

      Cred ca va referiti la trofeele Galei Premiilor in Educatie pe care le-am amplasat in Piata Unirii si la intrarea in Parcul Herastrau :-)

      Scoatem educatia in strada pentru ca vrem ca ea sa fie vizibila si prezenta acolo unde sunt oameni. Daca la TV nu putem fi (pentru ca de multe ori nu prea sta in politica editoriala a televiziunilor sa promoveze proiecte pozitive) atunci putem merge in strada. In scoli suntem deja :-)

      Vrem de fapt sa spunem oamenilor ca este important sa se implice activ in educatia copiilor lor si este important sa aleaga ceea ce transmit copiilor: succes facil si intamplator sau munca sustinuta, efort continuu, educatie.
  • Posibilitati pentru tineri cu impact? (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:02)

    Andreea [anonim]

    Ce poate face Fundatia pentru tineri care ar vrea sa aiba un impact in educatie - asa cum au avut si cei care sunt premiati in fiecare an la Gala, dar si in alte moduri (management educational, politici publice etc) - dar care nu se bucura nici de un mediu care sa le permita punerea ideilor in aplicare si nici resursele necesare pentru a face o meserie (si nu doar voluntariat) din asta?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:29)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Andreea

      Avem multi parteneri printre organizatiile studentesti. As vrea sa dau doar cateva exemple pentru ca sunt foarte mandra de ei si de proiectele lor: CROS (Traian Bruma si echipa lui), GRSP, ANOSR, Liga Studentilor Romani din Strainatate, LEAP si multe alte astfel de organizatii conduse de tineri pentru tineri.

      De altfel, usa noastra este mereu deschisa pentru tineri cu idei ce au nevoie de sustinere.
  • Bursa Dinu Patriciu (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:07)

    Mihailescu Stefania [anonim]

    Buna ziua!
    Sunt Mihailescu Stefania eleva in clasa a 11 a la liceul Grup Scolar Agricol Scornicesti judetul Olt si timp de 2 ani am beneficit de bursa pe care o acorda fundatia Dinu Patriciu elevilor de liceu.
    Am trimis situatie scolara la termen iar formularul de cerere de prelungire l-am trimis in data de 17 iulie.
    Am sunat la fundatie si mi s-a promis analizarea situatiei mele pana la 31 august,si inca nu am primit nici un raspuns.Imi puteti da dumneavoastra acest raspuns?
    Va multumesc
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:27)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mihailescu Stefania

      Va rog sa ii scrieti Aurorei Buleandra, coordonatorul acestui program. Ii stiti adresa de mail :-)
      Succes!
  • leadership (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:15)

    dana [anonim]

    Buna,

    ii ajutati pe tineri sa-si manifeste leadership-ul cind in jur e o lipsa de valori? cind oamenii nu mai manifesta minim de curtoazie in relatiile umane dar in cele profesionale?

    Fraa legatura cu intrebarea de mai sus:
    Am trimis in repetate rinduri info despre seminar leadership sustinut de un top expert mondial in leadership, seminar la care doream sa oferim unor tineri cu rezultate excelente bilete gratuite, dar n uam primit niciun semn. Daca nu va suparati, o sa va mai tin la curent si cu alte evenimente si sper sa primesc un raspuns indiferent care va fi acela.

    Zi placuta,
    dana
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:26)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui dana

      Comunicarea acelui seminar de leadership este foarte bine realizata, felicitari :-)

      Ii incurajam pe bursierii nostri sa isi ia propriul destin in maini si sa nu astepte ca altcineva sa rezolve problemele comunitatii din care fac parte - pentru ca nu o sa se intample.

      Printre personalitatile trecute si prezente din toata lumea exista foarte multi oameni care nu au asteptat sa "li se faca loc" sau sa li se "creeze oportunitati" ci si le-au facut singuri.
  • oare de ce? (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:50)

    madeleine [anonim]

    Conform contractelor dvs, dupa finalizarea studiilor, absolventii sunt obligati sa se intoarca in Romania si sa ramana sa "performeze" pentru tara o perioada.
    De ce considerati oportun ca un tanar absolvent sa fie obligat sa se intoarca in tara, fara experienta dobandita in campul muncii in niste economii mult mai dezvoltate decat a Romaniei, in loc sa fie sustinut sa stranga o experienta minimala si mai apoi sa se intoarca? Nu credeti ca sunteti o noua "fabrica" de absolventi de calitate care nu fac decat sa vina in Romania si sa fie priviti de sus de vechiul sistem, desi au o diploma serioasa? Stiti foarte bine ca sistemul romanesc este la pamant si ca o mana de absolventi straluciti n-o sa schimbe mare lucru. Nu cumva aceste "contracte" ajuta PR-ul fundatiei in loc sa-i ajute pe acesti copii? Inteleg intregul concept din jurul ideii de sustinere a tinerelor talente dar nu cumva ii obligati pe multi sa se intoarca aici degeaba?
    Stiu ca o sa dati un raspuns "diplomat" dar poate ar trebui sa va ganditi si cum schimbati lucrurile AICI, ca acesti tineri sa schimbe soarta tarii mai departe.
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:37)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui madeleine

      Din fericire absolventii care s-au intors deja in tara nu va dau dreptate. S-au angajat pe pozitii foarte bune si cu salarii decente atat in companii private cat si prin tot felul de institutii.

      Pe de alta parte repet - atunci cand cineva acceseaza programul nostru de burse cunoaste aceasta conditie. Daca reintoarcerea in tara contravine dorintelor proprii, atunci ma astept ca acel potential candidat sa isi caute alte surse de finantare.

      Sincer, chiar credeti ca daca un tanar absolvent al unei universitati de prestigiu si-ar incepe cariera in strainatate - nu ar gasi cumva MULT mai dificil sa isi intrerupa cariera dupa 2 - 3 ani pentru a se intoarce in Romania?

      Nu ne vom transforma in agenti ai exodului creierelor, asta v-o spun sigur, chiar daca acest lucru nu convine unor tineri care cauta orice prilej pentru a parasi acesta tara pe care o dispretuiesc. Preferam sa ne concentram pe crearea de oportunitati pentru cei care se intorc :-)
  • Gala Premiilor in Educatie (Vineri, 3 septembrie 2010, 11:51)

    silvie [anonim]

    Din cate am inteles la Gala nu premiati doar elevii. Ce alte categorii profesionale mai premiati si care este valoarea premiilor pentru editia din acest an? Cum promovati castigatorii Galei mai apoi?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:44)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui silvie

      Anul acesta acordam premii in valoare de 250'000 EURO pentru profesori, elevi, studenti, cercetatori, lideri de organizatii neguvernamentale - pe scurt oameni, organizatii si institutii ce au desfasurat proiecte semnificative in domeniul educatiei in anul precedent.

      Anul acesta premiem in plus bibliotecarii si educatorii.

      Avem in total 11 sectiuni de concurs - toate se pot gasi pe www.premiileineducatie.ro.

      Se mai pot face inscrieri in concurs pana pe 27 septembrie 2010.

      Ca o noutate, anul acesta oricine poate propune alta persoana pentru unul dintre premii. Cu alte cuvinte, daca ai un profesor ce ti-a schimbat existenta il poti inscrie in Gala Premiilor in Educatie :-)
  • Burse de studiu (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:07)

    Ivan Ana Maria [anonim]

    Buna ziua,

    As dori sa stiu parerea dvs. despre situatia burselor de studiu in strainatate pentru studentii romani. Este binecunoscut numarul in crestere al celor care doresc si opteaza pentru un invatamant poate ceva mai staisfacator nu atat din punct de vedere calitativ, cat mai ales ca oportunitati de formare ulterioara, peste hotare. Considerati ca aceste burse sunt suficiente? Si ce parere aveti despre situatia burselor oferite de Guvernul Romaniei, in momentul in care absolventilor romani intorsi in tara nu li s-au asigurat acele conditii profesionale corespunzatoare mentionate in contractul semnat. Nu credeti ca si prin aceste burse se poate incuraja si stimula invatamantul romanesc? Personal, am vrut sa aplic pentru o astfel de bursa oferita de Fundatia Dinu Patriciu, insa m-am temut, in ultimul moment, ca programul ales de mine nu e corespunzator sau cel putin nu se aseaman cu cele ale studentilor acceptati in anii trecuti. Sunt, fireste, dispusa sa incerc din nou, poate la anul.
    Doar o ultima intrebare. Ce parere aveti despre absolventii care raman, din pacate, someri, din cauza imposibilitatii gasirii unui loc de munca? Cum se poate redresa o astfel de situatie, impiedicandu-se in acelasi timp emigrarea acestui potential intelectual in tari unde se poate lucra, indiferent de domeniu. Fac si eu parte din clasa acestor absolventi, am terminat Litere in Iasi, cu rezultate excelente, si marturisesc ca sunt extrem de dezamagita de sansele de situatia in care atat conditiile economice cat si poate, zona in care traiesc, m-au impiedicat sa imi pot incepe o cariera. E nedrept in momentul in care educatia pare sa-ti limiteze si nu sa iti mareasca, cum este logic, sansele de realizare profesionala.
    Va multumesc anticipat pentru raspuns.
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 13:01)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ivan Ana Maria

      Programul Bursele Guvernului Romaniei este un esec iar acest lucru a fost inteles cred de toata lumea.
      Este un esec pentru ca nu a existat cu adevarat vointa politica de integrare a acestor tineri valorosi in structurile publice pe pozitii de management.
      Ca este vorba de incompetenta, lipsa de viziune, teama ca nu cumva acesti tineri sa nu ocupe scaunele unora foarte bine ancorati acolo, nu stiu ce sa zic.. Sau poate toate cele de mai sus.

      Programul Orizonturi Deschise are mult mai mari sanse de reusita (de fapt au dovedit-o deja absolventii intorsi in tara) pentru ca noi nu suntem atat de rigizi in a indica exact directia pe care trebuie sa o urmeze absolventii. Mai mult decat atat, impreuna cu LSRS am dezvoltat www.joburilaorizont.ro unde conectam absolventii cu cele mai mari companii din tara.

      Mai trebuie sa stiti ceva... si anume ca nimeni nu o sa va astepte cu un covor rosu si cu flori pentru a va incepe cu succes cariera mult dorita. Tin minte ca la inceputul vietii mele profesionale mi s-a intamplat sa merg cu ziarul in mana la interviuri luni de zile inainte sa imi gasesc ceva. Iar acel prim ceva era un job destul de prost platit - eu am fost insa fericita pentru ca mi-am gasit de lucru. Am avut rabdare, nu am ars etapele, am invatat, iar acum sunt acolo unde imi doresc.

      Nu va pierdeti speranta, cautati asiduu, acceptati si pozitii de entry-level daca ele va dau posibilitatea ca apoi sa crestesti. Cautati mai degraba oameni de la care sa invatati si atmosfera productiva, nu salariul cel mai mare.

      Succes!
  • profesorii (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:43)

    sandy [anonim]

    Cum implicati profesorii in programele fundatiei? exista si posibilitati pentru ei oferite de fundatie pentru participarea la cursuri de formare?
    • a (Vineri, 3 septembrie 2010, 12:54)

      Tincuta Baltag [hotnews.ro] i-a raspuns lui sandy

      Tocmai acum pregatim vizita in Finlanda a 18 profesori romani de la sate.

      Va rog frumos sa accesati www.scoaladevara.eu pentru a gasi detalii despre proiectul nostru de formare pentru profesori :-)
  • sistemul de educatie waldorf (Vineri, 3 septembrie 2010, 14:04)

    Monica [anonim]

    Ce parere aveti despre sistemul de educatie waldorf si cat de bine reuseste el sa pregateasca tinerii pentru conditiile din economia romaneasca?
  • finantarea per student (Vineri, 3 septembrie 2010, 16:58)

    Mihai [anonim]

    Articolul 205 din legea invatamantului adoptata in Camera Deputatilor:

    "(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului asigura finantarea de baza pentru universitatile publice, prin granturi de studii calculate pe baza costului mediu per student echivalent, per domeniu, per cicluri de studii si per limba de predare. Fondurile vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigura dezvoltarea sustenabila si competitiva a societatii, iar in interiorul domeniului, prioritar, celor mai bine plasate programe in ierarhia calitatii
    acestora.

    (5)Finantarea de baza este multianuala, asigurandu-se pe toata durata unui ciclu de studii."

    Ce se intelege din textul de mai sus? Pana la urma finantarea respecta principiul de care pomenea d. Basescu inainte de a fi d. Funeriu ministru si apoi si de d. Funeriu, ca finantarea se va face in functie de numarul studentilor din anul I? Sau vom continua a promovam studenti care nu merita?


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie
A apărut o problemă pe server