Radu Tatucu
Foto: Arhiva personala

De ce educatia conteaza? Cum pot tinerii scoliti in strainatate schimba Romania? Radu Tatucu, masterand la Harvard, a discutat online despre importanta educatiei

de Magda Barascu CampusNews

Miercuri, 24 noiembrie 2010, 12:57    NEWS | INTALNIRI ONLINE

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

A terminat facultatea la Harvard si lucreaza la Banca Mondiala. A inceput un master in Public Policy tot la Harvard, la John F. Kennedy School of Government si un MBA la London Business School. Radu Tatucu este convins ca tinerii pot schimba in bine Romania si doreste sa-si foloseasca experienta globala pentru a se asigura ca generatia din care face parte va accepta aceasta provocare. In acest scop, a creat Societatea Globala a Studentilor si Tinerilor Profesionisti Romani - GRSP Society, care ii reuneste pe unii dintre cei mai talentati tineri romani care doresc sa se implice in schimbarea tarii lor, indiferent de locul in care traiesc in prezent. Radu Tatucu a discutat online cu cititorii despre importanta educatiei si cum pot schimba tinerii Romania. Radu Tatucu va raspunde la restul intrebarilor venite de la cititori pe parcursul acestei saptamani.
  • A obtinut o bursa Soros pentru a studia in ultimii ani de liceu la Sedbergh School din Marea Britanie.
  • A absolvit cursurile Harvard College.
  • La 22 de ani a fost Junior professional associate la Banca Mondiala din Washington.
  • A lucrat in consultanta economica si de management in Boston.
  • Zilele acestea participa la lansarea proiectului Diaspora Voteaza la Palatul Parlamentului si lanseaza Proiectul Romania 2020: De ce educatia conteaza" - un proiect care va analiza in principal cresterea competitivitatii absolventilor romani de universitate la nivel european si global.

Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  

Întrebări puse de cititorii CampusNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 A

    Poate sa ne spuna domnul Tatucu detalii despre MBA-ul pe care il urmeaza la London Business School?


    • Un MBA

      Si eu sunt curios sa aflu. L-am cautat pe dl Tatucu pe portalul LBS si nu am gasit nimic. Ma intreb daca nu e vorba despre alta scoala.


      • Radu Tatucu

        Vezi te rog raspunsul la intrebarea de mai sus.


    • Radu Tatucu

      MBA-ul de la London Business School il incep in August 2011, asa ca voi fi in masura sa-ti dau mai multe detalii concrete dupa ce incep. Am amanat cu un an inceperea MBA-ului de la London Business School, deoarece am inceput masterul in politici publice la Harvard Kennedy School toamna aceasta.


  • Întrebarea nr. 2 Dan Baciu

    Felicitari Radu pentru tot ce faci.

    1.Cum este experienta la Harvard master comparativ cu BA?
    2.Ce ai de gand sa faci dupa ce iti termini masterul si MBA-ul?

    Toate cele bune


    • Radu Tatucu

      Multumesc Dan. Iti voi raspunde punctual la intrebarile tale.

      1) Experienta de la master la Harvard Kennedy School este oarecum diferita fata de cea de la BA la Harvard College. In primul rand, multe cursuri sunt predate prin cazuri si sunt mai interactive decat la colegiu, unde metoda preponderenta de predare era prin "lectures". In al doilea rand, se pune accentul mult mai mare pe relevanta unui anumit aspect din prisma politicilor publice si sunt mult mai multe dezbateri fiecare curs. Nu in ultimul rand, invat foarte multe de la colegii mei care au experiente extrem de diverse si acesta este un aspect foarte important al programului de master.

      2) Doresc sa ma intorc in Romania si sa lucrez in politici publice la intersectia dintre sectoarele public si privat, fie la conceperea acestor politici, sau in cadrul unor parteneriate public-private.


  • Întrebarea nr. 3 Adriana

    Radu, cum este comunitatea de studenti romani de la Harvard?
    Ce-ti place cel mai tare la Harvard?
    Cum impaci cele doua master si MBA, si cat este de greu?


    • Radu Tatucu

      1) Comunitatea de romani de la Harvard este foarte interesanta, sunt niste oameni extraordinari. Pe de alta parte, comunitatea nu este atat de unita cat mi-as dori, asta probabil si datorita faptului ca volumul de munca al fiecaruia, fie ca suntem al colegiu, Kennedy School, Business School, Law School sau Medical School este enorm de mare si timpul de socializare cu ceilalti romani este evident limitat.

      2) Imi place enorm de mult diversitatea oamenilor pe care i-am intalnit la Harvard. Colegii din programul meu au spre exemplu experiente si expertize foarte diverse si este extraordinar in timpul discutiei unui caz cum intotdeauna se gaseste cineva care sa fi lucrat in domeniul respectiv si sa ne ofere o perspectiva unica asupra cazului.

      3) Cu siguranta nu este usor sa urmez cele doua programe de master in urmatorii 3 ani, insa cred ca se complementeaza foarte bine si imi place ceea ce invat si oamenii cu care lucrez, asa ca ... merita din plin:)))).


  • Întrebarea nr. 4 Bogdan Damian

    Radu, ce este Project Romania 2020?
    Multumesc


    • Radu Tatucu

      Proiect Romania 2020 este un proiect mai mare lansat de GRSPSociety anul trecut la Boston, in cadrul conferintei "Proiect Romania 2020: Ce putem face pentru Romania in urmatorii 10 ani".
      Proiectul doreste sa identifice solutii la anumite probleme majore ale Romaniei si sa lucram impreuna cu partenerii si colaboratorii nostri pentru a le implementa. Ideea principala este ca nu vrem doar sa aratam cu degetul spre o anumita problema, ci dorim sa o si adresam si sa ne asiguram ca in 2020 Romania nu se va mai confrunta cu aceleasi probleme ca cele din ultimii 20 de ani. Proiectele noastre "Diaspora Voteaza" si "Proiect Romania 2020: De ce educatia conteaza" sunt doua exemple care se incadreaza perfect in aceasta tematica mai larga, "Proiect Romania 2020".


  • Întrebarea nr. 5 bula

    normal ca tinerii schimba, dar si altii. teoria e f departe de practica insa americanii spun simplu...nu ca tinerii schimba ceva ci CUM efectiv trebuie sa o faca. deci terminind o facultate atit de prestigioasa ar fi insemnat sa faci si un marketing pe masura. stiu, sint rautacios dar numai penalizind deocamdata schimbam ceva. nu te supara ca am pus umarul. solutii practice please..comentarii ca tinerii schimba.... o face si tanta de la colt cu scoala vietii facuta la obor. pe de alta parte, tinerii plecati, nu cred ca se mai intorc....lal nivel de implicare in decizii...sintem adaptabili....si la rau si la bine, asta e problema la romani, invatati sa se descurce in orice mediu....chiar daca nu le convine. bafta


    • Radu Tatucu

      Nu sunt sigur care este intrebarea aici ... daca e cum sa faci schimbare, GRSPSociety isi propune sa contribuie activ la dezvoltarea si modernizarea Romaniei prin implicare civica, transfer de cunostiinte si profesionalism. Proiectele noastre sunt o dovada concreta prin care se poate aduce o contributie pozitiva - chiar daca mica la inceput. Te invit sa consulti website-ul nostru - www.grspsociety.org - pentru mai multe detalii.


  • Întrebarea nr. 6 ana

    cum pot schimba Romania tinerii care au studiat in strainatate??? In primul rand facand o presiune la Min. Educatiei la echivalari diplome. Suntem de tot rasul. Am studiat in strainatate (5+2) si am adunat la dosar cam 50 de pagini (diplome, certificate, foaie matricola, descrierea detaliata a cursurilor, tot ceea ce se cere acolo). Toate acestea trebuiesc traduse si legalizate. Costa mai mult de 500 euro plus o taxa pe dosar de 60 RON. Cum este posibil ca mai mult de 2 salarii medii sa coste toata acesta echivalare??? E ca si cum un francez ar studia in Germania si cand s-ar intoarce acasa ar trebui sa platesca pt echivalare studiilor cca.1200 euro. De ce noi care am studiat atatia ani intr-o lb straina nu ne putem face traducerile in propria lb si sa ramana de platit doar notarul care legalizeaza. Nu avem certificat de traducator? Pai nu poti sa-l ai pana nu ai echivalarea...hihihi. Asta este furt, nu alta.
    Succes Radu pe mai departe!


    • Radu Tatucu

      Sunt de acord ca pana relativ recent echivalarea diplomelor a fost un adevarat maraton birocratic, insa cred ca in timp aceasta echivalare va deveni o formalitate - probabil ca mai dureaza putin sa ne dam seama ca tinerii care au studiat in straintate chiar vor si pot sa aduca o contributie pozitiva in Romania.

      Legat de cum pot schimba Romania acesti tineri ... prin multa munca, perseverenta, dedicare, colaborare si un sistem de sustinere fie formal, fie informal. Acest sistem poate fi concretizat, de exemplu, prin dezvoltarea unor comunitati precum comunitatea bursierilor Fundatiei Soros, Fundatiei Dinu Patriciu, GRSPSociety etc., comunitati care aduc impreuna tineri cu experiente similare si care vor si pot sa realizaze ceva in si pentru Romania.


  • Întrebarea nr. 7 dan

    astept de 5 ani aparitia unei noi generatii care sa ne conduca . Societatea pe care ai infiintat-o se va implica in conducerea Romaniei? daca da , anunta-ma pentru ca nu stiu cu cine sa votez


    • Radu Tatucu

      Daca te referi la conducerea politica, GRSPSociety este o organizatie non-guvernamentala, non-profit si independenta politic care isi propune sa contribuie activ la dezvoltarea si modernizarea Romaniei prin implicare civica, transfer de cunostiinte si profesionalism. Cred ca sunt multe modalitati sa ai o contributie pozitiva in Romania - calea politica fiind doar una dintre ele.


  • Întrebarea nr. 8 Ion

    care facultate de Business din Romania mi-ai recomanda-o?

    daca fac facultatea in Romania crezi ca am sanse sa fac un master la Harvard?

    cam de citi bani trebuie sa dispui pentru a putea studia in USA sau GB?


    • Radu Tatucu

      1) Nu cunosc foarte bine piata facultatilor de business din Romania, asa ca asa ca prefer sa ma abtin decat sa fac o recomandare arbitrara.

      2) Este o intrebare mult prea generala pentru a-ti putea oferi un raspuns informativ. Ca un comentariu general, procesul de admitere la un master la Harvard ia in considerare multe alte aspecte pe langa ce facultate ai urmat si unde ai urmat-o.

      3) Costurile de studiu in SUA sau Marea Britanie variaza de la program la program. De exemplu, programul de master in politici publice la Harvard Kennedy School costa aproximativ $70,000 pe an, insa exista destul de multe burse care acopera integral sau aproape integral acest cost.


  • Întrebarea nr. 9 Magda Niculescu

    Buna Radu!
    Cum vezi tu urmatoarele dileme ale Romaniei de azi:
    - Cum putem aduce inapoi tinerele talente care pleaca din tara si raman departe dupa studii?
    - Ce-ar fi nevoie sa se intample concret ca sa generam o motivatie in masa pentru ca romanii inteligenti sa revina in Romania si alaturi de oamenii sensibili de aici sa-i redea viitorul?
    Multumesc,
    MN


    • Radu Tatucu

      Buna Magda,

      Cred ca e o combinatie de politici publice coerente care sa creeze un cadru cat mai propice intoarcerii in tara pentru cat mai multi tineri talentati si decizie personala. De exemplu, Bursa Guvernului Romaniei se pare ca a fost un esec in aceasta directie, desi avea un potential extraordinar pentru a fi un punct de inceput pe aceasta cale. Am multi colegi din Turcia si Germania care studiaza pe burse similare sponsorizate de guvernele lor, insa se intorc in tarile lor pentru ca exista un sistem bine pus la punct care fructifica la maxim cunostiintele si expertizele acumulate in strainatate.

      Pe de alta parte, cred ca intoarcerea in tara nu este solutia optima pentru anumiti tineri romani, ceea ce nu inseamna ca ei nu pot contribui pozitiv si ajuta Romania de acolo de unde sunt.

      Nu in ultimul rand, cred ca este o asteptare gresita ca lucrurile sa fie foarte bine puse la punct inainte ca tinerii romani din strainatate sa se intoarca acasa. Momentul optim este atunci cand il considera fiecare si cred ca parte din frumusetea provocarii este sa contribui personal la aceasta schimbare in bine.


  • Întrebarea nr. 10 Marcel Dumitru

    In cati ani crezi Romania va ajunge la nivelul de azi al Poloniei apoi al Greciei, cand va atinge nivelul actual al Spaniei si cand al unei tari de frunte ? Sunt patru etape.

    Multumesc !


    • Radu Tatucu

      Depinde. Cred ca Romania se va ridica in momentul in care liderii decizionali isi vor da seama ca Romania are nevoie de o viziune clara despre ce rol doreste sa joace in Europa si in lume. Este esential sa se articuleze aceasta viziune si sa se lucreze in concert la implementarea ei, fara a astepta solutiile exclusiv de la Bruxelles, Washington sau altundeva.


  • Întrebarea nr. 11 Victor Perdevara

    De ce e nevoie de schimbare ? ce sa punem in loc. ? Scoatem capul in fata din cand in cand in VEST pentru ca suntem obligati de sistemul gaunos din Romania.
    Intr-o tara civilizata multi oameni sunt parte din sistem si nu contribuie la schimbare pentru ca nu are rost.
    In ROMANIA tu trebuie sa inventezi acel sistem si sa incerci sa-l adaptezi la situatia actuala. Din punctul meu de vedere o astfel de situatie te obliga sa gandesti mai mult si sa cauti solutii.


    • Radu Tatucu

      De ce nu? Ar fi bine daca ar fi asa cum zici - ca sistemul din Romania te obliga sa gandesti mai mult si sa cauti solutii, insa argumentul acesta ca "romanul e inventiv si se descurca in orice situatie" nu este sustenabil. De 20 de ani de tot adaptam si descurcam, si de aceea suntem tot suntem printre ultimele tari din UE in majoritatea clasamentelor.

      Deci cred ca este nevoie mare de schimbare - daca nu din alt motiv - atunci din simplul motiv ca Romania are nevoie de o viziune clara despre ce rol vrea sa joace in viitor. Vrem intotdeauna sa urmam ce hotarasc altii pentru noi sau dorim sa preluam initiativa, si sa fim activ implicati in rezolvarea problemelor majore care ne privesc?


  • Cristian

    Cum se ajunge la o facultate importanta din Europa sau SUA?
    Care ar fi conditiile sa ajungi sau cum iti poti depunde candidatura?


  • Catalin W

    1. De ce gandire economica esti mai apropiat dintre acestea doua: keynesiana sau cea neoliberela a lui Milton Friedman ? Cum ii vezi evolutia in Romania ?

    2. Pasiunea pentru meseria de profesor cum poate fi reactivata la nivel national sau in anumite zone citadine ? Pot tinerii doctoranzi internationali sa "se coboare" sa inceapa un proiect national de educatie de la baza ( tema pusa pe pelicula prin "Freedom Writers" )


  • Elena

    1.Cati studenti romani te sustin in realizarea Project Romania 2020.
    2.Crezi ca puteti ajuta Romania locuind in diaspora sau v-ati gandit sa va intorceti in Romania?
    3.Sper sa reusiti ceea ca v-ati propus in acest proiect,va asteptam de 20 de ani.


  • vlad ilie

    Salut,

    Felicitari pentru ce faci :).

    Cum impaci ceea ce faci cu atitudinea fireasca de a merge la mai bine? In RO mentalitatea inca e comunista si "ce se naste din pisica, soareci mananca".

    Noi la scoala am avut profesori care se implicau si care nu, dar chiar si asa erai obligat de greutatiile vremi sa faci si scoala, acasa te simteai parca acasa. Acum e dezastru si tot ce conteaza este iPhone (parenting fail). Cum se poate scoala sa se substituie unei familii ?

    Cand vei ajunge la Arad da sfoara in tzara ;) ...

    Spor si bafta.
    Vlad


  • Alexandru

    Foarte buna initiativa. Bravo!

    Sa presupunem ca organizatia pe care ati infiintat-o se va mari destul de mult, va creste iar membri vor lucra serios la proiectele propuse si va deveni un vector de influenta important pentru ca romanii asteapta tinerii destepti sa ia initiativa de 20 de ani.

    Automat va aparea presiune politica asupra voastra.

    Cum crezi ca va rezista organizatia la aceasta presiune politica din partea marilor partide care vor incerca sa va foloseasca drept o unealta pentru imaginea lor?


  • Adrian

    M-am uitat pe pagina de web a GRSP Society si am vazut ca pot face parte doar tinerii care ori stau in afara tarii ori sau locuit/studiat in afara tarii. Nu e o conditie limitanta? Poate sunt unii care au stat aici si au lucrat in multinationale sau publicat in jurnale de renume. Apropos, eu nu ma simt "lezat" am studiat si locuit in vest ani multi.


  • Marian STAS

    radu,

    salutari -- ma bucur ca faci ceea ce faci, felicitari!

    intrebare WB: care este, in opinia ta, primul proiect transformational in educatie? de ce?

    ne vedem maine!

    m. :-)


  • ILONA s

    Eu cam am impresia ca Radu se pregateste intens de o cariera politica...sper sa gresesc aici,
    In toate actiunile GRPS trebuie sa fie vreun personaj influent si/sau finantator ori suporter al acestor programe. Pacat ca nu exista suficienta autofinantare. Un plus este nivelul proiectelor, dezirabil si dorit de foarte multi, dar sa nu ne lasam vrajiti as zice.


  • Claudia C

    Si eu. Inca nu mi-am dat seama cum, dar imi e greu sa vad cat de repede evolueaza tarile asiatice si cat de bine se mentin tarile dezvoltate, in timp ce noi suntem inconjurati de pesimism.

    Majoritatea ziarelor noastre slavesc prostia, la fel si televiziunile si radiourile. Cum motivezi pe cineva sa invete sau sa isi doreasca mai mult de la viitorul lui?

    Daca ai vreodata un plan, mi-ar placea sa te sustin.

5164 vizualizari
  • intrebari (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:43)

    Dan Baciu [anonim]

    Felicitari Radu pentru tot ce faci.

    1.Cum este experienta la Harvard master comparativ cu BA?
    2.Ce ai de gand sa faci dupa ce iti termini masterul si MBA-ul?

    Toate cele bune
    • raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:08)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dan Baciu

      Multumesc Dan. Iti voi raspunde punctual la intrebarile tale.

      1) Experienta de la master la Harvard Kennedy School este oarecum diferita fata de cea de la BA la Harvard College. In primul rand, multe cursuri sunt predate prin cazuri si sunt mai interactive decat la colegiu, unde metoda preponderenta de predare era prin "lectures". In al doilea rand, se pune accentul mult mai mare pe relevanta unui anumit aspect din prisma politicilor publice si sunt mult mai multe dezbateri fiecare curs. Nu in ultimul rand, invat foarte multe de la colegii mei care au experiente extrem de diverse si acesta este un aspect foarte important al programului de master.

      2) Doresc sa ma intorc in Romania si sa lucrez in politici publice la intersectia dintre sectoarele public si privat, fie la conceperea acestor politici, sau in cadrul unor parteneriate public-private.
  • curiozitate (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 14:51)

    Adriana [anonim]

    Radu, cum este comunitatea de studenti romani de la Harvard?
    Ce-ti place cel mai tare la Harvard?
    Cum impaci cele doua master si MBA, si cat este de greu?
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:16)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Adriana

      1) Comunitatea de romani de la Harvard este foarte interesanta, sunt niste oameni extraordinari. Pe de alta parte, comunitatea nu este atat de unita cat mi-as dori, asta probabil si datorita faptului ca volumul de munca al fiecaruia, fie ca suntem al colegiu, Kennedy School, Business School, Law School sau Medical School este enorm de mare si timpul de socializare cu ceilalti romani este evident limitat.

      2) Imi place enorm de mult diversitatea oamenilor pe care i-am intalnit la Harvard. Colegii din programul meu au spre exemplu experiente si expertize foarte diverse si este extraordinar in timpul discutiei unui caz cum intotdeauna se gaseste cineva care sa fi lucrat in domeniul respectiv si sa ne ofere o perspectiva unica asupra cazului.

      3) Cu siguranta nu este usor sa urmez cele doua programe de master in urmatorii 3 ani, insa cred ca se complementeaza foarte bine si imi place ceea ce invat si oamenii cu care lucrez, asa ca ... merita din plin:)))).
  • intrebare (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 15:06)

    Bogdan Damian [anonim]

    Radu, ce este Project Romania 2020?
    Multumesc
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:21)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Bogdan Damian

      Proiect Romania 2020 este un proiect mai mare lansat de GRSPSociety anul trecut la Boston, in cadrul conferintei "Proiect Romania 2020: Ce putem face pentru Romania in urmatorii 10 ani".
      Proiectul doreste sa identifice solutii la anumite probleme majore ale Romaniei si sa lucram impreuna cu partenerii si colaboratorii nostri pentru a le implementa. Ideea principala este ca nu vrem doar sa aratam cu degetul spre o anumita problema, ci dorim sa o si adresam si sa ne asiguram ca in 2020 Romania nu se va mai confrunta cu aceleasi probleme ca cele din ultimii 20 de ani. Proiectele noastre "Diaspora Voteaza" si "Proiect Romania 2020: De ce educatia conteaza" sunt doua exemple care se incadreaza perfect in aceasta tematica mai larga, "Proiect Romania 2020".
  • facut dar nimic nou spus (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 16:06)

    bula [anonim]

    normal ca tinerii schimba, dar si altii. teoria e f departe de practica insa americanii spun simplu...nu ca tinerii schimba ceva ci CUM efectiv trebuie sa o faca. deci terminind o facultate atit de prestigioasa ar fi insemnat sa faci si un marketing pe masura. stiu, sint rautacios dar numai penalizind deocamdata schimbam ceva. nu te supara ca am pus umarul. solutii practice please..comentarii ca tinerii schimba.... o face si tanta de la colt cu scoala vietii facuta la obor. pe de alta parte, tinerii plecati, nu cred ca se mai intorc....lal nivel de implicare in decizii...sintem adaptabili....si la rau si la bine, asta e problema la romani, invatati sa se descurce in orice mediu....chiar daca nu le convine. bafta
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:26)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui bula

      Nu sunt sigur care este intrebarea aici ... daca e cum sa faci schimbare, GRSPSociety isi propune sa contribuie activ la dezvoltarea si modernizarea Romaniei prin implicare civica, transfer de cunostiinte si profesionalism. Proiectele noastre sunt o dovada concreta prin care se poate aduce o contributie pozitiva - chiar daca mica la inceput. Te invit sa consulti website-ul nostru - www.grspsociety.org - pentru mai multe detalii.
  • London Business School (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 19:36)

    A [anonim]

    Poate sa ne spuna domnul Tatucu detalii despre MBA-ul pe care il urmeaza la London Business School?
    • London Business School (Joi, 25 noiembrie 2010, 2:06)

      Un MBA [anonim] i-a raspuns lui A

      Si eu sunt curios sa aflu. L-am cautat pe dl Tatucu pe portalul LBS si nu am gasit nimic. Ma intreb daca nu e vorba despre alta scoala.
      • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:33)

        Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Un MBA

        Vezi te rog raspunsul la intrebarea de mai sus.
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:31)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui A

      MBA-ul de la London Business School il incep in August 2011, asa ca voi fi in masura sa-ti dau mai multe detalii concrete dupa ce incep. Am amanat cu un an inceperea MBA-ului de la London Business School, deoarece am inceput masterul in politici publice la Harvard Kennedy School toamna aceasta.
  • nedumerire (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 20:27)

    ana [anonim]

    cum pot schimba Romania tinerii care au studiat in strainatate??? In primul rand facand o presiune la Min. Educatiei la echivalari diplome. Suntem de tot rasul. Am studiat in strainatate (5+2) si am adunat la dosar cam 50 de pagini (diplome, certificate, foaie matricola, descrierea detaliata a cursurilor, tot ceea ce se cere acolo). Toate acestea trebuiesc traduse si legalizate. Costa mai mult de 500 euro plus o taxa pe dosar de 60 RON. Cum este posibil ca mai mult de 2 salarii medii sa coste toata acesta echivalare??? E ca si cum un francez ar studia in Germania si cand s-ar intoarce acasa ar trebui sa platesca pt echivalare studiilor cca.1200 euro. De ce noi care am studiat atatia ani intr-o lb straina nu ne putem face traducerile in propria lb si sa ramana de platit doar notarul care legalizeaza. Nu avem certificat de traducator? Pai nu poti sa-l ai pana nu ai echivalarea...hihihi. Asta este furt, nu alta.
    Succes Radu pe mai departe!
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:43)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ana

      Sunt de acord ca pana relativ recent echivalarea diplomelor a fost un adevarat maraton birocratic, insa cred ca in timp aceasta echivalare va deveni o formalitate - probabil ca mai dureaza putin sa ne dam seama ca tinerii care au studiat in straintate chiar vor si pot sa aduca o contributie pozitiva in Romania.

      Legat de cum pot schimba Romania acesti tineri ... prin multa munca, perseverenta, dedicare, colaborare si un sistem de sustinere fie formal, fie informal. Acest sistem poate fi concretizat, de exemplu, prin dezvoltarea unor comunitati precum comunitatea bursierilor Fundatiei Soros, Fundatiei Dinu Patriciu, GRSPSociety etc., comunitati care aduc impreuna tineri cu experiente similare si care vor si pot sa realizaze ceva in si pentru Romania.
  • incredere (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 21:11)

    dan [anonim]

    astept de 5 ani aparitia unei noi generatii care sa ne conduca . Societatea pe care ai infiintat-o se va implica in conducerea Romaniei? daca da , anunta-ma pentru ca nu stiu cu cine sa votez
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:52)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      Daca te referi la conducerea politica, GRSPSociety este o organizatie non-guvernamentala, non-profit si independenta politic care isi propune sa contribuie activ la dezvoltarea si modernizarea Romaniei prin implicare civica, transfer de cunostiinte si profesionalism. Cred ca sunt multe modalitati sa ai o contributie pozitiva in Romania - calea politica fiind doar una dintre ele.
  • INTREBARI (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 21:50)

    Ion [anonim]

    care facultate de Business din Romania mi-ai recomanda-o?

    daca fac facultatea in Romania crezi ca am sanse sa fac un master la Harvard?

    cam de citi bani trebuie sa dispui pentru a putea studia in USA sau GB?
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 15:23)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Ion

      1) Nu cunosc foarte bine piata facultatilor de business din Romania, asa ca asa ca prefer sa ma abtin decat sa fac o recomandare arbitrara.

      2) Este o intrebare mult prea generala pentru a-ti putea oferi un raspuns informativ. Ca un comentariu general, procesul de admitere la un master la Harvard ia in considerare multe alte aspecte pe langa ce facultate ai urmat si unde ai urmat-o.

      3) Costurile de studiu in SUA sau Marea Britanie variaza de la program la program. De exemplu, programul de master in politici publice la Harvard Kennedy School costa aproximativ $70,000 pe an, insa exista destul de multe burse care acopera integral sau aproape integral acest cost.
  • exodul invers (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 22:48)

    Magda Niculescu [anonim]

    Buna Radu!
    Cum vezi tu urmatoarele dileme ale Romaniei de azi:
    - Cum putem aduce inapoi tinerele talente care pleaca din tara si raman departe dupa studii?
    - Ce-ar fi nevoie sa se intample concret ca sa generam o motivatie in masa pentru ca romanii inteligenti sa revina in Romania si alaturi de oamenii sensibili de aici sa-i redea viitorul?
    Multumesc,
    MN
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 15:36)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Magda Niculescu

      Buna Magda,

      Cred ca e o combinatie de politici publice coerente care sa creeze un cadru cat mai propice intoarcerii in tara pentru cat mai multi tineri talentati si decizie personala. De exemplu, Bursa Guvernului Romaniei se pare ca a fost un esec in aceasta directie, desi avea un potential extraordinar pentru a fi un punct de inceput pe aceasta cale. Am multi colegi din Turcia si Germania care studiaza pe burse similare sponsorizate de guvernele lor, insa se intorc in tarile lor pentru ca exista un sistem bine pus la punct care fructifica la maxim cunostiintele si expertizele acumulate in strainatate.

      Pe de alta parte, cred ca intoarcerea in tara nu este solutia optima pentru anumiti tineri romani, ceea ce nu inseamna ca ei nu pot contribui pozitiv si ajuta Romania de acolo de unde sunt.

      Nu in ultimul rand, cred ca este o asteptare gresita ca lucrurile sa fie foarte bine puse la punct inainte ca tinerii romani din strainatate sa se intoarca acasa. Momentul optim este atunci cand il considera fiecare si cred ca parte din frumusetea provocarii este sa contribui personal la aceasta schimbare in bine.
  • Daca tot suntem la capitolul schimbare (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 23:08)

    Marcel Dumitru [anonim]

    In cati ani crezi Romania va ajunge la nivelul de azi al Poloniei apoi al Greciei, cand va atinge nivelul actual al Spaniei si cand al unei tari de frunte ? Sunt patru etape.

    Multumesc !
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 15:40)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Marcel Dumitru

      Depinde. Cred ca Romania se va ridica in momentul in care liderii decizionali isi vor da seama ca Romania are nevoie de o viziune clara despre ce rol doreste sa joace in Europa si in lume. Este esential sa se articuleze aceasta viziune si sa se lucreze in concert la implementarea ei, fara a astepta solutiile exclusiv de la Bruxelles, Washington sau altundeva.
  • de ce schimbare? (Joi, 25 noiembrie 2010, 1:17)

    Victor Perdevara [anonim]

    De ce e nevoie de schimbare ? ce sa punem in loc. ? Scoatem capul in fata din cand in cand in VEST pentru ca suntem obligati de sistemul gaunos din Romania.
    Intr-o tara civilizata multi oameni sunt parte din sistem si nu contribuie la schimbare pentru ca nu are rost.
    In ROMANIA tu trebuie sa inventezi acel sistem si sa incerci sa-l adaptezi la situatia actuala. Din punctul meu de vedere o astfel de situatie te obliga sa gandesti mai mult si sa cauti solutii.
    • Raspuns (Joi, 25 noiembrie 2010, 15:46)

      Radu Tatucu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Victor Perdevara

      De ce nu? Ar fi bine daca ar fi asa cum zici - ca sistemul din Romania te obliga sa gandesti mai mult si sa cauti solutii, insa argumentul acesta ca "romanul e inventiv si se descurca in orice situatie" nu este sustenabil. De 20 de ani de tot adaptam si descurcam, si de aceea suntem tot suntem printre ultimele tari din UE in majoritatea clasamentelor.

      Deci cred ca este nevoie mare de schimbare - daca nu din alt motiv - atunci din simplul motiv ca Romania are nevoie de o viziune clara despre ce rol vrea sa joace in viitor. Vrem intotdeauna sa urmam ce hotarasc altii pentru noi sau dorim sa preluam initiativa, si sa fim activ implicati in rezolvarea problemelor majore care ne privesc?
  • cum? (Joi, 25 noiembrie 2010, 2:08)

    Cristian [anonim]

    Cum se ajunge la o facultate importanta din Europa sau SUA?
    Care ar fi conditiile sa ajungi sau cum iti poti depunde candidatura?
  • Intrebari (Joi, 25 noiembrie 2010, 5:34)

    Catalin W [anonim]

    1. De ce gandire economica esti mai apropiat dintre acestea doua: keynesiana sau cea neoliberela a lui Milton Friedman ? Cum ii vezi evolutia in Romania ?

    2. Pasiunea pentru meseria de profesor cum poate fi reactivata la nivel national sau in anumite zone citadine ? Pot tinerii doctoranzi internationali sa "se coboare" sa inceapa un proiect national de educatie de la baza ( tema pusa pe pelicula prin "Freedom Writers" )
  • Buna ziua (Joi, 25 noiembrie 2010, 9:55)

    Elena [anonim]

    1.Cati studenti romani te sustin in realizarea Project Romania 2020.
    2.Crezi ca puteti ajuta Romania locuind in diaspora sau v-ati gandit sa va intorceti in Romania?
    3.Sper sa reusiti ceea ca v-ati propus in acest proiect,va asteptam de 20 de ani.
  • Q&A (Joi, 25 noiembrie 2010, 10:04)

    vlad ilie [anonim]

    Salut,

    Felicitari pentru ce faci :).

    Cum impaci ceea ce faci cu atitudinea fireasca de a merge la mai bine? In RO mentalitatea inca e comunista si "ce se naste din pisica, soareci mananca".

    Noi la scoala am avut profesori care se implicau si care nu, dar chiar si asa erai obligat de greutatiile vremi sa faci si scoala, acasa te simteai parca acasa. Acum e dezastru si tot ce conteaza este iPhone (parenting fail). Cum se poate scoala sa se substituie unei familii ?

    Cand vei ajunge la Arad da sfoara in tzara ;) ...

    Spor si bafta.
    Vlad
  • Un obstacol previzibil (Joi, 25 noiembrie 2010, 10:42)

    Alexandru [anonim]

    Foarte buna initiativa. Bravo!

    Sa presupunem ca organizatia pe care ati infiintat-o se va mari destul de mult, va creste iar membri vor lucra serios la proiectele propuse si va deveni un vector de influenta important pentru ca romanii asteapta tinerii destepti sa ia initiativa de 20 de ani.

    Automat va aparea presiune politica asupra voastra.

    Cum crezi ca va rezista organizatia la aceasta presiune politica din partea marilor partide care vor incerca sa va foloseasca drept o unealta pentru imaginea lor?
  • "stagiu" obligatoriu? (Joi, 25 noiembrie 2010, 13:36)

    Adrian [anonim]

    M-am uitat pe pagina de web a GRSP Society si am vazut ca pot face parte doar tinerii care ori stau in afara tarii ori sau locuit/studiat in afara tarii. Nu e o conditie limitanta? Poate sunt unii care au stat aici si au lucrat in multinationale sau publicat in jurnale de renume. Apropos, eu nu ma simt "lezat" am studiat si locuit in vest ani multi.
  • Un gand bun! :-) (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:30)

    Marian STAS [anonim]

    radu,

    salutari -- ma bucur ca faci ceea ce faci, felicitari!

    intrebare WB: care este, in opinia ta, primul proiect transformational in educatie? de ce?

    ne vedem maine!

    m. :-)
  • cariera politica cumva? (Joi, 25 noiembrie 2010, 14:36)

    ILONA s [anonim]

    Eu cam am impresia ca Radu se pregateste intens de o cariera politica...sper sa gresesc aici,
    In toate actiunile GRPS trebuie sa fie vreun personaj influent si/sau finantator ori suporter al acestor programe. Pacat ca nu exista suficienta autofinantare. Un plus este nivelul proiectelor, dezirabil si dorit de foarte multi, dar sa nu ne lasam vrajiti as zice.
  • Vrei sa faci Romania mai buna? (Joi, 25 noiembrie 2010, 15:03)

    Claudia C [utilizator]

    Si eu. Inca nu mi-am dat seama cum, dar imi e greu sa vad cat de repede evolueaza tarile asiatice si cat de bine se mentin tarile dezvoltate, in timp ce noi suntem inconjurati de pesimism.

    Majoritatea ziarelor noastre slavesc prostia, la fel si televiziunile si radiourile. Cum motivezi pe cineva sa invete sau sa isi doreasca mai mult de la viitorul lui?

    Daca ai vreodata un plan, mi-ar placea sa te sustin.
  • compromisuri? (Vineri, 26 noiembrie 2010, 7:44)

    cornel [anonim]

    Draga Radu,

    Este bine cunoscut faptul ca toate deciziile care se iau si pot influenta intr-un fel mersul Romaniei sunt politice. In plus, fara alte comentarii, stim foarte bine cine sunt si cum actioneaza politicienii si camarilele de care sunt inconjurati. Din acest motiv, consider eu, tinerii cu potential pentru a avea o mica sansa de succes ar trebui sa caute sa penetreze aceste caste. Intrebarea mea este, cate compromisuri ar trebui sa faca un tanar sa se poata face cunoscut, ascultat si folositor.


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie
A apărut o problemă pe server