​Interviu CampusNews

Dorina Jugureanu
Foto: CampusNews

Profesoara de matematica la Colegiul Mihai Eminescu din Bucuresti: "Cand ai ceva nou, cand poti sa descoperi ceva nou de unul singur, iti place. Cand ti se da pe tava si ti se cere sa reproduci, nu mai merge"

de Magda Barascu CampusNews

Miercuri, 12 ianuarie 2011, 18:18    NEWS | INTERVIU

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

E-Motion este un proiect al Uniunii Europene de gasire a unor modalitati de reducere si evitare totala a abandonului scolar prin folosirea noilor tehnologii si a muzicii. Proiectul pilot a fost derulat in cateva licee din Spania, Marea Britanie, Italia si Romania. CampusNews a stat de vorba cu profesoara Dorina Jugureanu, de la Colegiul National Mihai Eminescu din Bucuresti, pentru a afla mai multe detalii despre acest proiect.​​ "In momentul in care elevii stiau ca urmeaza sa intre in laborator si-or sa lucreze cu sintetizatorul, veneau la scoala. Si numarul absentelor a scazut mult, iar mediile lor la matematica si fizica au crescut vizibil," spune profesoara Jugureanu.

Ce este E-Motion?

Prof. Dorina Jugureanu: Este un proiect al Uniunii Europene in care au intrat Spania, Marea Britanie, Italia si Romania, de gasire a unor modalitati de reducere si chiar evitare totala a abandonului scolar. Ideea a fost de a crea o metodologie care sa se aplice in trei scoli pilot in care sa se foloseasca mult noile tehnologii si muzica. Muzica electronica in mod deosebit. Pentru noi din Romania a fost foarte comod din anumite puncte de vedere si foarte dificil din alte pucte de vedere. De ce a fost comod? Exista programul national de eLearning prin care toate liceele si o multime de scoli generale, nu stiu daca toate, au fost dotate cu laboratoare, cu calculatoare.

Avem software educational pe aproape toate materiile de scoala. E-Motion-ul a mers in special pe matematica, fizica si muzica si am incercat sa mergem mult mai des in laborator la matematica si la fizica. Si s-au folosit atat lectiile noastre si lectii folosite de toate tarile in cadrul metodologiei in asa fel incat sa se faca o legatura intre matematica si muzica, intre fizica si muzica. Acesta a fost avantajul.

Prof. Dorina Jugureanu
Foto: CampusNews
Dezavantajul a fost pe partea cu muzica, deoarece curricula noastra la muzica este cu ore putine. Noi am aplicat acest proiect pilot la o clasa a X-a de la Colegiul Eminescu, o clasa in care existau probleme de disciplina, probleme de frecventa, probleme la matematica si fizica in mod deosebit. De aceea am ales clasa respectiva.

In Anglia au strans copii din mai multe parti si au alcatuit o clasa cu 20 de copii care deja erau in abandon scolar, incercand sa-i readuca la scoala. Noi am luat o clasa normala, dar una din clasele problema ale scolii.

La muzica aveau practic o jumatate de ora de muzica pe saptamana, in timpul orelor prea putine lucruri s-au putut face. Si-atunci profesorul de muzica a vrut sa faca ore extra-scoala. Am beneficiat de pe urma proiectului de un sintetizator si software de muzica, suficient ca sa-i atraga pe copii.

Unii dintre elevi erau obisnuiti si lucrau cu software de muzica gasit pe Internet. Le-a placut, au venit la ore si au compus si cinci melodii.

Cum ati folosit muzica pentru a le preda matematica?

Prof. Dorina Jugureanu: Daca in timpul orelor de matematica si nu numai le faci o legatura catre altceva, si nu poti sa spui ca matematica nu se poate lega de orice, interesul creste. Ne gandeam ca in clasele I-IV copiii merg cu oarecare placere la scoala, si se fac lucruri frumoase.

CampusNews: De ce dupa aceea, incep sa apara probleme?

Prof. Dorina Jugureanu: Necazurile apar pentru ca la fiecare ora intra un profesor interesat numai de materia lui si doar atat, cu cerintele lui, fiecare cu cerinte cat mai mari, si atunci atractivitatea scolii scade. Tu, copil, te duci la scoala sa inceti cu placere, sa fie ceva care iti place. In momentul in care ii ducem pe cei mici la calculatoare, este o reala bucurie. Vezi ca le place si mai vor, pentru ca acolo sunt singuri fata in fata cu propria descoperire, propria invatare.

Nu facem o ora intreaga pe calculator, lucrezi si cu tabla, interactionezi, dar in acelasi timp, fiecare are posibilitatea sa-si descopere propria cunoastere. Si-atunci poate deveni placut. N-avem posibilitatea sa intram la toate orele deoarece este un singur laborator pentru foarte multe clase. Si-atunci intram cand se poate.

Care au fost rezultatele, reactia elevilor la primele ore?

Prof. Dorina Jugureanu: Initial a fost dezinteres. Nici nu le-am spus foarte multe pentru ca am vrut sa incercam aplicarea proiectului fara sa se stie ca se face un experiment practic. Dar, apoi a fost nevoie sa li se spuna despre ce e vorba, pentru a veni la orele extra, altfel n-ar fi venit. Cum sa vii sambata la scoala? Dar dupa ce au vazut pentru ce vin, le-a placut si s-au implicat.

In final, cresterea rezultatelor la Romania, a aparut la matematica si la fizica. Si asta pentru ca s-a incercat intrarea cat mai des in laborator si s-au facut legaturi cu muzica.

Undele magnetice si nu numai se pot prezenta extraordinar de bine in legatura cu muzica. Profesorul de muzica in acelasi timp a incercat sa faca si putina teorie, pentru ca este necesara si aceasta, cu trimitere la fizica si la matematica.

Si atunci s-a deschis apetitul, le-am starnit curiozitatea. Cand ai ceva nou, cand poti sa descoperi ceva nou tu, elev, de unul singur, iti place. Cand ti se da pe tava si ti se cere sa reproduci, nu mai merge.

Cati elevi au participat si cum i-ati ales pentru acest proiect?

Prof. Dorina Jugureanu: Am ales o clasa intreaga de 26 de copii, cu destul de multe probleme. Anul trecut deja abandonasera doi copii, si erau dezinteresati de scoala, se chiulea foarte mult. Nu am avut practic abandon masiv, ci chiuluri masive de la ore.

In momentul in care stiau ca urmeaza sa intre in laborator si-or sa lucreze cu sintetizatorul, au venit la scoala. Si numarul absentelor a scazut mult, chiar mult, iar mediile lor la matematica si fizica au crescut vizibil.

Proiectul a fost foarte scurt, pilotarea a fost foarte scurta din pacate, mai putin de un semestru. In mai putin de un semestru nu s-au legat destul de bine, daca ar fi fost un an de zile macar, poate ca aveam niste rezultate spectaculoase. Asa sunt niste rezultate foarte frumoase.

CampusNews: Ce se intampla mai incolo?

Prof. Dorina Jugureanu: Stateam de vorba cu doamna directoare si ne gandeam ca trebuie gasite modalitati si trebuie impulsionati profesorii sa foloseasca mai multa muzica la clasa. Pentru ca e foarte greu sa-i motivezi, noi aici avem probleme de fapt. Cei care au participat la acest proiect au fost profesorii care au vrut si au avut o dorinta de a face ceva in plus. Nu-s foarte multi acestia.

Problemele din invatamant sunt mari, majoritatea profesorilor nu sunt motivati cu nimic sa participe la asa ceva. De unde sa-i iei pe cei care sa participe la proiecte din dragoste pur si simplu? Sunt putini, foarte putini. Ce vom face mai departe? Nu stiu exact. Noi vom incerca, pentru ca ne-a placut foarte mult.

Profesorul de muzica vroia sa extindem proiectul catre clasele gimnaziale, si cred ca are dreptate. Pentru ca nu e cazul sa stai si sa astepti sa inceapa abandonul scolar. Daca ii pregatesti din gimnaziu, poate nu se va mai ajunge la abandonul din liceu. 

CampusNews: De ce v-a placut proiectul si de ce v-ati implicat in el?

Prof. Dorina Jugureanu: In general imi place sa ma implic in orice mi se pare interesant. Daca pot s-o fac bine, daca nu ma retrag. Mi-a placut, am crezut ca pot sa fac ceva, cred ca am facut ceva bun cat de cat.
Citeste mai multe despre     |   |   | 

  
5107 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    felicitari! (Miercuri, 12 ianuarie 2011, 19:20)

    stefan [anonim]

    minunat proiect!
    ma bucur ca se face si la noi ceva:

    http://moogfoundation.org/projects/mooglab-music-science-and-moog/

    succes!
    • 0 (0 voturi)    
      proiect muzica-science (Joi, 13 ianuarie 2011, 12:13)

      viorican [anonim] i-a raspuns lui stefan

      felicitari pentru ceea ce ati facut , ma bucur ca exista profesori care doresc noul si se implica cu pasiune in noi proiecte , am incercat si eu dar m-am pomenit inclusa in cartea cu posti ..de unii care nu cunosc sacrificiul celor care ..chiar vor sa schimbe ceva ...in invatamantul romanesc..
      va doresc putere de rezistenta in actualele situatii nu prea favorabile schimbarilor ..inca predomina lumea celor ce vor sa mearga pe aceleasi cai batute , decenii la rand ..
  • 0 (0 voturi)    
    Apa de ploaie... (Vineri, 14 ianuarie 2011, 9:59)

    George [anonim]

    Ca la orice noutate, o sa fie putin interes si entuziasm la inceput (la profesori si la elevi), apoi o sa scada si o sa se ajunga la aceeasi situatie ca la inceput, sau chiar mai rau. Asta pentru ca se merge pe o cale gresita, care nu numai ca nu se adreseaza problemelor fundamentale din educatie, ba chiar le accentueaza. Oare cum se face ca tehnologia a facut atatea progrese, dar educatia merge tot mai prost, in ciuda atator mijloace? N-are nimeni putina intelepciune sa se intrebe de ce? Oare cum se facea educatia pe vremea cand nu existau computere?


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie