Aurora Constantin
Foto: Arhiva personala

INTERVIU Aurora Constantin, romanca premiata de Google: "In mediul academic britanic nu te izbesti de conceptul "lasa ca merge si asa"

de Magda Barascu CampusNews

Marţi, 29 martie 2011, 17:19    NEWS | INTERVIU

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Google i-a acordat una dintre cele zece burse pentru cei mai valorosi studenti cu dizabilitati saptamana trecuta. Isi da doctoratul in informatica la University of Edinburgh si este implicata intr-un proiect de cercetare care sa ajute copiii cu autism sa isi imbunatateasca abilitatile de comunicare sociala. Aurora Constantin povesteste intr-un interviu CampusNews despre experienta academica in Scotia si despre proiectul ECHOES in care este implicata.

Ce studiez la University of Edinburgh si cat dureaza studiile

Urmez un program de doctorat in informatica. Lucrez in cadrul unui proiect de cercetare numit ECHOES care este destinat crearii unui mediu interactiv de invatare, utilizand tehnologia multimodala si inteligenta artificiala, cu scopul de a ajuta copiii cu autism, dar si pe cei tipic dezvoltati, sa isi imbunatateasca abilitatile de comunicare sociala. Programul dureaza aproximativ 3 ani.

De ce universitatea din Edinburgh

Universitatea din Edinburgh
Foto: Arhiva personala
Dorinta mea cea mai mare a fost sa fac cercetare si sa realizez aplicatii informatice menite sa creeze accesibilitate pentru elevii si studentii cu dizabilitati si sa ajute persoanele cu nevoi speciale si persoanele in varsta sa se integreze in viata sociala. Mi-am dat seama din ce in ce mai mult ca imi place sa lucrez in acest domeniu dupa ce am urmat un master in IT la Universitatea din Glasgow. Perioada petrecuta in Scotia m-a facut de asemenea sa indragesc aceasta tara. Oamenii sunt prietenosi, deschisi, relaxati  si, ceea ce este foarte important pentru mine, sunt deschisi fata de persoanele cu dizabilitati.

Am facut o lista cu universitati de prestigiu, avand grija ca acestea sa fie accesibile pentru scaunul rulant si am trimis aplicatii. Eram insa decisa sa aleg o universitate din Scotia, in cazul in care primeam o oferta de acolo. A fost o mare satisfactie si onoare pentru mine sa fiu admisa la Universitatea din Edinburgh. Institutul la care fusesem admisa este unul de top in lume.

Apoi toate celelalte criterii pe care mi le stabilisem erau atinse. Proiectul la care fusesem acceptata este exact in domeniul pe care mi-l doream, universitatea - accesibila pentru utilizatorii de scaun rulant si, mai mult, este in Scotia. Imi era clar ca nu mai trebuia sa ezit pentru a accepta oferta. Mai aveam o singura problema, care era insa esentiala - suportul material. Norocul mi-a suras cand am primit vestea ca sunt selectata pentru o bursa oferita de Fundatia “Dinu Patriciu”.

Ce facultate am urmat in Romania

Am studiat fizica la Universitatea din Craiova. Am avut parte acolo de profesori extraordinari care mi-au marcat intreaga cariera si de niste colegi minunati. As vrea sa le multumesc din suflet pentru tot sprijinul pe care mi l-au oferit. Tot acolo am obtinut si doctoratul in fizica, in anul 2000.

Cum a fost experienta de profesor la Slatina

In excursie la Castelul Bran cu elevii
Foto: Arhiva personala
Cand am terminat universitatea, ma gandeam sa urmez o cariera universitara. Restrictiile impuse de regimul comunist inainte de 1989, iar ulterior Revolutiei, lipsa accesibilitatilor din universitatile din Romania, au facut imposibil sa imi pot urma acest vis. Asa ca am continuat sa predau la Colegiul National “Radu Greceanu”, Slatina, unde lucram din 1990, chiar si dupa ce am obtinut doctoratul in fizica.

Experienta de profesor de liceu mi-a adus satisfactii si bucurii pe care o sa le pastrez cu drag toata viata. Am avut elevi foarte buni si elevi geniali. De-a lungul activitatii mele la catedra am obtinut peste o suta de premii si mentiuni la olimpiade si concursuri de fizica si astronomie. Multi dintre fostii mei elevi studiaza sau au studiat la universitati de prestigiu din strainatate, urmand programe de licenta, masterat sau doctorat.

Unii sunt deja cercetatori sau lucreaza la firme de prestigiu in tara sau in strainatate. Ma bucur nespus cand aflu despre realizarile lor. Este una dintre cele mai mari bucurii ale vietii mele sa stiu ca am avut o contributie la educatia unui om.

Pregatirea elevilor cu capacitati speciale pentru stiinte a presupus multe, foarte multe ore de munca suplimentara. Asta a inclus atat meditatii cu elevii, cat si ore de pregatire pentru lectii, precum si rezolvarea si conceperea unor probleme originale. Si a mai insemnat si multe vacante “sacrificate” in care lucram si cate 12-14 ore pe zi.

Ce este proiectul ECHOES


In clasa 2000
Foto: Arhiva personala
Proiectul ECHOES - Exploring e-Learning and Communication Tools for Improving Children’s Language Usage in Social Interaction - este un instrument pentru cercetatori, profesori, parinti si practicieni care combina interactiunea multimodala1) cu tehnica gaze-tracking2) si cu inteligenta artificiala pentru a crea un mediu de interactiune ce poate fi adaptat nevoilor speciale ale copiilor cu autism.

ECHOES este de asemenea un instrument cu ajutorul caruia parintii si practicienii pot examina dificultatile specifice intampinate de copiii autisti in diverse situatii, iar cercetatorii pot investiga relatiile dintre abilitatile sociale, comunicare si invatare. Practic, copiii desfasoara diverse activitati, interactionand prin intermediul unui ecran mare cu touchscreen cu un agent virtual si cu obiecte virtuale.

Cum pot fi imbunatatite abilitatile de comunicare ale copiilor de cinci - sapte ani care sufera de autism?

Sindromul Autism (AS) este o tulburare permanenta de dezvoltare de natura neurobiologica. AS se remarca prin deficiente in trei domenii principale: interactiunea sociala, comunicare si comportament. Persoanele cu autism pot fi fie izolate sau pasive in relatiile sociale, fie active, dar intr-un mod anormal, fara a intelege si a tine cont de reactiile celorlalti. De asemenea, au probleme atat cu comunicarea verbala cat si non-verbala si manifesta deficiente de imaginatie, prezentand un repertoriu restrans de interese si comportamente.

Nu exista tratament pentru aceasta tulburare, insa exista o multime de interventii de natura educationala si medicala ce incearca sa ajute persoana cu AS sa isi corecteze aceste deficiente si sa devina independenta. Studiile demonstreaza ca atunci cand copiii interactioneaza cu un mediu virtual sunt capabili sa se concentreze un timp mai indelungat si pot ignora factorii perturbatori.

Glasgow, dec. 2009
Foto: Arhiva personala
In plus, copiii cu autism interactioneaza mai bine cu agentii virtuali decat cu oamenii. Astfel, mediul virtual, care este o reprezentare simplificata a mediului real in care se desfasoara relatiile sociale, poate deveni un instrument terapeutic de ameliorare a problemelor pe care le au acesti copii.

Ce presupune bursa de la Google

In primul, rand o confirmare ca munca mea de pana acum a fost apreciata. Apoi, un imbold extraordinar de a merge mai departe si de a dovedi inca o data ca am meritat aceasta bursa. In al treilea, rand nici partea financiara nu este de neglijat, fiindca bursa a venit intr-un moment cand chiar aveam nevoie de sprijin material.

Vizita pe care o voi face in luna iunie la Centrul Google din Zurich va fi o oportunitate deosebita de a-mi imbogati experienta in domeniul informaticii, dar si de a cunoaste specialisti de renume in acest domeniu.
 
Pe viitor, bursa Google va fi un punct forte in resume-ul meu. M-as bucura ca exemplul Google sa fie urmat si de alte companii prestigioase, contribuind astfel la inlaturarea mentalitatii retrograde privind persoanele cu dizabilitati.

De ce Human-Computer Interaction

As incepe prin a-i cita pe Alan Dix si colaboratorii sai: “HCI este pe cale sa devina problema fiecaruia dintre noi”. Domeniul Interactiune Om-Calculator (Human-Computer Interaction), care este un concept relativ nou aparut ca urmare a dezvoltarii tehnologiei informatiei, studiaza interactiunea dintre doi actori, omul si calculatorul.

Acest domeniu se afla la granita dintre stiintele umaniste (ex. psihologie, sociologie, antropologie, lingvistica) si stiintele exacte (ex. Informatica, fizica, matematica), incluzand si contributii din partea artelor frumoase (design grafic, teatru, balet, cinematografie).

Cu elevii, iunie 1994
Foto: Arhiva personala
Ca urmare, cercetarile si practica in acest domeniu presupun colaborarea intre specialistii din diferite domenii, precum si lucrul intr-o echipa multidisciplinara. HCI m-a fascinat prin faptul ca puteam sa imi pun in valoare cunostintele mele in domeniul stiintelor exacte, dar si sa imi dezvolt pasiunea pentru stiintele umaniste si arte. Ceea ce m-a atras in mod deosebit la  HCI este ideea ca tehnologiile informationale sunt abordate in context social.

In consecinta, specialistul din acest domeniu are in vedere factorul uman ca unul major, cu varietatea aspectelor sale. Interactiunea multipla cu calculatorul va diminua diferentele dintre oameni si va veni de asemenea in sprijinul persoanelor defavorizate (ex. persoane cu dizabilitati, cu venituri reduse sau izolate de mediile culturale).

Cum este mediul academic britanic comparativ cu cel romanesc

In perceptia mea exista diferente esentiale intre cele doua medii academice, si am sa amintesc doar trei dintre ele. In primul rand, spre deosebire de Romania, studentii sunt mult mai mult stimulati, prin aceea ca munca si valoarea le sunt recunoscute. Aici nu se obtine nimic fara munca. Nu poti lua note mari speculand sau copiind, ceea ce din pacate se intampla in Romania.

In al doilea rand, si asta are o extraodinara importanta pentru mine, mediul academic britanic ofera sanse egale tuturor studentilor. Pentru persoanele cu dizabilitati este foarte greu sa urmeze studiile in Romania pentru ca barierele fizice si morale devin uneori insurmontabile. Chiar daca si aici, in Scotia, mai sunt lucruri de imbunatatit, oamenii sunt deschisi si se straduiesc sa gaseasca solutii. Nu te izbesti de conceptul "lasa ca merge si asa", iar daca spui ce te impiedica sa iti desfasori activitatea, in mod normal nimeni nu priveste asta cu ostilitate.

Conferinta GIREP, Amsterdam, 2006
Foto: Arhiva personala
A treia diferenta se refera la  baza materiala. In universitatile de prestigiu, cum este Universitatea din Edinburgh, baza materiala este foarte dezvoltata. Poti accesa gratuit prin internet o multime de publicatii importante, poti beneficia de biblioteci actualizate cu cele mai recente carti si reviste si de laboratoare foate dotate.

De o mare importanta este aici si colaborarea internationala si mediul multicultural. Acestea te ajuta si te obliga totodata sa iti imbogatesti mult cunostintele si sa te mentii la curent cu cele mai noi cercetari in domeniul tau de cercetare.

Premiile si mentiunile la olimpiade si concursurile de fizica si astronomie

Premiile si mentiunile obtinute de elevii mei au reprezentat una dintre cele mai mari satisfactii din activitatea mea de profesor. Am avut multi elevi straluciti, dar nu as vrea sa dau nume pentru ca nu as avea spatiu sa le scriu pe toate. Insa ei vor fi intotdeauna pentru mine niste exemple de la care am avut multe de invatat, cum dealtfel au fost multi dintre elevii mei, fie ca au fost olimpici sau nu.
 
Ce-mi lipseste din Romania

Familia, prietenii, fostii mei elevi si casa in care am copilarit, care se afla in comuna Rusanesti din judetul Olt.

Boala de care sufar

Boala de care sufar se numeste distrofie musculara progresiva de centura. Este generata de un defect genetic ce determina lipsa sau producerea insuficienta a unei proteine. In cazul meu a debutat la varsta de 12 ani. Pana atunci eram foarte dinamica, alergam, imi placea sa fac sport, jucam tenis de camp si eram chiar in echipa de dansuri populare a scolii.

La inceput nu am crezut ca boala va evolua atat de drastic. Am sperat tot timpul ca se va descoperi ceva care sa stopeze, daca nu sa repare defectul genetic ce sta la baza ei. Cu timpul forta mea musculara s-a diminuat considerabil si am fost nevoita sa folosesc scaunul rulant pentru a ma deplasa.

Nu exista nici un tratament eficient pana in prezent. Transplantul de celule stem, in care eu imi pusesem mari sperante la un moment dat, nu a avut rezultatul asteptat in cazul acestei maladii. Solutia se lasa inca asteptata.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3787 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    asa-i (Marţi, 29 martie 2011, 19:18)

    tatanka [anonim]

    Aveti dreptate, stimata d-ra Constantin.

    Romania este recunoscuta international ca fiind locul de origine al conceptului de 'corner cutting'.

    Da, comentariul de mai sus este sarcastic
    • 0 (0 voturi)    
      corner cutting (Joi, 31 martie 2011, 22:37)

      alex [anonim] i-a raspuns lui tatanka

      Ai dreptate ca romanii se cam "fofilesc" cand e vorba de responsabilitati, dar nu ai dreptate in ceea ce afirmi, sa spui ca "Romania este recunoscuta international ca fiind locul de origine al conceptului de 'corner cutting" e o mare exagerare, (plina de infatuarea unui om care a auzit 3-4 vorbe englezesti si le foloseste ca sa biciuiasca lenea romanului), ca sa nu zic prostie, "corner cutting" fiind o expresie pur britanica, si evident nu a fost inventata in Romania. Cand a fost ea inventata, romanii nici nu stiau ei ce-i aia engleza. Dar parerea ta de mai sus dovedeste totusi ca expresia "corner cutting" se potriveste unora romani, ceea ce ma face sa fiu intr-o oarecare masura de acord cu ceea ce probabil, ai vrut sa exprimi...:D
  • +1 (1 vot)    
    apreciez articolul (Miercuri, 30 martie 2011, 13:19)

    andra anastasiu [anonim]

    impresionant!, mult succes in tot ce faceti!


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie