Alex Senciuc
Foto: Arhiva personala

AUDIO Student la Facultatea de Arhitectura La Villette din Paris: "Sistemul de educatie este cu totul altul acolo"

de Magda Barascu CampusNews

Joi, 28 aprilie 2011, 12:17    NEWS | INTERVIU

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

"In ultimii ani de liceu, cand am fost pe punctul de a alege ce-o sa fac mai departe, singurul lucru care mi-a placut si pe care am vrut sa-l fac a fost arhitectura", spune studentul Alexandru Senciuc intr-un interviu CampusNews. Alexandru face un master in Franta, la École nationale supérieure d'architecture de Paris-La Villette. "Nu ma vedeam mai departe ca fiind altceva decat un arhitect. Chiar daca mi-a placut matematica, chiar daca am facut fizica, nu ma vedeam altceva decat arhitect", continua Alexandru.



Ce studiez in Franta


Studiez arhitectura, sunt la master, si am plecat din Romania cu o bursa Erasmus. Intre timp, am decis sa raman aici, pentru ca e o facultate care are niste cursuri foarte interesante pe filozofie, sociologie, politica, studii umaniste care ma intereseaza mai mult pe partea de urbanism.

Am plecat din Romania in 2010 cu bursa Erasmus, am trecut printr-un concurs de dosare la Universitatea de Arhitectura si Urbanism Ion Mincu si am castigat locul, si am plecat la Paris.

De ce Paris

In primul rand pentru ca este una dintre cele mai mari metropole din lume, cu siguranta a doua din Europa. Si in al doilea rand, am avut deja niste cunostiinte aici care mi-au povestit cum e viata in Paris, care sunt dificultatile, care sunt avantajele, care sunt posibilitatile mai departe. A fost o decizie mult mai usor de luat avand in vedere faptul ca stiam deja situatia. Fac un master de doi ani, anul viitor este anul terminal.

De ce arhitectura

Este o intrebare pe care mi-am pus-o de multe ori, dar de fiecare data raspunsul a venit foarte repede. Amandoi parintii sunt arhitecti. Inca de la inceput, noi am facut foarte multe excursii in Europa in fiecare an, excursii de o luna, in care vizitam orase, vizitam tari. Am plecat cu masina, am ajuns pana in Madrid, am ajuns pana in Danemarca si Sicilia. Si acolo mi-am dezvoltat gustul pentru arhitectura si pentru oras.

Cand am ajuns la scoala, in ultimii ani de liceu, si am fost pe punctul de a alege ce-o sa fac mai departe, singurul lucru care mi-a placut si pe care am vrut sa-l fac, a fost arhitectura. Nu ma vedeam mai departe ca fiind altceva decat un arhitect. Chiar daca mi-a placut matematica, chiar daca am facut fizica, nu ma vedeam altceva decat arhitect.

Cum mi se pare sistemul educational francez

Sistemul de educatie este cu totul altul. Diferenta dintre facultatea din Romania si cea de-aici, de La Villette este ca sistemul este separat in doua cicluri: licenta si master. In timp ce facultatea din Romania a ramas pe sistemul vechi, cu 6 ani de studii in care nu exista separatia asta. Daca vrei sa obtii o diploma sau un act de legitimitate, trebuie sa faci toti cei 6 ani. Aceasta ar fi diferenta esentiala.

In Franta, cursurile sunt structurate pe patru domenii esentiale, dar in care exista o gama din care poti sa-ti alegi pentru un domeniu 15 cursuri. Si-ti formezi tu traseul in functie de cursurile pe care le alegi. Pentru mine reprezinta un mare avantaj pentru ca pot sa ma specializez in anumite lucruri care mie mi se par interesante si nu sa urmaresc un traseu general.

Am ales sa ma specializez mai mult pe partea de urbanism si de sociologie, filozofie, si mai putin pe partea tehnica de arhitectura, de detaliu. Ma intereseaza mai mult sa studiez orasul. Poate o sa fiu si profesor, ma vad mai mult in cercetare decat in practica.

Cum este relatia cu profesorii

Depinde de profesori. Am avut profesori foarte buni in Romania, cu care am avut o relatie excelenta, cu care m-am inteles foarte bine. Am avut profesori cu care m-am inteles mai putin bine. Am avut profesori in Franta cu care m-am inteles bine si mai putin bine. In general, sunt oameni deschisi, sunt intelegatori si te sustin.

Taxele scolare nu difera asa de mult, sunt cam la acelasi nivel. In ultimii ani, s-a insistat foarte mult in Europa pe eliminarea taxelor de studii. Foarte multe facultati au taxe 0 de studii, sunt cheltuielile administrative. Facultatea de aici nu se incadreaza in momentul de fata la acesta categorie.

Transferul pe care l-am facut este foarte simplu: trebuie sa faci un dosar de validare de studii in care o comisie iti analizeaza competentele dobandite pana in momentul de fata, le compara cu sistemul scolii respective si iti da aprobare fie pentru continuarea studiilor in anul urmator, fie iti acorda o validare partiala in care trebuie sa existe niste diferente, niste cursuri in plus, ori mai slab, cand trebuie sa mai faci inca un an sau doi.

Ce-mi place cel mai tare

In Romania am inceput anul trecut o platforma culturala care se cheama Pilot arhitecture platform. Suntem o echipa de cativa studenti care incercam sa promovam mediul de discutii in facultate si in exterior, care sa stimuleze activitatea studentilor in general si care sa aduca un plus de valoare mediului universitar.

Am inceput in Romania anul trecut, destul de modest, ne miscam cum putem. Experimentam, caci despre asta e vorba. Incercam sa vedem cum putem sa atragem oamenii spre genul acesta de discutii in care putem sa ne criticam unii pe altii fara sa ne suparam.

S-au alaturat si alti studenti romani plecati din Romania care au zis hai sa aducem informatie din alte tari, proiecte si din alte tari pe care sa le prezentam in Romania si sa le discutam. Sunt eu in Paris, avem o colega, Andreea in Bruxelles, avem un coleg Allan care e in Portugalia. Lucrurile merg bine, oamenii sunt interesati, au o parere buna despre genul asta de discutii si asta-mi place cel mai mult.

Cum s-a nascut Pilot

Am inceput pe holurile scolii cand am zis ca discutiile la tigara, discutiile cand iesim in oras, ar trebui continuate si ar trebui sa facem ceva care sa aiba o continuitate si o logica in toata viata noastra de studenti, sa ducem lucrurile putin mai departe. Incet-incet am ajuns sa dezvoltam un blog, nu vrem sa avem o activitate care sa coste.

Am inceput cu un blog, cu o revista, cu un blog in care aduceam informatie, proiecte interesante pe care le gaseam si o sectiune de evenimente la care participam, la discutii, conferinte, le inregistram si le transmiteam pe blog.

Scoala la care sunt e cea mai mare scoala de arhitectura din Franta, cu peste 2000 de studenti dintre care foarte multi studenti straini. Suntem vreo 7-8 romani in momentul de fata, dar in general au fost foarte multi studenti romani care s-au perindat, au terminat facultatea si-acum sunt fie in Paris, fie in Romania.

Culoarul de la Unirii a fost o idee de moment, o idee efemera. Arhitectul Radu Negoita care este si asistent la noi la scoala, ne-a propus intr-o seara sa facem ceva la metrou, vorbise cu administratia de la metrou si am hotarat sa facem o instalatie care sa aduca un zambet pe fata oamenilor care trec pe acolo in fiecare zi. Si sa propuna ceva interesant intr-un spatiu care este claustrofobic.

Ce am de gand sa fac dupa terminarea studiilor

Nu pot sa spun foarte exact. Oscilez intre a pleca mai departe, a-mi continua studiile de cercetare si a-mi continua activitatea profesionala. Ceea ce ar insemna sa incep sa lucrez intr-o firma de arhitectura, ori aici, ori in Romania, pentru a-mi obtine dreptul de semnatura.

Ori ma gandesc sa-mi iau un an pauza si sa plec in alta parte, sa calatoresc si sa fac altceva decat arhitectura. Nu-mi dau seama in momentul asta pentru ca nu stiu daca dosarul imi va fi acceptat pentru a ramane la anul aici si sunt multe alte lucruri in plan. Trebuie sa astept pana la vara ca sa stiu ce fac anul viitor, dupa ce-mi termin studiile.​
Citeste mai multe despre     |   |   |   | 

  
7991 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    altceva?! (Joi, 28 aprilie 2011, 14:20)

    Marcel [anonim]

    Altceva in afara de a spune cat de prost e sistemul din RO si cat de bun e cel din vest mai stiti a spune? Mi se pare patetica deja abordarea.

    Cine vrea sa invete, sunt sigur ca o poate face in RO foarte bine, dar deh, vorbim si noi de dragul jurnalismului.

    Frustratii care nu se pot remarca in RO, incearca sa o faca in strainatate, dar cum nici acolo nu-si ating telul, vin si ne spun noua cat de frumos e invatamantul dincolo.

    Daca n-ar fi fost bune aceste universitati, n-am fi exportat atatea creiere pentru joburile high rated din vest. Ia faceti o statistica si vedeti cati absolventi de Automatica/Electronica de la UPB, sau Matematica de la UBuc ajung sa lucreze sau sa faca cercetare in strainatate. Ia vedeti la CERN cati romani sunt, oameni care au studiat in Romania si fac fata celor mai inalte cerinte in cercetarea moderna.

    Dar deh, la noi toata lumea vrea sa aiba diploma si de aici a pornit infectarea sistemului univesitar cu aceste univesitati particulare.

    Oricine va privi cu ochii ratiunii, isi va da seama ca in Romania ai posibilitatea sa faci carte.
    • 0 (0 voturi)    
      calitatea sistemului universitar (Vineri, 29 aprilie 2011, 9:13)

      cristina [anonim] i-a raspuns lui Marcel

      Imi permit sa nu fiu de acord cu dumneavoastra. Sistemul romanesc de invatamant superior isi merita din plin criticile. Si o spun din postura unui cadru didactic din sistem, intrat pe merit si nu pe pile sau cunostiinte. Probabil ca exista domenii mai mult sau mai putin avansate, dar ca regula generala suntem mult inapoi fata de ce se face in Vest. Tin doar sa spun ca la facultate in anii 2000 eu am invatat dupa aceleasi cursuri ca si parintii mei in anii 70!
      Se invata putin si prost! In afara de ceva specializari tehnice cum ar fi poate IT, cursurile nu sunt adaptate vremurilor ce le traim, si mai ales, nu sunt compatibile cu nevoile angajatorilor.
      Eu personal am fost sefa de promotie, olimpiade, student de 10 etc.. si cand am plecat in Franta la doctorat am realizat cu stupoare ca dupa standardele lor eram de nivel cel mult mediocru. Iar efortul de a recupera e foarte mare.
      Cu regret spun ca cei care nu "scot nasul" afara, sa vada nivelul mondial, traies cu falsa impresie ca noi facem scoala, facem cercetare la nivel comparabil sau vezi Doamne, chiar mai bun ca in strainatate. Nimic mai fals!
      Un sistem de invatamant se apreciaza prin nivelul mediu al absolventilor, nu prin varfuri, exceptii. Cei de care vorbiti d-voastra de la CERN etc sunt exceptii.
    • 0 (0 voturi)    
      De ce pleaca studentii (Vineri, 29 aprilie 2011, 17:37)

      Loredana [anonim] i-a raspuns lui Marcel

      Am absolvit anul trecut Faculatea de Arhitectura din cadrul UAUIM. Intrucat am inceput sa lucrez inca din anul III, atat in birouri de proiectare cat si in cadrul unor proiecte culturale - initiativa proprie, la finalul studiilor, CV-ul meu era unul consistent care ar fi trebuit sa imi permita sa ma angajez fara probleme in orice birou de arhitectura din Bucuresti.

      Dupa luni bune de batut pe la usi, mi-am pus problema extinderii ariei de cautare. Drept urmare, am aplicat pentru o specializare la Paris - Belleville. Nu aveam cunostinte in Paris, nu cunosteam limba franceza la nivelul cerut pentru inscrierea la universitate, insa am depus dosarul, sperand intr-o minune. Da, m-au acceptat fara probleme.

      Din luna septembrie am inceput cursurile, iar din luna februarie, am inceput sa lucrez part-time intr-un birou de proiectare. Nu am fost suficient de buna pentru Bucuresti... Parisul a fost de alta parere.

      De ce plecam? Pentru ca nu avem alternativa.
      • 0 (0 voturi)    
        mai multe detalii (Vineri, 21 decembrie 2012, 17:35)

        ana [anonim] i-a raspuns lui Loredana

        " Drept urmare, am aplicat pentru o specializare la Paris - Belleville.
        Din luna septembrie am inceput cursurile, iar din luna februarie, am inceput sa lucrez part-time intr-un birou de proiectare. Nu am fost suficient de buna pentru Bucuresti... Parisul a fost de alta parere"

        Eu sunt arhitect cu toate actele in regula si cativa ani de experienta, ai putea te rog da mai multe detalii cu privire la oportunitatea care ti s-a ivit?

        Multumesc
  • 0 (0 voturi)    
    felicitari pentru Pilot (Joi, 28 aprilie 2011, 15:11)

    stefan tuchila [anonim]

    felicitari pentru proiectul "Pilot" din partea unui absolvent de la Belleville.
    un mic sfat, daca vrei sa ramai in Franta pentru ceva timp, incearca si ceva "practica" in paralel cu teoria, daca nimeresti intr-un birou bun ai multe de invatat, cu mult mai mult decat ai putea invata in Romania.
  • 0 (0 voturi)    
    Felicitari (Joi, 28 aprilie 2011, 15:45)

    Ana [anonim]

    dar nu mai veni inapoi...Eu sunt peisagist si, pentru ca am si alte venituri, imi permit sa raman verticala si...sa refuz unele proiecte... Partea proasta e ca ...le refuz pe majoritatea!
    Nu mai veni inapoi, mult succes!!!!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Mult succes (Sâmbătă, 30 aprilie 2011, 9:50)

    cineva din lume [anonim]

    Sunt de acord in totalitate cu dna Cristina sunt in aceeasi situatie am terminat ultimii doi ani de facultate in Ro cu 10 pe linie acum sunt la un master in Paris si cu efort peste masura abia reusesc sa fiu in spatele colegilor...mult succes in sesiune alex !!!


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie
A apărut o problemă pe server