Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Analiza Legii Educatiei Nationale (IV): Unde incepe si unde se termina autonomia universitara?

de Stefan Vlaston HotNews.ro

Miercuri, 24 martie 2010, 7:33    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Unde incepe si unde se termina autonomia universitara? Ce prerogative are managementul unei institutii de invatamant superior de stat si la ce decizii are dreptul proprietarul, adica statul?

Prevederile noii legi a educatiei nationale au starnit discutii aprinse asa incat este momentul sa incercam clarificarea unui concept important, autonomia universitara. Deja cadre didactice de la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj resping vehement articolele din proiect care ar aduce, in conceptia domniilor lor,  atingere autonomiei universitare.

Decizia 23/20.01.2005 a Curtii Constitutionale precizeaza:

“Autonomia universitara nu inseamna independenta institutiilor de invatamant superior si nici nu implica existenta unei autonomii de reglementare si de decizie a acestora in afara cadrului legal, care este general obligatoriu” ; “AUTONOMIA UNIVERSITARA nu se poate exercita decat cu respectarea legilor cu caracter general si cu valabilitate pe intregul teritoriu al tarii”.

Nu poate exista autonomie institutionala fara sa fie contrabalansata de un mecanism de responsabilizare (accountability), responsabilizare formala fata de organul supraveghetor, Ministerul Educatiei si responsabilizare prin mecanisme de sanctionare.

In plus, statul este responsabil in fata cetatenilor de nenocivitatea si calitatea produselor si serviciilor aflate in piata. Inclusiv in piata educationala.  In consecinta, statul trebuie sa-si construiasca institutiile si mecanismele care sa apere cetatenii de situatiile in care cheltuie banii pentru un serviciu sau produs si, in realitate, sunt pacaliti cu bunuri “contrafacute”.

Pentru indeplinirea acestei sarcini de maxima importanta statul are dreptul sa impuna conditiile pe care le crede indreptatite, inclusiv in invatamantul superior privat.

Zona de control, ancheta si sanctiune administrativa este, in buna parte, neacoperita de o normare adecvata, astfel incat apelul la justitie se face mai mult pentru principiul “boala lunga, uitare sigura”. Viciile de procedura  si  chichite avocatesti au inmormantat de multe ori cauzele trimise in instanta.

Am avut o situatia similara, aceea a agentiilor guvernamentale, care functionand cu baza materiala a statului si indeplinind atributii de reglementare si control specifice statului, au decis ca pot dispune discretionar de  taxele incasate, in primul rand stabilindu-si salarii uriase. Acelasi lucru s-a intamplat cu universitatile de stat.  Taxele si alocarile bugetare au fost si sunt folosite discretionar, la adapostul autonomiei universitare. Adica s-a produs o privatizare de facto!

Exista, bineinteles si insule de excelenta, oameni bineintentionati, dar aceste exceptii nu pot camufla marea de mediocritate si impostura in care se scalda actualmente invatamantul superior romanesc.

Evolutia invatamantului universitar din ultimii ani face cu atat mai necesare masuri de control si normare administrativa mult mai dure.

Ce s-a intamplat?

1.    Diplome false. Nu este vorba de cele care nu au acoperire in competente ci de cele false in sens juridic. Primele (cunoscute) au fost cele de la Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, pastorita la vremea respectiva de rectorul Vasile Burlui, supranumit si tatal diplomelor false. In 2003, Parchetul de pe langa Inalta Curte a dat NUP, neinceperea urmaririi penale in acest caz, stabilind ca diplomele s-au falsificat singure!
    A urmat un sir lung de astfel de situatii, la Oradea si Arad, pentru stomatologi italieni, cele 15.000 de diplome aflate si acum in cercetarea politiei, in care sunt implicate universitati din Alexandria si Ploiesti, diplome eliberate prin absolvirea unor programe de studii neautorizate si/sau neacreditate si care n-au mai fost anulate, campioana fiind aici Spiru Haret, etc.  A aparut si cuncurenta internationala, ULIM (Universitatea Libera Internationala din Moldova), care strica “piata”, pentru ca ofera diplome universitare chiar si acelora care nu au absolvit examenul de bacalaureat!

2.    Fenomenul plagiatelor. Orice incercare de inventariere ar presupune un efort echivalent elaborarii unei lucrari de doctorat. Desi exista softuri internationale utilizate pentru depistarea plagiatelor, universitatile romanesti se feresc de astfel de “detectoare”, care ar face de rusine o mare parte a studentilor si cadrelor didactice universitare. O mentiune merita, totusi, cazul Prof.univ.dr.STEFAN SZAMOSKÖZI, prorector al Universitatii Babes-Bolyai din Cluj si membru in stafful ARACIS, acuzat de profesorul elvetian Fredi Buchel, de la Universitatea din Geneva ca i-a copiat 4 pagini dintr-o lucrare fara sa mentioneze sursa. Autorul plagiatului n-a patit nimic, conduce in continuare destinele invatamantului superior romanesc din functiile de conducere pe care le “dezonoreaza”.

3.     Fenomenul nepotismului. Coalitia pentru Universitati Curate mentioneaza in raportul lansat in 2008: “In 95% dintre facultatile evaluate a fost identificat un numar foarte mare de familii universitare, iar in majoritatea universitatilor posturile scoase la concurs sunt ”cu dedicatie”, dar beneficiaza de acoperire legala”. “In Romania, 77% dintre studenti si 35% dintre cadre didactice considera ca nivelul de coruptie in universitatile romanesti este ridicat”.

4.    Acordarea titlurilor universitare si doctorale. Este suficient sa amintim “doctori” celebri, precum Genica Boierica si Dinel Staicu, pentru a demonstra ca orice titlu poate fi obtinut de catre cei care au bani si dispun de suficienta influenta.

Evaluarile internationale plaseaza invatamantul superior si cercetarea romaneasca pe ultimele locuri in clasamente relevante si acceptate.

In aceste conditii, incercarea statului de a-si lua in serios misiunea de supraveghere si control a serviciilor educationale este de salutat, iar reactiile adverse starnite abia demonstreaza ca profitorii educatiei nu doresc aceasta schimbare pentru ca si-ar pierde beneficiile.

Care sunt prevederile din noua Lege a Educatiei Nationale care incearca sa rezolve macar o parte din aceste probleme?

Masuri sanctionatorii pe care le poate lua Ministrul Educatiei:

Art.112. a)  revocarea ordinului de confirmare a rectorului
b)  reducerea sau eliminarea temporara sau definitiva a accesului la finantarile din surse publice;
c) initierea unui proiect de lege de preluare sau fuziune a institutiilor de invatamant superior slab performante de catre cele performante;
        d) initierea unui proiect de lege de desfiintare a institutiei de invatamant superior in cauza.

Prevederi ale noi  legi:

Art. 187 (1) Rectorul se stabileste pe baza unui concurs public, in baza unei metodologii aprobate de Senat, conforme cu legislatia in vigoare.
(2) La concursul de ocupare a functiei de rector pot participa orice personalitati stiintifice sau academice din tara si strainatate care, pe baza audierii in plenul Senatului universitar, au obtinut avizul de participare la concurs din partea acestuia. Senatul are obligatia de a aviza minimum doi candidati
(4) Senatul stabileste o comisie de selectie si recrutare a rectorului formata, in proportie de 50% din membrii ai universitatii si in proportie de 50% din personalitati stiintifice si academice din afara universitatii, din tara si strainatate. De asemenea, senatul elaboreaza si aproba metodologia de avizare, de selectie si recrutare a rectorului
Art. 188. (3) Ministrul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului poate revoca ordinul de confirmare a rectorului in cazul in care constata incalcarea legislatiei in vigoare sau a contractului institutional si se poate adresa Senatului, pentru desemnarea unui nou rector, conform prezentei legi

Art.248 (1) In una si aceeasi universitate sau in universitati diferite se interzice cumulul de norme didactice.

Art.249 (1) Personalul didactic si de cercetare se pensioneaza la indeplinirea varstei legale  de pensionare, de 65 de ani.
(2) Se interzice ocuparea oricarei functii de conducere sau administrare, la orice nivel al universitatii, dupa pensionare. Mandatele functiilor de  conducere sau  de  administrare se intrerup de drept in cazul persoanelor care au indeplinit varsta de pensionare.

Art. 255 (3) Se interzice ocuparea posturilor didactice si de cercetare de catre persoane dovedite ca au plagiat. Se anuleaza concursul pentru un post didactic ocupat, indiferent cand, de catre o persoana dovedita ca a plagiat.
(4) Dupa promulgarea acestei legi, se interzice ocuparea oricarui post de conducere, in cadrul aceleiasi facultati si universitati de catre afini si rudele pana la gradul II, inclusiv.
(5)  Incalcarea prevederilor de  la  alineatele  (2)  -  (4) duce la  invalidarea concursului si penalizarea celor vinovati pe baza metodologiei mentionate la alin. (1).

Acestea sunt principalele prevederi din lege care au indus panica in randul celor afectati de pierderea privilegiilor.

Propun si urmatoarele masuri complementare, de inserat in lege,  pentru o mai buna rezolvare a problemelor de care inca sufera sistemul nostru de invatamant superior.

1. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului poate solicita evaluarea sau reevaluarea titlurilor, diplomelor si certificatelor universitare deja acordate, unor institutii similare din SEIS, Spatiul European al Invatamantului Superior

2. Fiecare universitate este monitorizata si evaluata de un Consiliu de Supraveghere, format din personalitati autohtone si internationale, decise de MECTS si functionand dupa o metodologie realizata de MECTS. Activitatea Consiliilor de Supraveghere se refera la deontologia profesionala, legalitatea si oportunitatea cheltuirii fondurilor, calitatea strategiei si a documentelor programatice, calitatea ofertelor educationale, politica de resurse educationale si personal de specialitate. Activitatea Consiliilor de Supraveghere  se concretizeaza in rapoarte de evaluare semestriale, transparent prezentate opiniei publice precum si in sesizarea MECTS si a altor organe abilitate pentru initierea masurilor ce se impun.

3. Reducerea locurilor finantate de la bugetul de stat la maximum 10% din numarul absolventilor de clasa a XII-a si accesul pe aceste locuri doar prin concurs de admitere  supravegheat de Consilii de Supraveghere numite prin ordin de ministru.

4.    Atat pentru universitatile de stat cat si pentru cele private, cuantumul taxei nu poate fi mai mic decat alocatia de la bugetul de stat acordata studentului din universitatile de stat, in functie de domeniul si forma de invatamant in care este inscris.

5.     In scopul stimularii revenirii tinerilor cu studii inalte, cu doctorate si post-doctorate, realizate la universitati straine de prestigiu, statul roman  contribuie la salarizarea obtinuta in universitatile sau institutele de cercetare romanesti, timp de doi ani de la angajare, cu un supliment salarial de 2000 euro pe luna si pe persoana.

6.     Entitatea gestionara a RMUR (Registrul Matricol Unic al Universitatilor din Romania) are obligatia de a urmari, esantionar,  insertia absolventilor in piata muncii. Timpul scurs de la absolvire pana la angajare in specializarea urmata in universitate precum si salariile obtinute la prima angajare constituie criterii de ierarhizare a universitatilor si de alocare a fondurilor bugetare.
In activitatea de colectare de date si ierarhizare, entitatea gestionara a    RMUR solicita asistenta si supravegherea societatii civile. Ierarhiile obtinute vor fi date publicitatii anual.

In concluzie, autonomia universitara nu poate ramane un paravan pentru privatizarea de facto, nu si de jure,  a universitatilor de stat. Ea trebuie sa respecte  legislatia tarii si masurile de control, ancheta si sanctiune ale Ministerului Educatiei, organism al statului responsabil pentru calitatea serviciilor educationale. Ministerul, la randul sau, trebuie sa raspunda Parlamentului si opiniei publice de indeplinirea, sau nu, a acestei misiuni esentiale.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
2161 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    autonomia universitara (Miercuri, 24 martie 2010, 8:51)

    ioan mircea pascu [anonim]

    Bine, bine, inteleg care sunt limitarile autonomiei, ratiunea si motivatia lor. Ce nu inteleg este ce mai ramane din autonomia universitara dupa impunerea restrictiilor sprijinite de dl. Vlaston. Poate ne explica domnia sa ...
    • 0 (0 voturi)    
      Ce mai ramane (Miercuri, 24 martie 2010, 10:58)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui ioan mircea pascu

      Initierea programelor de studii in corelare cu piata muncii.
      Decizia aupra curriculei
      Selectia pesonalului
      Decizia asupra misiunii asumate
      Decizia asupra dezvoltarii
      Decizia asupra salarizarii
      Decizia in vederea promovarilor, etc.
  • 0 (0 voturi)    
    cateva comentarii (Miercuri, 24 martie 2010, 9:08)

    Tim [anonim]

    Nu inteleg de ce ne cramponam de formula actuala cu rector=manager al universitatii??? Alegem rectorul in baza activitatii stiintifice dar nu prea e clar ce manager va fi (puteti spune ca teoretic stie si ceva management din moment ce teoretic are niste granturi ca director la activ dar daca sunt in Ro ma indoiesc ca are asa experienta). De ce nu separam cele 2 functii? Una de rector care are o libertate in zona stiintifica-academica si una de management financiar. Pe de alta parte prevederile legale de acum tot pot fi ocolite lejer atata timp cat Senatul alege si Comisia - se vor gasi cateva persoana plecate dincolo care sa fie trecute la personalitati si care sa stie cu cine sa voteze :D
    Referitor la propunerile Dvs:
    1. Stiu ca tineti la ea dar nu-i vad rostul. Haideti sa facem bine de acum incolo. Unele titluri chiar daca obtinute dubios au acoperire legala din pacate. Cred ca asa o prevedere nu rezolva nimic...
    3. Numim iar extra -comisii etc. Trebuie sa intelegeti ca nu prea sunt bani deci nu vad posibil acest lucru. Nu inteleg de ce ne cramponam de invatamant de stat gratuit. Punem mai bine o taxa pentru toti si bursa inseamna ca statul iti plateste acea taxa! Bine, taxa poate fi mai mica..
    5. Imi cer scuze dar e total aiurea propunerea. AU mai ramas si aici oameni ok. La astia de ce nu le dam 2000 de euro? Se poate vorbi de niste granturi care teoretic se acorda si acum. Dar ce propuneti imi cer scuze dar e TOTAL aiurea.
    Asa cum v-am spus astept "implementarea" legii. Din pacate d-nul Funeriu se indeparteaza tot mai mult de ceea ce credeam eu ca va fi...
    • 0 (0 voturi)    
      Nu e aiurea (Miercuri, 24 martie 2010, 18:58)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Tim

      Oameni cu doctorate obtinute la Harvard sau alte univ. de prestigiu merita mult mai mult pentru a reveni in tara si a aduce "obiceiurile" de acolo si la noi.
      • 0 (0 voturi)    
        mai pragmatic putin totusi (Joi, 25 martie 2010, 8:40)

        Tim [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        D-le Vlaston,
        Haideti ca nu avem 10 ani. Una e intentia si alta e aplicarea ei. Cum naiba sa le dati asa din joben 2000 de euro pe luna? De ce unii care au ramas aici si au performat(putini cati sunt) nu ar avea acces la suma aceasta??? Nu asta e modalitatea de a-i aduce. Ar trebui ca si Universitatile sa beneficieze de anumite stimulente pentru a-i aduce. Poate granturi cu conditii foarte dure si respectate care sa includa astfel de reveniri. Eu cred insa ca trebuie incurajata revenirea lor la anumite catedre ca profesori invitati. Asta ar avea sanse de succes. Revenirea definitiva e rara si nu-ti vin ca le dai 2000 de euro 2 ani :D
  • 0 (0 voturi)    
    dl Vlaston (Miercuri, 24 martie 2010, 9:51)

    Vlad Alexandru - Ionut [anonim]

    Il cunosc pe dl Vlaston ,a fost directorul liceului Petru Poni din Bucuresti si profesor de matematica.Un om extraordinar si un foarte bun profesor!
    Tot respectul pentru initiativa.
  • 0 (0 voturi)    
    reforma (Miercuri, 24 martie 2010, 10:15)

    marius dumitru [anonim]

    Le iau la intamplare: 1. Spuneti ca: "Nu poate exista autonomie institutionala fara sa fie contrabalansata de un mecanism de responsabilizare (accountability), responsabilizare formala fata de organul supraveghetor, Ministerul Educatiei si responsabilizare prin mecanisme de sanctionare". De acord cu dvs., insa nu vad legatura cu masura impunerii unui sistem de alegere a rectorului de felul celui promovat in lege. Ba chiar si a decanilor! Una e controlul ministerial, ce se poate face pe cai bine-cunoscute (dar neaplicate in Ro) si alta e managementul universitar. Inteleg motivele ministrului, el doreste eficientizarea si buna-gestionare a universitatillor, insa cred ca si universitatile trebuie sa aiba un cuvint de spus in aceasta privinta (sa li se lase dreptul de a alege modul de conducere, ori cum e acum, ori prin varianta din noua lege).
    2. Propuneti: "Reducerea locurilor finantate de la bugetul de stat la maximum 10% din numarul absolventilor de clasa a XII-a si accesul pe aceste locuri doar prin concurs de admitere" si taxa sa nu fie mai mica decat alocatia de la bugetul de stat acordata studentului din universitatile de stat. Pai asta ar generaliza invatamintul cu taxa si nu cu orice taxa, ci o taxa mai mare decit cea actuala (luata la un nivel mediu). Reducem posibilitatile de acces ale tinerilor la invatamintul universitar? Sunt de acord ca ar trebui instituit un filtru la admitere, un examen, insa limitarea nr de locuri fara taxa nu e o solutie.
    3. Propuneti acordarea unor sume de 2000 euro tinerilor pt a reveni in tara? Glumiti! Astfel de prevederi (in granturi CNCSIS) exista si acum si... degeaba, banii nu vin sau vin cu intarziere. Sa nu fim naivi, in educatie banii vor veni mereu cu taraita.
    4. Registrul matricol e absolut necesar.
    5. Ierarhizarea universitatilor (licenta, master, doctorat) e si ea necesara, cu finantare diferentiata.
    6. Nu uitati importantacercetarii, uitata complet de guvernanti. Nu vedem top 500 fara cercetare temeinica.
    • 0 (0 voturi)    
      CNCSIS (Miercuri, 24 martie 2010, 16:10)

      Xulescu [anonim] i-a raspuns lui marius dumitru

      Vai, sunt consternat! Oameni buni, va intrebati CUI acorda CNCSIS granturi si in ce fel? Pai teoretic se cere calitate, dar practic? Cine verifica calitatea volumelor si lucrarilor trecute in CV? Cum putem acorda atatia bani ptr plagiate si maculaturi? Da, evaluatorii internationali sunt solutia si atunci nimeni nu mai comenteaza nimic. As vrea o asemenea prevedere IN LEGE. Pentru ca e normal sa frustreze multa lume modul de acordare al granturior. Ne-am saturat!
    • 0 (0 voturi)    
      Nu este corect (Miercuri, 24 martie 2010, 19:00)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui marius dumitru

      Exista prea multi studenti care profita de ingaduinta profesorilor si se joaca de-a facultatea. S-o faca, dar pe banii lor, nu ai nostri!
  • 0 (0 voturi)    
    corect (Miercuri, 24 martie 2010, 10:41)

    Le Meow [anonim]

    De acord cu propunerile de masuri suplimentare, cu doua completari:

    3 - Cred ca 10% este un procentj prea mic pentru Romania de azi, inca avem prea multi tineri care nu-si permit sa plateasca taxe de scolarizare - mai ales cei de la tara.

    4 - Nu orice universitate 'prestigioasa' din afara tarii ar trebui acceptata, ci doar cele din top 50 sau top 100 din lume la momentul angajarii. 'Prestigios' este un termen mult prea interpretabil.
  • 0 (0 voturi)    
    corect (Miercuri, 24 martie 2010, 10:41)

    Le Meow [anonim]

    De acord cu propunerile de masuri suplimentare, cu doua completari:

    3 - Cred ca 10% este un procentj prea mic pentru Romania de azi, inca avem prea multi tineri care nu-si permit sa plateasca taxe de scolarizare - mai ales cei de la tara.

    4 - Nu orice universitate 'prestigioasa' din afara tarii ar trebui acceptata, ci doar cele din top 50 sau top 100 din lume la momentul angajarii. 'Prestigios' este un termen mult prea interpretabil.
  • 0 (0 voturi)    
    norma, cercetare (Miercuri, 24 martie 2010, 10:48)

    marius dumitru [anonim]

    mai adaug aici, caci la prima postare nu ma mai lasa. Sunt dezamagit de faptul ca noua lege nu zice prea multe despre cercetare, de fapt preia vechile prevederi, cele legate de norma. Treaba cu norma didactica iar nu o sesizeaza nimeni. Se pare ca ramine la fel. Cel putin la univ. ce vor organiza si doctorat (sper mai putine decit sunt astazi), norma didacatica ar trebui redusa. Pai asistentul tot 11-12 ore face? Dar doctoratul cind il mai pregateste? Nici la ceilalti norma nu e mica. Ba chiar se lasa posibilitatea universitatilor sa o mareasca dupa cum doresc. Nu mi se pare normal, iar mergem pe hei-rupismul tipic comunist. Eu acum, conferentiar fiind, am norma 12,0, abia mai am timp sa imi vad si de proiectele de cercetare. Repet in top 500 intram cu CERCETARE! Si trebuie bani, bani ce sa fie bine-gestionati, nu cum se face acum la CNCSIS, dam la toti aceiasi suma (iar cei ce au primit sunt, pt ca e criza, mult mai putini decit in anii trecuti). E mult de discutat la acest capitol.
  • 0 (0 voturi)    
    Legea educatiei IV (Miercuri, 24 martie 2010, 22:10)

    Sanda [anonim]

    1. In mod normal revocarea dintr-o functie nu poate fi facuta decat de aceeasi structura (recte Senatul, in cazul nostru) care a realizat numirea. Daca poate si ministrul se deschide portita pentru interventii politice, ca doar traim in Romania.
    2. Fuziuni si desfiintari prin ordin de ministru? Numai daca legea va stipula clar in ce conditii, ce inseamna performanta slaba. Altfel, iarasi ajung universitatile la mana ministrului numit politic.
    3. De acord cu prevederile privind pensionarea, cumulul, rudele, plagiatul.
    4. Consilii de supraveghere pentru universitati!!! Alte structuri de control? Alti bani, alte sinecuri pentru aliatii puterii? Pai atunci ce mai face ARACIS?
    5. Reevaluarea titlurilor, diplomelor, certificatelor universitare ar scoate din activitate pe o buna bucate de timp oameni din sistem, Cine altcineva le-ar putea reevalua? Si acestia sigur nu vor fi putini si vor fi dintre cei mai buni. Pai cum se mai face scoala si mai ales cercetare?
    6. 10% locuri bugetate este totusi prea putin. Daca bugetarea s-ar face pe programe si nu per/student, universitatile serioase si-ar reduce singure locurile incercand sa atraga elitele.
    7. Suplimente de 2000 euro daca ai facut doctoratul afara mi se pare discriminator. Nemaivorbind ca pleaca de la premisa ca absolventii nostri sunt impostori, slab pregatiti, etc.
    8. Insertia pe piata muncii si mai ales nivelul salariului nu sunt indicatori relevanti in conditiile tarii noastre. Un asistent universitar, de exemplu, cat o fi de genial, are un salariu care nu reflecta eficienta pregatirii lui.
    Autonomia universitara, atata cata este acum, nu inseamna nerespectarea legii, refuzul controlului statului, neglijarea calitatii. Astfel incat, noua lege este, pe buna dreptate, suspectata de intentia de ingradire a autonomiei.
    • 0 (0 voturi)    
      La ce (Joi, 25 martie 2010, 10:13)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Sanda

      Si la ce a folosit autonomia in ultimii 15 ani?
  • 0 (0 voturi)    
    finantare (Vineri, 2 aprilie 2010, 12:14)

    robert [anonim]

    Peste tot in ultimul timp a devenit moda se spuna ca scoala romaneasca este de foarte slaba calitate. Toti se vaita acum ca nici una dintre universitatile romanesti nu este in Top 500.
    As vrea sa va intreb: credeti ca universitatile din Top 500 sunt finantate ca cele din Romania? Credeti ca laboratoarele lor sunt dotate ca la noi? Prin lucrari de licenta si banii profesorilor? Cum se poate face cercetare cand nu se dau bani pentru asta? Cum se pot face cursuri de calitate cand pentru a promova trebuie sa scrii carti.... Unele mai bune altele mai putin bune. Dar scrierea de carti este un criteriu incepand cu gradul de lector/sef lucrari. Ce carte poti scrie ca asistent universitar? Ce experienta ai?
    De ce nu se respecta legea cu procentul din PIB alocat invatamantului? De ce se schimba mereu 'tehnicienii' din sistem la orice alegeri politice din tara?
    Cum vreti calitate daca profesorii sunt platiti in functie de nr. de studenti? Ce sa fac eu la examenul din anul II? Sa pic studentii sau sa ii las sa treaca pentru ca colegul meu de la anul III sa aibe si el cursuri si implicit norma si salariu?
    Cum este posibil invatamant universitar de calitate cand copiii de liceu deja vin 'formati' ca pot sa copieze la examene (pentru ca au facut-o la liceu sau chiar si la bac)? Cum sa ai performanta la invatamantul tehnic cand unii studenti abia invata notiuni fundamentale de matematica la facultate?
    Sunt multe alte intrebari...
    De ce sa se comaseze Universitatile? Aici nu mai intervine criteriul invatarii in comunitate? Sunt multi oameni care acum muncesc si nu au putut sa faca scoala cand au terminat liceul din divese motive. De ce sa fie privati de a merge la facultate? De ce sa se desfiinteze Universitati care corespund normelor ARACIS?
    Eu cred ca multi dintre studentii care lucreaza (majoritatea) nu ar mai merge la facultate daca ar trebui sa faca scoala la distanta de mai mult de 200 km de casa. Nu mai am spatiu, dar as mai avea comentarii destule...


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii