Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Observatii la Raportul Comun al Comisiei de Invatamant a Camerei Deputatilor, privind Proiectul Legii Educatiei Nationale

de Stefan Vlaston HotNews.ro

Luni, 17 mai 2010, 15:27    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Raportul Comun al Comisiei de Invatamant aduce numeroase precizari de natura juridica, bine venite pentru clarificarea textului, altminteri destul de stufos si complicat. Camera decizionala este  Senatul iar Comisia de Invatamant a Senatului are 6 senatori PNL+PSD, 5 senatori PD-L si UDMR, invers decat in Camera Deputatilor in care majoritatea era detinuta de PDL+UDMR. Presedintele Comisiei de Invatamant a Senatului este Mihail Hardau, de la PD-L.

Cele doua propuneri legislative, ale dnei Andronescu si ale dlui Adomnitei au fost respinse de Comisie, astfel incat dezbaterea s-a purtat doar pe textul propus de Guvern, prin ministrul Daniel Funeriu, celelate propuneri fiind considerate doar amendamente.

Dincolo de schimbarile pozitive pe textul legii, semnalez modificari negative, care altereaza substanta legii, asa cum a fost conceputa de initiatori.

1.    Astfel, la art. 81 se mentine prevederea aberanta:

“(5) Salarizarea personalului didactic şi a celui didactic auxiliar din unităţile de stat se face şi în funcţie de performanţele profesionale, conform legii”

Mi-am exprimat de la inceput consternarea asupra acelui “si” din textul legii. Adica salarizarea se face, in principal, pentru alte criterii decat performanta profesionala iar, ca o concesie nedorita, dar care sa dea bine la “vitrina”, apare  “si” in functie de performanta profesionala.

Acesta este tributul platit in continuare comunismului, de care nu scapam, iata, nici dupa 20 de ani. Adica in functie de ce altceva sa se faca salarizarea? Consecinta este ca oamenii performanti pleaca din sistem, iar tinerii capabili nici nu se gandesc sa vina intr-un sistem in care criteriile de salarizare sunt orice altceva decat performanta profesionala.

Mai grav, apare un amendament initiat de PSD si PNL conform caruia:

“(6) Veniturile salariale şi extra-salariale ale directorilor şi directorilor adjuncţi, precum şi salarizarea personalului didactic din unităţile de învăţământ privat se stabilesc prin negociere dintre conducerea persoanei juridice finanţatoare şi persoana în cauză, cu avizul consiliului de administraţie al unităţii şcolare.”
Autori: Deputat PSD Stanciu Anghel, Deputat PNL
Adriana Săftoiu

Cum persoana juridica finantatoare este Ministerul, prin Inspectoratele Scolare, pentru finantarea de baza sau Primariile, pentru finantarea complementara, rezulta ca o principala parghie de descentralizare si depolitizare  a scolilor, salarizarea managerilor si a personalului didactic se intoarce la politic, adica la Inspectorate si Primarii. Consiliul de Administratie al unitatii scolare este aici pur decorativ, avizul sau este facultativ, nu conform. Este un  imens pas inapoi,  nu intelegem cum a fost insusit de majoritatea de la PD-L si UDMR.

Probabil pentru ca politicul nu se poate desparti de clientele. In ciuda criticilor Presedintelui Basescu. In plus, prevederea este in contradictie cu alte articole ale legii, care prevad dreptul Consiliului de Administratie de a evalua, motiva, recompensa personalul scolii.

2.    Un alt pas inapoi il constituie structura Consiliului de Administratie, format astfel:

« (3) Consiliul de administraţie este organul de conducere al unităţii de învăţământ şi este format, în învăţământul public, din: 50% membri cadre didactice alese de către personalul didactic al şcolii, 50% reprezentanţi ai părinţilor şi ai
Consiliului Local, în procente egale de câte 25% fiecare, aleşi de către consiliul reprezentativ al părinţilor, respectiv autorităţile administraţiei publice locale şi care nu pot fi cadre didactice în unitatea şcolară respectivă. Directorul este membru
de drept al consiliului de administraţie.. »

Se observa ca profesorii impreuna cu directorul scolii au majoritatea in Consliliul de Administratie, deci vor avea cuvantul final. Nu parintii, nu administratia locala. Problema este ce interese vor fi mai bine aparate in felul acesta, ale beneficiarilor sau ale salariatilor ? De exemplu, in cazul alocarii unor fonduri, intre salarii si mijloace de invatamant absolut necesare unui proces instructiv de calitate, care va fi decizia unui Consiliu astfel format? Raspunsul e clar.

3.    La art. 118 se prevede:

“b) situaţiile de conflicte de interese şi incompatibilităţi, incluzând prevederea că în
aceeaşi facultate nu pot ocupa simultan funcţii de conducere, la oricare nivel, soţi, afini şi rude până la gradul III, inclusiv;
Autor: Deputat PDL Marius Spînu
c) în învăţământul superior particular şi confesional situaţiile de conflict de interese si incompatibilităţi se stabilesc prin Carta universitară;”
Autor: Deputat PSD+PC Cristian Sorin Dumitrescu

Prevederea din lege a redus nivelul interdictiei, de la universitate, la facultate. Adica, daca la facultati diferite ale aceleiasi universitati, decanii sunt membri aceleiasi familii, totul e in regula! De asemeni, prevederea  nu interzice situatia in care un conducator de universitate are rude in randul personalului didactic, fara functii de conducere. 

Cum nepotismul este una din pricipalele plagi ale invatamantului nostru superior, legea nu rezolva nici pe departe aceasta problema. Incaodata interesele clientelare au invins.
De asemeni, in invatamantul superior  privat nu sunt interzise relatiile de rudenie, chiar intre conducatori. Sa fie de vina influentele rectorilor din invatamantul privat asupra membrilor comisiei?

4. Art 159
“(3) Departamentul se înfiinţează, se organizează, se divizează, se comasează sau se desfiinţează prin hotărâre a Senatului universitar la propunerea cadrelor didactice din Consiliul facultăţii/facultăţilor în care funcţionează.”
Autor: Deputat PDL Marius Spînu

Fara mentionarea unui numar minim al membrilor unui departament, (de exemplu 35), actualele catedre se vor transforma in departamente dupa principiul “aceiasi Marie cu alta denumire”. Tot atatia sefi pentru a multumi pe toata lumea.

5. Art 174.
“(7) După intrarea în vigoare a prezentei legi, evaluarea iniţială se face numai de către un organism internaţional cu competenţă în domeniul ierarhizării şi clasificării instituţiilor de învăţământ superior sau o agenţie internaţională de asigurare a calităţii înregistrată în Registrul European pentru Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (EQAR).
Autor: Deputat PDL Marius Spînu

Iata, in sfarsit, si o prevedere foarte buna. Fara sa fie foarte  clar ce inseamna “evaluarea initiala”, probabil evaluarea in vederea autorizarii provizorii si prima evaluare periodica institutionala, nu se poate face decat de catre un organism international. Este de presupus ca acesta nu se va “preta” la jocurile dambovitene si ne va spune realitatea in privinta calitatii invatamantului superior romanesc.

6. « Art.184. (1) O instituţie de învăţământ superior poate admite şi înmatricula într-un program de studii numai acel număr de studenţi pentru care sunt asigurate condiţii optime de calitate academică, de viaţă şi servicii sociale în spaţiul universitar »

O alta prevedere de salutat, daca ARACIS, cel care stabileste acest numar, ar fi corect si impartial. Cum stafful sau este format din reprezentantii universitatilor, conflictul de interese este evident iar lipsa sa de obiectivitate a fost demonstrata in trecut de multe ori.

7. Art. 192. ”7) Durata mandatului de rector este de 4 ani, cu posibilitatea reînnoirii conform prevederilor Cartei universităţii”

S-a mentinut prevederea  din proiectul initiatorilor, fara sa se prevada un numar maxim de mandate pentru rector.

Iata o lista a problemelor importante pe care actualul proiect de lege nu le rezolva.  
http://www.campusnews.ro/stiri-opinii-7172506-nu-rezolva-proiectul-legii-educatiei-nationale.htm

1.     Evaluarea si controlul calitatii proceselor, institutiilor si actorilor din educatie nu este reglementata in lege, in ciuda faptului ca Legea 87, Legea calitatii in educatie n-a avut pana in prezent vreun efect notabil. Fabrivile de diplome lucreaza in continuare la turatie maxima.
2.    Ramane in continuare nerezolvat amestecul de valoare si nonvaloare din invatamantul superior, provocat de acordarea titlurilor doctorale si universitare cui a avut bani si influenta.
3.    Descentralizarea este incompleta. Consiliile judetene nu preiau in integralitate gestionarea si administrarea retelei scolare (infiintare, desfiintare, comasare, finantare)
4.    Recredibilizarea examenelor de absolvire. Proiectul nu prevede nicio masura de recredibilizare a examenelor de absolvire, adica in continuare nu stim ce competente dobandesc absolventii nostri.
5.    Nu exista o asociatie profesionala a cadrelor didactice. Asa cum Legea Sanatatii din 2002 a infiintat Colegiul Medicilor, actualul proiect de  Lege nu doreste ca profesorii sa aiba propria lor organizare.
6.    Nu exista cai de sanctionare a Consiliilor de Administratie neperformante
7.    Absenta responsabilitatii publice, doar afirmata, nu este insotita de sanctiuni care s-o faca operabila, sanctiuni fara de care ramane o vorba in vant.
8.    Proiectul nu prevede masuri pentru finantarea cercetarii universitare strict in functie de calitatea cercetatorilor si a rezultatelor obtinute, utilizand criterii validate international.

Speranta ca aceste minusuri sa fie indreptate in comisia din  Senat sunt minime, avand in vedere majoritatea PSD+PNL din aceasta comisie. Dimpotriva, este posibil sa asistam la o diluare si a prevederilor importante pe care le are proiectul in forma actuala.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
1320 vizualizari
  • -1 (1 vot)    
    CA scoli (Luni, 17 mai 2010, 16:32)

    andi [anonim]

    vad ca o tineti langa cu componenta CA-urilor din scoli. De ce nu intelegeti ca acestea nu vor putea efectiv functiona daca se mergea pe 33%, cum doreati? La tara nu vine nici tata mare la aceste sedinte. Cum treceau hotariri de importanta minora, insa care aveau nevoie de decizia CA daca nu se intruneau 51%? Chiar credeti ca parintii nu vor avea ce face si se vor grabi sa vina la aceste sedinte? Sunteti naiv, domnu meu! In ce priveste celelalte prevederi, unele, intr-adevar, lasa portite pt. aranjamente locale. Nu uitati ca suntem totusi in Ro, nu vom avea niciodata o lege perfecta.
    • -1 (1 vot)    
      CA iscoli (Luni, 17 mai 2010, 15:54)

      bibi [anonim] i-a raspuns lui andi

      Are dreptate Andi.Coboriti din "turnul de fildes"! Veniti in scoli obisnuite, nu colegii de renume, predati un an si traiti in mediul nostru si abia apoi dati-va cu parerea!
    • +1 (1 vot)    
      Nu si daca (Luni, 17 mai 2010, 16:50)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui andi

      Existau indemnizatii de sedinta, asa cum se intampla peste tot
      • -1 (1 vot)    
        pai nu exista (Luni, 17 mai 2010, 17:47)

        andi [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        pai nu au de gind sa puna indemnizatii caci sunt mii de scoli si ar costa mult. Prin urmare...
        • +1 (1 vot)    
          Prin urmare (Luni, 17 mai 2010, 18:20)

          Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui andi

          CA vor promova si apara interesele profesorilor. Nu ale beneficiarilor.
          Cum in unele locuri beneficiarii nu au de unde sa aleaga, ramane cum a fost si pana acum
          • 0 (0 voturi)    
            si parintii? (Luni, 17 mai 2010, 20:03)

            Minnie [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

            Pana la urma se va vedea unde in tara parintii se preocupa de educatia copiilor si unde ii trimit la scoala cu gandul ca scoala le va rezolva apoi toate problemele. Si-apoi, mai sunt zonele rurale unde parintii chiar nu au stiu ce se poate si ce nu se poate face. La fel cum ati imaginat situatia in care 'profii' aleg sa isi rezolve problemele lor si nu ale copiilor, se poate imagina situatia in care parintii, slab informati, cheltuie banii aiurea (si nu din rea-vointa!). In plus... cati parinti vor face parte din CA? 1? 2? Ce inseamna acel 25% ca numar? Pentru ca daca e vorba de 1-2 parinti, atunci rolul lor va fi mai mult de decor, iar votul lor tare ma tem ca va fi, practic, pur formal.
            • 0 (0 voturi)    
              Nu (Marţi, 18 mai 2010, 19:40)

              Vlaston St. [anonim] i-a raspuns lui Minnie

              Nu se poate sa nu existe cativa parinti care sa stie ce inseamna educatia.
  • 0 (0 voturi)    
    dar religia? (Luni, 17 mai 2010, 19:53)

    Minnie [anonim]

    Nici de religia care se va studia pana in clasa a 12-a nu ziceti... A fost destul sa stranute onor patriarhul si gata, au dat pe spate alesii si au inclus religia intre materiile studiate in liceu. De altfel, cred ca patriarhul se poate lauda ca e singurul caruia i s-au rezolvat integral doleantele exprimate in legatura cu legea educatiei. Restul, care nu si-au rezolvat doleantele... cred ca ar fi bine sa invatati cum se afuriseste in biserica, pentru ca vad ca parlamentarii nostri doar de asta tin cont!
    • 0 (0 voturi)    
      Nu se va studia (Marţi, 18 mai 2010, 19:37)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Minnie

      Religia nu e obligatorie pentru elevi. Exista obligatia de a o introduce in trunchiul comun. Dar elevii nu sunt obligati s-o urmeze. Curtea Const. a transat in 1995 problema.
  • 0 (0 voturi)    
    O treaba bine facuta! (Luni, 17 mai 2010, 22:53)

    Vasile F. [anonim]

    Felicitari, domnule Vlaston! Un articol foarte util tuturor celor care vor sa inteleaga resorturile reformei care vine peste noi.
  • 0 (0 voturi)    
    evaluare universitara (Luni, 17 mai 2010, 23:08)

    Liviu Mihaiu [anonim]

    Ce vor face organismele de evaluare ale universitatilor/facultatilor? Sunt zeci de profesori si conferentiari in domeniul tehnic ajunsi in aceste posturi pe baza unor articole la conferinte WSEAS: se stie foarte clar ca acolo lucrarile nu sunt recenzate si doar taxa de participare constituie un impediment. Sunt autori care au intre 4 si 10 articole la aceeasi conferinta!!! Pe baza lor au urcat in grad. Cum se vor lua masuri impotriva acestor 'fraude'? Cum credeti ca un astfel de profesor universitar poate evalua un contract de cercetare onest, cum poate evalua un articol publicat intr-o revista decenta, cand totul devine prin prezenta lor o apa si un pamant??
    • 0 (0 voturi)    
      Asta reprosez. (Marţi, 18 mai 2010, 19:39)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Liviu Mihaiu

      Nu se imagineaza niciun mijloc de a separa graul de neghina. E o lipsa majora a acestei legi.


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii