Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Interese oculte sacrifica din nou educatia si formarea profesionala

de Stefan Vlaston CampusNews

Duminică, 18 iulie 2010, 11:40    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Marile sperante de la inceputul anului 2010 se transforma intr-o crunta deziluzie. Dupa hotararea cu care presedintele si premierul Emil Boc s-au angajat in procesul de modernizarea a sistemelor de educatie si formare profesionala eram convinsi ca, in sfarsit, vom ajunge sa incepem macar acest dificil proces. N-a fost sa fie asa.

Prima eroare i-a apartinut ministrului Daniel Funeriu. Care a adus in Parlament noul proiect al Legii Educatiei Nationale abia in 12 aprilie 2010. Intarziere fatala. Era clar ca Parlamentul nu va avea timpul necesar pentru discutarea si aprobarea acestui important si stufos proiect. Comisia de Invatamant a Senatului l-a si ingropat pe 30 iunie, pentru cine stie cat timp, plecand in vacante cu destinatii exotice. Ce daca tinerii romani nu au parte de o educatie adecvata! Statiunile turistice internationale ii asteptau pe senatori cu locuri deja rezervate!

Ce l-a impiedicat pe ministrul Funeriu sa aduca Legea in Parlament in ianuarie sau februarie? Documentele comisiei Miclea erau in dezbatere de 3 ani, in 2009 s-a dezbatut Codul Educatiei creat de ministrul Andronescu cateva luni, ce era asa de greu, ca lucrand 10-12 ore pe zi, sa termine proiectul de  lege intr-o luna?

Au prevalat, cel mai probabil, interesele mogulilor din invatamantul superior. A caror cifra de afaceri se ridica la cel putin la 1 miliard euro pe an. Proiectul LEN are prevederi dure impotriva clanurilor de putere si interese din universitati, le afecteaza grav “afacerile”, le rapeste din preorgativele care le permit sa scape de sub orice control al statului.

Nu ca statul ar fi avut cine stie ce apetenta sa-i controleze.

Dupa declaratiile dlui Mihai Hardau, presedintele Comisiei de Invatamant din Senat si fost ministru al educatiei, “Univeristatea Spiru Haret si alte universitati controleaza Ministerul Educatiei si Parlamentul”. Asa ca, daca a existat un control, acesta a functionat invers! Statul ramane in continuare prizonier in propria casa!

Cercurile de putere si de interese din Senat au castigat si de data aceasta.

Senatorii PSD si PNL au avut sarcina politica de la partid sa saboteze proiectul LEN, sa-si arate “muschii” politici, chiar daca pretul era sacrificarea educatiei tinerilor romani.

Iata componenta Comisiei de Invatamant a Senatului care isi vede de concediu, in timp ce scoala romaneasca asteapta de 20 ani o lege mai buna, dupa care sa functioneze:

Mihail Hardau, presedintele comisiei, Radulescu Serban, Bara Ion, Sbarciu Ioan, toti de la PDL, Ecaterina Andronescu, Prunea Nicolae, Silistru Doina, Mang Ioan, de la PSD+PC, Robu Nicolae, Topescu Cristian, de la PNL si Bokor Tiberiu de la UDMR

Cine, ce castiga si ce pierde din acest blocaj parlamentar?

1. Partidele de opozitie, PSD si PNL au mai dat o “palma” puterii, aratandu-i ca nu este capabila sa duca la bun sfarsit acest demers. Cu ce pret, nu conteaza. Asta dupa ce, in 2009, reclamasera la Curtea Constitutinala proiectul guvernului de atunci.

2. Universitatile de stat si private amana inca odata momentul adevarului,  adica desfiintarea, chiar partiala, a fabricilor de diplome.

3. In lipsa scolii profesionale, alternativa la studiile liceale si fara vreun criteriu de accedere la liceu, cu un Bacalaureat fraudat, inclusiv in aceasta vara,  toata cohorta de elevi se duce buluc in invatamantul superior, cotizand cu taxe mai mici sau mai mari la bunastarea universitarilor, dar fara sa obtina, cu mici exceptii,  competente necesare in piata muncii. Se vor reintoarce, la 23-24 de ani, in piata muncii, fara nicio calificare. Si vor lua totul de la zero.

4. Piata fortei de munca din Romania nu mai este atractiva pentru investitorii straini. Care au nevoie de muncitori calificati, nu de absolventi de facultate sau de filiere liceale teoretice. Si pe care nu-i mai gasesc. Mediul de afaceri semnaleaza de mult aceasta deficienta grava, fara rezultat.

5. Curriculumul scolar nu se modernizeaza nici anul acesta. Ministrul Funeriu anunta aceasta “opera”, intarziata 20 de ani, pentru 2011. Cand probabil nu va mai fi ministru. Institutul de Stiinte ale Educatiei, care incaseaza de 20 de ani salarii bugetare, in special pentru acest obiectiv, mai are nevoie de inca un an! Pentru ca i-a mers. Niciun ministru nu a conditionat salariile platite de indeplinirea unor standarde de functionare si calitate. De ce sa faca exceptie ministrul actual?

6. Managementul scolar ramane in aceiasi parametrii politici. Inspectori si directori numiti politic, dintre lipitorii de afise ai partidelor, vor face in continuare ce stiu mai bine. Adica vor frauda fondurile alocate scolilor si vor numi in continuare pe functii oameni obedienti, fara pregatire, alta decat participarea la “viata” de partid. Iar cu ocazia reducerilor de personal vor da afara persoanele verticale, incoruptibile, cele care au avut “neobrazarea” sa semnaleze actele de coruptie si fraudele din sistem.

7. Nelegarea salarizarii de performanta si rezultatele muncii se mentine. Profesorii competenti si capabili vor pleca in sistemul privat, iar tinerii valorosi vor ocoli un sistem care le ofera, la inceput de cariera, 600 lei pe luna. Invatamantul ramane in continuare domeniul de refugiu al celor respinsi de alte sisteme nebugetare, mai  pretentioase.

8. Nu numai ca cercetatori valorosi din diaspora vor renunta la revenirea in tara, dar toti absolventii capabili, de liceu sau facultate, declara ca au in plan plecarea la universitati de prestigiu din tari care stiu cum sa-i pretuiasca.

9. Prin pensionarea ultimilor profesori cu vocatie si daruire, a celor care si-au facut datoria indiferent de contextul economic si salarial, invatamantul se prabuseste sub agresiunea impostorilor de tot felul, care au gasit o “vaca” de muls perfecta, pentru ca aici nimeni nu da socoteala de nimic.

10. In ciuda crizei prin care trecem, Ministerul Educatiei ramane printre cele mai stufoase in personal, platind de la buget zeci de agentii, consilii, comitete, care nu-si justifica existenta, care puteau trece foarte bine in regim de autofinantare. Nu-si justifica existenta si prin prisma stadiului in care se afla acum educatia si formarea profesionala. Ce-au facut 20 de ani?

Esecul modernizarii educatiei este primul mare rateu al Presedintelui Basescu si al actualului guvern. Acest esec atarna ca o piatra de moara de gatul dezvoltarii economico-sociale a tarii. Sunt in joc bani multi, care, la fel ca in sistemul de sanatate, nu se justifica prin rezultatele intoarse societatii.

Daca nici in actuala criza nu s-au gasit resursele umane si legale pentru modernizarea acestui important segment al societatii, apropierea ciclului electoral face ca amanarea solutiilor sa fie iarasi de ordinul anilor.

Responsabili sunt politicienii, de la putere si din opozitie.

Sper sa plateasca la alegeri aceasta grava agresiune asupra viitorului Romaniei.​
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3811 vizualizari
  • -1 (1 vot)    
    Mici dileme (Duminică, 18 iulie 2010, 12:09)

    Niko [anonim]

    La intamplare:

    Vad ca in continuare Spiru Haret este demonizata, din diferite motive. Nu sunt un fan al ei insa imi vine greu sa cred ca o singura facultate poate sa tina in sah statul roman, una particulara, fara cine stie ce contracte cu statul si care in cea mai mare parte traieste din banii pe care BUGETARII ii platesc ca sa isi mai ia o diploma din cauza criteriilor obiective de la locul de munca. Daca doriti ca Spiru Haret sa nu mai aiba atata influenta, dati afara jumatate din bugetari.

    Eu cred ca adevarul este ceva mai trist si mai sinistru si facultatile de stat au un rol mult mai mare in aceasta afacere. Sa nu uitam ca sunt multi oameni care au devenit doctori peste noapte la facultati de stat. Erau pe vremuri reclame la metrou la politehnica Bucuresti.

    Trebuie sa recunoastem un lucru: din cauza politiclor destepte din ultimii 20 de ani, avem o carca de oameni inteligenti care amana sa faca copii din cauza ca trebuie sa munceasca mult sa plateasca taxe sa tina in spate 18 milioane de oameni, iar cei care fac multi copii, probabil nu ii vor trimite niciodata nici la liceu. Asa ca avem din ce in ce mai putini clienti pentru invatamant in general, privat sau de stat.

    O noua reducere a numarului de elevi pe clasa, care ar mai prelungi agonia, probabil ca o sa fie in curand implementata, pe langa prelungirea perioadei de scolarizare obligatorie. Sa nu ne mintim ca acest lucru se face pentru cresterea eficientei, ci pentru salvarea locurilor de munca a profesorilor. Insa nici macar asta nu mai merge, sunt scoli care se inchid din cauza lipsei de elevi in orase mari. Nu sunt clase mai putine, pur si simplu nu exista elevi.

    Invatamantul romanesc traieste, ca orice este de stat, in minciuna. Ne mandrim cu 7-8 olimpici internationali, copii muncitori care invata de cele mai multe ori singuri, si zicem ca e meritul sistemului romanesc, insa cand la nivel de masa vedem o catastrofa, dam vina pe parinti si elevi.
  • +3 (3 voturi)    
    concurenta (Duminică, 18 iulie 2010, 12:10)

    Paul [anonim]

    Parerea mea este ca d. Funeriu a pierdut razboiul pe niste subiecte false: pensionarea profesorilor universitari care au peste 65 de ani, alegerea rectorilor, gimnaziul de 5 ani, cine face parte din consiliul de administratie a scolilor etc.

    In lupta cu sistemul este o modalitate mai simpla de a castiga: introducerea unui sistem concurential. Concurenta trebuie sa fie intre studenti si intre facultati. Deocamdata exista o concurenta intre facultati care duce la scaderea calitatii pentru ca nu exista concurenta intre studenti. Sincer, cred ca este singurul aspect care lipseste cu adevarat invatamantului romanesc.

    Din pacate, legea actuala merge in aceeasi directie paguboasa: o agentie (ARACIS) care sa spuna cat de buna este o facultate/universitate.

    De ce nu se recurge la metode mai simple de genul media salariilor castigate de absolventii unei facultati/universitati? ARACIS-ul poate sa verifice aspecte care tin de legalitate etc., pana la urma pe absolvent il intereseaza in ce masura se poate angaja dupa ce termina facultatea. Un absolvent bun va avea intotdeauna un salarariu bun.

    Cand o sa vedem si in Romania analize de genul acesta:

    http://www.payscale.com/education/average-cost-for-college-ROI

    http://amfix.blogs.cnn.com/2010/06/29/is-college-worth-the-cost/

    Cred ca statistica ar putea fi realizata de INS pe baza datelor de la fisc.

    Numai un clasament de tipul acesta va determina cu adevarat universitatile sa se intereseze de ceea ce se cere pe piata muncii si va elimina orientarea profesionala dezastruoasa din momentul de fata!

    Un invatamant superior de calitate va trage dupa el intreg invatamantul romanesc.
  • -1 (3 voturi)    
    Reforma (Duminică, 18 iulie 2010, 12:17)

    Nicolae [anonim]

    Reforma in Invatamant se va face, fara doar si poate, dar aceasta nu poate veni din partea PD-L, un partid ce nu mai are nicio credibilitate printre romani. Chiar daca ar avea parti bune, care se pot folosi intr-o Reforma, nu vor trece deoarece sunt "intinate". Pana nu se va intelege ca politizarea trebuie sa aiba limite stricte, pana nu se vor schimba mai multe generatii de azi inainte tocmai pentru a atrage tineri valorosi si chiar patrioti care sa puna binele comun mai presus de binele personal, Romania nu va putea progresa. Nici macar nu va iesi din actuala mocirla in care se zbate de 20 de ani. Un alt mare pacat al Proiectelor de tot felul prezentate spre dezbatere publica este acela ca fiind foarte stufoase si in termici prea academici pentru publicul larg, plictisesc si nu ajung sa fie citite mai deloc. Cateva idei scrise in propozitii simple, cu subiect si predicat, un rezumat pe intelesul tuturor cu un IQ mediu > 50, ar putea sa-si atinga tinta si in final sa fie acceptat, chiar sustinut. V-ati intrebat cate cadre didactice au citit noul Proiect de lege al Educatiei? Si daca nu l-au citit, care sa fie motivul ? Doar supararea lor pe actualii guvernanti -cei mai ostili invatamantului dupa '89?
  • +3 (3 voturi)    
    foarte, foarte adevarat... (Duminică, 18 iulie 2010, 12:19)

    hm [anonim]

    nu mai e nimic de adaugat.
    eventual ca, pe langa lipsa completa de respect aratata profesorilor, acestia mai sunt alungati din invatamant si de putreziciunea evidenta a sistemului. absolut fiecare act al sistemului - examen, admitere, absolvire, bacalaureat - se opune eforturilor profesorilor. reactiile firesti sunt doua: ori delasarea, ori dezertarea.
    simpla privire a rezultatelor bacului de anul acesta ar trebui sa ingroape de rusine intregul sistem de invatamant. si totusi, nu am auzit nici macar vreun mea culpa.
  • +2 (2 voturi)    
    Lipsa grosolana de transparenta la MECTS si C.N.A. (Duminică, 18 iulie 2010, 12:24)

    Ioan Contras [anonim]

    Domnule Vlaston,
    ati bine toate punctele.
    Desi in MECTS sunt prea multi angajati,
    toti n-au gasit (de cuviinta) pe nimeni sa se ocupe de site.
    La invatamantul superior ultimele actualizari sunt din 2009, unde dl Boc ne prezinta
    Ordin nr. 6172/17.12.2009 privind transparenţa decizională referitoare la acordarea titlurilor ştiintifice şi didactice !!!???
    Care transparenta?
    Unde sunt informatiile de la C.N.A.T.D.C.U.?
    Cine este acest organism si ce face?
    Am vazut profesori universitari promovati cu aceleasi contracte (si in care erau doar membri) cu care au fost promovati conferentiari.
    De ce nu avem o adresa unde sa putem face sesizari
    la MECTS, la C.N.A.T.D.C.U. etc. ?
    Unde gasim repartitia pe universitati a cifrelor de scolarizare bugetare pentru invatamanul superior?
    Unde gasim o procedura/metodologie despre ocuparea locurilor in C.N.A.T.D.C.U.?
    Unde?, Cum?
    Cand? Cand? Cand?
  • +2 (2 voturi)    
    @Niko (Duminică, 18 iulie 2010, 12:27)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Spiru Haret apare pentru a respecta un citat din Mihail Hardau. Asta-i tot. In rest, ai perfecta dreptate.
  • +1 (1 vot)    
    finantarea (Duminică, 18 iulie 2010, 12:28)

    Mihai [anonim]

    As mai adauga finantarea invatamantului universitar. Un subiect despre nu s-a vorbit absolut de loc dar care este principala piedica in calea calitatii.

    Iata articolul 205 din legea invatamantului adoptata in Camera Deputatilor:

    "(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului asigura finantarea de baza pentru
    universitatile publice, prin granturi de studii calculate pe baza costului mediu per student echivalent, per domeniu, per cicluri de studii si per limba
    de predare. Fondurile vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigura dezvoltarea sustenabila si competitiva a societatii, iar in interiorul
    domeniului, prioritar, celor mai bine plasate programe in ierarhia calitatii acestora.

    (5) Finantarea de baza este multianuala, asigurandu-se pe toata durata unui ciclu de studii."

    Ce se intelege din textul de mai sus?

    Finantarea respecta principiul de care pomenea d. Basescu inainte de a fi d. Funeriu ministru si apoi si de d. Funeriu, ca finantarea se va face in functie de numarul studentilor din anul I? Vom putea sa promovam studenti cu cunostinta impacata sau vom continua sa punem note gandindu-ne la salariu care s-ar putea sa nu il mai avem?
  • +3 (3 voturi)    
    @Nicolae (Duminică, 18 iulie 2010, 12:29)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    "Reforma in Invatamant se va face, fara doar si poate, dar aceasta nu poate veni din partea PD-L"

    Si din partea cui? Cine este mai credibil? la ce varianta v-ati gandit?
  • +2 (2 voturi)    
    @hm (Duminică, 18 iulie 2010, 12:32)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Nu numai, dar ministrul chiar se lauda ca, de data aceasta, "cuvantul ministrului a batut spaga".

    De ce or avea toti ministri impresia ca, odata cu venirea lor, se schimba ceva?
  • +3 (3 voturi)    
    Care STAT? (Duminică, 18 iulie 2010, 12:36)

    Ioan [anonim]

    Discutia statului in mlastina tranzitiei nu are solutii de rezolvare aici. Nici un organism viu, bolnav, nu se autovindeca. Numai intarirea Statului Central Europa, ne scapa de furaciune. Reducerea drastica a banilor pe care ii are la dispozitie, va reduce drastic sportul natiunal,
    : Jefuirea de la Stat. Invatamantul e a cincea roata la caruta statului. Cea de rezerva. Si daca si ei, dascalii cei facatori de dascali, sunt hoti, ce pot invata studentii?
  • +2 (2 voturi)    
    solutia ar fi sa predea un an (Duminică, 18 iulie 2010, 12:42)

    hm [anonim]

    intr-un liceu oarecare, de provincie...
    eu am invatat foarte multe despre sistemul de invatamant in anul care a trecut, in primul, si poate ultimul meu an de profesorat.
    nu sunt ironica - este o diferenta atat de mare intre lumea scolilor, perceptia publicului asupra invatamantului si discursurile oficialitatilor din invatamant, incat comunicarea si transparenta sunt doar niste vorbe goale. un an de experienta in invatamant ar fi foarte util pentru oricine vrea sa se apuce de reforma.
  • +3 (3 voturi)    
    @Mihai (Duminică, 18 iulie 2010, 12:51)

    Paul [anonim]

    Mihai, ai dreptate. Invatamantul superior romanesc a devenit o fabrica de diplome din cauza modului de finantare. Si nimeni nu pomeneste de asta. Parca ar fi subiect tabu. Practic o facultate nu pierde bani , daca primesc diploma cati mai multi studenti indiferent de ceea ce stiu. Asa este finantat sistemul de invamant. Nu exista nici un feed-back din partea pietei fortei de munca care sa impiedice un astfel de comportament din partea facultatilor. Cine crede sincer, ca problema calitatii se va rezolva printr-o comisie ARACIS care ca spune cine merita si cine nu merita incredere atunci este naiv. Chiar credeti ca o astfel de comisie va avea credibilitate? Chiar nu inteleg de ce finantarea nu se realizeaza in functie de numarul studentilor din anul I.
  • -1 (1 vot)    
    Opozitia nu poate fi de vina, fiind in opozitie (Duminică, 18 iulie 2010, 13:01)

    DanBruma [anonim]

    D-ta spui la punctul "1. Partidele de opozitie, PSD si PNL au mai dat o “palma” puterii" Cine este de vina ca PDL nu are puterea? Opozitia? Opozitia nu face altceva decat sa se opuna puterii asta e rolul ei in toate democratiile, de ce tii d-ta ca ea sa se comporte altfel in RO nu inteleg.
  • -1 (1 vot)    
    O facultate privata e o intreprindere (Duminică, 18 iulie 2010, 13:04)

    DanBruma [anonim]

    Si ca orice intreprindere urmareste sa aiba un beneficiu, iar produsele fabricate de acea intreprindere sint judecate de catre consumatori. Statul nu face altceva decat sa incadreze minimal activitatea intreprinderii. La
  • -1 (1 vot)    
    cautam ministru (Duminică, 18 iulie 2010, 13:06)

    victor L [anonim]

    Sa vina dna Andronescu ministru, numai ea poate redresa invatamintul romanesc.
    Funeriu a facut scolile la Ciorogirla, nu la Bucuresti ca dna Andronescu.

    Asta vreti sa spuneti, dle Vlaston?
  • -1 (1 vot)    
    Fabricile de diplome (Duminică, 18 iulie 2010, 13:11)

    DanBruma [anonim]

    La punctul doi vorbesti despre fabricile de diplome. Sper ca d-ta nu ai nimic impotriva fabricilor in general. Daca nu ai nimic impotriva fabricilor atunci intr-o prima concluzie nu ar trebui sa ai nimic impotriva unei fabrici de diplome. O fabrica e o intreprindere care produce ceva apreciat sau nu de consumator, iar statul trebuie sa aiba un minim control asupra activitatii fabricii astfel incat sa nu se produca in fabrica respectiva ceva care pune in pericol consumatorul. Asta-i tot.
  • +3 (3 voturi)    
    Finantarea @Paul (Duminică, 18 iulie 2010, 13:25)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Cred ca finantarea in bloc a studentilor de la locurile cu taxa e nociva. Mai bune ar fi bursele sociale, acordate pe spranceana, cui merita si nu are resurse. Sau imprumuturi pentru studii garantate de stat. Tot ce e gratis nu e pretuit.

    Sunt prea multi studenti si profesori care se joaca de-a facultatea. Nu merita banii pe care ii da statul pentru ei.
  • +3 (3 voturi)    
    Care stat @Ioan (Duminică, 18 iulie 2010, 13:26)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Si totusi. Sunt alte state (Polonia, Cehia), care s-au asezat, pana la urma, oe drumul cel bun. Poate ajungem si noi la niste conducatori care sa guverneze cu sabia, sa faca bine romanilor cu forta. Din pacate aici suntem.
  • +2 (2 voturi)    
    @Dan Bruma (Duminică, 18 iulie 2010, 13:30)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Nu e doar o afacere si oricum statul este raspunzator in fata cetatenilor de calitatea serviciilor aflate in piata. Ce-ar fi sa existe farmacii care sa vanda otravuri, sau medici care in loc de una sa-ti taie alta? Ca s-a intamplat. Statul nu trebuie exclus din controlu serviciilor educationale. Ca acum nu-si face treaba, e altceva. dar se poate. Dna Andronescu a pus piciorul in prag la Spiru. Deci se poate. Ca a avut interesul sa anuleze un efect de dumping din care pierdea si Politehnica, e o alta problema. Dar, iata, se poate. Cu conditia sa nu te controleze ei pe tine, stat.
  • +3 (3 voturi)    
    @dan bruma (Duminică, 18 iulie 2010, 13:34)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Rolul opozitiei nu este sa saboteze toate initiativele puterii, doar pentru ca este opozitie. Asta se intampla doar la noi. Unde singurul criteriu de actiune este: "da-i la cap", "ba pe-a matii". Nu pot accepta ca nu exista si interese nationale mai presus de o astfel de atitudine.
  • +1 (1 vot)    
    Metoda japoneza vs. alte metode (Duminică, 18 iulie 2010, 13:44)

    Ioan Contras [anonim]

    Si a fost "legea Adomnitei"...
    Si a fost "legea Andronescu"...
    Si a fost "legea Funeriu"...
    Doar risipa de bani si timp....

    Cand se proiecteaza un parc, in general, se face intai un plan, se deseneaza si apoi se asfalteaza aleile.
    Pe urma se constata ca lumea, in loc sa circule pe alei, calca pe iarba, batatorind alte poteci.
    Aici intervine autoritatea publica, sapa potecile si seamana iarba, apoi pune garduri de sarma si tablite restrictive gen "Nu calcati iarba!", uneori chiar amenintatoare :"Amenda intre..."
    Dar ...sarmele sunt rupte din nou, iar vechile poteci interzise se refac cu repeziciune.

    Japonezii sunt mai pragmatici. La inceput dau in folosinta parcul. Fara alei asfaltate. Dupa ce lumea batatoreste potecile, vine autoritatea publica si le asfalteaza. E mai natural si mult mai ieftin.

    De ce sa nu aplicam aceasta metoda si in alte domenii?

    Ne-am obisnuit sa chetuim prea pe studii de fezabilitate si pe proiecte care esueaza prea des.
    Cheltuim 80% din timp scriind si povestind despre un proiect si doar 20% cu realizarea lui efectiva.

    Orice gradina a educatiei (lege) se va face, cu alei luminate si fantani arteziene,
    se vor gasi rapid destui care sa batatoreasca poteci
    prin locuri intunecoase ...
  • -1 (1 vot)    
    Nu cred ca m-ai inteles (Duminică, 18 iulie 2010, 13:58)

    DanBruma [anonim]

    In primul rand in farmacii se vand otravuri si d-ta stii asta ca doar esti profesor. In al doilea rand rolul opozitiei este sa ajunga la putere peste tot in lumea asta si trebuie sa stii si asta daca la sfarsitul articolului spui ca speri sa plateasca la alegeri. "Da-i la cap" este valabil peste tot in lume nu ai decat sa urmaresti ce se intampla in Franta zilele astea. Iti spun sincer, cu acest articol nu cred ca esti pe drumul cel bun in reforma educatiei pentru ca amesteci opozitia cu puterea si privatul din educatie cu statul. Cand spui "Rolul opozitiei nu este sa saboteze toate initiativele puterii" esti in eroare. Rolul opozitiei este sa nu-si saboteze pozitiile proprii asta-i tot, in rest poate sabota puterea la maxim, dar trebuie sa fie atenta ca in timp ce saboteaza puterea sa nu se saboteze si pe sine, asta-i tot. O putere care este putere nu poate fi sabotata de opozitie, e ilogic ce spui d-ta. De fapt ce faci d-ta este sa sabotezi pozitiile puterii, fara sa vrei probabil. Cine crezi ca poate accepta in RO ca opozitia este de vina ca nu se face reforma educatiei? E cel putin aberant.
  • -1 (1 vot)    
    @Vlaston Stefan (Duminică, 18 iulie 2010, 14:10)

    Niko [anonim]

    Statul nu raspunzator in fata cetatenilor de calitatea serviciilor aflate in piata, ci vanzatorul. Si lucrurile in invatamantul romanesc nu merg nu din cauza unor entitati genul Spiru sau Universitatea din Craiova, sau alte facultati, chiar de stat. Pana la urma la bac-ul de anul asta nu a fost nici una din aceste "fabrici," insa rezultatele s-au vazut. Motivele sunt mult mai adanci. Mi se pare penibil ca tu ca ministru sa te lauzi cu un grad de promovabilitate atat de mic. Daca este un rezultat maret impotriva fraudei (serios acuma, chiar nu e, s-a fraudat la greu), atunci realitatea ar trebui sa sperie, nu sa ne frecam mainile bucurie.

    Referitor la un comentator de mai sus, un invatamant superior de calitate nu poate sa traga in sus restul invatamantului. Nu poti sa ai, de exemplu, elevi in clasa a IV-a foarte buni, daca nu au invatat sa scrie, sa citeasca etc. in primele clase. Tot asa nu poti sa ai un invatamant superior de calitate fara ca ce a fost inainte sa fie de calitate. Altfel cei 12 ani pana la facultate nu isi mai au rostul.
  • -1 (1 vot)    
    Domnule Vlaston, (Duminică, 18 iulie 2010, 14:26)

    quintus [anonim]

    legea aceasta este promovata doar pentru anumite prevederi cum ar fi gimnaziul de 5 ani prin care incompetentul Funeriu spera sa satisfaca dorinta stapanilor sai:sa dea afara cel putin 25% din profesori in invatamantul preuniversitar.Asa ca... va rog ,mai putina filozofie pentru ceva care a fost creat ca o simpla ghilotina.
  • +3 (3 voturi)    
    @Ioan Contras (Duminică, 18 iulie 2010, 14:28)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Japonia e ...Japonia. Are alt traseu istoric si alt background. Cand ei faceau baie in fiecare zi, englezii faceau o data pe luna (Shogunul). Asa ca nu poate fi luata de exemplu. Romaniei trebuie sa-i faci binele cu forta, rapid, de catre oameni care stiu ce inseamna acest bine. Pana nu se "bananizeaza" de tot, adica devine republica bananiera.

    Asta-i miza oricarei guvernari.
  • -1 (1 vot)    
    @Vlaston Stefan (Duminică, 18 iulie 2010, 14:41)

    Paul [anonim]

    Cred ca asa cum invatamantul superior prin scaderea calitatii a dat startul distrugerii invatamantului preuniversitar, tot asa prin cresterea calitatii, tot invamantul universitar va trage dupa el, invamantul preuniversitar. Acum copilul din liceu nu mai invata pentru ca stie ca bacalaureatul il ia toata lumea, iar admiterea la facultate este o formalitate.

    In momentul de fata, cresterea calitatii in invatamantul superior, nu o vad realizata decat prin crearea unui sistem concurential intre viitorii studenti. Cred ca ceea ce a propus Mihai (finantarea in functie de numarul studentilor din anul I) si informarea absolventilor de liceu despre perspectivele de angajare daca terminarea facultatii X sunt primele masuri care ar trebui luate.

    In alta ordine de idei, cred ca bacalaureatul de anul acesta a fost un pas in directia corecta. In mod normal cam 30% din absolventii de liceu sunt capabili sa urmeze o facultate. Singura speranta este ca scaderea numarului de absolventilor, va trezi conducerile facultatilor si a universitatilor si se vor interesa mai mult de ceea ce se intampla pe piata muncii.
  • -1 (1 vot)    
    Cool, ai si spirit dictatorial (Duminică, 18 iulie 2010, 14:45)

    DanBruma [anonim]

    @Vlaston: Vrei pentru RO binele cu forta :) Cred ca nu mai e cazul sa pierd vremea cu d-ta. Wow. Cu atat mai mult ma bucur ca opozitia saboteaza puterea :)
  • +2 (2 voturi)    
    @Paul (Duminică, 18 iulie 2010, 14:54)

    Niko [anonim]

    Dar exista o concurent intre stundenti: se cheama piata muncii. Nu exista concurenta intre facultati, nu una reala si motivul este simplu: toata lumea stie ca atunci cand vei termina facultatea nu sti mare lucru, mai ales angajatorii. Exista mici exceptii, insa foarte mici. Exceptand cazurile in care piata (muncii) este garantata de stat (functionari, notari, medicina), invatamantul superior este usor inlocuit de experienta.
  • +1 (1 vot)    
    @DanBruma (Duminică, 18 iulie 2010, 14:59)

    hm [anonim]

    metafora "fabrici de diplome" nu poate fi interpretata pozitiv, pentru ca facultatile nu functioneaza capitalist.
    de-a lungul celor 12 (+3) ani de studii, un individ nu este impiedicat de absolut nimic. nu exista examene eliminatorii decat daca vrei acest lucru cu dinadinsul. facultatile, prin admiterile pe dosare, au rasturnat cu totul utilizarea notelor din sistemul preuniversitar. copiii intra de la scoala generala la liceu fara examen, trec in clasa a XI-a fara examen, iar bacul il iau fluierand, unii fara sa stie sa citeasca, aproape toti incapabili sa gandeasca. exceptia, anul acesta, au fost cei de mate-info, din motive evidente cei mai buni, in schimb si cei ce au picat pe capete la bac din cauza matematicii. bun, trecem mai departe - la facultati intra pe dosare fix analfabetii care au trecut prin bac, prin liceu si prin scoala in general ca prin branza. facultatile sar in sus de bucurie, pentru ca singurul criteriu pe care isi primesc banii de la stat nu este performanta, ci numarul de studenti, numarul de absolventi.
    credeti ca cenzura o vor face angajatorii? - bine, dar cati dintre tinerii de astazi fac chiar si facultate, cati ajung sa lucreze ca si calificati? cei destepti reusesc sa invete la locul de munca (am exemple concrete de absolventi de chimie incapabili sa raspunda la teste de nivel de liceu, la interviul de angajare; cei ce s-au descurcat macar slabut spre mediu au fost exceptii). marile companii mai mult sau mai putin utile au training-uri. meseriile serioase sunt chiar in domeniul stiintelor reale, pentru care mai exista o minima cenzura.
    iar in rest - faceam de curand inventarul platitorilor de impozite din tara, privati versus bugetari. cu totii sunt 4 milioane - restul populatiei someaza, lucreaza la negru, lucreaza in agricultura. asadar, unde mai poate functiona, pentru invatamant, legea cererii si ofertei? - nicaieri. iar daca o sa consideram statul drept cumparator, atunci ajungem la premisa initiala - statul este sinucigas.
  • -1 (1 vot)    
    iar (Duminică, 18 iulie 2010, 16:04)

    Tim [anonim]

    D-le Vlaston, iar amestecam mere cu pere dam cu toata puterea in opozitie etc. Atitudinea pe care o aratati de o vreme nu ajuta cu nimic: politizati excesiv discutia despre invatamant si veniti cu o apelare naiva care nu are nicio legatura cu un pragmatism necesar. Intelegeti domle ca nu va vad astia, nu o sa va puna niciunde... E discutabil daca avem atata nevoie de "meseriasi", astia se califica si la locul de munca. Uitati-va putin in alte tari si vedeti ca acolo discutia se poarta invers un pic. Ca scoala nu se face ok e adevarat dar asta nu prea se poate fara investitii in educatie. Ori noi de un an taiem tot uniform, fara sa analizam unde se poate si unde nu prea. In fine, parca vad ca citesc iar peste o saptamana alt text disperat ca le cam repetati. Eu credeam ca Basescu face un guvern puternic cum ne tot propovaduia si trece o lege lejer. Problema e insa ca i se cam rupe lui de invatamant, ca doar cand vorbeste liber bate campii rau de tot pe tema asta...
  • +2 (2 voturi)    
    Fals (Duminică, 18 iulie 2010, 17:01)

    Stefan Vlaston [anonim]

    Exista proiecte mari ale natiunii in care puterea si opozitia isi dau mana, peste interesele de moment, pentru promovarea lor. Cum a fost intgrarea in UE si Nato si "spiritul de la Snagov".

    In comisia de invatamant de la Senat opozitia are 6 voturi la 5, ale puterii. Asta nu-i da dreptul sa-si bata joc de 3,5 milioane de elevi romani si de 250.000 de profesori, care asteapta un alt fel de management.

    Statul aduna yaxe si impozite tocmai pentru a-i apara pe cetateni de impostura, inclusiv de aceea universitara. Poate nu toti cunisc asa de bune domeniul sa se apere singuri. Dupa cum, atunci cand intram in farmacii, ne asteptam ca statul sa ne apere de eventual otravuri, care sa ne ia viata. Ca nu ne pricepem toti la chimie. Atunci la ce mai e bun statul?
  • +2 (2 voturi)    
    Mai grav (Duminică, 18 iulie 2010, 17:04)

    Stefan Vlaston [anonim]

    Desi stie ca universitatile sunt in mare masura fabrici de diplome, aloca in continuare bani din buget, stiind ca se duc pe apa sambetei. Doar pentru ca univ. controleaza ministerul si parlamentul. Si nimeni nu pune piciorul in prag. Nici premierul, nici ministrul, nici presedintele.
  • +2 (2 voturi)    
    Nu (Duminică, 18 iulie 2010, 17:15)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    "Cautam ministru (Duminică, 18 iulie 2010, 13:06)

    victor L [anonim]
    Sa vina dna Andronescu ministru, numai ea poate redresa invatamintul romanesc.
    Funeriu a facut scolile la Ciorogirla, nu la Bucuresti ca dna Andronescu.

    Asta vreti sa spuneti, dle Vlaston? "

    Doamne fereste! Situatia de acum a educatiei i se datoreaza in mare masura. Pentru ca n-a inteles mai nimic. N-a izbutit sa evadeze din plasa intereselor PSD si a Politehnicii. Careia ii trebuie materie prima en-gros, ca sa plateasca salariile. In afara acestei paradigme n-a inteles nimic.
  • +2 (2 voturi)    
    POPULATZIA e nereformabila in rrrrrominika (Duminică, 18 iulie 2010, 17:19)

    lucid [anonim]

    Asta este adevarata drama, faptul ca ne-am pulverizat in indivizi fara respect fatza de nici o scara a valorilor si chiar fara morala, de la parintzi care nu se intereseaza de viitorul copiilor lor pana la "profesori" care sunt un "exemplu'"de impostura si coruptzie pentru elevi. Si atunci, normal, copiii se "adapteaza" - invatza sa pacaleasca si sa fure, sa nu tzina cont de nici o regula crezand ca totul le este permis si ca succesul se masoara in banii obtzinutzi indiferent cum. Osatura societatzii romanesti e atinsa grav de cancerul imposturii si coruptziei, degeaba dam vina pe politicieni, raul e in noi, in majoritatea. Un singur exemplu: Funeriu a desfiintzat acum 2 saptamani capusele finantzarii contractelor de cercetare CNMP, UEFICSU - sau cum ii zice - si inca una de la politehnica abramburichii, cerand o singura agentzie. A anuntzat si intentzia de unificare a agentziilor de evaluare. Efectul? O unitate in muget si nesimtziri a cvasi-INTREGULUI CORP "UNIVERSITAR" in a respinge "dictatura" care le amenintza interesele. S-a ridicat vreun profesor universitar in apararea deciziilor lui Funeriu? Niciunul. Atunci la ce bun sa reformezi cand respingerea este totala? Asta ne este natzia, ne meritam tratatzia. Nu degeaba Europa nordica si civilizata ne-a considerat dintotdeauna tziganii continentului. Pe buna dreptate.
  • +1 (1 vot)    
    sau dacă ai terminat la stat sau la privat (Duminică, 18 iulie 2010, 17:49)

    Pluri Consultants [anonim]

    "Înainte făceau nazuri, diferenţieri, dar nu mai este cazul. În ultimii trei ani nu mai este facultatea un criteriu. Din ce în ce mai multe companii care lucrează cu recrutori încep să măsoare la intrare competenţele. Foarte multe firme şi-au pus la punct sisteme de recrutare în care nu contează ce eşti, cum te cheamă, sau dacă ai terminat la stat sau la privat. Dacă dovedeşti că eşti capabil atunci eşti luat şi nu contează", a explicat general managerul companiei de consultanţă şi recrutare, Pluri Consultants, Mădălina Popescu.
  • +1 (1 vot)    
    nu se uită la tipul instituţiei de învăţământ fin (Duminică, 18 iulie 2010, 17:51)

    "Nu contează dacă este o facultate de stat sau pri [anonim]

    Nu numai că angajatorii nu ţin cont de universitatea absolvită, dar nici măcar în momentul trierii CV-urilor, în faza în care managerul de resurse umane selectează viitorii posibili angajaţi nu se uită la tipul instituţiei de învăţământ finalizată.
    "Nu contează dacă este o facultate de stat sau privată. Contează numai să aibă facultatea pe un anumit profil. Atât! Nu te uiţi dacă este de stat sau privat. Eu cel puţin nu m-am uitat şi nu am considerat acesta ca fiind un criteriu", a spus fostul director de resurse umane al Vodafone România şi actual membru HR Club, Anca Podoleanu.

    Tipul de universitate absolvită nu constituie criteriu de selecţie a candidaţilor pe piaţa muncii
  • +1 (1 vot)    
    Depinde foarte mult de persoană (Duminică, 18 iulie 2010, 17:54)

    Conteaza absolvetii Popescu, Ionescu, nu instituti [anonim]

    "Angajatorii nu ţin deloc cont. Depinde foarte mult de persoană, pentru că am văzut şi la stat mai slab pregătiţi, dar şi la privat. Nu este un criteriu acesta. În unele situaţii am avut chiar o surpriză neplăcută. Eu am pornit cu concepţia că la stat se face mai bine carte, se învaţă materia mai bine, iar selecţia este mai dură şi la privat nu este aşa. Pe parcursul timpului, aceasta mi s-a spulberat. Din punctul meu de vedere, sunt comparabile. Nu pot spune că unul e mai altfel decât altul", a explicat Anca Podoleanu
  • 0 (0 voturi)    
    a mai spus Anca Podoleanu. (Duminică, 18 iulie 2010, 17:55)

    a mai spus Anca Podoleanu. [anonim]

    "Poate o diferenţiere între cei de la stat şi cei din privat ar putea fi semnalată din punctul de vedere al atitudinii. La privat, pentru că trebuie să plătească, poate sunt mai cu picioarele pe pământ şi mai pregătiţi să facă un efort, sau înţeleg mai bine ce înseamnă să se angajeze, să muncească. Asta ar fi ca şi atudine, dar ca şi cunoştinţe nu se poate face o departajare, nu este ceva care chiar să-mi fi atras atenţia", a mai spus Anca Podoleanu.
  • 0 (0 voturi)    
    a mai spus Godean. (Duminică, 18 iulie 2010, 17:57)

    a mai spus Godean. [anonim]

    Tipul de universitate absolvită nu constituie criteriu de selecţie a candidaţilor pe piaţa muncii, spun angajatorii. "Întotdeauna se va lua în considerare, mai mult decât ce facultăţi a absolvit, ce activităţi extracurriculare a avut persoana respectivă. De exemplu, un absolvent de universitate particulară care a avut şi alte activităţi pe perioada facultăţii are întâietate în faţa unui absolvent de stat care are numai studiile", a mai spus Godean.
  • 0 (0 voturi)    
    cer pe ea 200 euro.” (Duminică, 18 iulie 2010, 18:05)

    “Am eu o lucrare de licenta [anonim]

    “Am eu o lucrare de licenta prezentata la Bucuresti in 2006, notata cu 9.50, se numeste "Impactul somajului asupra afectivitatii si motivatiei tinerilor si adultilor", are 96 pag, aplicate 4 teste, astept mail:, cer pe ea 200 euro.”
  • 0 (0 voturi)    
    Dl. Mircea Muthu, decanul Facultatii (Duminică, 18 iulie 2010, 18:07)

    Dl. Mircea Muthu, decanul Facultatii [anonim]

    Dl. Mircea Muthu, decanul Facultatii de Litere din cadrul Universitatii "Babes Bolyai" - Cluj-Napoca(universitate DE STAT, s.n.): "Rezultatele slabe de la titularizare sunt cauzate de faptul ca absolventii de facultate(LA STAT,s.n.) sunt extrem de slab pregatiti”.
  • 0 (0 voturi)    
    Spune tu cum functioneaza (Duminică, 18 iulie 2010, 18:07)

    DanBruma [anonim]

    @hm: daca nu functioneaza capitalist. Nu spui nimic in comentariul tau despre cum functioneaza o facultate daca nu functioneaza capitalist. Esti invitatul meu.
  • 0 (0 voturi)    
    ei nu muncesc pt.licenta (Duminică, 18 iulie 2010, 18:10)

    breb [anonim]

    Dar , cum sa ai incredere in absolventii de la stat , de vreme ce ei nu muncesc pt.licenta!Daniel Funeriu: Nu vom putea recredibiliza invatamantul superior(adica de STAT, n.n.) atata timp cat vom citi pe stalpi "Vand lucrare de licenta"
    “Facultatile trebuie sa fie curatate de spaga, nepotism si plagiat(adica “la stat”n.n.), iar anunturile de tip "Vand lucrare de licenta"(adica “la stat”) trebuie sa dispara de pe stalpi, pentru ca oamenii sa isi recapete increderea in aceste institutii”, in conditiile in care universitatea reprezinta centrul de putere al invatamantului romanesc.
  • 0 (0 voturi)    
    Astept oferte pe PM (Duminică, 18 iulie 2010, 18:12)

    “Vreau o lucrare de diploma/licenta [anonim]

    “Vreau o lucrare de diploma/licenta pt. facultatea de psihologie si m-ar interesa in primul rand la materiile mentionate in subtitlu(Psihologia dezvoltarii, Psihologia copilului sau Psihologia familiei)
    Astept oferte pe PM cu cat mai multe detalii(titlul, materia, universitatea unde a fost sustinuta, nota, nr.pagini, bibliografie, pret, etc)
    Multumesc anticipat! “
  • -1 (1 vot)    
    Mai grav (Duminică, 18 iulie 2010, 18:13)

    DanBruma [anonim]

    @Vlaston: Spui: "Si nimeni nu pune piciorul in prag. Nici premierul, nici ministrul, nici presedintele"
    Observ ca, pe masura ce se acumuleaza comentariile, incepi sa abandonezi ideea ca opozitia ar fi de vina. Nu pot decat sa te felicit.
  • +1 (1 vot)    
    @lucid (Duminică, 18 iulie 2010, 18:17)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    De asta spuneam ca romanului trebuie sa-i faci binele cu forta. Era o figura de stil, care ilustra un guvern hotarat si care stie ce face. De exemplu in restructurari.

    Cineva, mai sus, a presupus ca am nostalgii dictatoriale. Nu am.
  • +1 (1 vot)    
    @Tim (Duminică, 18 iulie 2010, 19:16)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Dv. aveti o abordare politizanta. Nu va place Basescu, e problema dv. N-au reusit sa treaca legea pt. ca majoritatea e subtire, nu reactioneaza cum vrea guvernul si Basescu intotdeauna.

    Nu pot delimita educatia de politic pt. ca asta e, ramane la decizia politica. Nu ma puteti convinge ca PSD sau PNL a facut ceva pt. educatie.

    Daca ma acuzati pe mine de politizare, uitati-va si la dv.
  • +1 (1 vot)    
    @Dan Bruma (Duminică, 18 iulie 2010, 19:22)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Activitatea in inv. privat este capitalista, asta neinsemnand ca nu este supusa unui control de catre stat.

    Statul este garantul nenocivitatii si calitatii bunurilor si serviciilor aflate in piata. Inclusiv a celor educationale. Ca nu toti cetatenii au resurse sa aleaga in cunostinta de cauza.

    De exemplu eu nu pot cumpara piese auto in cunostinta de cauza. Cand le iau din magazin ma astept ca statul sa ma asigure ca n-o sa mor punand piesa la masina.
  • +1 (1 vot)    
    @Dan Bruma (Duminică, 18 iulie 2010, 19:23)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Opozitia nu trebuia sa abandoneze legea la senat, Trebuia sa-si sacrifice vacanta pentru binele tinerilor. Le ceream prea mult?
  • +1 (1 vot)    
    Ma astept (Duminică, 18 iulie 2010, 19:25)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Ca tinerii sa priceapa, in sfarsit, ca dau banii degeaba pe diplome "false", nu le vor asigura joburi bine platite. Atunci fabricile de diplome vor dispare de la sine. Daca statul n-a fost in stare sa le controleze.

    Pana la urma piata face ordine. Dar tarziu si cu costuri prea mari.
  • 0 (0 voturi)    
    Chiar asa?! (Luni, 26 iulie 2010, 11:54)

    Sorin-Razvan Popa [anonim]

    Chiar credeti aberatia cu "Spiru Haret controleaza Parlamentul"?!

    In acest caz, credeti ca mai exista toata campania de batjocorire asmutita asupra USH de anul trecut incoace, de toti "Chemical Ali" ai Sinsiterului Educatiei?!

    La asemenea cerere, asemenea oferta!


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii