Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Cum se aranjeaza examenul de bacalaureat

de Stefan Vlaston CampusNews

Joi, 29 iulie 2010, 10:34    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

O stire informeaza asupra arestarii directorului liceului privat "Didactica Nova", Dorel Avram, acuzat ca a primit bani de la mai multi elevi pentru a-i ajuta sa promoveze examenul de Bacalaureat. Pana aici nimic nou. Nu este nici primul nici ultimul in aceasta situatie. La Botosani sunt anchetati, sub aceeasi banuiala, 68 de profesori.

Grav e altceva. Aceeasi stire ne anunta ca Dorel Avram, care este si membru al Agentiei Romane pentru Asigurarea Calitatii in Invatamantul Preuniversitar, ar fi intervenit la Ministerului Educatiei pentru ca profesorul universitar Ilie Cornoiu sa fie numit presedinte al comisiei de Bac de la Liceul Alexandru Borza".

Sursele judiciare spun ca din interceptarile telefonice rezulta ca numirea sefului de comisie a fost "aranjata" la Ministerul Educatiei, prin intermediul unui oficial numit Ionescu. 

Ajungem astfel la modul cum sunt numiti sefii de comisii de bacalaureat. 

In principiu, prin tragere la sorti. Dar cine se mai impiedica, in ziua de azi, de principii?

Din aceasta informatie si din multe altele, cam toata lumea scolii stie ca nu se face tragere la sorti si daca se face, iese tot cine trebuie. 

Acesta este primul pas in fraudarea examenului de Bacalaureat. An de an s-au creat legaturi "profitabile" intre licee si universitari care au condus comisiile de bacalaureat. 

Nu mai punem la socoteala faptul ca universitatile si emisarii lor in comisii au tot interesul sa treaca majoritatea candidatilor, daca se poate chiar toti, pentru a-i primi apoi cu drag, cu bratele deschise, la facultate, sa le ia banii.

Exista diferente imposibil de explicat intre procentele de promovare la bacalaureat ale unor licee din rural sau urban. Astfel, in timp ce unele grupuri scolare din Bucuresti si alte orase s-au trezit cu procente de promovare zero sau foarte aproape de zero, exista licee din rural sau mici orasele de provincie cu procente de promovare de 98-100%. In conditiile in care au si profesori navetisti, in care elevii isi mai ajuta parintii la munci agricole, in care, probabil, n-au inca internet, calculatoare, biblioteci dotate, etc. 

Iata doar cateva exemple: Cobadin-Constanta 99%, Vanju Mare-Mehedinti 98%, Halanga-Mehedinti 96%, Bozovici-Caras Severin 96%, Castelu-Constanta 96%, Siret-Suceava 96%.

Sa fie "de vina" pentru procentele de promovare zero,  presedinti de comisie care nu si-au vandut constiinta pentru doi arginti? Cine or fi acesti incoruptibili? Am vrea sa-i stim si noi.

Nu mai vorbim de diferente de 40 de puncte procentuale intre judete, la procentele de promovare ale examenul de bacalaureat. Ce face ca judete, precum Suceava si Galati sa fie atat de diferite intre ele, sa le desparta aproape 40 de puncte procentuale? 

Intr-un singur mod se poate face lumina in aceasta "afacere" cu iz penal. 

Publicarea componentei comisiilor de bacalaureat din toate centrele de examen si evaluare din tara si reexaminarea, prin sondaj, a tezelor de la cateva din centrele cu procente de promovare de 97-100%, de catre comisii independente, din care sa faca parte si ziaristi.

Fara acest exercitiu de transparenta, fara clarificarea acestor diferente uriase intre licee si judete, suspiciunea va plana in continuare asupra acestui examen. 

Iar decredibilizarea sa nu are ca sursa "rauvoitorii", cum insinueaza unii ci lipsa de transparenta si modul de organizare si managerizare a examenului.

Dl ministru Daniel Funeriu are de trecut un important examen, acela al transparantei si lamuririi aspectelor semnalate. 

Va pica la "examen"?

Citeste mai multe despre     |   | 
3403 vizualizări
  • 0 (0 voturi)    
    foarte bine ar fi (Joi, 29 iulie 2010, 10:43)

    gigel [anonim]

    Foarte bine ar fi sa se treaca la masuri drastice care sa stopeze modalitatea asta stupida de examinare si notare de au ajuns toti imbecilii sa ia note de la 9 in sus si chiar 10 la un examen de o asemenea importanta, un examen de cultura generala si care ar trebui sa oglindeasca nivelul cunostintelor unui absolvent ( cand ma refer la cunostinte ma refer la cele teoretice nu la cele "de spaga").Abia astept ca notele de la bac sa revina la normalitate. Succes intreprinzatorilor. Dar ce faci cu toti cei care in ultimii 20 de ani au absolvit liceul cu 9 sau 10, cine ii ia la intrebari??
  • 0 (0 voturi)    
    sa fim totusi seriosi (Joi, 29 iulie 2010, 11:11)

    Tim [anonim]

    Iar incepeti cu ziaristii in comisii (ce ziaristi ar fi, cum i-am alege, ar merge si genul cancan, otv etc???). E normal sa aiba acces la orice documente vor, dar de aici pana la prezenta in comisii e cale lunga. M-am obisnuit ca in Romania totul sa mearga pe imagine si cancan. Din pacate asa actionati si Dvs. O alta problema pe care nu prea o inteleg e cum de EDU CER vorbeste doar prin Vlaston. Sunteti presedinte dar nu mai exista acolo si alti oameni? Stiu de scandalul din 2006 dar totusi ma asteptam sa mai iasa si alti membri in fata. Incercati sa ganditi pragmatic nu genul cancan.
  • 0 (0 voturi)    
    As dori sa vad ca se iau masuri radicale in imvata (Joi, 29 iulie 2010, 11:51)

    MNA [anonim]

    Vreau sa vad ca acesti profesori compromisi sunt penalizati deoarece vin copii cu un grad de alfabetizare foarte indoielnic in imvatamantul universitar (si ma refer la universitati de traditie in Romania). In ceea ce priveste imvatamantul universitar particular (asa numitele fabrici de diplome) de ce nu se fac comisii care sa verifice in primul rand competenta cadrelor didactice pe care practic nu le au si care nu predau cursurile (daca se fac 2-3 cursuri/ semestru iar angajatii sunt pensionari sau colaboraqtori externi imaginari, de cele mai multe ori care si-au uitat dosarele pe la ei....) daca fac cercetare aceste universitati si daca au specialisti si care este calitatea stiintifica a cadrelor de care dispun si daca sunt intr-adevar implicate direct in procesul de imvatamant? De ce nu se iau masuri d-le ministru Funeriu.....ca eu inca astept sa vad ca faceti ceea ce presupun, si sper sa nu fiu dezamagita, ca doriti sa realizati!!!
    Vreau sa vad masuri incepand cu universitatile particulare.............produc diplome fara acoperire...nu se mai poate continua asa si nu are impportanta ca, aveti colegi de partid cadre didactice la univ particulare vezi Elena Udrea si alti deputati sefi peste frabbricile de facut bani!!
  • 0 (0 voturi)    
    recorectarea (Joi, 29 iulie 2010, 12:29)

    Paul [anonim]

    Nu cred ca recorectarea ar rezolva ceva deoarece fraudarea bacalaureatului cred ca se realizeaza in timpul bacalaureatului. Se permite copierea de la elev la elev sau profesorii dau rezultatele corecte. Sincer cred ca cea de-a doua situatie se intampla mai ales la liceele industriale.

    Cred ca rezolvarea pentru la anul ar fi desfasurarea bacalaureatului in cat mai putine centre posibile iar presendintii comisiilor de bacalaureat sa fie repartizati aleatoriu intr-o sedinta publica.
  • 0 (0 voturi)    
    @MNA (Joi, 29 iulie 2010, 12:40)

    hm [anonim]

    "vin copii cu un grad de alfabetizare foarte indoielnic in imvatamantul universitar" - pentru ca spuneti "vin" presupun ca faceti parte din sistemul universitar de stat... - ei bine, primul lucru care ar trebui spus este ca nivelul - incomplet - de alfabetizare cu care aterizeaza respectivii in universitati este vina respectivelor universitati.
    de cand am terminat eu liceul s-au petrecut 2 schimbari:
    1. renuntarea la examen in favoarea admiterii pe dosare (eu am mai dat admitere prin examen, dar deja conta media de bac 10% sau 30% - ultimul procent la cluj intrucat ubb-ul era si mai avid de studenti, preferabil cu taxa :D)
    2. scaderea drastica a calitatii si performantei in invatamantul pre-universitar, iar, ca o consecinta, si in cel universitar.
    atata timp cat admiterea la facultati se face pe baza mediei de bac (pe care cu oroare am observat ca il ia ORICINE - cei ce au picat anul asta au picat pt. ca au dat examenul la matematica, in rest orice "umanist" analfabet a trecut cu brio) si pe baza mediilor din anii de liceu - notele din anii de liceu nu vor mai reprezenta indicatori ai evolutiei elevului, ci vor fi acordate din ce in ce mai mari intr-un cerc vicios. asta este politica statului si asta este politica universitatilor romanesti.
    in al doilea rand, nu stiu cum sunt facultatile particulare, dar stiu ca unele de stat sunt jalnice. uneori este de preferat sa-ti alegi un master din sistemul privat decat unul de stat, pentru ca profesorii vin, tin cursuri bune, in timp ce la stat poti da peste o mafie incredibila.
    sa nu ma intelegeti gresit, am facut o facultate de stat, si inca una destul de buna. dar tocmai pentru ca am trecut prin sistem, stiu foarte bine cat de jos se poate ajunge in facultatile de stat.
    sa nu dam vina pe facultatile particulare, cand TOT ce inseamna invatamant in tara este putred.
  • +1 (1 vot)    
    @Tim (Joi, 29 iulie 2010, 13:15)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Exista ziaristi specializati pe educatie, care cunosc sistemul. Prezenta lor in comisii este sa asigure transparenta si corectitudinea. Pot si ei sa vada ca sute de teze sunt identice.

    Cat despre activitatea EDU CER, este o asociatie privata, care nu consuma bani publici si care isi protejeaza membrii contra unor represalii.

    www.educer.eu

    Aici gasiti toate informatiile relevante. Celelalte nu prezinta interese public.
  • 0 (0 voturi)    
    nu e nici o problema (Joi, 29 iulie 2010, 13:23)

    eeu [anonim]

    Ce daca iau toti analfabeti bacul sau termina facultatea!
    Pana acum aveam subordonati absolventi de profesionala, acum au diplome de economisti ...si ce daca tot ca ajustor , sudor sau sofer lucreaza. Eu nu as angaja niciodata absolvent de Spiru,Cantemir etc. Pana la urma o sa-si dea singuri seama ca cheltuie niste bani degeaba. Acum e o moda sa ai facultate ...dar o sa treaca. Totusi singurul "rau" e pentru cei ce vor sa lucreze in alte tari pt ca nu sunt recunoscute diplomele de Ro...dar daca e capabil cu adevarat poate sa sustina niste examene.
  • +1 (1 vot)    
    O problema (Joi, 29 iulie 2010, 13:28)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    Ca statul are obligatie fata de cetateni sa asigure calitatea serviciilor si bunurilor aflate in piata. Pentru asta aduna taxe si impozite. In educatie si formare nu se achita de aceasta sarcina.
  • 0 (0 voturi)    
    @MNA & @hm (Joi, 29 iulie 2010, 13:51)

    ov [anonim]

    Din pacate putine universitati din tara sunt universitati de nivel rezonabil! Foarte multe universitati de stat din diferite orasele de provincie, aparute ca ciupercile dupa ploaie dupa 1990, lipsite de traditie si de un corp profesoral in care sa fie si o emulatie, aproape paraziteaza sistemul universitar de stat si bugetul invatamantului. O situatie similara intalnim si la multe universitati private! Ca exista exceptii, este si adevarat, si imbucurator, dar din pacate sunt f putine!

    Nu stiu daca "MNA" este cadru didactic intr-o universitate de stat, cum a sugerat "hm", dar daca este asa este f ingrijorator pt ca este o persoana care utilizeza repetat cuvantul "imvatare" ! Macar uzul corect al limbii romane si al ortografiei sale ar trebui sa fie o conditie minimala.

    Din pacate nu sunt de acord decat partial cu "hm"! A existat scandalul "Spiru Haret" acum un an! Intre timp i s-a pus capac! Dar cine angajeaza absolventii respectivi? Poate ar trebui sa ne uitam ce absolventi angajeaza firmele private si asa ne putem da seama in ce masura piata muncii recunoaste anumite diplome sau nu!

    Nu pot fi de acord nici cu "MNA" legat de asteptarile de la Dl Funeriu! Dansul nu a reusit sa gestioneze coerent aspectele privind acest examen de bacalaureat si, in general, cele privind invatamantul romanesc! A promoivat o lege cu f multe imperfectiuni!

    De exemplu forteaza ca toti invatatorii si educatorii de gradinita sa aiba studii superioare (o noua lovitura data in special invatamnatului din zonele rurale!), in timp ce salariile acestora scad, cerandu-le totodata celor in activitate sa intre in max 8 ani "in legalitate": adica sa se duca la universitati precum "Spiru Haret" sau alti fabricanti de diplome, particulari sau de stat, numai ca sa isi pastreze paine si asa destul de amara ...

    Un alt exemplu, din invatamantul universitar, este dorinta mortisa ca ministrul sa poata demite orice rector, practic discretionar, deschizand larg poarta politizarii acestuia ...
  • +1 (1 vot)    
    comisii bac (Joi, 29 iulie 2010, 14:09)

    netraslasorti [anonim]

    chiar daca vine presedinte un universitar,este tinut "ocupat":excursii,petreceri,golf,tenis,etc
    dar nu mai vin universitarii pentru noile sume ;
    si atunci:de la liceul X se formeaza comisia la liceulY si invers=imi rezolvi iti rezolv!
    si asta de ani si ani!ce ar fi asa greu de identificat caracatita/
    iar asistentii sunt de la scolile generale din ACEEASI localitate="ingerii"protectori ai fostilor elevi!
  • 0 (0 voturi)    
    Rusine domnilor/doamnelor profesori/profesoare! (Joi, 29 iulie 2010, 14:39)

    misha [anonim]

    Dovediti din ce in ce mai des ca nu sunteti decat niste sugative de bani publici.
    Ca desi lucrati cam 3 zile pe saptamana si sunteti platiti pentru 5, desi actul educational este o bataie de joc si doar un mijloc de a face "pregatire" pe banii parintilor, iata ca nu este suficient.
    Aranjati si examenele.
    Atat va duce mintea, se pare.
    Pentru ca daca v-ar duce mai mult, v-ati gandi ca analfabetii aia pe care ii promovati ilegal vor ajunge in anii urmatori "medici" , "judecatori", etc si veti vrea sa va trateze pe voi si pe copiii vostri onest si competent.
    Numai ca nu vor avea cu ce, dragii nostri "profesori", pentru ca si-au cumparat tot parcursul profesional.
    FELICITARI!
  • 0 (0 voturi)    
    Efect al legii de admitere (Joi, 29 iulie 2010, 15:24)

    Mihai [anonim]

    Din moment ce admiterea la universitate se face pe baza mediei la bacalaureat, mi se pare normal sa apara tentatia de a ridica nota. Chiar si cei care doar vor sa treaca, au de castigat, diploma de BAC din ce stiu eu ajuta la gasirea unui loc de munca (unii mai dau si un examen pt o calificare inainte de BAC, plus o universitate privata ID/FF nu strica niciodata). Incadrarea slujbelor din Romania depinde de nivelul de scolarizare, din cate stiu eu o functie de conducere nu poate fi data cuiva fara facultate (parca e o exceptie: studii medii + e inca student + studii de specialitate). Si cum traim in Romania, si stim cam ce salarii au profesorii de liceu, nu cred ca-i asa greu sa gasesti pe cineva de motivat. Probabil ca acolo unde au trecut asa multi taxa a fost foarte mica, si pretentiile elevilor au fost in mare doar "sa treaca" BAC-ul.
  • 0 (0 voturi)    
    @Mihai (Joi, 29 iulie 2010, 15:47)

    hm [anonim]

    aveti perfecta dreptate.
    cu adaugarea ca nici macar nu ar mai fi nevoie de taxa - insusi sistemul este cel ce sustine promovarea tuturor. avand in vedere ca la "admiterea" la facultate conteaza in primul rand notele din anii de liceu, toate aceste note sunt umflate. in plus, sunt promovate liceele cu note mari, iar cele ce indraznesc sa-si lase elevii corigenti/ repetenti sunt drastic sanctionate.
    am mai spus si o spun din nou - profesorii sunt abia ultima veriga a putregaiului numit scoala. intentia vine "de sus", coruptia se adopta treptat pe tot lantul trofic, iar parintii si elevii sunt mituiti inaintea profesorilor.
    numai din ipocrizie sau nestiinta poti acuza profesorii de starea jalnica a invatamantului. profesorii pot fi mediocri - este normal, pentru ca nu poti obtine si pastra in invatamant numai varfuri investind ioc si platindu-ti oamenii ca pe necalificati. - dar nici macar asta nu explica existenta unor absolventi de liceu literal analfabeti. nici pe vremea mea profesorii nu erau straluciti, sa fim seriosi. la fel ca si acum, existau cate 2-3 profesori exceptionali per liceu, altii buni, altii medii, si unii dezastruosi.


PARTENERI

Ultimele articole din

NEWS | OPINII