Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Saptamana decisiva pentru Legea Educatiei Nationale

de Stefan Vlaston CampusNews

Luni, 1 noiembrie 2010, 8:58    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Incepe o saptamana hotaratoare pentru Legea Educatiei Nationale. Spiritele, politice sau nu, s-au inflamat peste masura. Toata lumea care are legatura cu scoala tipa, protesteaza, ameninta, prevesteste haosul, prabusirea scolii, ca si cum se poate prabusi mai jos decat este acum.

Situatia actuala a scolii romanesti

In ultimii ani a iesit la iveala ceea ce banuiam cu totii, dar nu era oficial. Faptul ca scoala romaneasca a ramas incremenita in tiparele comuniste, ca nu raspunde exigentelor noului context economic si social, apartenentei la Uninunea Europeana. Ne-au spus-o, in mod repetat, evaluarile externe, europene si internationale, analiza Comisiei condusa de Mircea Miclea, aprecierile segmentului din societatea civila romaneasca care are ca obiect de activitate educatia.

Adica, in aprecierea Comisiei Miclea, sistemul romanesc de educatie "este ineficient, nerelevant, inechitabil si de slaba calitate", in ciuda unor insule de excelenta, atat in preuniversitar cat si in invatamantul superior, care nu pot ascunde, insa, oceanul de impostura si incompetenta.

Mediul de afaceri confirma acest diagnostic, prin plangerile repetate ca nu-si poate recruta in piata muncii personalul de care are nevoie, iar in piata muncii europene brandul fortei de munca romanesti este "capsunarul", nici cat "instalatorul" polonez.

Sistemele de educatie si formare au ajuns domeniul in care nimeni nu da socoteala  de nimic. Examenele de absolvire sunt trucate, pentru ca sunt gestionate chiar de furnizorii de servicii educationale, profesorii, care nu au nici un interes sa se afle adevarata calitate a produsului muncii lor.

Structura invatamantului preuniversitar a fost astfel adusa din condei: toti elevii au n-au inclinatii si aptitudini, sa faca liceul, sa ia bacalaureatul in conditiile stiute, pentru a ajunge sa "cotizeze" la invatamantul superior, spre fericirea si indestularea universitarilor. Ca la 24 de ani se intorc in piata muncii fara nicio calificare nu mai intereseaza pe nimeni.

De departe cele mai nocive lucruri s-au petrecut in invatamantul superior. Universitatile noastre, de stat sau private, in spatele paravanului numit autonomie universitara, s-au transformat sub impulsul unei cereri uriase, in "fabrici de diplome", functionand doar sub imperiul profitului, a obtinerii de salarii si venituri uriase pentru cei care le conduc.

Ca asa stau lucrurile s-au convins si ultimii naivi odata cu explozia scandalului de la universitatea Spiru Haret, care avea inregistrati 400.000 de studenti, jumatate din studentii Romaniei, la doar 700 de profesori titulari, inregistrand cea mai mare cifra de afaceri intre universitatile romanesti.

Faptul ca nicio universitate romaneasca nu se afla in top 500 Shanghai, unde Polonia are 3, Cehia 2, iar Ungaria o universitate, nu poate sa mire pe nimeni.

Toate acestea s-au intamplat pentru ca de 20 de ani avem democratie fara modernizarea si reformarea societatii romanesti. Punctul de echilibru in care s-a oprit Romania a fost si este acela in care profitorii democratiei, in special politicienii si clientelele lor, s-au multumit sa capuseze, sa fraudeze, sa fure, pur si simplu, indiferenti la soarta si viitorul acestei tari. Ca si cum peste ani sau zeci de ani, nu vom mai trai in aceeasi tara, daca nu noi, urmasii nostri.

In educatie lucrurile stau la fel. A contat obtinerea de profituri uriase, salarii fara vreun control, meritate sau nu, sume investite in infrastructura mai degraba pe criterii de clientelism politic. Ca de lipsa de educatie nu se moare.

De cel putin 10 ani ne chinuim sa producem o lege a educatiei adecvata noilor realitati economico-sociale. Si nu reusim. Pentru ca toti care isi iau salarii de aici sunt multumiti sau super multumiti. Ca beneficiarii, elevi, studenti, parinti, mediul de afaceri, care si platesc serviciile educationale prin taxe si impozite, nu sunt multumiti, nu prea conteaza in capul celor care au fraiele conducerii.

Acum avem un proiect de lege, 90% bun, care contine premisele rezolvarii multora dintre deficientele semnalate. Va trece de motiunea de cenzura si de Curtea Constitutionala? De motiune probabil ca da, a mai trecut guvernul de o astfel de motiune si saptamana trecuta. Dar de CCR? Greu de spus.

Pana la urma cine are dreptate, apropo de modul de promovare al legii? Cei care sustin angajarea raspunderii guvernului sau ceilalti?

Iata cateva argumente pro si contra, pentru ca cititorii sa-si faca propria judecata.

Argumente pro angajarii raspunderii si trecerii de CCR

  • Este posibil ca un nou guvern, o noua majoritate parlamentara sa ia totul de la zero, pentru inca multi ani, pentru a conserva starea actuala de lucruri din sistem
  • Discutarea legii in continuare in Senat, desi a produs si lucruri bune, risca sa dilueze prevederile dure referitoare la invatamantul superior, prevederi antinepotism, anticlanuri, antiplagiat, anticumulruri de functii si salarii, etc.
  • Perioada necesara elaborarii legislatiei secundare, prevazuta chiar de lege, este 6-8 luni, ceeace ar face imposibila aplicarea ei, in cazul intarzierii, pentru anul scolar viitor.
  • Senatorii din comisia de invatamant din Senat, unde opozitia are majoritate, n-au vrut sa lucreza iulie si august, luni de concediu, fapt care face verosimila intentia lor de a terguversa lucrurila pana la plecarea acestui guvern, astfel incat proiectul sa fie retras de noua putere si lucrurile sa ramana asa cum sunt acum.
  • Majoritatea teoretica pe care o are puterea in Senat, camera decizionala, tinde sa se dilueze, odata cu trecerea unor senatori ai puterii in barca opozitiei.
  • Guvernul sustine ca sunt necesare aranjamentele financiare prevazute de noua lege, pentru a fi incluse in bugetul pe anul viitor.

Argumente contra angajarii raspunderii
  • Se elimina rolul principal al Parlamentului, acela de fauritor de legi. Ca nu-si face treaba pentru care e platit de contribuabili, este adevarat. Si ce facem atunci, renuntam la democratie?
  • Curtea Constitutionala a interzis anul trecut angajarea raspunderii pe Legea Educatiei. Miercuri,  3 noiembrie, trebuie sa se pronunte din nou. Va spune acum altceva?
  • Ce stabilitate si garantie are o lege asa de importanta, trecuta prin angajarea raspunderii guvernului? Va putea fi contestata de guverne viitoare, ca nefiind emanatia legislativului si anulata. Desi in educatie avem nevoie de stabilitate si predictibilitate cel putin 15-20 de ani.
  • Discutarea, pe indelete, a tutor resorturilor legii, asigura coerenta si consistenta ei, sa nu mai fie nevoie sa fie schimbata ulterior de nenumarate ori.
Aici ne aflam acum. Ca si cum problemele economice nu sunt suficente. Lipsa de colaborare intre putere si opozitie, fie si pe probleme de interes national si transpartinice, cum este educatia, ne face sa privim cu tristete si resemnare viitorul nostru si al copiilor nostri. Pana la viitoarele alegeri. De la care speram, iarasi, plecarea actualei clase politice. Pentru ca ne ingroapa in subdezvoltare si inapoiere economica si sociala.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
2431 vizualizari
  • 0 (2 voturi)    
    respectarea traditiei invatamantului romanesc. (Luni, 1 noiembrie 2010, 9:28)

    iacob serbanescu [anonim]

    Pentru cei care nu au cunoscut invatamantul nostru inainte de venirea comunistilor,le recomand sa citeasca macar cartile din scoala primara si se vor convinge din ce cauza tara noastra se afla intre primele tari europene,cu o armata puternica o elita recunoscuta o clasa politica arbitrata corect de arbitrul monarhic o Romanie Mare si un popor cu credinta in dreptate adevar si munca.
    Lecturand vechile manuale scolare vom ajunge la concluzia ca trebuie sa revenim la invatamantul traditional romanesc,autor al unei elite recunoscute pe plan mondial.
    • -1 (1 vot)    
      invatamant (Luni, 1 noiembrie 2010, 10:34)

      dorin valeriu [anonim] i-a raspuns lui iacob serbanescu

      au trecut de atunci 70 de ani, s-a mai schimbat lumea Domnule! si sa nu uitam ca era un invatamant elitist, se dadea admitere pt a intra in clasa I-a de liceu! azi, cu invatamantul obligatoriu de zece an, altele sunt criteriile, metodele, aspiratiile !!!
    • +1 (1 vot)    
      Absolut se acord cu DV. (Luni, 1 noiembrie 2010, 13:30)

      haiducul [anonim] i-a raspuns lui iacob serbanescu

      Dupa 1989 am avut o discutie aprinsa cu sotia,eu sustineam ca sa trimitem copilul in Romania ea a fost impotriva.
      In final a castigat ea,imi pare rau ca invatamantul Romanesc a cazut.pacat
  • -1 (1 vot)    
    Legea educatiei (Luni, 1 noiembrie 2010, 9:52)

    marin [anonim]

    Finantarea per elev aduce invatamantul in situatia dezastruoasa de la o zi la alta. Este o bataie crunta pe elevi, nu se mai pun absente, fara exmatriculari ca ne pierdem slujbele, fara corijenti ca se duc la alta scoala cu bani cu tot. Se bazeaza legea pe constiinta fiecaruia intr-o societate lipsita de constiinta de la varf ?Educatia se face si cu constrangere si acum e nevoie in primul rand de constrangere pentru ca nu mai este educatie
    • -1 (1 vot)    
      Politizare (Luni, 1 noiembrie 2010, 10:42)

      unu [anonim] i-a raspuns lui marin

      Cu noua lege o sa se aleaga praful de ce a mai ramas in invatamantul romanesc. Directorii de scoli numiti politici si profesori numiti de directori in schimbul unei mici antenti.
      Halal reforma.
      • +2 (2 voturi)    
        Directorii (Luni, 1 noiembrie 2010, 10:58)

        Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui unu

        Sunt alesi de Cons. de Adm. Cum si-i alege, asa ii are.
        • 0 (0 voturi)    
          si o sa ii pese cuiva (Luni, 1 noiembrie 2010, 13:02)

          unu [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

          Pai nu directorii se aleg cu profesorii ci elevii or sa se alege cu profi angajati pe pile si nu pe criterii profesionale.
          Daca imi spune mie cineva acu ca o sa se alea pe criterii profesionale imi va mai spune si ca Mos Craciun EXISTA.
          • 0 (0 voturi)    
            Lege (Luni, 1 noiembrie 2010, 16:10)

            marin [anonim] i-a raspuns lui unu

            Mos Graciun exista
          • 0 (0 voturi)    
            un deja pregatesc banii (Luni, 1 noiembrie 2010, 17:44)

            maria [anonim] i-a raspuns lui unu

            Tocmai a aflat ca de fapt sunt idealista. Profesori din jurul meu pregatesc deja suma necesara titularizarii. Cine da mai mult ala castiga. Eu nu am, mie jena...deci adio invatamant.
            • 0 (0 voturi)    
              Cu (Luni, 1 noiembrie 2010, 17:57)

              Vlaston Stefan [anonim] i-a raspuns lui maria

              profesori slabi, angajati pe pile, nu vor veni elevi la acea scoala, deci nu vor veni banii. De ce ignorati acest mecanism? Nu imediat, dar trebuie inceput de undeva...
              • 0 (0 voturi)    
                din pacate (Marţi, 2 noiembrie 2010, 11:15)

                maria [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

                Asa sper si eu.
                Dar sunt putine scolile care si-au construit un brand. Multe din ele ii iau pe cei care nu reusesc la alea bune, sa-si faca numarul de elevi. Eu a trebuit sa suport cateva cazuri sociale grave in clasa cu amenintarede la director sa le dau nota de trecere chiar daca nu au realizat absolutnimic la orele mele, nici la restul, au terorizat constat colegii de clasa. Dar num,arul era necesar pt finantare.
                Oricum ceea ce predau eu este considerat putin peste zero, arta vizuala. Tare as vrea sa vad schimbata odata programa asta de la inceputul secolului 20...
              • 0 (0 voturi)    
                feedback (Marţi, 2 noiembrie 2010, 21:28)

                Paul [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

                Rationamentul dumneavoastra este in principiu corect. Dar s-a vazut ca in Romania conteaza mai mult diplomele obtinute chiar si pe bani. In principiu sunt de acord cu legea invamantului dar cel putin pt preuniversitar intrebarea ramane: Ce vor elevii sau parintii lor? Chiar vor sa invete? Nu cumva s-a pervertit sensul invatarii? Nu cumva vor note mari si atat? Cat timp cat admiterea la facultate se va face in continuare pe baza notelor din liceu, atunci cred ca reforma nu va avea sensul dorit.
    • +1 (1 vot)    
      In preuniv. (Luni, 1 noiembrie 2010, 10:51)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui marin

      Miza nu este sa fie elevii exmatriculati sau lasati repetenti. Ci sa absoarba fiecare cat poate si sa fie indrumati spre un traseu educational care li se potriveste, functie de inclinatii, talente, resurse intelectuale.
      • 0 (0 voturi)    
        raspuns (Luni, 1 noiembrie 2010, 16:06)

        marin [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        Si care e traseul ? Si cine e capabil sa spuna, ce institutie e in stare sa ne spuna ca va fi absorbit pe piata fortei de munca ? Cine mai stie ce se va cauta peste 2-3 ani ? Si ce facem cu autorizarile ARACIP ? Dureaza 2 ani + costuri + munti de dosare (unelechiar inutile) si pana obtinem se cere altceva pe piata fortei de munca. Veti spune ca adultul trebuie sa invete toata viata. Dar cat din viata lui avem dreptul sa i-o irosim pregatindu-l multilateral si pentru nimic, in acelasi timp ?
        Este necesara o reforma a invatamantului dar cine stie de unde sa o inceapa ? Numai cu legi nu schimbam mentalitati. Legi care indeparteaza tinerii de meseria de profesori prin salarii de mizerie si selectii aberante. Chiar mai aberante decat examenele de acum. Si mentalitatile ?
        Cum facem cu programele scolare ? Incarcam in continuare copiii cu informatii absolut inutile din anul pregatitor si nu-l formam pentru nimic. Pe tot parcursul scolar. Sunt sigur de bunele dvs. intentii dar multe din idei, si mai ales din lege, sunt utopii. Parerea mea. Daca ar exista macar o unitate de gandire din punct de vedere politic... dar dupa urmatoarele alegeri se va schimba iarasi totul si vor veni alti directori numiti politic cu delegatii, pusi pe capatuiala rapida din diverse comisioane sau pur si simpli dornici de functii si fara drag de scoala.
  • +1 (1 vot)    
    Raspuns? (Luni, 1 noiembrie 2010, 10:52)

    gheorghe [anonim]

    Eu am comentat de multe ori pe forumuri in aceasta chestiune care se numeste educatie in Romania. Si de fiecare data in comentariile mele constatam ca aceasta educatie se face in Romania in mod dezastruos si nu de ieri de alaltaieri ci de prin anii 80 cand Ceausescu a stabilit ca obiectiv pentru Romania ca tot natul sa aiba bacalaureatul. De atunci si pana in prezent invatamantul romanesc s-a depreciat continuu ajungand astazi sa avem absolventi de liceu care nu stiu nici macar sa scrie si sa citeasca ca lumea, Nu se poate vorbi absolut deloc de formare profesionala care lipseste aproape cu desavarsire., Deci ca sa raspund la intrebarea Dvs. Sigur ca acceptarea raspunderii guvernului pe un proiect de lege a educatiei nu numai ca este salutara dar este absolut necesara. De ce este necesara? Pentru ca actuala clasa politica si in special partea ce revine opzitiei este inchistata in vechile retele de cumetrie si amicitii politice si incapabila sa inteleaga ca interesele tarii sunt mai presus de cele personale. Si mai cred ca CCR va fi de acord acum cu constitutionalitatea acestui demers.
  • +1 (1 vot)    
    Ce garanții? (Luni, 1 noiembrie 2010, 11:20)

    Ruxandra [anonim]

    Domnule profesor, stiti ca va apreciez. Va citesc de fiecare dată cu mult interes. De pildă, cum ziceam aici gazetino.wordpress.com/2010/11/01/e-reforma-lupta-pentru-legea-educației-a-ajuns-pe-blog-și-de-ce-trusturile-media-au-ignorat-o/ , exista foarte putini analisti si publicisti care mai sustin aceasta reforma si stim de ce. Dar, credeti/ma ca exista o masă critică de universitari tineri, conferențiari, lectori care abia așteaptă să li se deschidă odată cu noua lege, o fereastră, să ia și ei aer. Universitățile sînt închistate, încremenite în formule ierarhice de ev mediu. Stiu acest lucru din modul în care reacționează tinerii universitari la articolele de pe Gazetino.Ei vor susține reforma și nu vor mai renunța la ea.
  • 0 (0 voturi)    
    Admitere in liceu (Luni, 1 noiembrie 2010, 17:00)

    Barsan Liviu [anonim]

    Sugerez revizuirea admiterii in liceu, care actualmente depinde foarte mult de media obtinuta in anii precedenti. Din pacata stim cu totii cum se dau notele in orasele mai mici, sau comune, deci se obtin medii care nu au nici o legatura cu ce stie elevul. Asa se face ca ajung foarte multi elevi in licee foarte bune din orase mari, iar dupa un an ajung repetenti. Si elimina elevi mult mai capabili, care ajung in licee slabe.
    O alta sugestie ar fi re-introducerea examenului in clasa a XI, un elev se schimba foarte mult in 2 ani si examenul pt. clasa a IX nu poate sa fie singurul examen pina la bacalaureat.


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii