Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Evaluare si audit in educatie

de Stefan Vlaston CampusNews

Duminică, 21 noiembrie 2010, 23:21    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Sunt sublime dar lipsesc cu desavarsire. Cam asa pot fi caracterizate cele doua importante si esentiale verigi ale unui lant administrativ corect si eficace.
Lipsesc cam de peste tot. Asa se explica nebunia cu taieri de salarii si concedieri din sisteme bugetare, otova, fara criterii, fara referentiale pentru evaluare si audit. La gramada. Scapa cine poate, cine are pile la sefi si la partid.

Aceasta este principala acuza care se aduce proceselor de ajustare si reducere a cheltuielilor bugetare, necesare altminteri.

Cum ma pricep mai degraba la sistemele de educatie si formare profesionala ma voi referi la ele, dar concluziile sunt valabile, cred, si in alte domenii.

Educatia a fost si ramane spatiul in care nimeni nu da socoteala de nimic. Din lipsa de educatie nu se moare, cel mult se pleaca la cules capsuni in Spania. Este posibila asa o viata dulce prin cvasi absenta mecanismelor de control, evaluare si audit. (AUDIT s.n. proces prin care persoane competente, independente colecteaza si evalueaza probe pentru a-si forma o opinie asupra gradului de corespondenta intre cele observate si anumite criterii prestabilite).

Nimic nu este mai demobilizator decat lipsa de recunoastere, mai ales salariala, a performantei si a rezultatelor muncii unui salariat. Daca in sistemul privat nu se pune problema, pentru ca evaluarea si salarizarea in functie de aportul la bunul mers al firmei este lege de aur, in sistemul bugetar asa ceva nu se intampla. S-a ajuns pana la aberatia ca, inclusiv in Legea Educatiei, angajata de guvern, sa se spuna la art. 303 (4)

"Salarizarea personalului didactic si de cercetare se face si in functie de rezultatele si performantele lor, conform legii".

Adica in functie de ce altceva, daca nu de rezultate si performante? De culoarea ochilor? De raspunsul la avansurile sefilor? De obedienta fata de activitatea directoriala? Muncesti sau nu muncesti, acelasi salariu primesti. Cam aceasta este filosofia noului sistem de salarizare.

Acest articol de lege, venit din intunericul comunismului, il descalifica pe ministrul Funeriu iar legea salarizarii "unitare" pe premierul Emil Boc.

Adica, toti bugetarii, cadre didactice dar nu numai, cu aceleasi grade si vechime, sunt ¬unitari¬, primesc acelasi salariu de baza, diferenta urmand sa fie facuta de gradatia de merit, care reprezinta doar 15% din salariu. Nu conteaza ca unul trece cel mai bun profesor din oras, iar celalalt lenesul scolii. Sunt "unitari", vor primi acelasi salariu, daca au aceleasi grade si vechime. Nu conteaza ca un profesor tanar are talent si eficienta in demersul educativ, va primi salariu de incepator, pana la 1000 lei. Atunci de ce sa vina in invatamant? Se duce in alte domenii, unde primeste dublu sau triplu.

Sunt doua argumente pe care le invoca puterea. Ca altfel s-ar produce abuzuri la stabilirea salariilor, cum s-a intamplat in cazul soferului de la finante care batea, la salariu, un secretar de stat. Doar ca vina este a celui care i-a stabilit un astfel de salariu, nu a soferului. A fost sanctionat si dat afara responsabilul pentru aceasta aberatie? Nu!

Al doilea argument este exemplul altor tari. Numai ca acele alte tari n-au fost afectate de 50 de ani de comunism care sa le fi pervertit cultul muncii si al lucrului bine facut. Iar faptul ca unii bugetari primesc salarii pentru a taia frunze la caini nu este tot un abuz ? Si inca unul extrem de pagubos.

Cum se face evaluarea in educatie?

O prima evaluare in educatie se face cu ocazia examenelor de absolvire, care este realizata chiar de catre furnizorii serviciilor educationale, profesori si inspectori. Ori, ce furnizori de servicii sau bunuri ar fi atat de nebuni incat sa admita public ca produsele muncii lor sunt de proasta calitate?

Ar insemna sa-si dea cu firma in cap! Aceasta este explicatia circului la care asistam an de an, cu ocazia examenului de bacalaureat, a tezelor unice, a examenelor de absolvire in universitar. Pana si titlurile universitare si doctorale se dau pe bani sau pe influenta politica. Putinele exemple care nu se incadreaza in acest tablou general sunt exceptiile care confirma regula.

Greseala fundamentala este ca aceasta evaluare si altele trebuie sa fie de terta parte, nu facuta de cei interesati sa ascunda gunoiul sub pres. Ci de persoane independente, neinteresate in ¬coafarea¬ realitatii educationale.

S-au infiintat doua agentii nationale, ARACIS si ARACIP, pentru evaluarea invatamantului universitar, respectiv preuniversitar. Conform unei traditii romanesti verificate si rasverificate, beneficiind de monopol si nefiind de terta parte, aceste institutii au esuat rapid in coruptie si trafic de influenta.

Cum sa fie altfel, cand stafful ARACIS este format de persoane provenind de la universitati si, atentie, salarizate in continuare si de universitatile de provenienta ? Pai cum sa fie obiective ? Se controleaza pe ei si intre ei.

Rezultatul activitatii de evaluare si audit: doua treimi din universitatile romanesti au primit calificativul maxim, grad ridicat de incredere, in timp ce perceptia publica este ca functioneaza in regim de "fabrici de diplome", fara acces in Top 500 Shanghai, in care Polonia are 3 universitati, Cehia 3, iar Ungaria una.

In ciuda evaluarii si auditului realizat de ARACIS, a explodat anul trecut scandalul universitatii Spiru Haret, care a dat zeci de mii de diplome cu antetul ministerului, pentru absolventi de studii neacreditate. Fara sa mai amintim de scandalurile diplomelor false de la Iasi, Oradea, Alexandria, etc.

In preuniversitar ARACIP se ocupa doar de evaluarea in vederea autorizarii si acreditarii, de evaluarea periodica din 5 in 5 ani, prevazuta de Legea Asigurarii Calitatii in Educatie, nu are timp.

Cum ar trebui sa se deruleze evaluarea si auditul?

Conform bunelor practici europene evaluarea este obligatoriu de terta parte. Adica, toate institutiile publice sau private, care se respecta, cheama auditori independenti, care fac evaluarea in functie de un referential cunoscut si acceptat de partile interesate, stabilind, obiectiv nu subiectiv,  proportia in care activitatea respectivei institutii coincide cu referentialul prestabilit.

Daca statul isi pastreaza mecanisme si institutii prin care verifica si permite intrarea in piata serviciilor educationale a unor furnizori calificati, (ARACIS si ARACIP), aceasta fiind resposabilitatea sa,  evaluarea si auditul periodice ar trebui realizate de institutii si persoane de terta parte, neutre si independente, pe baza unor contracte atribuite de cei interesati (minister, administratie locala, parinti, angajatori),  doar pe baza unor  criterii de genul: profesionalism, notorietate, onestitate. Care ar contrabalansa tentatia statului de a escamota proasta calitate a serviciilor  unor institutii ale sale.

Pentru invatamantul superior, parte a SEIS (Spatiul European al Invatamantului Superior), exista deja asemenea agentii de evaluare, inscrise in EQAR (Registrul Agentiilor de Evaluare in Educatie), la care se poate apela de catre cei interesati, inclusiv Ministerul Educatiei. In legea angajata de guvern chiar se prevede ca prima evaluare in vederea ierahizarii programelor de studii sa fie realizata exclusiv de catre o astfel de agentie externa, un castig important.

La invatamantul preuniversitar singura solutie este constituirea unui corp de evaluatori independenti, dupa modelul expertilor contabili, in autoorganizare si in gestiune proprie. 

Nu exista calitate fara competitie si  competitie fara ierarhii, realizate in urma unor evaluari bazate pe referentiale stiute si acceptate de majoritatea partilor interesate, de catre organisme si persoane de terta parte. Referentiale care sa contina ca prime criterii progresul scolar al elevilor, performanta lor sau incluziunea, in cazul comunitatilor refractare la educatie.

Sa amintim si de lipsa evaluarii si rapoartelor postfinantare, facute pentru banii destinati investitiilor in educatie, de catre organisme si persoane independente, nu de catre cei care au cheltuit banii. Scoli proaspat renovate dar fara elevi, grupuri sociale si garduri de zeci sau sute de mii de euro, facute de firme de partid, bani care dispar ca apa in nisip si de care nimeni nu da socoteala. Pentru ca nu exista mecanisme institutionale de audit si raportare postfinantare. Cine a lucrat cu fonduri europene stie ca asemenea mecanisme sunt la fel de dure ca acelea de aprobare a proiectelor.

Proiectul Legii Educatiei, obiect de disputa politica, raspunde doar in mica masura acestor cerinte. Daca la invatamantul superior se prevede evaluarea si auditul realizate de agentii straine, ca si ierarhizarea programelor de studii, la preuniversitar nu exista nimic similar, totul se va derula ca si pana in prezent: profesorii si inspectorii se evalueaza intre ei, fara referentiale prestabilite, dupa ureche, pile si obedienta fata de sefi.

Examenele nationale de absolvire vor fi gestionate in continuare tot de minister, profesori si inspectori, adica exact de cei interesati sa nu se afle adevarata calitate si rezultatele sistemelor de educatie si formare profesionala.

(In Finlanda, data mereu de exemplu pentru performanta in educatie, Bacalaureatul este organizat de o comisie independenta de minister). Mai grav, sunt prevazute in textul proiectului Legii Educatiei Nationale numeroase Consilii, Comitete si organisme nationale, cu monopol in anumite segemente de activitate, care vor consuma bani, vor fi bazine de functii pentru clientele, dar vor esua rapid in coruptie, clientelism si influenta politica. Daca nu sub actualul ministru, atunci sub urmatorul. De ce s-ar intampla altfel decat in trecut?

In viitor, rezultatele sistemelor educationale vor fi pe masura cadrului organizatoric. Adica la fel de proaste.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
2313 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    Revelatie (Luni, 22 noiembrie 2010, 7:48)

    Radu V. [anonim]

    Hopa,cum s-a intamplat minunea ca v-ati dat seama ce catastrofa de lege pregateste Funeriu?Dar este bine mai tarziu decat niciodata.La mine in Dambovita, ISJ-ul a dat un comunicat prin care profesorii care se opun legii sunt declarati "nostalgici " si "retrograzi",exact ca in anii 50.Sunt extrem de scarbit de ceea ce se intampla in educatie,v-o spune unul care poate candida cu succes la titlul "unul care trece cel mai bun profesor din oras".
    • 0 (0 voturi)    
      Stati putin (Luni, 22 noiembrie 2010, 9:51)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Radu V.

      Nu toata legea e proasta. Pacat doar ca, spre deosebire de superior, evaluarea de la preuniv. este varza, la fel ca pana in prezent.

      Felicitari pentru "cel mai bun profesor din oras". Conteaza si asta, mai mult decat banuiti.
  • 0 (0 voturi)    
    un memento (Luni, 22 noiembrie 2010, 7:55)

    prudent [anonim]

    in Canada functioneaza coeficientul"Z", acordat pe baza succeselor unei trepte de invatamant la confruntarea cu urmatorul nivel. Astfel,degeaba scoala din X da note mai mari, prin aplicarea coeficientului Z al acelei scoli,notele "revin" la NORMAL pentru intrarea la colegiu. Idem colegii la universitati. Iar rezultatele practice ale universitatilor se vad din PROPORTIA adaptarii absolventilor in viata reala. Astfel absolventii de medicina de la Univ. X sunt cei mai buni, in timp ce economistii de la aceeasi Univ. nu sunt cei mai buni. drept care este batalie sa absolvi ca medicinist Univ.X, profii de la Univ X sunt selectionati cu mai multa grija si primesc mai multi bani, prime, stimulente. VALABI:L si la colegii.
    • 0 (0 voturi)    
      Se poate (Luni, 22 noiembrie 2010, 10:12)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui prudent

      Mai detaliat?
      • 0 (0 voturi)    
        eu sunt unul (Luni, 22 noiembrie 2010, 10:52)

        prudent [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        care l-a "suferit". Cand am ales o scoala si apoi un colegiu pt. fiica mea am aflat si folosit coeficientul Z. Evident acolo unde era invatamant privat costul era proportional cu Z. Este public. Cred ca pe net veti putea gasi o documentatie mult mai riguroasa.
  • 0 (0 voturi)    
    Incredibi! (Luni, 22 noiembrie 2010, 9:47)

    Cetateanul_turmentat [anonim]

    Dupa ce dl. Vlaston a sustinut pina la absurd legea funeriului (iertati-ma, dar pentru numele acestui om majusculele sunt de prisos), dupa ce s-a infierbantat ca CCR a considerat neconstitutionala asumarea raspunderii pe aceasta lege, ajungand chiar sa imbratiseze ideea absurda a spargerii legii in 2 urmata de 2 asumari, domnului Vlaston i-a venit mintea de pe urma. A priceput cam cum vede funeriu si ai lui calitatea in educatie. Cam cum vor fi stimulati profesorii sa-si dea sufletul pe altarul cunoasterii. E un pas mic pentru dl. Vlaston, dar un pas urias pentru educatie. Si cel mai strasnic aparator al funeriului incepe sa priceapa ce catastrofa este aceasta lege. Si i-as sugera domnului Vlaston s-o citeasca mai cu atentie, sa vada ca nu este capitol sau paragraf in care sa se vada ca initiatorii nu pricep nimic din educatie. Domnule Vlaston, la ma mare!
    • 0 (0 voturi)    
      Nu-i adevarat (Luni, 22 noiembrie 2010, 10:03)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Cetateanul_turmentat

      Are f. multe parti bune, cea semnalata este printre putinele erori ale legii. Ce-ati vrea, sa ramana educatia asa cum este acum? Suntem pe ultimele locuri in lume si in UE.
  • 0 (0 voturi)    
    bun comentariu (Luni, 22 noiembrie 2010, 10:00)

    judex [anonim]

    Asa cum v-am mai spus va apreciez comentariile pe invatamant. Ca situatia nu se va schimba chiar cum credeti Dvs, asta e altceva. Problema unei legi in Romania este "romanizarea" ei. Astfel si diferentierea salariilor in functie de performante am putea vedea in ce s-ar transforma daca s-ar aplica. Nu prea cred ca ar schimba in bine mai mult de 20% din sistem, in rest nu ar avea efect. E adevarat ca tot ar fi ceva...
  • 0 (0 voturi)    
    Completare (Luni, 22 noiembrie 2010, 10:43)

    Adrian Munteanu [anonim]

    Domnul eVlaston,

    Am mai spus-o și cu alte ocazii: diavolul este în amănunte. Așa este și cu actuala lege. Cine nu cunoaște exact cum funcționeazaă mecanismul educațional de la un anumit palier, poate să ajungă la concluzia că legea este bună. Principial, declarativ, chair așa stau lucrurile. Din păcate funcționarea va fi cu totul alta.
    Nici măcar în învățămîntul superior evaluarea nu se va schimba. Pentru că ARACIS este chiar din acest an membru EQAR. Iar în lege este scăpat un nevinovat "sau"....

    Este doar o amăgire. Agricultura este la pămînt. Sistemul de sănătate este în comă. Urmează educaţia. Despre ce se studiază şi ce ar trebui să se studieze nu se discută prea mult. Elevii şi studenţii nu sînt parte a frămîntărilor decît la nivel declarativ.....

    Cînd aduceţi în discuţie inexistenţa Universităţilor în topurile internaţionale, omiteţi contextul: în cîţi ani de evoluţie s-a ajuns în acel top? cei 20 ani trecuţi nu aveau cum să ne propulseze acolo. Este utopic.
    • 0 (0 voturi)    
      Polonia (Luni, 22 noiembrie 2010, 11:31)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Adrian Munteanu

      Cehia si Ungaria tot 20 de ani de evolutie au in spate.

      Daca guvernul, ministrul, sunt decisi sa puna piciorul in prag, se poate. Legea este cadrul care sa le permita acest lucru. Poate se va intampla. Nu-i bine sa fim pesimisti 100%!
      • 0 (0 voturi)    
        Dacă (Luni, 22 noiembrie 2010, 13:33)

        Adrian Munteanu [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        Cehia a avut o lege a lustratiei. Aplicata! Apoi la momentul 89 "ei" erau pe alt palier decît noi. Nu putem compara situaţiile.

        Nu sint chiar 100% pesimist. Mă uit mult însă la amănunte.

        Există domnule profesor un conflict fundamental în educaţie: norma/abordarea morală a educaţiei şi norma/abordarea comercială. La noi primează ultima abordare. Îmi este teamă că efectul avut de finţarea per capita în univeristar se va propaga şi în preuniversitar.

        Ceea ce pot eu reproşa actualei legi este lăsarea portiţelor. Şi omiterea contextului în care ea trebuie să funcţioneze.

        Nu sînt de acord cu generalizările. Cu siguranţă, fiecare dintre noi cunoaştem în mod direct, sau avem cunoştinţe care ştiu, de profi slab pregătiţi, de doctorate luate pe genunchi etc. Cred însă că ştim cel puţin la fel de mulţi din cei ce îşi fac meseria cu demnitate, cu onoarea şi responsabilitatea necesare.

        "Dacă guvernul, ministrul sînt decişi să pună piciorul în prag"... DACĂ.....
  • 0 (0 voturi)    
    Intentie ascunsa (Luni, 22 noiembrie 2010, 11:15)

    Radu V. [anonim]

    Domnule Vlaston, eu acuz guvernul de intentii ascunse in legatura cu legea educatiei.Nimeni nu neaga nevoia unei adevarate legi,bine facute care sa dureze 20 de ani cel putin,prin care sa se promoveze meritocratia.Insa eu cred ca prin mutarea clasei a IX-a la gimnaziu si toate celelalte masuri vor sa desfiinteze o parte din posturi(pe care altfel nu au cum sa le atace) si sa creeze cadrul unei privatizari a invatamantului pe criterii pur si simplu scandaloase.
    Apropo de evaluare,stiti ca la ora actuala nu mai conteaza decat dosarul cat mai gros cu puncte stranse pe la cursuri fantoma tinute de diversi trepadusi ai ISJ-urilor(cred ca o parte a bugetului educatiei pe asa ceva se duce)?
    Dar de proiectele Comenius ,etc.prin care se toaca fondurile europene de ACEIASI SI ACEIASI cativa "invartiti" din fiecare scoala ce parere aveti?
    Astept un raspuns,pentru ca sunteti printre putinii care sunteti gata sa intelegeti din mers "sistemul".
    • 0 (0 voturi)    
      Mutarea (Luni, 22 noiembrie 2010, 11:40)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Radu V.

      Clasei a IX-a la gimnaziu este benefica. Ducem scoala la elevi, nu invers, acum avem 20% abandon la 14 ani.

      Pana la 16 ani se poate consolida cultura generala minimala, apoi fiecare isi vede de drumul propriu.

      Finantarea per capita care merge si in privat creaza cadrul unei competitii, fara de care nu exista calitate. Cand va conta intr-adevar nr de elevi la finanatare, toate dosarele lor nu mai valoreaza doi bani. Aici trebuie sa ajungem. La competitie.

      Deja la superior elevii f. buni pleaca afara iar ceilalati nu se mai inghesuie la studii superioare ca in alti ani. Va veni si aici randul competitiei.
      Mentalitatile se schimba greu.
      • 0 (0 voturi)    
        Nu-i chiar asa, domnule Vlaston (Marţi, 23 noiembrie 2010, 10:37)

        Dorin [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        Clasa a IX-a la gimnaziu este o CATASTROFA, domnule Vlaston !!! Abandonul scolar (2,3% actual, nu 20 cum sugerati Dvs.) va ajunge la 90% !!!
        Nu exista INFRASTRUCTURA, nu exista VIZIUNE CLARA, exista doar INTENTIA CINICA de a refuza copiilor nostri DREPTUL LA INVATATURA si EGALITATEA SANSELOR ! CE VALOARE au cele 9 clase la gimnaziu ? ZERO ! Nici o pregatire, nici o calificare, doar o ingramadire a copiilor in "turme" de 30-40 elevi/clasa, cu eficienta actului didactic ZERO (Daca tot vorbiti de Finlanda, numarul MAXIM de elevi/clasa este 20, doar in cazuri exceptionale mai multi, si atunci cu asigurarea mai multor profesori la clasa!) La noi, IN CONDITIILE ACTUALE numarul MINIM este 30, fara asigurarea numarului de educatori necesar ! Pe de alta parte, testele PISA (SINGURELE dupa care invatamantul romanesc este declarat mediocru) urmaresc DOAR abilitati practice. Sunt deci TESTARI PARTICULARIZATE ! Realitatea, pe care NU AVETI CUM SA O CONTESTATI, este ca ORICE ELEV din Romania, aflat intr-o scoala dintr-o tara UE se dovedeste - fara exceptie - FOARTE BUN ! Lucru recunoscut de oricine, IN AFARA de conducatorii nostri ! Invatamantul general, obligatoriu, de stat NU POATE fi terfelit intr-atat incat sa fie considerat un simplu "Furnizor de servicii educationale", la un loc cu ceilalti "Furnizori de servicii": frizeria, cizmaria, servicii apa-canalizare ! Este, conform Constitutiei Romaniei, "Prioritate Nationala" ! (Pe acelasi plan cu... cizmaria ?) Deci, INTREAGA VIZIUNE este GRESITA, iar "botezarea" unor aberatii de Ordonante de Urgenta drept "Legi" este paguboasa (vezi Ordonanta NEAPROBATA de Parlament, numita Legea Asigurarii Calitatii, vezi actuala "Lege Copy-Paste" fortata prin asumare de raspundere). Si, apropos, CE RASPUNDERE isi poate asuma un Guvern care NU RASPUNDE nicicum de faptele sale ? Incalcari de legi, hotarari aberante si labile, etc. ? Concluzie> E nevoie de o Lege a Invatamantului moderna, dar aceasta trebuie discutata indelung !
  • 0 (0 voturi)    
    POPULATZIA rrrrominichii e nereformabila (Luni, 22 noiembrie 2010, 11:48)

    lucid [anonim]

    Asta este drama, puturoshenia, smecheria, hotzia si prostia sunt adevaratele "virtutzi" ale actualei populatzii ramase in tzara. Iar jigodiile pedeseristo-petroliberale la care sea adauga in ultimul timp si destule jigodii democrat-liberale de tip hardau sau falca, fac totul ca sa mentzina votantzii in aceasta stare din calcul politicianist. Nu exista nici o sperantza inainte de a trece doua-trei generatii - si asta doar cu conditzia sa apara o patura intelectuala cu constiitntza patriotica ca generatzia 1848 sau cea de dupa WW1. Legea Funeriu e un pas in directzia cea buna, dar daca aplicarea ei o fac actualii populantzi nu se va reforma nimic, decat daca, poate, actualele partide politice vor dispare lasand locul unui partid nou de profesionisti cinstitzi, cea ce e greu de crezut.
    • 0 (0 voturi)    
      Dar (Luni, 22 noiembrie 2010, 12:14)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui lucid

      Nu imposibil
  • 0 (0 voturi)    
    Halal invatamant! (Luni, 22 noiembrie 2010, 12:28)

    Galoiu D. [anonim]

    La liceul militar din Breaza,in vara anului 2010,s-a prezentat o eleva de la Scoala Tulnici,jud.Vrancea, cu medii de 10 pe linie.La testarea data de unitate, la limba romana,respectiva eleva a fost notata cu 4(patru) si nu a putut intra in faza concursului de dosare.Cate astfel de situatii nu sunt la nivelul intregii tari fara ca cineva sa fie tras la raspundere?
    • 0 (0 voturi)    
      E simplu... (Joi, 25 noiembrie 2010, 9:10)

      Skalid [anonim] i-a raspuns lui Galoiu D.

      Ce zici tu acolo sprijina exact ideea autorului... Lipsa unui audit serios si a unei evaluari de durata si pe criterii care nu se modifica la fiecare 2-3 ani duce pana la urma la exemplu pe care l-ai prezentat tu.
  • 0 (0 voturi)    
    Tot despre mutarea clasei a IX-a (Luni, 22 noiembrie 2010, 12:37)

    Radu V. [anonim]

    Domnule Vlaston,din experienta mea de profesor la un liceu care acopera un oras si cateva comune va pot spune urmatoarele.Elevii de la tara sunt mult mai slab pregatiti decat cei de la oras,vin cu ramaneri in urma uneori irecuperabile.Nu vreau sa dau vina pe cineva anume,sunt si profesori mai slab pregatiti la tara si parintii au o alta mentalitate.Oricum,dupa clasa a IX-a se remarca o schimbare in bine in atitudinea lor.In conditiile in care vor mai ramane un an la tara ,ce credeti ca se intampla? Cat despre rata abandonului scolar,aceasta nu se va modifica decat in urma stoparii migratiei fortei de munca in UE(adica odata cu cresterea nivelului de trai in Romania).
    • 0 (0 voturi)    
      Nu este chiar asa (Luni, 22 noiembrie 2010, 12:54)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Radu V.

      Prin cresterea importantei si relevantei gimnaziului satesc, acesta va beneficia de cadre calificate (prin concentrarea resurselor si deplasarea de la oras la comuna), de resurse materiale mai importante si de evolutia spre statutul de liceu. Sa privim si parte buna a lucrurilor. Iar abandonul scolar de ce sa ramana la fel, daca elevii vor sta pana la 16 ani acasa la ei.

      Ce schimbare in bine? Si eu am avut clase a IX-a si nu stiau cum sa fuga mai repede acasa sau la mall.
      • 0 (0 voturi)    
        cam este (Luni, 22 noiembrie 2010, 15:01)

        bozo [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        Mutarea clasei a 9a la scoala generala ar fi o mare prostie care ar rezolva decat probleme statistice gen scaderea ratei abandonului scolar dar ar adanci problema calitatii scazute a invatamantului. Pe acest principiu ar trebui sa mutam tot liceul la scoala generala ceea ce ar fi absurd si pagubos.
        Este o solutie absolut ilara, sunt si alte metode de scadere a abandonului scolar decat ascunderea gunoiului sub pres si banalizarea clasei a 9a. Sunt deja multi elevi de scoala generala care trec precum gasca prin apa, venind la scoala doar ca sa bifeze formal o obligatie. Ar fi o idiotenie sa le permiti sa faca si clasa a 9a in acelasi mod. In curand infiintam si facultati satesti ca sa ne facem norma de diplomati pentru a fi considerati tara civilizata (partial s-a facut deja asta prin infiintarea fabricilor de diplome universitare).
        Nu mai spun ce probleme de logistica se vor crea pe termen mediu pentru ca ar fi necesar spatii mai mari in scolile generale, ar apare spatii excedentare in licee, profesorii de liceu ar migra o parte spre scolile generale etc.
        E clar ca foarte multe scoli au un standard scazut si notele mari se dau foarte usor si subiectiv, de multe ori raportate la cei mai buni elevi si nu la un etalon obiectiv, independent de puterea elevilor din scoala. La liceu stacheta este mai sus si aprecierile tind sa fie mai obiective pentru ca elevii au trecut deja un proces de triere, sunt diferentiati pe profile iar competitivitatea este mai ridicata.
        Faptul ca invatamantului liceal e de calitate scazuta in anumite institutii, nu e un argument pentru a legifera un invatamant slab. Cautati cauzele si nu efectele.

        Nu mai tin minte cine spunea (Grigore Moisil?) ca un sistem educational eficient este pregatit ieri, pentru a pregati elevii de azi ca sa poata deveni adulti competenti maine. Legea educatiei ar trebui sa se conformeze acestei reguli.
  • 0 (0 voturi)    
    Performanta? (Luni, 22 noiembrie 2010, 13:03)

    Misu [anonim]

    Unde ati vazut d-voastra performanta fara a asigura un minim necesar de finantare? Legea propusa este o declaratie mai mult sau mai putin bine intentionata si nimic mai mult... Ce spuneti despre performanta universitatilor din Polonia sau Cehia este adevarat, insa ar trebui sa va interesati si cum au ajuns acolo... Cu multa munca, este adevarat, dar si cu foarte multi bani alocati procesului de invatamant si cercetarii. Cercetarea este cea care propulseaza invatamantul in top si nu invers, pentru ca daca te rezumi in a prezenta ce au facut altii si tu nu aduci nimic in plus ca si creatie originala, nu exista progres si nici sanse de afirmare intr-un domeniu... Am discutat cu o serie de colegi din mai multe tari, inclusiv din cele foste comuniste... Stiti ce au facut ei? Au trimis pe cei tineri sa faca mastere, doctorate si post-doc-uri in universitati de prestigiu si cand s-au intors le-au pus la dispozitie totul pentru a se crea laboratoare si echipe de cercetare la nivelul celor unde au studiat. Stiti cat costa dotarea unui laborator de cercetare performant in anumite domenii? Minim 2 milioane de euro. Stiti cat te costra sa folosesti acel laborator intr-un an (consumabile, reactivi, etc)? Aproape un milion de euro... Cate astfel de laboratoare sunt necesare intr-o facultate si intr-o universitate de top? Cautati pe internet si vedeti cat este bugetul unei universitati din cele 500... Cu ce vreti sa ajungem noi in top? Cu universitati subfinantate unde profesorii vin cu laptop-ul, proiectorul multimedia, creta, hartia de scris de acasa, unde nu sunt bani pentru a participa la conferinte in strainatate, unde se face colecta pentru a se premia studentii la sesiunile stiintifice studentesti, etc. Problema nu este Legea educatiei, ci faptul ca avem conducatori politici fara nicio viziune, indivizi care nu asculta de cei care se pricep in anumite domenii si a caror rezultate se vad cu ochiul liber de oricine are ochi de vazut, urechi de auzit si un minim de bun simt.
    • 0 (0 voturi)    
      deci banii inainte, ca la bordel.... (Luni, 22 noiembrie 2010, 15:29)

      lucid [anonim] i-a raspuns lui Misu

      Se pot si inzeci banii pentru sorbonicile din rrrominika, ca tot ii vor fura actualii "profuniv"-i si "confuniv"-i, asa cum se vede din topul veniturilor nerusinate publicat in presa. RESURSA UMANA este problema si ea nu poate fi ameliorata decat intr-un sistem competitzional-concurentzional de tip european. Ori asa ceva ar duce la alungarea din universitatzi a cca 80% din actualele "cadre" didactice, veritabile gunoaie fara nici o performantza stiintzifica. Uitatzi-va la cv-ul aluia de la Brasov care conduce ARACIS-ul, la listele de lucrari ADEVARATE ale abramburichii, curaj, dumitrache, anton-anton, hardau, marga si restul haitei si vetzi pricepe de ce pana nu dispar astia nu e nici o sansa pentru universitatea romaneasca.
  • 0 (0 voturi)    
    'de regula' sunt si probleme (Luni, 22 noiembrie 2010, 13:22)

    bozo [anonim]

    Felicitari pentru un articol realist si constructiv. Este exact motivul pentru care spuneam ca aceasta lege cu multe parti bune dar si cu multe altele rele trebuie sa treaca prin dezbaterea parlamentara si sa nu fie adoptata prin OUG (subiectul unui articol anterior al Dvs).
    Mai sunt si alte probleme mai mici sau mai mari si ar fi pacat ca inca o lege sa devina neutilizabila din cauza grabei in a o aproba.
    Un exemplu este abundenta exprimarii evazive ‘de regula’ (ce apare de vreo 26 de ori in textul legii), exprimare care ‘de regula’ lasa loc pentru exceptii. Acest ‘de regula’ apare la programa de studiu, la profile de educatie, la alocarea locurilor in sistemul educational etc. In opinia mea nu este in regula (sic !)
    Daca vrem o lege buna textul trebuie sa fie clar si fara echivoc, iar exceptiile de la reguli trebuie tratate si ele corespunzator. Daca este posibil sa ai si altceva acolo unde este precizat ceea ce trebuie facut ‘de regula’, atunci trebuie precizate in lege si modalitatile prin care exceptiile pot sa fie admise (de ex. prin aprobarea Ministerului, prin analiza in cadrul unei comisii ministeriale, prin addendum la lege etc.).
    • 0 (0 voturi)    
      corect ! (Luni, 22 noiembrie 2010, 15:47)

      Loda [anonim] i-a raspuns lui bozo

      Foarte corect ! Intr-o lege, nu numai in cea a educatiei, introducerea termenilui,,de regula" inseamna portita deschisa pentru abuzuri.Acel,,de regula" bagat in Legea 18 a facut posibil ca ,,cei care trebuie" sa poata schimba, ca posesor, teren din fundul Molovei cu echivalentul central in Bucuresti.
  • 0 (0 voturi)    
    Evaluarea este baza (Luni, 22 noiembrie 2010, 18:47)

    roy black [anonim]

    Felicitari pentru articol! Pana la urma v-am judecat cam aspru dar a meritat pentru ca in sfarsit se vede ca se poate. D-le Vlaston eu am avut ocazia sa vad pe propria mea piele ce inseamna acest sistem in Germania unde am stat 2 ani la o scoala tehnica unde erau evaluati deopotriva si profesori si elevi de catre Camera de Comert si Industrie -CCI- a landului Bayern. Mai usor te faci inginer in Germania decat subinginer sau tehnolog va spun pentru ca am vazut ce inseamna. In conditiile in care eu eram inginer in Romania cu diploma am facut si scoala asta acolo si va spun ca a meritat. CCI controleaza profesorii la ore, elaboreaza programa analitica pentru cursurile de profil care daca nu sunt realizate in proportie de minim 75% proful are o problema si in anul urmator se muta la alta scoala. Deaceea, perioada controlului era aleasa astfel incat sa se mai poata lua masuri cand se constatau nereguli la profi. La examenul de absolvire am dat subiecte comune toate scolile din land in acelasi timp, 4 ore scris. Fara teorie numai probleme practice! Prima mana a fost controlata de profesorii nostrii a doua mana de comisia CCI. Daca promovabilitatea era foarte buna scoala primea mai multi bani si trecea la nivelul urmator. Cum? Simplu spre exemplu noi am avut evaluata o grupa de IT din care au promovat toti 15 elevi. In anul urmator s-au format 3 grupe iar peste 2 ani au fost numai grupe de IT pentru ca domeniul telecomunicatiilor a fost inghitit de IT deci tinea pasul si cu noul. La repartitie primul din scoala mergea automat la Siemens sau la concernele mari. Astfel se inchide cercul iar grija elevului era sa obtina rezultate cat mai bune pt. ca rasplata era pe masura iar grija profesorului era sa predea cat mai bine pentru ca avea sansa sa faca parte din Comisia de realizare a programelor analitice si a subiectelelor de examen unde era platit tare bine.
    Va multumesc si ma scuzati ca v-am judecat atat de aspru la alte comentarii
    Cu stima! Roy
  • 0 (0 voturi)    
    poate mai putem face ceva (Luni, 22 noiembrie 2010, 18:54)

    Roy Black [anonim]

    Va rog sa concepeti o lege a educatiei pornind de la principiile din articol si veti avea revelatia ca ati realizat o lege pe foarte multi ani. Va ajut si eu! Asa ca la treaba! Succes!


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii