Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala
 documente
(24 Nov 2010) PDF, 3MB
(24 Nov 2010) PDF, 6MB

Comparatie intre Legea Educatiei Nationale in varianta Comisiei de Invatamant a Senatului si varianta angajata de guvern (I)

de Stefan Vlaston CampusNews

Miercuri, 24 noiembrie 2010, 9:00    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Pe 23 noiembrie, sub semnatura vicepresedintei Ecaterina Andronescu, a fost depus la Biroul Permanent al Senatului textul de lege rezultat din dezbaterea Comisiei de Invatamant in ultimele doua saptamani, cu un cvorum asigurat doar de opozitie. Studiind in paralel cele doua variante rezulta ca la invatamantul preuniversitar nu sunt mari deosebiri intre varianta Guvernului si aceea a Comisiei.

Daca se opereaza, in plenul Senatului, modificarile necesare la invatamantul superior, s-ar putea detensiona situatia si promova, in sfarsit, Legea Educatiei Nationale, prin proceduri normale, parlamentare.

La invatamantul superior insa,  diferentele de viziune sunt extrem de serioase, intentiile de  aparare a privilegiilor unei caste isi spun din plin cuvantul.

Ramane ca intelepciunea parlamentarilor puterii si opozitiei sa gaseasca varianta adecvata  etapei actuale de evolutie a invatamantului romanesc si sa ii dea o lege utila, necesara si europeana.

Principalele deosebiri intre aceasta varianta si aceea angajata de guvern sunt listate mai jos, cu scurte comentarii.

Prima citata este varianta Comisiei.

Materialul va fi structurat in 3 capitole, Invatamant preuniversitar, Invatamant superior si Statutul cadrelor didactice.

Invatamant preuniversitar

1.    Art.15 (2) Invatamantul obligatoriu este de 11 ani si cuprinde: grupa mare pregatitoare, invatamantul primar, invatamantul gimnazial si, in alternativa, primii doi ani ai invatamantului liceal sau invatamantul profesional. Obligatia frecventarii acestora la forma cu frecventa inceteaza la varsta de 18 ani.

Art. 15. (1) Invatamantul general obligatoriu este de 10 clase si cuprinde invatamantul primar si cel gimnazial. Invatamantul liceal devine obligatoriu pana cel mai tarziu in anul 2020.

In varianta Guvernului, invatamantul obligatoriu inceteaza la varsta de 16 ani, cand se incheie invatamantul gimnazial de 5 clase (inclusiv clasa a IX-a).  Varianta Comisiei este in contradictie cu Codul muncii si Constitutia Romaniei care permit intrarea in piata muncii la varsta de 16 ani. Invatamantul obligatoriu pana la 18 ani rapeste tinerilor acest drept. Modalitatile de a pune in practica aceasta obligativitate sunt iarasi discutabile, nu functioneaza nici in prezent, pentru ca niciun primar nu-si asuma amendarea unor cetateni saraci. Si, la urma urmei, ce este educatia, un drept sau o obligatie?

La structura invatamantului preuniversitar:

Art. 22 c) invatamantul secundar, care cuprinde: i. invatamantul secundar inferior sau gimnazial, cu clasele V-VIII; ii). invatamantul secundar superior: -invatamantul liceal, cu clasele IX-XII, cu filierele: teoretica, vocationala si tehnologica; -invatamantul profesional, cu anii I-II.

Art. 23 b) invatamantul primar, care cuprinde clasa pregatitoare si clasele I-IV;
c) invatamantul secundar, care cuprinde:
- invatamantul secundar inferior sau gimnazial, care cuprinde clasele V-IX;
- invatamantul secundar superior sau liceal, care cuprinde clasele de liceu X-XII/XIII, cu urmatoarele filiere: teoretica, vocationala si tehnologica;
d) invatamantul profesional, cu durata intre 6 luni si doi ani.

Varianta Comisiei pastreaza actuala structura a invatamantului preuniversitar, lasa clasa pregatitoare la gradinita si gimnaziul doar pana la clasa a VIII-a. Varianta Guvernului duce clasa a IX-a la gimnaziu, cu avantajele si dezavantajele discutate, in schimb prelungeste liceul la 4 ani pentru filiera tehnologica si vocationala. Ambele variante introduc scoala profesionala ca alternativa la studiile liceale, un lucru foarte bun.

Art 31 (9) Operatorii economici care asigura, pe baza de contract cu unitatile de invatamant, burse de scolarizare, stagii de pregatire practica a elevilor, dotarea spatiilor de pregatire practica sau locuri de munca pentru absolventi pot beneficia de facilitati fiscale, potrivit prevederilor legale.

In sfarsit, o prevedere foarte buna, existenta in ambele proiecte, care reinnoada parteneriatul public privat in organizarea si desfasurarea invatamantului profesional.

La Art.31, text nou,  in varianta Comisiei, apare un aliniat straniu:

(6) Absolventii invatamantului gimnazial care intrerup studiile pot finaliza, pana la varsta de 18 ani, cel putin un program de pregatire profesionala care permite dobandirea unei calificari corespunzatoare Cadrului national al calificarilor.

Adica, nu mai este obligatoriu invatamantul liceal inferior (clasele a IX-a si a X-a)? Cele doua prevederi sunt contradictorii.

La invatamantul pentru minoritatile nationale:

Art 37 b) in invatamantul gimnazial si liceal, Limba si literatura romana se preda dupa programe scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana
c) in invatamantul primar, Istoria Romaniei si Geografia Romaniei, discipline obligatorii din trunchiul comun al planului de invatamant, se predau in aceste limbi, dupa programe scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana, cu obligatia transcrierii si insusirii toponimiei si a numelor proprii romanesti in limba romana.
d) in invatamantul gimnazial si liceal, Istoria Romaniei si Geografia Romaniei, discipline obligatorii din trunchiul comun al planului de invatamant, se predau in limba romana, dupa programe scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana. La sfarsitul fiecarei lectii, manualele contin un rezumat al lectiei in limba materna.

Art 46 (1) In cadrul invatamantului preuniversitar cu predare in limbile
minoritatilor nationale, toate disciplinele se studiaza in limba materna, cu exceptia disciplinei Limba si literatura romana.
(2)Disciplina Limba si literatura romana sepreda, pe tot parcursul invatamantului preuniversitar, dupa programe scolare si manuale elaborate in mod special pentru minoritatea respectiva.

Varianta Guvern

Art 63 (3) Prin derogare de la prevederile alin. (1), in localitatile in care exista cerere pentru forma de invatamant in limba materna a unei minoritati nationale, efectivele formatiunilor de studiu pot fi mai mici decat minimul prevazut de prezenta lege. Decizia privind infiintarea si functionarea acestor formatiuni de studiu apartine Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu consultarea consiliului de administratie al unitatii de invatamant respective.

Varianta Comisiei nu este de acord cu cele prevazute la Art 63(3) a variantei Guvernului si elimina acest articol.

Acestea sunt  diferentele esentiale intre cele doua variante, varianta Guvernului fiind sustinuta de UDMR pana in panzele albe. Mai sunt deosebiri in privinta modului de alcatuire a a manualelor prin care se invata limba romana de catre minoritati. Ca in acest fel se ingusteaza accesul absolventilor minoritari in piata muncii din intreaga tara si UE se pare ca nu conteaza in ochii conducatorilor UDMR. Dar parerea maghiarilor simpli, parinti care doresc binele copiilor lor, care o fi?

Art. 51 (2) Unitatile de invatamant de stat se organizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale, cu avizul inspectoratelor scolare, pe baza consultarii partenerilor sociali.

Art 61. (2) Reteaua scolara a unitatilor de invatamantde stat si particular se organizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale, cu avizul conform al inspectoratelor scolare

In mod curios, este mai buna varianta Comisiei, pentru ca nu pretinde avizul "conform" al inspectoratelor scolare (ceeace ar insemna un drept de veto acordat acestora, contrar principiului descentralizarii). In plus, varianta angajata de guvern acorda administratiei locale dreptul de a "organiza" invatamantul particular, o aberatie.

Art 61 Text nou:
(31) In invatamantul secundar se acorda calificative la urmatoarele discipline: educatie fizica si sport, religie, muzica, desen. Prin exceptie, aceste discipline vor fi notate, dupa caz, cu note de la 1 la 10 in cadrul
invatamantului vocational.

Varianta Guvernului nu prevede asa ceva. Prevederea mi se pare corecta, pentru ca in felul acesta nu se afecteaza media generala a copiilor care nu au talent si la muzica si la desen si la educatie fizica, etc., iar unii profesori exigenti nu inteleg acest lucru.

Art 66 (Admiterea la liceu) (4) In cazul in care, la un liceu, numarul candidatilor la un profil, potrivit primei optiuni, este mai mare decat numarul locurilor oferite, liceul organizeaza, pentru acel profil, o proba de admitere. Admiterea la acel profil se face luand in calcul portofoliul educational cu o pondere de 20%, media probelor scrise ale evaluarii nationale de la finalul gimnaziului cu o pondere de 30% si nota obtinuta la proba de admitere cu o pondere de 50%.

Art 76 b) in cazul in care numarul de candidati este mai mare decat numarul locurilor oferite de liceu, admiterea se face luand in calcul, in proportie de 70% portofoliul educational al elevului, media de absolvire a invatamantului obligatoriu, precum si media la probele de la evaluarea nationala de la sfarsitul clasei a IX-a si in proportie de 30% nota obtinuta la proba de admitere stabilita de liceu.

De observat ca varianta Comisiei da o pondere mai mare admiterii organizate de liceu.

Art 82 (5) Salarizarea personalului didactic si a celui didactic auxiliar din unitatile de invatamant de stat se face in functie de performantele profesionale, conform legii.

Art 92.  (5) Salarizarea personalului didactic si a celui didactic auxiliar din unitatile de invatamant de stat se face si in functie de performantele
profesionale, conform legii.

Varianta Comisiei a scos acel "si", iar varianta Guvernului o mentine cu o obstinatie demna de o cauza mai buna. Cred ca am avut o contributie la eliminarea "si"-ului, la audienta de la Comisia Senatului.

Structura Consiliilor de administratie a unitatilor scolare este aceeasi in ambele variante, profesorii, inclusiv directorul, neavand majoritate (4 din 9, respectiv 6 din 13). Riscul de a se bloca activitatea acestui Consiliu, prin neparticiparea membrilor neprofesori exista si poate fi contracarat prin introducerea indemnizatiei de sedinta, posibil prin legislatie secundara."
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
4083 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    Se intoarce Andronescu? (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:22)

    c. goga [anonim]

    Domnule V., ati auzit si dvs ca Cati se intoarce (ne-scuzata fie-mi cacofonia!) si de aceea o lasati mai moale ci superiorul?

    In minister asa se vorbeste, ca Cati (ne-scuze!) conduce pe fata echipa lui Funeriu.
    Argument: oamenii promovati in functii de ministrul Andronescu sunt pe posturile de conducere ale actualului ministru - conducerea inv superior, conducerean inv. preuniversitar, conducerile agentiilor din subordine - pana si ala cu "spaga la bac" de la Unitatea de Politici!
    Sa nu cumva sa cautati argumente, ca va dam noi unul la catre Cabinetul lui Funeriu n-are raspuns> De ce nu sunt scoase posturile de conducere la concurs public si, dimpotriva, sunt mentinuti actualii cu delegatie, adica ilegal, de vreme ce delegatiile pt functiile publice nu pot dura mai mult de 6 luni?!
    • 0 (0 voturi)    
      De ce (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:58)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui c. goga

      N-a schimbat Funeriu oamenii din minister, nu stiu. Dar fiecare pasare....
  • +2 (2 voturi)    
    Sa sustinem,cat se mai poate, proiectul guvernului (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:43)

    goga [anonim]

    va rugam sa parcurgeti in paralel partea referitoare la inv superior, ca sa fie clar cititorilor ca se conserva privilegiile.
    Ne asteptam ca dvs. sa fiti un aparator - ca opinie, evident - al proiectului Funeriu la care ati si contribuit, caci, daca liderii de opinie nu-l apara, cine, "cotlonarii" din administratie sau "cocoii noi' din universitati?
    Haideti, d-le V., lasati atitudinea duplicitara, Presedintia a avut viziunea schimbarii, dar cu cine?!
    Nu vi se pare ca liderii de opinie au tacut nemotivat si l-au lasat pe ministru singur - ca si cum ar fi legea domniei sale?!
    Dupa aceea, adica dupa batalie, ce usor ne vine sa facem "coalitii pt universitati curate", ca sa ne vada lumea la tv sau in presa, mai cheltuim nista bani europeni...
    Haideti, d-le V., acum e momentul SA FACETI CU ADEVARAT ISTORIE! Spuneti cu punct si virgula ce se coace la Senat si ce se mai poate face!
    (de ce nu o petitie care va garantam, va fi semnata si de catre elevi si studenti)
    Argumente - destule! Calitatea invatamantului superior de astazi va decide calitatea Romaniei de maine, domnule V.
    Nu va doriti sa va cresteti nepotii in aceasta tara?!
    • 0 (0 voturi)    
      Dupa amiaza (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 10:57)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui goga

      Apare si comentariul la superior.

      Unde se va vedea ce s-a copt la Senat. De acord cu importanta inv. superior.
  • -1 (1 vot)    
    varianta Comisiei e mai buna (Miercuri, 24 noiembrie 2010, 16:20)

    bozo [anonim]

    Varianta Comisiei e mai buna, o dovada in plus ca mai multi ochii si mai multe capete produc legi mai bune si mai durabile.

    Argumentez pe comentariile Dvs:

    Invatamant preuniversitar: Varianta Comisiei nu e in contradictie cu Constitutia sau cu Codul muncii pentru simplul motiv ca ’a 11a clasa’ este anul pregatitor de gradinitia care devine obligatoriu. In varianta Comisiei se specifica in mod clar asta. Cu alte cuvinte avem scoala obligatorie de la 5 ani pana la 16 ani. In plus, pentru corectitudine, ambele variante ar intra intr-un potential conflict (nu stiu daca e un conflict real) in cazul in care parintii vor alege sa-si dea copiii la scoala de la 7-8 ani (practica obisnuita la noi).
    Structura invatamnt preuniversitar: varianta Comisiei este cea normala si firesca, varianta Guvernului cu clasa a9a la scoala generala e o prostie care are ca singur ratinament sa punctam mai bine la statistici.
    La invatamantul pentru minoritati: articolul 63(3) din varianta Guvernului permitea infiintarea pentru minoritati inclusiv a unei clase cu un singur elev daca Ministerul aproba asta. E o ineptie care nu este urmata in nicio tara din lume, peste tot exista un minim critic clar peste care se poate infiinta clasa speciala. Altfel ne vom trezi cu tone de profesori in plus ca sa predea catorva elevi.
    Agreez cu ceea ce Dvs mentionati ca e mai bine in varianta Comisiei (cu inspectoratele scolare, cu notarea la disciplinele vocationale, cu eliminarea ‚si’-ului).
    Faptul ca varianta Comisiei da mai mare importanta admiterii la liceu e de salutat daca vrem calitate.

    In plus as saluta orice ajustare a acelei exprimari evazive ce lasa loc la eludari si se repeta mult prea des in textul legii : ‘de regula…’
  • +1 (1 vot)    
    dreptate (Luni, 6 decembrie 2010, 23:16)

    Andrei [anonim]

    Sunt elev in clasa a 8-a si sunt dezamagit de modul in care se respecta egalitatea de sanse intre copii.Cum sa ma lupt cu colegii mei care stiu cu o zi inainte de la meditatii subiectele de teza , cu colegii ai caror parinti sponsorizeaza scoala sau cu colegii care au telefoane performante si li se dicteaza in casca raspunsurile corecte.Spuneti-mi dumneavoastra cum si va jur ca voi invata pana la epuizare.
    • 0 (0 voturi)    
      prevederi legale (Vineri, 7 ianuarie 2011, 11:22)

      Cornel [anonim] i-a raspuns lui Andrei

      Legea: Art 255/Al 3)Se anuleaza concursul pentru un post didactic ocupat, INDIFERENT CAND< de catre o persoana dovedita ca a plagiat.

      CONSTITUTIA.: Universalitatea ARTICOLUL 15
      (2) Legea dispune numai pentru viitor, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai favorabile.

      In plus: daca persoan respectiva a fost sanctionata deja - va mai suporta o pedeapsa pentru aceeasi fapta ???


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii