Absenta unui nou curriculum scolar a devenit intolerabila

de Stefan Vlaston CampusNews

Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 12:18    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Se implinesc in curand 2 ani de cand avem o noua putere politica si un an de mandat cu noul ministru al educatiei, Daniel Funeriu.

In tot acest timp nu s-a reusit elaborarea unui nou Curriculum scolar, adecvat contextului economic si social actual, cerintelor pietei muncii, intrarii in Uniunea Europeana, politicilor educationale din UE, intereselor locale si regionale de dezvoltare. In 2009, din initiativa ministrului Andronescu, s-a adaugat o coloana la continuturile din programele scolare, in care s-au improvizat niste competente derivate din continuturi, cand de fapt procesul este exact invers!

Absenta Legii Educatiei nu reprezinta un impediment major, deoarece principiile constructiei curriculare, descentralizarea acestuia in proportie de 20-30% la nivelul scolii si 25% la nivelul profesorului nu sunt contestate in discutiile din Parlament.

Abia in toamna acestui an, (de ce asa tarziu?), ministrul Funeriu a infiintat o Comisie pentru elaborarea noului Curriculum condusa de Firuta Tacea, cu o componenta necunoscuta, fara un site de prezentare, o adresa de primit propuneri, observatii, discutii. Nu se stie ce lucreaza acesti oameni, ce-au facut in 4 luni de la infiintare. Se verifica astfel zicerea inteleapta: cand vrei sa ingropi o problema, faci o comisie.

"Ma grabesc dar nu ma pripesc"

Explicatia ministrului Funeriu, "ma grabesc dar nu ma pripesc", nu este acceptabila. Perioada ramasa pana la inceperea anului scolar viitor nu mai este suficienta pentru lansarea, formarea profesorilor, pentru noi manuale si auxiliare curriculare, astfel incat nici dupa 21 de ani de la schimbarea de regim nu vom avea un nou Curriculum scolar.

Ministerul Educatiei are resurse umane si mai ales financiare deosebite, un Institut de Stiinte ale Educatiei care nu se stie pentru ce ia salarii, daca de 20 de ani n-a fost capabil sa elaboreze un nou curriculum scolar, astfel incat elevii invata dupa aceleasi tipare, discipline si continuturi anterioare anului 1990.

Se putea apela la specialistii din societatea civila sau/si din alte tari

Si nici nu era cine stie ce sarcina dificila. Exista sisteme educationale si de formare profesionale de succes in  Finlanda, Danemarca, Japonia, Singapore  si multe altele, unele in foste tari comuniste, Slovenia, Polonia, care puteau fi luate de exemplu pentru construirea noului curriculum. Nu trebuie sa inventam noi roata.

Daca resursele umane ale Ministerului Educatiei nu sunt capabile sa duca la bun sfarsit aceasta munca, se putea apela la specialistii din societatea civila sau/si din alte tari, pentru ca lipsa de calitate si competitivitate a educatiei vine de aici, in primul rand: din absenta unui Curriculum scolar adecvat realitatilor  in care traim. Iar lipsa unor sisteme de educatie si formare profesionala performante are impact negativ asupra productivitatii economiei si  atractivitatii ei in ochii investitorilor straini. Care fac studii in piata muncii, inainte de a investi miliarde sau sute de milioane de euro in Romania.

Promovarea unei noi Legi a Educatiei este un factor secundar. Un nou Curriculum poate fi promovat prin Ordin de Ministru, iar principiile constructiei sunt date inca de acum 3 ani in documentele Comisiei Miclea si acceptate de fortele politice.

De fapt, care sunt etapele de parcurs?


Mai intai partea de principii. In afara adecvarii la noile realitati economice, sociale si politice, principiile trebuie sa includa cei patru piloni ai educatiei, pe care noi ii ignoram: a invata sa stii,  sa faci, sa fi, sa traim impreuna. Educatia noastra tine cont doar de primul pilon, a invata sa stii.

Tot la principii trebuie mentionate cele 4 arii componente ale noului Curriculum: teoretica-conceptuala, aplicativa, interdiciplinara, de generare a competentelor de formare continua.

Curriculumul are astazi o singura varianta, anume aceea maximalista


Ca si cum toti elevi trebuie sa fie buni la 12-16 discipline. Ceea ce este o aberatie. Curriculumul ar trebui sa aiba trei variante, pentru fiecare disciplina: minima, medie si de aprofundare si fiecare invata cat poate si cat ii place la o anumita disciplina.

In sfarsit, calitatile unui curriculum modern sunt:
  • flexibilitatea,
  • adecvarea la piata muncii si particularitatile de varsta,
  • atractivitatea,
  • accesibilitatea,
  • digitalizarea,
  • evaluarea adaptata la competentele asteptate,
  • deschiderea spre educatia informala si nonformala, etc.

Urmeaza apoi etapa stabilirii-listarii competentelor. Pe etape de scolarizare si pe materii de studii. Adica, sa raspundem clar si fara echivoc ce dorim sa stie si sa faca absolventii unui ciclu de invatamant. Aceasta etapa este fundatia pe care se construiesc apoi programele scolare. Cate ceva s-a realizat si in anii trecuti, dar sporadic, fara coerenta disciplinara pe orizontala si verticala.

De precizat ca mult invocatele competente inseamna: continuturi, abilitati-aptitudini-capacitati si atitudini. Nu doar cunostinte teoretice si conceptuale, cuprinse in "continuturi", asa cum este astazi. Circa 20-25% din cohorta de elevi reusesc sa treaca singuri de la cunostinte la competente, dar restul?

Scoala generala, gimnaziala, mai ales daca se va extinde pana la 16 ani, 10 clase cu clasa pregatitoare, ar urma sa fie perioada achizitiei unei culturi generale in sens actual, adica formata din competente de comunicare, inclusiv in limbi straine, in matematica si stiinte, in informatica, tehnologie, comportament social, educatie pentru viata si mediul inconjurator, sensibilitate artistica.

Liceul, 16-19/20 ani, ar urma sa fie o etapa de preprofesionalizare, care ar permite absolventilor sa intre in piata muncii, romanesti sau europene, in conditii de salarizare decente.

Scoala profesionala, reintrodusa in Legea Educatiei, dupa lungi si grele negocieri, ar urma sa dea economiei muncitorii calificati, de care are atata nevoie. Interesul celor care au condus educatia era ca majoritatea sa ajunga sa cotizeze la universitatile de stat sau particulare, pentru indestularea materiala a universitarilor.

Traseu individual de invatare pentru fiecare elev

Modularizarea continuturilor, desi hulita de unii, poate ajuta sa ne apropiem de idealul educational: un traseu individual de invatare pentru fiecare elev. Adica, un exemplu: de ce sa invete elevul in liceu toata fizica, cand ar putea invata doar acele module care ii vor folosi in specializarea pentru care se pregateste.

Exemplul american: din 32 de discipline liceale, elevii isi aleg cate 6 discipline anual, in functie de specializarea urmata.

La gimnaziu este necesara introducerea unor discipline integratoare, (educatie pentru societate, stiintele mediului, stiintele vietii), astfel incat numarul disciplinelor si inclusiv a orelor petrecute la scoala sa scada considerabil.

Nu este acceptabil sa nu fim in stare, in 20 de ani, sa concepem un curriculum adecvat contextului in care traim si este intolerabil ca actuala putere si actualul ministru sa nu fie in stare sa se achite de aceasta prima sarcina, astfel incat si anul scolar urmator va  incepe cu acelasi curriculum prafuit, mostenit din epoca comunista.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3640 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    Rau, tare rau (Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 12:58)

    Petre [anonim]

    Din una cu tarile care trimitea studenti la harvard, cambridge, oxford pe merite...cred ca am ajuns sa studiem acolo pe bani ca ne permitem (unii), sistemul Bologna este la pamant....am terminat o facultate cu 3 ani (am zburat prin ea) dupa un master care numai master nu a fost...de 2-3 ori pe semestru la ore, si ma vad singur impotriva angajatorilor...competente* aproape nule ..doar diploma...studentii se duc la munca sezoniera prin uk, germania, finlanda etc...si lasa scoala balta tocmai ca dupa ce o termina nu le ofera nici un viitor, si doresc un castig imediat/sa munceasca...cine nu si-ar dori sa lucreze in domeniul pe care l-a studiat ? pff dar nu se poate ...prea multe specializari fara un suport in piata muncii....si de cate ori ne zicem ...practica e mama invataturii, dar nici ca nu se gandesc sa faca mai multe ore de practica in facultati/ internship-uri/ practici erasmus nu conteaza dar sa fie ceva palpabil...nu doar teoretic..m-am saturat !!!
    • 0 (0 voturi)    
      confirm (Duminică, 5 decembrie 2010, 15:31)

      Paul [anonim] i-a raspuns lui Petre

      Sincer si eu m-am saturat. Studentii care ajung in anul II nu mai au minimul de cunostinte necesare. Am ajuns sa reiau cunostinte de matematica de baza de clasa a X-a.

      Dincolo de competente ramane motivatia a majoritatii studentilor de a invata. Din experienta mea sunt 25%-30% dintre studenti care pot termina fara probleme o facultate. Sunt studentii angajabili.

      Cred ca combinatia nefericita dintre adminterea pe baza examenului de bacalaureat si a notelor din liceu si finantarea pe baza numarului de studenti echivalenti a distrus invatamantul romanesc.

      Eu ca profesor nu am nici un argument valabil in fata studentului care nu vrea sa invete. Studentul stie ca daca el renunta la facultate, facultatea pierde bani. Dincolo de considerente morale sau sociale, facultatile se comporta ca orice firma. Suntem finantati numai, in functie de cati studenti avem. Si suntem obligati de piata, sa coboram standardele.

      Marea problema este cum cobor standardele fara sa ii afecteze prea tare pe cei care pot si vor sa invete. Incercam sa tragem de iei numai cat sa nu se rupa ata din ce in ce mai subtire. Daca se rupe facultatea dispare.

      Mai mult, lucrez intr-o facultate a carei absolventi au locuri de munca. Cam toti studentii buni (cei 25%-30%) de la master s-au angajat deja. Locuri de munca sunt dar angajatorii se plang de calitatea lor. Dureaza si jumatate de an pana gasesc pe cineva. Zilele trecuta am fost rugat sa recomand un absolvent si greu am gasit 1 care mai stie cate ceva si care nu s-a angajat.

      Cat despre teorie si practica, "disputa" este veche. Daca te uiti pe cursurile inregistrate pe ocw.mit.edu de ex, nu sunt mari diferente fde ceea ce se preda la noi (studentilor de acolo li se cere sa inteleaga mai multa teorie decat la noi). In schimb ei se bazeaza foarte mult pe studiu individual. De exemplu un profesor plecat a spus ca un asistent nu prea ar trebui sa "piarda" vremea cu studentii sa ii invete un program de CAD. Cica s-ar numi "community service" :)
    • 0 (0 voturi)    
      continuare (Duminică, 5 decembrie 2010, 16:04)

      Paul [anonim] i-a raspuns lui Petre

      Si pe langa competentele sunt baniii si mai ales cat de eficient sunt acestia folositi. Acum 7-8 ani 80% din banii MEC-ului, erau folositi pentru salarii. De atunci bugetul a crescut, se fac "investitii" dar calitatea a continuat sa scada. In invatamantul superior am ajuns sa avem universitati de stat in fiecare oras mai mare.

      De multe ori ne place sa ne comparam cu tari in care invatamantul este de calitate. Nu am vazut un studiu complet in care sa se coreleze, pentru toate tarile din clasament, statutul unui profesor si cu calitatea invatamantului. De exemplu pe site-ului fundatiei Patriciu am citit o analiza din care rezulta ca pentru ca profesorii din preuniversitar sa aiba acelasi statut (dpdv financiar) ca cei din Finlanda ar trebui sa aiba un salariu de 3 ori mai mare.

      Sunt de acord ca trebuie pus la punct un sistem care sa nu risipeasca banii pe salarii. Cred ca singura solutie este crearea unui sistem concurential corect, care sa duca la performanta, intre scoli pe de o parte si intre elevi pe de alta parte.
  • -1 (1 vot)    
    Vorbim de educatie? (Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 14:18)

    Marian Grunca [anonim]

    Citat din articol:
    "Mai intai partea de principii. In afara adecvarii la noile realitati economice, sociale si politice, principiile trebuie sa includa cei patru piloni ai educatiei, pe care noi ii ignoram: a invata sa stii, sa faci, sa fi, sa traim impreuna. Educatia noastra tine cont doar de primul pilon, a invata sa stii."
    Atrag atentia asupra cuvintelor "sa fi". Probabil s-a vrut a se fi scris "sa fii", la conjunctiv prezent. Altfel era un conjunctiv perfect incomplet.

    Daca tot scriem despre educatie, sa aratam ca putem fi luati in seama prin a scrie corect. Macar atat.
  • +1 (1 vot)    
    discipline integratoare (Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 15:14)

    nita [anonim]

    Eu mi-am scris singura o programa pentru Educatie Media pt gimnaziu, activitate extrascolara...
    Tare m-as bucura sa existe aceasta disciplina pentru toti copiii, o consider extrem de importanta.
  • +1 (1 vot)    
    corect! (Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 15:26)

    Paul [anonim]

    "Nu trebuie sa inventam noi roata" este cheia.

    Cred ca vanitatea ne va baga in mormant.
  • +1 (1 vot)    
    Pentru asta ar trebui sa faca greva dascalii (Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 17:51)

    B [anonim]

    Din pacate, orbii sunt multi in invatamantul romanesc. Un nou curriculum a fost cheia spre mai bine de la inceput. Deja cred ca nu se doreste pentru ca altfel ar insemna sa imai banuiesc si de prostie pe somitatile ce s-au perindat pe la Educatie. S-a coborat stacheta in mod voit si deja i-a pacalit si pe acei dascali care isi iubesc profesia. Cu taci si-nghite sau mergem inainte o sa ajungem fix in...
  • +1 (1 vot)    
    Ce fel de educatie? (Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 18:37)

    hermes [anonim]

    Ce fel de educatie e aceea de vreme ce piata muncii cere meserii pe care le cauta afaceristii?!Adica, manageri de nu stiu ce, ingineri si IT-isti?!
  • +1 (1 vot)    
    Aproape de acord (Sâmbătă, 4 decembrie 2010, 19:27)

    qvasimodo [anonim]

    Sint aproape intrutotul de acord cu dvs. Mai putin concluzia de final. Eu vad ca sintem oarecum obligati sa acceptam situatia pentru ca atata putem. Atata ne duce capul. Sau ca sa-l citez pe Moromete: atata e ! Si de aici ar trebui plecat: de la asumarea conditiei nenorocite in care ne aflam. In toate domeniile. Nu sintem in stare sa facem de capul nostru (fara sa platim nimanui "know how") nimic in plus fata de 1938. Agricultura nu cred ca putem face nici cat atunci. Dar avem la aere si ifose ... la toate nivelurile, de nu se mai poate. No. Asta tre sa intelegem toti si din unghiul asta sa privim lucrurile. Si sa ne masuram pretentiile. Altfel ne mananca "chinezii". 100%. Singura solutie: munca, dreptate, seriozitate. Cand zic munca ma gandesc si la nenumaratii care umplu institutiile de tot felul. Numai in Bucuresti sunt sute de mii care "lucreaza" la BIROU. Foarte bine. Dar sa avem si rezultate. Nu doar miscare de hartii. Dreptatea e conditie obligatorie daca vrem sa formam o echipa. Un popor trebuie sa se manifeste ca o echipa. Altfel nu mai e popor. E multime. Seriozitatea ... s-o importam ?
    • 0 (0 voturi)    
      Problema (Duminică, 5 decembrie 2010, 9:27)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui qvasimodo

      Curriculumului se poate rezolva rapid prin concurs national dotat cu premii atractive. Avem, slava Domnului, inca, profesori foarte buni. Ministerul trebuia sa faca doar caietul de sarcini si, eventual, un model de curriculum.

      La cati bani se cheltuie aiurea in tara asta, sigur cei destinati premiilor ar fi bine cheltuiti. Ca sa nu mai spun ca lucrarile necastigatoare devin proprietatea ministerului si constituie o uriasa baza de date ce poate fi folosita oricand si oricum.
      • 0 (0 voturi)    
        :) (Duminică, 5 decembrie 2010, 12:32)

        Paul [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        Ideea este foarte buna. Iar un numar de profesori (ma gandesc la ~10 din fiecare fiecare judet) sa aleaga cea mai buna varianta.
  • 0 (0 voturi)    
    Androneasca (Duminică, 5 decembrie 2010, 10:43)

    androcan [anonim]

    Androneasca e si ea captiva modelului de gindire comunista si nu intelege nici ce trebuie facut nici cum trebuie facut in a schimba curicula,nu intelege rolul acestei schimbari-si atunci,nici alti dinozauri nu pot pricepe ce rol poate avea o scoala moderna;toti se tem de schimbari,pentru ca nu le inteleg;vedeti ce inptii de manuale sint atit in generala cit si in liceu,ce volum amalgamat de informatie rupta dintr-un context care a ramas strain autorului,care astfel dovedeste doar ca are pile la minister,nu ca stie ceva materie in realitate-sau ca a invatat-o pe de rost dar nu a priceput nimic.Si la tv ne-o arata zilnic pe acea creatura invechita,doar pentru ca e de la comunisti si e cica prof.universitar;cine stie ce trebuie facut,sa faca,indiferent de de spune un nestiutor!
  • 0 (0 voturi)    
    legea educatiei (Duminică, 5 decembrie 2010, 21:56)

    Ana Popescu [anonim]

    Pana la urma trebuie actionat la CEDO; se incalca drepturi fundamentale.Nu cred ca una,doua, generatii de gregari, trebuie sa justifice functionarea unor forme fara fond ale statului.
    Chiar nu ma intereseaza cum fac unii ,cum este la altii ,stiu numai ca mi se incalca niste drepturi.


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie