Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Blocaj juridic in aplicarea Legii Educatiei Nationale

de Stefan Vlaston CampusNews

Miercuri, 16 februarie 2011, 22:08    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Aplicarea Legii Educatiei Nationale a inceput cu stangul. Desi era clar ca parasirea unui cadru de organizare, functionare si reglementare a unui sistem asa de mare si complicat, cum este educatia, necesita masuri tranzitorii de operare, Ministerul Educatiei a ales cel mai prost mod de a promova aceste prevederi: prin ordin de ministru.

UPDATE: In urma aparitiei articolului, surse din zona juridica au tinut sa faca urmatoarele precizari: 1. Dispozitiile tranzitorii n-au fost cuprinse integral in lege pentru ca nimeni nu stia momentul intarii ei in vigoare. Functie de acest moment, unele dispozitii tranzitorii erau, sau nu, necesare.

2. Articolele 1 si 3 din OM 3753 se refera doar la metodologiile aflate in vigoare la inceputul anului scolar 2010-2011, nu la dispozitiile legilor abrogate. Doar prevederile metodologiilor raman valabile pana la aparitia celor noi.

3. Incompatibilitatile, atat cele politice cat si cele care tin de fenomenul de nepotism, pot fi rezolvate in decurs de 30 de zile de la intrarea in vigoare a legii, conform Legii 161 referitoare la incompatibilitati. Daca nu se rezolva in acest interval de timp, Ministerul Educatiei are posibilitatea sa se adreseze ANI. In unele universitati a inceput deja procesul de rezolvare a incompatibilitatilor

4. Prevederile care tin de buna desfasurare a anului scolar si universitar (alegerea directorilor, pensionarile, etc.), vor intra in vigoare de la 1 sept. (1 oct) 2011. De exemplu, persoanele care au deja parcurse module de management educational vor fi asimilate de noua metodologie cu experti din corpul national, astfel incat vor putea participa la cncursurile de directori pana la inceputul anului scolar.

5. Referitor la selectia cadrelor didactice de catre scoli,  art 7 din anexa 1 se refera doar la "conditiile" de ocupare a functiilor didactice, nu si la metodologia de ocupare, care va fi aceea prevazuta de noua lege, incepand cu anul scolar viitor. Anul acesta este in curs de desfasurare miscarea personalului didactic.

In concluzie, pana la inceputul anului scolar (universitar) toate prevederile legii 1/2011 vor fi integral aplicate.

Legea insasi contine la Titlul VII, “Dispozitii tranzitorii si finale”, o suita de esalonari in timp a aplicarii prevederilor ei. De ce n-au fost trecute la acest titlu toate dispozitiile de tranzitie, ramane un mister. Sau de ce n-au fost elaborate principalele metodologii in luna ianuarie, dupa publicarea legii in MO.

Sunt multe mecanismele si procedurile care nu pot fi oprite la mijlocul anului scolar: miscarea personalului didactic pentru incadrarea in anul scolar viitor, statele de functiuni, orarele si planurile de invatamant, structura curriculara (inclusiv programele analitice) si altele. Acestea se pot pune in opera doar incepand cu anul scolar urmator.

Dar de aici pana la art. 3 din OM 3753 e distanta mare:

Art 3. "Pana la elaborarea metodologiilor privind punerea in aplicare a Legii educatiei nationale nr. 1/2011, in invatamantul superior  se aplica dispozitiile privind organizarea, desfasurarea si  functionarea sistemului de invatamant aflate sau intrate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010-2011".

Adica ce ar fi de inteles? Ca ramane in vigoare vechea legislatia, aceea de la inceputul anului scolar, care tocmai a fost abrogata de Legea noua? Cine sa mai inteleaga ceva?

Mai mult, un OM nu poate reglementa “peste” o lege organica. Exista principii de drept care spun ca pentru a modifica o astfel de lege este necesar un act normativ cu aceeasi “forta” juridica, o OUG sau o alta lege. Pentru ca OM 3753 schimba fundamental datele privind aplicarea Legii Educatiei. Multi juristi din sistem au inteles acest lucru si ignora OM. Pentru ca actele juridice, administrative, privind legislatia muncii, nu pot invoca temeiuri legale aflate intr-un OM. Si nu ar fi exclus ca OM 3753 sa fie atacat in Contenciosul Administrativ.

Apoi, exista multe articole in noua lege care nu trebuie insotite de metodologii sau legislatie secundara pentru a fi aplicate. Este vorba de articolele referitoare la incompatibilitati, cumuluri de norme si multe altele. Acestea de ce sa nu fie aplicabile incepand cu 9 februarie?

Un lucru grav se petrece cu managerii din invatamantul preuniversitar. Nu numai ca nu se produce depolitizarea, dar

Art. 9 Pana la formarea corpului national de experti, ocuparea functiilor de conducere, indrumare si control se poate realiza prin detasare in interesul invatamantului, cu respectarea dispozitiilor aflate in vigoare la inceputul si pe parcursul anului scolar 2010-2011.

Spune ca directorii vor ocupa posturile “prin detasare”. Aprobata de catre cine? De catre Inspectorii Generali, numiti si datori ministrului care i-a uns in functie. Pana cand? Pana la formarea corpului national de experti in management, posibil inca cel putin doi ani de acum incolo. Prevederea  corecta era alta: “pana la aparitia corpului national de experti, aceasta cerinta nu este obligatorie”.

Si mai halucinant este:

Art. 7. Pana la finalizarea stagiului practic de catre prima serie de absolventi ai masterului didactic, conform Legii nr. 1/2011, conditiile de ocupare a functiilor didactice sunt cele prevazute de dispozitiile aflate in vigoare la inceputul anului scolar 2010-2011.

Adica,  speranta si nazuinta oricarei conduceri de scoli, de a-si selecta singura personalul, se amana la... calendele grecesti, cel putin 3 ani, daca nu si mai mult. De una dintre cele mai importante prevederi ale legii se alege praful.

A trecut deja o saptamana de la intrarea in vigoare a legii si urmatorul articol

Art.295 (4) Dupa intrarea in vigoare a prezentei legi se interzice ocuparea concomitenta de catre soti, afini si rude pana la gradul al III-lea inclusiv a functiilor prin care unul sau una se afla fata de celalalt sau cealalta intr-o pozitie de conducere, control, autoritate sau evaluare institutionala directa la orice nivel in aceeasi universitate.

N-a intrat in vigoare.

N-am auzit sa-si fi produs efecte pe undeva. Inclusiv pentru motivul ca unii conducatori de universitati au interpretat ca se amana aplicarea... sine die. Datorita OM emis de ministru.

Deasemeni urmatorul articol:

Art 215. (3) Persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului.
(4) Functia de rector este incompatibila cu detinerea de functii de conducere in cadrul unui partid politic, pe perioada exercitarii mandatului.


A auzit cineva ca rectorii care sunt si parlamentari sa renunte la una din functii? Ca si-au dat demisia din parlament sau din functia de rector?

Un alt articol din lege

Art.361 (4) La data intrarii in vigoare a prezentei legi, institutiile de invatamant superior acreditate inceteaza procesul didactic la toate specializarile/programele de studii care nu au fost autorizate sa functioneze provizoriu sau acreditate. Continuarea procesului didactic la aceste specializari/programe de studii sau initierea procesului didactic la alte specializari/programe de studii neautorizate ori neacreditate reprezinta o incalcare a legii, institutia de invatamant superior fiind sanctionata cu intrarea in lichidare, iar vinovatii urmand a fi sanctionati potrivit prevederilor legale.

A vazut cineva vreo lista de specializari/programe de studii care isi inceteaza activitatea pe 9 februarie? Nimeni. Functioneaza mai departe ca si nimic nu s-ar fi intamplat.

Si asa ajungem la situatia generalizata in care legile sunt ... facultative. Nu mai e valabila invatatura de la parinti: “unde-i lege nu-i tocmeala”. Avem hectare de legi, problema este ca nu se aplica.

Cine este garantul aplicarii legilor intr-o tara? Statul, ministrul, institutiile statului. Care ce masuri au luat pentru intrarea in legalitate? Niciuna. Ba mai mult, au dat un ordin de ministru care brambureste si aiureste si mai mult ce anume se aplica din lege si ce nu se aplica.

Rezolvarea corecta a situatiei este urmatoarea:

•    Retragerea OM 3753 si inlocuirea lui cu o OUG, care sa specifice clar masurile tranzitorii care au fost uitate la redactarea Titlului VII, “Dispozitii tranzitorii si finale”. Doar acelea care trebuie aplicate cu inceputul anului scolar si nu mai tarziu de 1 octombrie 2011.
•    Urmarirea saptamanala a respectarii articolelor care nu au metodologii sau legislatie secundara si impunerea sanctiunilor prevazute de Legea Educatiei  si alte prevederi normative, impotriva persoanelor care nu respecta legea

Exista riscul ca personalul, numeros, care functioneaza in acest sistem vital, sa traga concluzia ca legea a fost data asa, doar ca decor politic, ca poate fi suntata si pacalita ca in atatea alte imprejurari.

Ca legea este doar pentru fraieri, smecherii vor gasi cai de ocolire, inclusiv sub acoperirea unor ordine de ministru.​
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
5262 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    ce-i de facut (Miercuri, 16 februarie 2011, 23:19)

    horiah00 [anonim]

    Dle Vlaston, daca nu se intampla urgent ceea ce propuneti, o solutie simpla ar fi ca Educer sa atace in contencios administrativ ordinul respectiv, pentru a obliga guvernul sa respecte legea si sa nu incerce sa sunteze o lege organica.
    • 0 (0 voturi)    
      Asa e (Joi, 17 februarie 2011, 7:32)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui horiah00

      Ne-am gandit si la aceasta varianta
  • 0 (0 voturi)    
    mintea de pe urma (Miercuri, 16 februarie 2011, 23:51)

    Paul [anonim]

    Cred ca ar trebui data o ordonanta de urgenta prin care articolul in care apare data de 9 februarie sa fie inlocuita cu data de 1 septembrie.

    S-au grabit. Ar trebui sa recunoasca. Oricum legea nu si-a produs efectul pana acum. La cat de prost a fost gestionata situatia, orice actiune ar lua ministerul este contestabila in instanta.

    Legea asta isi va vedea efectele peste cel putin 10 ani. Asa ca o intarziere de 5 luni nu este un capat de tara.
    • 0 (0 voturi)    
      efectul, @Paul (Joi, 17 februarie 2011, 13:26)

      victor L [anonim] i-a raspuns lui Paul

      , Legii invatamintului se poate vedea doar peste ani.
      Daca vrei efectul imediat vezi reactia dinozaurilor.
      • 0 (0 voturi)    
        timp (Joi, 17 februarie 2011, 20:40)

        Paul [anonim] i-a raspuns lui victor L

        1. Trebuie ca macar o generatie de elevi, care invata in baza acestei legi, sa ajunga pe bancile facultatilor pentru a se vedea daca legea are sau nu succes.

        2. Prin modul in care a fost gestionata situatia, li s-au dat argumente celor care contesta legea.
  • 0 (0 voturi)    
    Vorba cu lupul, parul si naravul! (Joi, 17 februarie 2011, 0:58)

    uite cine vorbeste [anonim]

    Pai, deh, nu era vorba ca ministerul duduie facand metodologiile de aplicare?
    Ce va ziceam mai deunazi, domnule Presedinte EDUCER, ca nu degeaba spune vorba romaneasca "lupul parul schimba, dar naravul ba!" - uite ca lupul si naravul - directorii si directricele care mulg sistemul de invatamant de ani de zile...nu vor si nu pohtesc schimbare, dar…schimba, din cand in cand, parul!
    (atentie, d-le ministru!)
    Adica ce, sa nu mai unga directori, sa nu mai doseasca si apoi sa vanda catedre, sa nu mai puna sefi de comisii la BAC sa treaca elevii cu teze trase la copiator*...sa nu mai traga sfori - si foloase! din scoli si universitati?!?
    Cat de naivi ne cred?!
    * ala de la Politici Publice, cu Bacu de la Cluj si DNA-ul la poarta ministerului e tot acolo? (ca ceilalti s-au cazat déjà la puscarie),da S.C.Spiru Haret ... ce zice?
  • 0 (0 voturi)    
    mintea post-belica si post-moderna (Joi, 17 februarie 2011, 1:13)

    aaa [anonim]

    Va felicit, domnule Vlaston, pentru persistenta acuitate.
    Desi este greu de crezut, retrospectiva nu poate decat s-o sporeasca. Ne puteti spune daca va mentineti gandirea potrivit careia un proiect de lege, daca este "80-85% bun", merita sustinut cu ignoranta si in ignoranta?
    Multa energie in continuare.
    • 0 (0 voturi)    
      Proiectul este bun (Joi, 17 februarie 2011, 7:34)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui aaa

      Dar trebuie aplicat fara ezitare si crutare.
      • 0 (0 voturi)    
        mintea de pe urma? (Joi, 17 februarie 2011, 10:50)

        aaa [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        Asa precum subliniati, greseala se afla in dispozitiile tranzitorii ale L.1/2011. Dvs. ati sustinut cu cerbicie proiectul legii, asa cum era - sau ma insel si ati remarcat "scaparea" cu pricina?
        Va intreb, deci: desprindeti sau nu vreo concluzie despre soliditatea pozitiilor dvs.?
        Y/N
        Daca vi se pare ca e cazul sa fie corectat prin OUG (evident ca un OM sau HG nu are puterea necesara), ati putea comenta cat de recomandabil e asta pentru stabilitatea legii?
  • 0 (0 voturi)    
    postdoc (Joi, 17 februarie 2011, 8:59)

    eu [anonim]

    Domnule Vlaston am si eu o nelamurire/intrebare. In legea educatiei la art. 172, al. 4 scrie ca "Cercetătorii postdoctorali sunt încadraţi de către universităţi cu contract de muncă pe perioadă determinată". In cazul programelor postdoctorale finantate prin POSDRU postdoctoranzii nu sunt angajati, au bursa din care nu se platesc contributii, deci nu e contract de munca dar totusi se interzice sa lucrezi si in alta parte. Odata cu aparitia acestei legi credeti ca se va schimba ceva in acest sens? Va rog sa analizati si aceasta situatie sa stim si noi, postdoctoranzii, daca putem sa insistam sa ni se acorde drepurile prevazute prin lege.
    Va multumesc!
  • 0 (0 voturi)    
    hm (Joi, 17 februarie 2011, 15:00)

    gogu [anonim]

    actele normative au nereguli .i..dar articolul e slabutz
    cu respect
  • 0 (0 voturi)    
    inadvertena dle stefan vlaster!!! (Duminică, 20 februarie 2011, 16:44)

    cristian c [anonim]

    "Art 215. (3) Persoanele care ocupa o functie de conducere sau de demnitate publica nu pot exercita functia de rector pe perioada indeplinirii mandatului.
    (4) Functia de rector este incompatibila cu detinerea de functii de conducere in cadrul unui partid politic, pe perioada exercitarii mandatului.

    A auzit cineva ca rectorii care sunt si parlamentari sa renunte la una din functii? Ca si-au dat demisia din parlament sau din functia de rector?"

    Parlamentarul este ales prin vot si desi mai are calitatea de rector, nu este incompatibil. O alta chestiune: doar calitatea de rector si cea de lider de partid sunt incompatibile, deci rectorii pot fi membri de partid cu conditia de nu a ocupa functii de conducere in organizatia politica.
    • 0 (0 voturi)    
      intrebare (Vineri, 25 februarie 2011, 16:24)

      intrebare [anonim] i-a raspuns lui cristian c

      Conform Instructiunii pentru punerea în aplicare a art. 253 din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, se pot face titularizari pe post daca, printre altele, postul repectiv are o viabilitate de cel putin 4 ani.

      Intrebarea mea este cine decide viabilitatea postului si conform caror criterii?

      Directorii spun ca ei o decid, si ca nu pot da viabilitate de 4 ani unui post pentruca nu cunosc viitoarele planuri cadru si le este frica ca vor fi dati in judecata de viitorii titulari. In plus inspectoratele le cer sa nu se grabeasca si sa nu dea posturi viabile pentru titularizare.
  • 0 (0 voturi)    
    absolventii 2011 (Sâmbătă, 11 februarie 2012, 21:46)

    cristina [anonim]

    VA ROG SA-MI RASPUNDETI!!!!!!!!!!!
    CE SE INTAMPLA CU ABSOLVENTII DIN 2011 AI ALTEI FACULTATI DECAT CEA IN SPECIALIZARE(deci nu stiinte educationale)...POT FI PLATITI CA PROF. PT. INV. PRIMAR??????????
    legea spune ca ....daca au obt. titlul de licenta pana la intrarea in vigoare a legii...adica 9 februarie....desi aplicarea s-a amanat pana in 1 septembrie.multumesc!!!!!


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie