Legea Educatiei Nationale: Schimbarea grupurilor de putere sau europenizarea sistemului?

de Asociatia Edu Cer CampusNews

Vineri, 25 martie 2011, 14:37    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Au trecut aproape trei luni de la promulgarea Legii Educatiei Nationale si aproape doua luni de la intrarea ei in vigoare, in 8 februarie 2011. Nu ne asteptam sa se intample minuni peste noapte. Din pacate, primii pasi facuti de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului in aplicarea LEN nu sunt cei care speram sa fie facuti pentru a schimba paradigma si a da o directie noua de europenizare a educatiei si modernizare a statului.

Asa cum am mentionat aici, primul ordin de ministru (OM 3753) privind aplicarea LEN are o legalitate  indoielnica, pentru ca legifereaza implicit peste legea nr. 1/2011, Legea Educatiei Nationale.

Universitatile au interpretat art. 3) din acest Ordin de Ministru in sensul ca toate structurile de management si functionare  raman neschimbate, cu toate ca LEN spune  altceva.

Au urmat alte doua ordine de ministru privind aplicarea LEN care au starnit nedumerire, controverse si discutii aprinse, pentru ca vizeza cele mai puternice si importante comisii pentru aplicarea LEN, aflate la interesectia a doua tentatii mari: puterea si banii. Este vorba de OM 3759/09.02.2011 privind numirea membrilor in Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universtiare (CNATDCU) si OM 3794/01.03.2011 privind Consiliul National al Cercetarii Stiintifice (CNCS - organism care distribuie banii cercetarii).

In primul rand ne exprimam dezamagirea pentru lipsa de informatii oferite de  site-ul Ministerului Educatiei: aceste ordine de ministru, esentiale in reforma invatamantului superior si a cercetarii, nici macar nu sunt disponibile pe site-ul acestei institutii, iar pentru a intra in posesia lor e nevoie de ceva efort.

In al doilea rand, trebuie sa mentionam drumul infundat pe care credem ca l-a ales domnul ministru Funeriu in aplicarea LEN, in ceea ce priveste modul de numire a membrilor in cele mai importante comisii. Desi numirile facute de domnia sa sunt in conformitate cu LEN, din pacate  face exact ce au facut toti ministrii educatiei in ultimii 20 de ani: numeste niste persoane (respectabile sau nu, valoaroase sau nu) pe criterii absolut necunoscute. Nu acceptam justificarea ca sunt ‚cei mai valorosi oameni din sistem’. Acesta afirmatie o facea si domna ministru Andronescu. 

Asociatia Edu Cer a cerut in repetete randuri ca toate numirile in aceste comisii esentiale in functionarea sistemului sa sa faca prin concurs si selectie publica pe baza de criterii transparente, dincolo de orice dubiu. La aproape doua luni de la numiri nici macar CV-urile  celor numiti in CNATDCU nu sunt disponibile pe site-ul institutiei, o continuare a lipsei de transparenta la umbra careia s-a petrecut falimentul invatamantului romanesc!

Refuzul de a face selectie si concurs public pentru aceste numiri lasa loc liber ‚negocierilor’ si ‚intelegerilor’ care nu mai au in ele nimic academic si pot fi doar expresie a subiectivismului si interesului pe care grupuri de influenta le pot avea la nivel de ministru. Din pacate, domnul ministru nu schimba paradigma sistemului si joaca dupa aceleasi reguli care au dominat 20 de ani sistemul.

Din acest motiv nu va fi nimic surprizator daca anul viitor toate persoanele numite, fara concurs public, sa fie schimbate de noul ministru  al educatiei.  Toate, cu exceptia celor care se ‚vor lepada de Funeriu’ si vor spune noului ministru ce rau a facut fostul ministru.

Solicitam ca in cele doua luni de vacanta universitara, ministerul sa organizeze concurs public si o selectie transparenta a tuturor persoanelor care vor fi numite in toate comisile prevazute de LEN, pentru ca noul an universitar sa inceapa cu alesi noi si nu cu numiri dictate de diverse interese, mai mult sau mai putin oculte.

In ultimul rand asistam la un blocaj deranjant si care face victime inocente: desi s-au deblocat posturile de asistent si lector in sistemul universitatar, toate concursurile care s-ar desfasura in acest semestru sunt ilegale.

Motivul este simplu: conform LEN metodologiile de concurs trebuiau elaborate de CNATDCU si legiferate prin Hotarare de Guvern iar toate posturile trebuiau publicate pe site-ul ministerului cu trei luni inainte de concurs.

Faptul ca pana la aceasta data nici macar nu s-au numit comisiile de specialitate CNATDCU, nu s-au elaborat  metodologiile aferente, face ca orice concurs de lector si asistent (care conform LEN ar trebui anuntat cu trei luni inainte pe site-ul ministerului) ce s-ar desfasura pana la incheirea anului universitar (1 iulie 2011), sa fie ilegal pentru simplu motiv ca lipsesc metodologiile de concurs. Victimele inocente acele acestei stari de lucruri sunt tinerii care sunt tinuti someri de doi ani din motiv ca posturile au fost blocate.

In ceea ce priveste numirile in CNCS, regretam  ca n-a fost preluata  practica  intalnita in toate tarile dezvoltate:  membrilor Consiliului si comisiilor CNCS sa le fie interzis sa faca parte din granturi finantate de institutia pe care o conduc. Refuzul de a interzice acest strident conflict de interese in OM 3794/01.03.2011 lasa loc liber unor practici care nu mai au nimic european in ele si permite „trazactionarea” granturilor.

Edu Cer, tocmai pentru ca a fost o sustinatoarea puternica a LEN si a modernizarii educatiei, trebuie sa spuna raspicat domnului ministru: mergeti pe un drum gresit, care ne separa. Edu Cer nu doreste schimbarea clanurilor ci a paradigmei sistemului educational. Ramane la latitudinea domnevoastra ce drum alegeti.​
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3431 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    sa inteleg ca e si mai VARZA decat pana acum???!!! (Vineri, 25 martie 2011, 14:47)

    costica [anonim]

    m-as fi mirat sa fie altfel..... varza romaneasca cu umplutura straineza de la dl Funeriu.....
    • -1 (1 vot)    
      ba a inceput sa se miste ceva. (Vineri, 25 martie 2011, 14:54)

      alex [anonim] i-a raspuns lui costica

      Probabil daca ar mai fi inca 10 ca Funeriu in sistem atunci s-ar inregistra progrese evidente
      • 0 (0 voturi)    
        10 +10 ... (Vineri, 25 martie 2011, 16:16)

        Traian [anonim] i-a raspuns lui alex

        ... si inca 10 Oane Badea care sa stie ce sa ii sufle la ureche!
      • 0 (0 voturi)    
        LEGEA (Vineri, 25 martie 2011, 16:19)

        gabi [anonim] i-a raspuns lui alex

        Actualul ministru sunt convins ca nu cunoastea legea prin care se lauda cu emfaza ca a facut reforma. Reforma se face cu bani si pasi, sau etape bine conturate si clarificate. Se da o lege si apoi 3 ordine de ministru care incalca legea! BRAVOS. Dragi reformisti, de maine va rog sa circulati pe partea cealalta a drumului sa vedeti cate amenzi luati ! Va rog de asemenea sa puneti intrebari concrete referitoare la aceasta lege actualului ministru (si nu atunci cand are suflatoarea langa el) sa vedeti daca stie ce a obtinut prin asumarea raspunderii. RASPUNDEREA CUI ?
  • 0 (0 voturi)    
    intrebari (Vineri, 25 martie 2011, 16:29)

    Gigel Militaru [anonim]

    Conform LEN toate posturile scoase la concurs trebuie afisate public pe site-ul Ministerului. E un articol de lege pentru care Edu Cer s-a batut sa il introduca.

    Intrebari: daca pe site-ul ministerului nu gasesti nici macar ordinele de ministru care reglementeaza aplicarea LEN cum naiba sa gasim toate posturile scoase la concurs?

    Daca azi 25 martie cind se vor publica pe site-ul MEC posturile scoase la concurs cu trei luni inainte de concurs ca aceste concururi sa fie legale? Un concurs nu se poate desfasura decit pana in mai (ca are si probe practice -- lectii tinute studentilor).

    :( Aceste lucruri ma intristeaza foarte tare dincole de bataliile dintre gasti pentru numirea oamenilor in comisii si comitate.
    • 0 (0 voturi)    
      un picutz de orgoliu (Vineri, 25 martie 2011, 23:18)

      Tim [anonim] i-a raspuns lui Gigel Militaru

      Gigel, exagerezi un pic. In lege scrie 2 luni din cate stiu. In al doilea rand cum ai fi procedat ca pana acum sa ai deja criteriile? In 10 februarie a devenit legea valabila. Intr-o luna jumatate s-au facut comisiile, s-au intrunit si discuta criteriile. O problema e ca oamenii sunt putintel orgoliosi, nu stiu de ce iar vorbesti de gasti. Daca se facea o selectie cum zici tu sigur dura mai mult. Trebuiau stabilite niste criterii pentru concursuri pe comisii, aplicat cv-uri, cineva sa le judece. In plus se putea ajunge la anumite comisii in care din cauza orgoliilor sa nu se poata efectiv lucra. Nu poti spune ca in cazul solutiei tale (totuna cu educer ca nu stiu pe altul pe acolo pe univ) acum oamenii dadeau concursurile.
      Mai lasa orgoliul ca nu ai nimic de castigat. Nu sunt membru in comisii dar incerc totusi sa vad ce se intampla bun in sistem.
      • 0 (0 voturi)    
        Asa este (Sâmbătă, 26 martie 2011, 8:05)

        Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Tim

        Dar, oamenii astia nu au stabilitate, din cauza modului in care au fost promovati. Precedentul fiind creat, orice ministru poate proceda la fel, schimba oameni din comisii sau le recreaza cu totul. Si cum la noi ministrii se schimba precum......
      • 0 (0 voturi)    
        se poate face la vara (Sâmbătă, 26 martie 2011, 8:23)

        Gigel Militaru [anonim] i-a raspuns lui Tim

        Tim, da aveti dreptate: posturile se publica cu 2 luni inainte pe siste-ul ministerului si al universitatilor (art. 295 (3) din LEN). Am gresit noi in comunicat -- Edu Cer ceruse cu 3 luni iniante -- am vazut ca s-a inclus in LEN aceasta solicitare -- dar nu am fost atenti daca fusese pus 2 sau 3 luni.

        Si asa e tirziu. Cum un concurs se poate da pana la sfirsitul lunii mai (in jur de 20 mai la noi studentii intra in sesiune -- si pentru pozitia de asistent e nevoie de proba practica -- lectie in fata studentilor) -- sa zicem ca pana in 1 aprilie trebuie afisate totate posturile.

        In Consiliul Director al Edu Cer suntem 4 colegi din mediul universitar. Comunicatul a fost aprobat in unamimitate.

        Legat de concurs: se putea anunta concurusul imediat dupa promulgare (in 5 ianuarie --- pentru toate comisiile simultan) si anuntate rezultatele la sfirsitul lui februarie). 2 luni era destul timp... :( Tot doua luni sunt si in vacanta de vara cind iar se poate face acest lucru. Ce poti spune cind vezi membrii alesi in CNADTU pentru care publicare in reviste ISI e o enigma ?
        • 0 (0 voturi)    
          mda (Duminică, 27 martie 2011, 21:38)

          Tim [anonim] i-a raspuns lui Gigel Militaru

          Eu ma uitasem doar la domeniul meu si vreo doua invecinate si parea ok ce se intampla. Cum zici tu e mai complicat in Romania. Si cu criteriile se cam cearta lumea din cate stiu. Pe de alta parte ce se cere pe domeniul meu la sl/lector e cam complicat.. Cred ca trebuie cernute pozitiile de sus, la nivelul de sl/lector sa fie totusi mai accesibil. Pentru ca daca le pui conditii prea dure ramanem fara oameni. Atata timp cat lasi functiile de profesori ocupate in anii trecuti cum au fost ocupate sa pui criterii la sl/lector peste majoritatea profesorilor dintr-o facultate e frustrant pentru tineri.
  • 0 (0 voturi)    
    mda... (Vineri, 25 martie 2011, 16:39)

    judex [anonim]

    Lasa ca voi la educer ati spus la un moment dat cum ca ar fi bine sa aiba prioritate cei care au luptat impotriva sistemului...ori asta era un criteriu de 2 lei. CNATDCU arata destul de bine la ora asta, din ce stiu. S-au solicitat cv-uri la universitati si apoi s-au ales dintre ele cele mai bune. Acuma ca universitatile nu si-au facut selectia a insemnat ca au pierdut un om pe care-l puteau avea acolo.Criteriile care se aud imi par cam dure dar asta e...Oricum nu se face sa ne orgolizam acum total aiurea. Altfel va faceti de ras...
  • 0 (0 voturi)    
    e si tu acuma :) (Vineri, 25 martie 2011, 22:06)

    Gigel Militaru [anonim]

    Se mai scriu diverse balarii :) nu trebuie sa ne executati acuma pentru o mica prostioara.

    Da, CNADTU si CNCS arata 'destul de bine' -- sa va citez exact dar sunt sunt si mari exeptii care ne pun pe ginduri.

    Important este modul de selectie! Nu aveti dreptate ca universitatile si-au facut selectia pentru ca pur si simplu nu a fost asa -- sau nu a fost asa la cel putin 3 universitati de care stiu -- in care nu a intrebat nimeni pe nimeni.
    • 0 (0 voturi)    
      si eu :) (Sâmbătă, 26 martie 2011, 21:26)

      Tim [anonim] i-a raspuns lui Gigel Militaru

      Eu stiu o singura universitate, in rest nu am intrebat. La noi cu toate ca e o minidictatura baietii au intrebat si s-a propus cine avea cel mai bun cv (la o comisie cel putin). Acuma probabil ca daca omul era un luptator anti-conducere nu era propus el ci unul mai slab care nu ajungea acolo. Problema e ca oricum au trebuit sa propuna un om necontrolabil ca nu prea aveau pe cine, sa si aiba sanse. Am auzit (dar nu e verificat) ca in alte parti s-au mai postat cv-uri pe cate un site de unde deduc ca o forma de concurs o fi fost. Oricum ce zic eu e ca tu te bati cap in cap cu argumentarea. Pe de o parte zici ca s-au ales ciudat oamenii de acolo. Pe de alta parte te plangi ca nu vor putea fi organizate concursuri. Pai prima problema nu o rezolva pe a doua, dimpotriva. Sicer nu sunt fan Funeriu pentru ca omul face mult prea mult din ambitie fara sa rumege totul serios. Dar nu pot sa nu recunosc ca deocamdata pe universitar a miscat unele lucruri din loc si-l felicit. Pe preuniversitar in schimb cred ca va pierde total controlul...
  • 0 (0 voturi)    
    Jos cu rectorii dovediti corupti (Sâmbătă, 26 martie 2011, 17:30)

    jos rectorii corupti ! [anonim]

    S-a dat legea degeaba? Ce mai cauta androneasca, barbu de la pitesti, marga de la cluj, oprean de la sibiu (este urmarit penal si mentinut in functie) etc. ? Cu mafiile din minister si rectorate in frunte, nu se poate reface invatamantul superior. Jos mafia !
    • 0 (0 voturi)    
      Traiasca basescu si reforma ! (Miercuri, 30 martie 2011, 15:31)

      x [anonim] i-a raspuns lui jos rectorii corupti !

      pai sa-i schimbe Basescu, nu ? ce ne mai trebuie autonomie Traiasca PDL !
  • 0 (0 voturi)    
    Jos restorii mafioti (Sâmbătă, 26 martie 2011, 20:43)

    Anonim [anonim]

    Ce mai cauta rectorii incompatibili (cei patru cunoscuti), trimis in judecata (Oprean de la Sibiu) si altii care sunt membrii ai unor clanuri? Jos cu mafia !
    • 0 (0 voturi)    
      sa speram (Duminică, 27 martie 2011, 12:06)

      yxyx [anonim] i-a raspuns lui Anonim

      Cine stie, poate ca ministrul a avut nevoie rapid de comisii pentru ca sa purceada la clasificarea universitatilor.
      http://www.edu.ro/index.php/pressrel/15056
      Comisiile cu recomandari politice au avantajul ca ii confera ministrului o minimala siguranta ca nu va fi demis. Apropo, urmariti activitatea aracis in ultimele doua luni. Veti constata ca au avut mult prea multe solicitari pentru o situatie normala. Banuiesc ca au avut castiguri mult mai mari decat oricand. Intrebarea este daca universitatile pot justifica respectivele cheltuieli in contextul legii in vigoare.

      Intr-adevar, cine s-ar fi asteptat ca un profesionist cu un cv ca al ministrului sa ajunga la compromisuri politice atat de penibile ! S-ar putea insa ca ministrul sa stie ce face si pentru moment sa isi pastreze ca aliati persoanele care ca dusmani i-ar putea zadarnici planurile.

      S-ar putea ca ministrul sa gandeasca efectiv dupa zicala " fa-te frate cu dracu' pana treci puntea !" Poate ca este receptiv la ceea ce spuneti dvs. dar amana explicatia pana cand isi va putea permite. Sa speram ca asa este.

      Cred ca ministrul nu insista pe articolele din lege legate de nepotism si incompatibilitati pentru ca in justitia noastra acestea pot deveni "interpretabile" de catre judecator iar banii din taxe s-ar scurge exact unde nu trebuie. Poate ca pe viitor aceste cazuri se vor rezolva local si punctual datorita noilor conduceri formate din oameni de calitate. Sa speram. Nu avem alta solutie.

      Intr-adevar, este greu de facut predictii asupra deciziilor si actiunilor ministrului si acest lucru devine frustrant pentru toata lumea.

      Pe de alta parte Educer isi poate permite sa tina calea dreapta. Cred ca este bine ca procedati cum procedati. Eu doar sper sa nu obositi pe parcurs realizand ca va luptati cu mori de vant. Dar sper sa nu luptati cu mori de vant. Pana la urma ministrul a aratat ca este profesionist acolo unde s-a implicat. Sa speram ca schimbarea este spre bine desi nu exponential.
  • 0 (0 voturi)    
    Reforma ... (Duminică, 27 martie 2011, 17:11)

    GA [anonim]

    Măi măi, s-a pornit reforma, din nefericire ca pe la noi. Am fi avut o şansă ca cel puţin un domeniu din ţara aceasta să fie cu un pas înainte (căci capacităţi cu costuri rezonabile am fi avut), dar ne-am cramponat, ca de obicei, în multe şi mărunte interese personale. Cei care au participat la elaborarea ei s-au consumat în a inventa tot felul de restricţii, proceduri, comisii şi comitete ... în loc de a creea un cadru viabil de dezvoltare. Ce şanse are România să fie mai competitivă cu această lege? Trebuia schimbată baza şi filosofia învăţământului ca să pregatească oameni competenţi nu papagali! Problema e că această lege trebuia concepută de oameni cu viziune, nu de cei care nu pot vedea mai mult de cât au învăţat sau de cei cramponaţi într-o realitate neschimbată de 20-30 de ani. Ne fiind spaţiu, comentez două exemple. 1. Legea trebuia să lege consistent cumva concret şi viabil pregătirea elevilor sau studenţilor de mediul economic sau mediu care îi va prelua (nu să devină şomeri). 2. Consilierea în carieră e o poveste frumoasă şi atât. O abordare corectă ar putea rezolva multe din problemele de pregătire în şcoli sau de gestionare a acestora la toate nivelurile. Dacă de exemplu un individ creativ ar fi orientat (nu condus contrar idealurilor şi voinţei sale) bine, atunci acesta ar putea determina o filtrare a valorior în mediul universitar (nu ar accepta să fie pregătit de indivizi sub nivelul său şi astfel corpul profesoral ar evolua spre o direcţie bună).
    Toată problema e că se încearcă rezolvare unor probleme prin artificii nu prin unelte sau modele viabile ...


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie