documente
(11 Apr 2011) DOC, 212KB

Din nou despre curriculumul scolar

de Stefan Vlaston CampusNews

Luni, 11 aprilie 2011, 11:38    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Sistemele educationale din multe tari sunt la un moment de cotitura, dupa constatarea ca nu mai raspund nevoilor de educatie si formare profesionala cerute de economii in evolutie rapida. Mutatiile extraordinare suferite de tehnologiile existente doar cu 15-20 de ani in urma, globalizarea pietelor, in special a pietei muncii, trebuie sa primeasca un raspuns adecvat din partea sistemelor educationale.

Romania n-a efectuat mari schimbari in acest domeniu in ultimii 20 de ani, astfel incat acum resimte din plin acutizarea problemelor ramase nerezolvate prea mult timp.

Refundamentarea si chiar regandirea curriculelor este piesa principala a acestor transformari. Dincolo de resurse, de logistica, de pregatirea initiala si continua a profesorilor, esentiale raman continuturile si metodele moderne de predare, invatare, evaluare. Paradigma conform careia scoala trebuie sa „predea” si sa evalueze, iar invatarea e obligatia elevilor, a cazut in desuetitudine. Ca si modelul „magister dixit”.

Trebuie gasite acele cai si metode prin care educatia si formarea profesionale sa asigure la cat mai multi tineri, daca se poate la toti, acea pregatire care sa le asigure intrarea in piata muncii interne si europene, o adaptare continua la contextele sociale si economice prezente si viitoare, competente de invatare continua absolut necesare intr-o lume in permanenta schimbare.

O expresie a acestei preocupari o constituie traducerea in romaneste a volumului „Curriculum si competente. Un cadru operational” de Philippe Jonnaert, Moussadak Ettayebi, Rosette Defise.

Volumul este unul de referinta, cu un Cuvant inainte semnat de prof. dr. Mircea Miclea, la editura ASCR. Citam din Mircea Miclea:

O scoala buna este aceea care:
  • Ne ajuta sa ne valorificam potentialul
  • Ne ofera oportunitati excelente pe piata muncii
  • Ne face sa fim buni cetateni, activi si responsabili
Cadrul de orientare curriculara (COC) este primul pas in efortul de reconstructie a unui nou curriculum. Principiile, alegerile, filosofia curriculara ca temelie, nevoile social-economice prezente si altele, trebuie precizate si inventariate inainte de a demara un astfel de proces dificil.

Este regretabil ca s-a intarziat nepermis de mult cu aceasta constructie absolut necesara. Consecintele se vad in stagnare economica, indatorare accelerata a tarii, emigrarea fortei de munca, lipsa de atractivitate a Romaniei  in fata investitorilor straini.

Studiul atasat este o incercare de a trezi interesul pentru o astfel de intreprindere dificila. Stim ca exista o comisie ministeriala care lucreaza la elaborarea unui nou Curriculum national, dar nu stim in ce faza se afla constructia, daca vom avea de la toamna o varianta noua cel putin pentru clasele de inceput de ciclu.

Comentariile si dezbaterea subiectului de catre cei  pasionati si atrasi de domeniu vor fi, sper, utile decidentilor in materie.​
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
1975 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    metode moderne... fara bani (Luni, 11 aprilie 2011, 12:11)

    marius [anonim]

    toate bune si frumoase, facem curriculum nou, punem ARACIP-ul sa verifice, bagam hartie din belsug (ca doar cu asta ne acoperim, cu hartie), dar cind vine vorba de aplicat... Daca nu se dau bani seriosi in invatamint o sa iasa un rahat, scuzati exprimarea. Sa cerem profesorilor sa faca cursuri de specializare pe banii lor? Unii vor face, altii, majoritatea... nu. Sa ii punem sa predea cu metode noi, fara clase dotate, in frig, cu copii ce au batut 5 km pe jos pt a veni la scoala (caci microbuzele merg si ele cit pot, se mai si strica, se termina benzina, nu mai are primaria bani?) Nu cred! Cu profesori carora le ghioraie matele de foame? Cu copii ce au in mina tel. mobile mai performante decit calculatoarele din scoala? Hmmm, reforma cu buzunarele goale va fi un esec garantat!
  • -1 (1 vot)    
    despre educatie.... (Luni, 11 aprilie 2011, 12:24)

    lili [anonim]

    "Consecintele se vad in stagnare economica, indatorare accelerata a tarii, emigrarea fortei de munca, lipsa de atractivitate a Romaniei in fata investitorilor straini."
    Spusele Dvs le-am vazut confirmate azi intr-un articol in Ziarul financiar intr-un studiu al The Wall Street Journal despre Portugalia care arata exact asta, cum investitiile in educatie din Irlanda au determinat beneficii economice uriase, in schimb in Portugalia neglijarea acesteia a facut ca populatia ei sa fie perceputa ca forta de lucru ieftina si care nu creeaza plusvaloare si nu produce crestere economica pe termen lung.
    Din pacate, nu mi se pare deloc ca in Romania ar fi altfel decat in Portugalia, educatia in Romania este ultima grija si ultima solutie a guvernantilor cand e sa vorbim despre prioritatile in fapt ale acestora, in afara celor declarative.....


    http://www.zf.ro/business-international/portugalia-a-ajuns-la-mila-europei-pentru-ca-a-neglijat-ani-la-rand-educatia-8144651
  • +1 (1 vot)    
    primul pas obligatoriu (Luni, 11 aprilie 2011, 12:39)

    pointlessman VASILIU MIRCEA PAUL [anonim]

    ar fi descarcarea-simplificarea materiilor predate. Spun "materii" la plural deoarece TOATE sint supra-aglomerate. Non multa, sed multum, zis-au latinii. Si cred ca stiau ei ceva.
    Ca unul care a terminat liceul in 1967 pot depune marturie despre groaza care m-a cuprins, la doar citiva ani distanta, cind am frunzarit noile manuale. In capul bietilor elevi se pravalea o veritabila viitura-tsunami de nimicuri pompoase.
    Exemplu: in epoca mea unele notiuni despre teoria multimilor erau introduse in clasa V. Dupa cel mult o decada acelasi subiect cobora 4 ani - la CLASA I. Incredibil ! Desi la virsta respectiva, mie personal, mi-au placut povestile despre multimi, gestul tot mi se pare prematur. Dar copilutilor de 7 ani care abia invata citit-scrisul ? Ce minte de intelectual infatuat de prima generatie a nascocit tortura asta ? Sa nu dam vina pe Ceasca - pentru el (& politrucii aferenti) subiectul tinea de chineza pura.
    Repet: TOATE materiile zac inghetate intr-un permafrost noroios-coplesitor, chestia cu matematica fiind doar un exemplu. Adica nimeni nu a vazut la viata lui vreun manual de scoala primara dinainte de razboi, unde pedagogii odiosului regim burghezo-mosieresc se cazneau sa lumineze simplu si practic mintile romanilor ? Iarasi uitam ?
    Cine uita nu merita !
    Nu merita nici macar o alfabetizare corecta.
    Iar Titu Maiorescu spus-a: "Decit o scoala proasta, mai bine scoala de loc".
    Pricepe cineva ?
    Fiindca stilul savant-eliptic al articolului e mai rebarbativ si reprezentativ decit teoria multimilor.
  • 0 (0 voturi)    
    Idei la gramada (Miercuri, 13 aprilie 2011, 12:00)

    Bogdan P [anonim]

    Teoria multimilor la clasa I a fost un experiment incercat din anul scolar 1978-79. Tot in acea perioada s-a experimentat fara succes importul manualelor frantuzesti de mate de liceu (seria Alef0), urmat de o revenire la un continut mai inteligibil dupa 1980, pastrat pana in 1999, cand s-a liberalizat piata manualelor scolare. Liberalizarea a dus la mult-asteptata reacordare cu programele scolare - dar si la aparitia pe piata a unui numar incredibil de gunoaie, promovate de multe ori prin politica de scoala.
    Printr-o aerisire cu ochelarii trasi a curriculei se poate obtine de exemplu eliminarea completa a analizei matematice din liceu - ceea ce nu e de dorit pentru viitorii studenti la mate, inginerie sau cibernetica. Aerisirea trebuie sa urmareasca inteligent interesul viitorului absolvent al fiecarui profil - astfel incat un absolvent de Real Mate-Info sa isi poata gasi usor un job ca Junior IT developer/administrator. Cred ca in clasele a XI-a si a XII-a trebuie pastrate maximum 7-8 materii in curricula fiecarui profil, cu accent pe proiecte. Mai grea mi se pare reorganizarea profilelor umaniste, a caror finalitate in absenta studiilor universitare nu e definita in niciun fel.
    Cred ca trebuie organizat un liceu de profil medical, diferit de actualele profile de chimie-biologie.
    Studiul in scoli al limbilor straine trebuie reluat din clasa a II-a, nu din clasa a III-a cum este in prezent - se pierde aiurea un an.


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie
A apărut o problemă pe server