Cum stam la educatie si formare profesionala comparativ cu alte state europene

de Stefan Vlaston CampusNews

Vineri, 22 aprilie 2011, 1:11    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Romania are mult de recuperat in materie de educatie si formare profesionala. Doar aplicarea Legii Educatiei Nationale si preluarea bunelor practici din tari avansate in privinta educatiei pot micsora decalajul enorm care ne separa de tarile cu traditie si cu economii performante. Pe 19 aprilie a fost dat publicitatii la Bruxelles, raportul privind invatamantul in UE.

Androulla Vassiliou, comisar pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, a afirmat: "Vestea buna este ca nivelul educatiei in Europa a crescut considerabil. Mai multi tineri absolva invatamantul secundar si invatamantul superior decat acum zece ani. 

Dar abandonul scolar timpuriu continua sa reprezinte o problema care afecteaza un tanar din sapte in Uniunea Europeana si unul din cinci elevi are in continuare competente reduse de citire la varsta de 15 ani. Iata de ce invatamantul si formarea se numara printre obiectivele esentiale ale strategiei Europa 2020. Avem nevoie de eforturi suplimentare din partea statelor membre pentru a ne indeplini obiectivele comune europene."

Iata care au fost obiectivele in educatie, pentru UE 2010:
  • 1.    Ponderea celor care obtin rezultate slabe la citire in cadrul testelor PISA sa scada cu 20% pana in 2009, respectiv de la 21,3% in 2000, la 17% in 2009. 
  • Nerealizat. Rezultatele testelor PISA sustinute in 2009 arata insa ca 20% dintre elevi au obtinut performante slabe la citire, reducerea fata de anul 2000 fiind de doar 6%.  Conform datelor din Raporul prezentat arata ca media UE este 20%, Finlanda sta cel mai bine cu 8,1%, iar Romania- 40,4 si Bulgaria-41% sunt in coada clasamentului.
  • 2.    Rata de parasire timpurie a scolii in cazul tinerilor cu varste intre 18 si 24 de ani sa scada de la peste 17% in anul 2000, la 10% in 2009 -- Nerealizat. In realitate, rata a scazut la 14,4%, Romania inregistrand o scadere de la 23% la 16,6%. Totusi, ne situam atat sub media UE, cat si sub performantele obtinute de tarile din jurul nostru. Media UE fiind de 14,4%, stau bine Republica Ceha cu 5,4%, Polonia 5,3%, Slovacia 4,9%, iar cel mai prost Turcia 44,3% (stat non UE), Portugalia 31,2%, Spania 31,2% (ciudata coincidenta!), Anglia 15,7%. 
  • 3.    Pana in 2010, 85% dintre tinerii cu varste intre 20 si 24 de ani sa aiba cel putin liceul terminat, datele indicand faptul ca in 2009 procentul era de doar 78,6% -- Nerealizat. Fata de o medie de 78,6% a UE, cel mai bine sta Croatia cu 95,1%, urmata de Slovacia cu 93,3%, Republica Ceha cu 91,9%, Polonia 91,3%. Romania pe la mijloc cu 78,3%, iar prost si foarte prost stau: Turcia 50%, Portugalia 55,5%, Malta 52,1%.
  • 4.    Numarul absolventilor de facultate cu specializare in matematica, stiinte si tehnologie. S-a stabilit drept tinta ca in 2010 sa existe 12,6 absolventi la 1000 de tineri cu varsta cuprinsa intre 20 si 29 de ani, iar in 2008 numarul absolventilor depasise deja 15/1000. La acest capitol Romania se afla usor peste medie, cu o performanta de peste 17/1000 -- Realizat. Este singurul obiectiv realizat, Romania plasandu-se la acest obiectiv  peste media europeana. 
  • 5.    Rata de participare la procesul de invatare pe tot parcursul vietii a fost ratat. Astfel, s-a stabilit ca, in 2010, 12,5% din populatia adulta sa participe la procesul de educatie continua, insa procentul mediu inregistrat in 2009 a fost de 9,3% -- Nerealizat. Danemarca a inregistrat un procent de 31,6%, Suedia 22, 3%, Finlanda 22,1%, iar pe ultimele locuri, Romania 1,5%, Bulgaria 1,4%.
Aceasta este situatia la nivelul anului 2009, rezultatele finale pe 2010 abia urmand sa soseasca undeva spre sfarsitul anului. Cum se vede s-a realizat un obiectiv din cinci, grav este faptul  ca Romania se afla in coada clasamentelor la doua din cele cinci obiective. La fel de prost, sau mai prost decat noi sta Portugalia, dintre tarile UE. Poate si aceasta este una din exolicatiile falimentului economic de care se apropie Portugalia.

Pentru anul 2020 UE si-a propus 5 indicatori de referinta:
  • procentajul de abandon timpuriu al invatamantului si formarii trebuie sa fie mai mic de 10 % (tinand cont de rata actuala de 14,4 %, aceasta ar insemna cel putin 1,7 milioane de abandonuri scolare in minus);
  • procentajul persoanelor in varsta de 30-34 de ani cu educatie tertiara ar trebui sa fie de cel putin 40 % (la rata actuala de 32,3 %, aceasta ar insemna 2,6 milioane de absolventi in plus);
  • cel putin 95 % dintre copiii intre patru ani si varsta inceperii invatamantului primar obligatoriu ar trebui sa beneficieze de educatie destinata copiilor de varsta mica (in prezent, procentajul fiind de 92,3 %, atingerea acestui obiectiv ar insemna peste 250 000 de copii de varsta mica in plus in invatamant);
  • procentajul tinerilor in varsta de 15 ani cu competente insuficiente in materie de citire, matematica si stiinte ar trebui sa fie mai mic de 15 % (de la aproximativ 20 % in prezent, pentru toate cele trei. Atingerea obiectivului ar insemna o scadere cu 250 000 a numarului de tineri cu nivel scazut al competentelor);
  • o medie de cel putin 15 % adulti (grupa de varsta 25-64) ar trebui sa participe in invatare pe tot parcursul vietii (actualul procent este de 9,3 %. Atingerea obiectivului ar insemna inca 15 milioane de adulti in invatamant si formare).
Iata si alte comparatii:

1.    Participarea la invatamantul prescolar
Indicator de referinta 2020: pana in 2020, cel putin 95 % dintre copiii intre 4
ani si varsta de incepere a invatamantului obligatoriu ar trebui sa participe la invatamantul destinat copiilor de varsta mica.

Situatia in 2008: media UE este de 92,3%, Franta 100%, Belgia 99,5%, Romania 82,8%, Turcia 34%, Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei 28,5%.

2 . Rata de absolvire a invatamantului tertiar (studii universitare)

Indicator de referinta 2020 (si obiectiv principal UE 2020): Pana in 2020, rata de absolvire a invatamantului tertiar la persoanele in varsta de 30-34 de ani ar trebui sa atinga cel putin 40 %.

Tendinte: procentajul absolventilor invatamantului tertiar la grupa de varsta de 30-34 de ani a crescut de la 22,4 % in 2000 la 32,3 % (femei: 35,7 %, barbati 28,9 %) in 2009 si mai tarziu, cu aproape 10 puncte procentuale.

Situatia din 2008: media UE 32,3%, Irlanda 49%, Danemarca 48,1%, Romania 16, 8%, Republica Ceha 17,5%, Turcia 14,7%.

Nu este o problema de inceput studii universitare si abandonarea lor ci de procentul celor din plaja 30-34 de ani care au terminat studiile universitare. 

Romania sta foarte prost la acest capitol, in ciuda fabricilor de diplome universitare care duduie la turatie maxima. 

Explicatia consta in faptul ca am pornit de la un procent extrem de redus, dar solutia nu este sa eliberam diplome pe banda rulanta ci, asa cum observam si la Republica Ceha, mai putine dar acoperite de cunostinte si abilitatile cerute de piata muncii.

Romania are mult de recuperat in materie de educatie si formare profesionala. Doar aplicarea Legii Educatiei Nationale si preluarea bunelor practici din tari avansate in privinta educatiei pot micsora decalajul enorm care ne separa de tarile cu traditie si cu economii performante.
Citeste mai multe despre     |   |   | 

  
2210 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    privatizare (Duminică, 24 aprilie 2011, 12:39)

    Paul [anonim]

    Singura solutie este privatizarea invatamantului preuniversitar, iar principiul banii urmeaza elevul este de baza.

    Cine crede ca absolventi valorosi de universitati, vor alege invamantul pentru 6-7 milioane/luna se inseala (aici d. Basescu a avut dreptate; ma refer la d. Basescu din 2009).

    Cine crede ca poate exista calitate cu 25-30 de copii in clasa, iarasi se inseala. Din experienta mea, toti copii peste 20 de elevi/clasa o sa ne "strice" statistica. Din experienta tarilor la care ne uitam de jos in sus, se incepe cu 10 copii in clasa la gradinita si se ajunge la 20-25 de copii la liceu.

    Cum statul nu s-a dovedit a fi capabil sa investeasca eficient in invatamant, singura solutie este aparitia mediul privat. Ramane de vazut, cati parinti sunt dispusi sa investeasca in viitorul copiilor lor. Probabil unii vor avea de ales intre o excursie la mare, un LCD nou sau taxe pt scoala copilului.


VIDEO
Niciun videoclip
FOTO
Nicio imagine

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie