documente

Prevenirea si combaterea abandonului scolar

de Stefan Vlaston CampusNews

Vineri, 29 aprilie 2011, 9:37    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Exista o preocupare intensa in Uniunea Europeana privind combaterea abandonului scolar. Se fac calcule, cat se pierde, economic vorbind, din faptul ca sase milioane de tineri din UE parasesc scoala inainte de a-si finaliza sudiile, cel putin invatamantul general obligatoriu.

Presedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, a declarat: „Europa nu isi poate permite sa lase in urma atatia tineri cu potentialul de a contribui la societatile si economiile noastre. Trebuie sa valorificam potentialul tuturor tinerilor din Europa, pentru a ne reveni de pe urma crizei.”

Comisarul european pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, Androulla Vassiliou: „Reducerea ratei de parasire timpurie a scolii in Europa doar cu 1 punct procentual ar produce aproape jumatate de milion de tineri calificati in plus in fiecare an. Cele mai multe tari din UE au facut progrese in reducerea numarului de tineri care parasesc scoala cu calificari de nivel scazut, dar mai sunt multe de facut.”

Noua initiativa a Comisiei subliniaza situatia din intreaga Europa in ceea ce priveste parasirea timpurie a scolii, cauzele principale ale acesteia, riscurile pentru dezvoltarea societala si economica viitoare si propune modalitati de abordare mai eficace a acestei probleme.

Situatia in  Europa

Media actuala la nivel UE de 14,4 % parasire timpurie a scolii ascunde diferente considerabile intre tari:
•    opt state membre au atins deja pragul de 10 %: Austria, Republica Ceha, Finlanda, Lituania, Luxemburg, Polonia, Slovacia si Slovenia;
•    trei state membre au rate de peste 30 %: Malta, Portugalia si Spania;
•    aproape toate tarile si-au redus ratele de parasire timpurie a scolii fata de anul 2000;
Situatia economica dificila din Portugalia si Spania (care are 20% somaj), isi poate gasi explicatia si in rata foarte mare de abandon scolar.
Discutiile la nivel european se refera la urmatoarele etape:
•    Prevenirea parasirii timpurii a scolii trebuie sa inceapa cat de repede posibil, prin sprijinirea copiilor in activitatea lor de invatare si prin evitarea conditiilor care ar putea duce la parasirea timpurie, precum obligarea unui elev sa repete un an scolar si lipsa de sprijin corespunzator pentru copiii cu limbi materne diferite.
•    Masurile de interventie trebuie sa abordeze rapid si eficient dificultatile emergente precum absenteismul si nivelurile scazute de performanta.
•    Masurile de compensare trebuie sa ofere oportunitati de invatare „de a doua sansa”, inclusiv ore suplimentare la scoala si posibilitati pentru tinerii adulti de a reintegra educatia si formarea

In ceeace priveste situatia din Romania, unde abandonul scolar se plaeaza intre 16-18%, consider ca o lege pentru combaterea abandonului si esecului scolare ar fi binevenita. Programe si liste de masuri s-au tot facut, fara sa-si produca efectul. 

Lipsa resurselor materiale ale familiilor, in special din rural, obliga copii la refacerea destinului economic al parintilor. Doar sprijinul societatii si interventia statului poate intrerupe acest cerc vicios.

Dincolo de prevederile Legii Educatiei Nationale, foarte bune, printre ele aducerea intregului invatamant obligatoriu la scoala generala din localitatea de domiciliu, este necesara o lege, prevederile ei nefiind facultative ci aplicabile sub amenintarea sanctiunilor prevazute in textul legii.

In atasament  draftul unui  astfel de proiect de lege, care poate fi imbunatatit de specialisti.

Iata, pe scurt,  prevederilor proiectului.
  • 1.    Se instituie  Registrul National pentru Educatia din Preuniversitar, care atribuie fiecarui nou nascut  un numar de inmatriculare unic, operabil in toate unitatile de invatamant, de stat sau private. Registrul este gestionat de catre Inspectoratele Scolare si urmareste prezenta si evolutia fiecarui copil in sistemul educational. Registrul permite analize si interventii operative in cazurile de abandon scolar si se bazeaza pe rapoartele primite de la unitatile scolare.
  • 2.    Toate ONG-urile cu preocupari privind combaterea abandonului scolar primesc calificarea „de utilitate publica” si cofinantarea in cazul derularii proiectelor cu finantare europeana.
  • 3.    Evaluarea managementului, in vederea salarizarii diferentiate, in acordarea indemnizatiei de diriginte, etc., tine cont in proportie semnificativa de rezultatele privind incluziune si combaterea abandonului scolar.
  • 4.    Conditia de promovabilitate anului scolar este media generala sase, indiferent de mediile pe discipline.
  • 5.    Alocatia de stat pentru copii este platita de catre unitatile scolare, prin diriginti. In felul acesta parintii sunt obligati sa vina lunar la scoala, sa ia legatura cu dirigintii.
  • 6.    Curriculumul scolar trebuie modificat in sensul cresterii atractivitatii, ariei aplicative si interdisciplinare, de generare de competente de invatare continua. Se introduc noi metode de invatare si formare, adaptate particularitatilor de varsta si intereselor de dezvoltare locale si regionale.
  • 7.    Se lasa scolilor libertatea de a initia programe de studii de tipul „a doua sansa”, de educare, formare profesionala sau mixte, platite de stat pentru tinerii pana la 18 ani.
  • 8.    La nivelul fiecarei unitati scolare se constituie o comisie condusa de director, avand resurse financiare la dispozitie, cu ajutorul carora sa combata, pe cat posibil, tendintele de abandon scolar cauzate de absenta resurselor materiale.
  • 9.    Actualele camine si cantine, in special cele de la grupurile scolare si liceele tehnice, care au capatat alta destinatie, sa fie folosite pentru cazarea si sustinerea gratuita a elevilor fara resurse materiale.
  • 10.    Inspectoratele Scolare monitorizeaza si controleaza aplicarea tuturor prevederilor legii.

Daca se accepta adoptarea acestei legi, ar fi o premiera si pentru Uniunea Europeana, plasand Romania in avangarda statelor care se preocupa de combaterea abandonului scolar.

Sper ca aceasta propunere sa gaseasca ecoul cuvenit la autoritatile statului.
Citeste mai multe despre     |   | 

  
5323 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    abandon scolar (Vineri, 29 aprilie 2011, 11:09)

    monica [anonim]

    Sunt de acord cu tot ce spune-ti d-le profesor,dar nu inteleg de ce trebue o alta lege.Avem o lege buna care are prevederi ce vizeaza tocmai propunerile dv.REiscurile parasirii timpurii a scolii si abandonul sun probleme foarte grave,sunt adevarate,dar nu credeti ca ar trebui ca dascalii sa faca cdeva in plus pentru salariul pe care il primesc dar nu dau socoteala nimanui ce fac la clasa.Este un adevar care nimeni nu-l spune raspicat.Coordonez un proiect care vizeaza tocmai problerma in discutie si nhumei dupa 2 luni de desfasurare a activitaii(scoala dupa scoala) se vad mici rezultate.A fosrma o comisia in scoli cu plan de munca este o formalitate.Stim sa scriem hartii fare acoperile in realitate
    • 0 (0 voturi)    
      Actuala lege (Vineri, 29 aprilie 2011, 11:27)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui monica

      Nu prevede masurile din propunerea de lege ref. la abandon
  • 0 (0 voturi)    
    legea este foarte buna... (Vineri, 29 aprilie 2011, 11:14)

    capatu` satului [anonim]

    dar are, din pacate, unele lipsuri:

    1. sanctiunea neplatii alocatiei este prea blanda; ar fi fost de preferat pe langa neplata alocatiei si sanctionarea penala a parintilor/tutorilor sau ocrotitorilor legali (amenda penala la primele 3 abateri, si amenda penala + detentie pt. o perioada scurta intre 1 - 6 luni pt. abateri repetate);
    2. decizi achitarii alocatiei de catre diriginte este gresita pt. ca poata da nastere la multe discutii - la acest moment sunt judete din tara in care alocatiile se platesc cu intarziere, in actual formulare gdirigintele se poate expune oprobiului public; ar trebui ca plata sa fie facuta de primarii in baza aprobarii date de CAS-ul fiecarei unitati de invatamant;
    3. rolul cadrului profesoral este prea ridicat in luarea deciziei de plata a alocatiei - decizia ar trebui sa apartina in proportie de 50% cadrului profesoral si in proportie de 50% parintilor elevilor din aceea scoala - ma refer la reprezentantii parintilor in CAS;
    4. decizia platii de sume de bani pt. activitatea in cadrul CAS este gresita - din moment ce abandonul scolar devine un criteriu de performanta pt. cadrul didactic, de ce ar trebui platit pt. o munca pt. care este deja remunerat.

    per total legea este un lucru bun, totusi la intocmirea ei trebuia avuta in vedere legea adoptata in timpul lui Alexandru Ioan Cuza - dupa parerea mea umila, cel mai mare conducator al romanilor prin masurile legislative adoptate, binmenteles pt. unele partide si pt. cleru` ortodox el nu poate fi decat un dictator.
    • 0 (0 voturi)    
      Consiliul de adm. (Vineri, 29 aprilie 2011, 11:28)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui capatu` satului

      Decide amanarea platii alocatiei. In CA sunt si parinti si profesori.


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie