documente
(09 Nov 2009) PDF, 187KB

Raport SAR: Simplificati programa scolara

de M.B. HotNews.ro

Luni, 9 noiembrie 2009, 17:39    NEWS | STIRI

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Programa scolara simplificata, accent pe pregatirea practica, prin experiente in laborator, examenul de bacalaureat inlocuit cu un examen national. Acestea sunt cateva din concluziile raportului sinteza “Formarea de competente: o necesitate pentru societatea secolului XXI?” realizat de o comisie de experti in educatie si Societatea Academica Romana.

Concluzii extrase din depozitiile prezentate de catre participanti:
  • Trebuie sa se puna accent pe pregatirea practica, prin experiente in laborator (in cel mai rau caz demonstrative - unde nu exista baza materiala). O preocupare deosebita trebuie acordata dotarii minime, standard, a laboratoarelor din scoli.
  • Calculatorul trebuie sa fie vazut ca parte a procesului de invatamant si nu inlocuitor formal al manualului sau dascalului. Prin urmare, calculatorul sa fie folosit ca instrument de predare si invatare, sa nu fie un scop in sine.
  • Sa existe programe speciale pentru elevii mai dotati, superdotati si  - reciproc - pentru elevii cu dificultati.
  • Scoala imparte responsabilitatea cu familia si comunitatea pentru a creste si educa noile generatii in spiritul nevoii de invatare continua, de-a lungul intregii vieti, chiar de schimbare pro-activa, si nu reactiva, la impulsurile pietei fortei de munca, a profesiei de cateva ori pe timpul unei vieti profesionale active.
  • In schimb, preluarea automata, chiar propagandistica, a acestor noi tinte-reper in procesul de educatie nu este de natura a rezista evaluarii critice a timpului (nu este sustenabila) daca nu va fi urmata de modificari de substanta in programa scolara si in numarul total de ore alocate pe discipline si materii de studiu.
  • Masurile de reforma a educatiei, atat din cuprinsul documentului strategic “Pactul pentru Educatie”, cat si din prevederile noii legi a educatiei, adoptata prin procedura asumarii raspunderii guvernamentale sunt lipsite de o descriere clara a modului in care corpul profesoral trebuie sa predea la catedra si sa formeze in scoala aceste noi competente.
  • Prin urmare, actele normative amintite mai sus sunt necesare, dar nu reprezinta sfarsitul unui drum, ci unul din  mijloacele necesare de atingere a obiectivelor propuse. In aceasta ordine de idei, adoptarea legii ar trebui obligatoriu urmata de stabilirea unor norme metodologice, reguli si proceduri prin care, intr-un mod  uniform, toate cadrele didactice ar trebui sa actioneze.
  • De asemenea, in depozitii se opineaza ca nu este deloc clarificat aspectul formarii formatorilor de noi competente.
  • Depozitiile scot in evidenta probleme majore legate de optica diferita asupra definirii competentelor, divergente de abordare asupra decalajului in ceea ce priveste dotarile materiale si tehnice necesare, lipsa de preocupare pentru instruirea continua a profesorilor, absenta motivarii salariale pentru un proces educational de calitate.
Problema reformei in educatie a fost readusa in atentia publica prin asumarea raspunderii Guvernului Boc pe pachetul de legi ale educatiei in luna septembrie. Dincolo de disputele din jurul alegerii unuia dintre cele doua sisteme propuse, sistemul Miclea si, respectiv sistemul Andronescu, oricare din pachetele de legi ofera un cadru general de reforma a educatiei. Cu tot acest cadru de reforma schitat, atat prin Pactul pentru educatie, cat si prin noua lege, formarea de competente si criteriile de evaluare a lor raman subiecte nelamurite inca, din punct de vedere tehnic si metodologic.

O comisie de experti a analizat toate depozitiile depuse la audierea publica si a efectuat un raport sinteza care a fost lansat intr-o conferinta de presa, luni, 9 noiembrie 2009, la ora 10:30, la sediul GDS.

Audierea publica si conferinta de presa au fost organizate de Societatea Academica din Romania, in parteneriat cu Academia de Advocacy si Siveco Romania. Evenimentele reprezinta o etapa dintr-un proiect derulat de Societatea Academica din Romania - Cum predam stiintele exacte in scoala? O propunere de reforma – si se inscrie intr-un efort mai larg de reformare a predarii stiintelor exacte.

Comisia  de experti a fost alcatuita din Ionel Haiduc, presedintele Academiei Romane, Nicolae Zamfir, presedintele Societatii Romane de Fizica, Radu Gologan, presedintele Societatii de Stiinte Matematice si Despina Pascal, formator si consultant independent.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
1128 vizualizari

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie