Interviu HotNews.ro

Wiltrud Weidinger
Foto: Professoria

Profesor de didactica la Zurich: "Nu oricine poate deveni profesor"

de Andreea Flintoaca HotNews.ro

Miercuri, 17 februarie 2010, 23:45    NEWS | STIRI

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Wiltrud Weidinger este profesor de didactica in Programul de Formare a Profesorilor al Universitatii din Zurich si crede ca profesorii trebuie sa fie, pe langa experti in domeniile lor, si foarte buni comunicatori, psihologi si pedagogi. Hotnews.ro a aflat cum ar trebui sa fie instruiti viitorii profesori, ce lipseste sistemului educational din Romania si cat de importanta este imaginea pe care profesorul o are in societate.

"Learning by doing" cantareste foarte mult in educatia pentru democratie

Democratia nu poate fi doar predata ca un obiect in scoala. Bineinteles, poti studia aspecte ale democratiei - cum functioneaza un stat democratic, care este rolul parlamentului si asa mai departe, dar nu poti invata cum sa fii un cetatean democratic si care este rolul tau in societate decat daca scoala insasi functioneaza ca un sistem democratic. Numai daca atmosfera din scoala si felul in care predau profesorii sunt in spiritul democratiei, pot elevii sa isi insuseasca aceasta stare de spirit, altfel sunt pusi in fata unei contradictii.
 
Componenta de invatare prin practica -"learning by doing" - cantareste foarte mult in educatia pentru democratie.
 
 
Wiltrud Weidinger

Felul in care un profesor isi organizeaza lectiile si le permite elevilor sa participe si sa aiba un rol activ in desfasurarea lor influenteaza, mai departe, gradul de implicare a tinerilor in viata sociala si constientizarea rolului important pe care fiecare dintre ei ar trebui sa il aiba intr-un sistem democratic. Componenta de invatare prin practica -"learning by doing" - cantareste foarte mult in educatia pentru democratie.

HotNews.ro: Din ceea ce ati vazut pana acum, reuseste sistemul de invatamant din Romania sa promoveze aceste practici in scoli?

Wiltrud Weidinger: Cateva dintre programele de master in educatie pe care le-am vazut in Romania integreaza principiul de mentorat al elevilor, al metodelor de predare care sa incurajeze participarea lor activa la cursuri si al comunicarii, ca aspect esential in relatia elev-profesor. Cred ca este un drum lung pe care Romania si alte tari care au un trecut socialist si s-au confruntat cu un sistem politic foarte rigid trebuie sa il parcurga pana la asimilarea principiilor democratice.

Ca profesor, nu este suficient sa fii expert in domeniul tau

HotNews.ro: Ce lipseste in programele de pregatire a profesorilor din Romania?

Wiltrud Weidinger: Recomandarea mea pentru cei care se ocupa de organizarea acestui tip de programe este sa puna mai mult accent pe componenta practica. Multe universitati acorda o prea mica atentie practicii. Pentru a avea succes si pentru a-i pregati cat mai bine pe studenti pentru meseria de profesor trebuie sa ii informezi, dar si sa le oferi ocazia sa aplice ceea ce invata. Revin la ideea ca "learning by doing" este una dintre cele mai eficiente metode.
 
Am intalnit in Romania si in alte tari est-europene profesori care sunt foarte buni ca experti in domeniile lor mai mult decat oriunde in Europa.Sunt experti in matematica, in limbi straine, sunt adevarati profesionisti, insa mi se pare ca ar trebui sa se indrepte mai mult spre o abordare inter-disciplinara.
 
 
Wiltrud Weidinger

HotNews.ro: Ce are diferit Europa de Est fata de Occident in ce priveste sistemul de invatamant?

Wiltrud Weidinger: Principala diferenta este acordarea unei foarte mari importante obiectului de studiu. Am intalnit in Romania si in alte tari est-europene profesori care sunt foarte buni ca experti in domeniile lor mai mult decat oriunde in Europa.Sunt experti in matematica, in limbi straine, sunt adevarati profesionisti, insa mi se pare ca ar trebui sa se indrepte mai mult spre o abordare inter-disciplinara. Ca profesor, nu este suficient sa fii expert in domeniul tau, trebuie sa fii si un expert in comunicare, in leadership, sa ai cunostinte de psihologie, pedagogie si asa mai departe.

In tarile vestice situatia este, uneori, exact opusul: obiectele de studiu sunt mai neglijate sau profesorii sunt pregatiti mai mult din punct de vedere didactic decat in domeniul lor de specializare.

Profesorii nu ar trebui sa predea materii pe care nu le stapanesc

HotNews.ro: Ce ar trebui sa faca un profesor tanar pentru a se face ascultat de elevii/studentii sai?

Wiltrud Weidinger: In primul rand sa-si asculte si el, la randul lui, elevii, sa ii ia in serios si sa isi cunoasca foarte bine materia. Profesorii nu ar trebui sa predea materii pe care nu le stapanesc foarte bine sau in domenii in care nu se simt in largul lor. Nu te poti preface ca esti ceea ce nu esti.

HotNews.ro: Poate exista invatamant de calitate fara investitie din partea statului?

Wiltrud Weidinger: Nu. Statul trebuie sa sustina sistemul educational in primul rand financiar si, in al doilea rand, prin politicile sale - masuri legislative, schimbari ale curriculum-ului, ale conceptelor -  astfel incat acesta sa se ridice la standarde internationale.

In Finlanda doar cei mai buni castiga privilegiul de a preda

HotNews.ro: Ce credeti ca ar fi mai motivant pentru un profesor: banii sau recunoasterea pozitiei importante pe care o are in societate?

Wiltrud Weidinger: In prima faza as raspunde ca banii, dar uitandu-ne la situatia internationala vedem ca exista tari unde profesorii au un statut foarte inalt in societate - cum este Finlanda - si nu castiga foarte multi bani. Acolo profesorii sunt foarte respectati pentru profesia lor; nu este usor sa fii profesor si nu oricine poate deveni profesor. Si aici problema se pune: care sunt criteriile dupa care o facultate care produce profesori isi alege studentii? Care este profilul pe care il cauta? Finlanda are un sistem foarte strict prin care sunt selectati viitorii profesori si doar cei mai buni dintre candidati castiga privilegiul de a preda.

HotNews.ro: Care sunt cei mai potriviti oameni pentru a pregati profesori?

Wiltrud Weidinger: In primul rand oameni care au fost, la randul lor, profesori in trecut si care s-au specializat in pedagogie. Oameni care pot fi suficient de flexibili incat sa se puna in locul studentilor lor atunci cand predau.
Citeste mai multe despre     |   |   | 

  
3052 vizualizari
  • 0 (2 voturi)    
    nimic nou sub Soare (Joi, 18 februarie 2010, 9:28)

    comenius [anonim]

    Intrebam de multe ori pe cate cineva din afara despre cum merg lucrurile acolo, cu scopul de a le mbunatati in propria ograda. Nu e rau, dar nu trebuie sa uitam ca in istoria Romaniei oameni de mare valoare au studiat nevoile si solutiile pentru progres, chiar si in domeniul educatiei. De aceea, d-ra redactor, va rog sa mergeti la biblioteca si sa cititi comunicarea lui Dimitrie Gusti la Academia Romana, in 9 mai, 1941, cu numele "Stiinta si pedagogia natiunii". Ulterior, inarmata cu datele respective, veti putea organiza interviuri mult mai reusite, si, mai ales, ne veti putea prezenta intr-o lumina mult mai buna.
    • -1 (1 vot)    
      Cat de (Joi, 18 februarie 2010, 10:33)

      sabo [utilizator] i-a raspuns lui comenius

      mult imi place aplicarea dvs. si mai ales documentarea specializata.
      Felicitari...ar fi minunat sa fiti in inspectorat , sau ministerul educatiei!?
    • +1 (1 vot)    
      scoala intre 1941 si 2010 (Joi, 18 februarie 2010, 18:02)

      Radu [anonim] i-a raspuns lui comenius

      Stimate domn, eu nu am citit comunicarea lui Gusti, trebuie sa recunosc, dar la scoala am fost in vreo 4 tari diferite si trebuie sa va spun ca adesea scoala romaneasca (de la gimnaziu pana la facultate) este foarte reprezentativa pentru anul 1941. Vedeti dumneavoastra, insa, tocmai asta este problema...
  • -1 (1 vot)    
    didactica pt. profesori (Sâmbătă, 20 februarie 2010, 18:22)

    nin [anonim]

    Sa ne mai lase in pace desteptii astia cu experimentele lor. Toti cei plecati din Romania afirma ca aici se face carte ,fata de alte locuri de pe pamint,de -ndata ce un copil de clasa a viii-a are cunostinte ca unul de a xii-a ce mai ziceti? eee dupa absolvire apare indobitocirea ,asta de la saracie. Absolventul din statul dezv. (si nu dau nume) este platit bine si poate evolua ,nu ca la noi cu ajutoru"social .Asa si tot mai sare cite unul de-i face ghem pe toti dezvoltatii astia! Terminati-va cu prostiile astea! problema e alta. Voi nici macar nu stiti sa puneti problema ,daramite sa gasiti raspuns....
    • 0 (0 voturi)    
      CE PROSTIE! (Marţi, 23 februarie 2010, 11:55)

      ACrunt [anonim] i-a raspuns lui nin

      Ce prostii spuneti, domnu "nin". La noi nu se face carte, domnule, ci se dau avalanse de cunostinte pe care doar unii elevi si studenti le pot asimila - fie pentru ca sunt "bureti" buni (sau "tocilari"), fie pentru ca au descoperit (printr-o minune!) ca le place domeniul respectiv. Restul, adica marea majoritate, raman undeva foarte jos - nu stiu nici macar sa scrie si sa vorbeasca romaneste corect . DECI: la noi NU SE FACE CARTE tocmai pentru ca sistemul nostru nu stie cum sa-i invete ceva pe astia, pe cei multi; varfurile pe care le avem isi iau motivatia de a invata si principiile de acasa, din lecturile proprii sau, accidental, de la cate un profesor grozav din liceu sau facultate - dar nu de la sistem ca intreg!
      Mai lasati mandria nationala acolo unde nu e cazul, ca devine prosteasca. Priviti adevarul in fata: avem o scoala foarte slaba. Iar lucrul asta se masoara nu dupa vrafuri (olimpici, bursieri etc.), ci dupa nivelul de educatie al majoritatatii elevilor si studentilor, care este jalnic. Faptul ca in programele noastre scolare sunt informatii mai multe sau mai avansate decat in alte tari este absolut irelevant. Caci nu conteaza CAT stii, ci CE si CUM stii.
      • 0 (0 voturi)    
        Probleme (Luni, 1 martie 2010, 17:40)

        kinn [anonim] i-a raspuns lui ACrunt

        Sunt de acord, dar problema e ca mai toate "reformele" romanesti copiate de pe calapod strain au ca prim efect tocmai lovirea in acei, putini, care reusesc accidental sa-si gaseasca o motivatie intr-un fel sau altul. Sunt un fel de reforme de "uniformizare", care pana sa creasca nivelul maselor, reusesc pana una alta sa coboare nivelul elitelor. De aceea aceste idei sunt privite, uneori, cu maxima prudenta, sau chiar respinse violent, cum face dl. respectiv.

        In alta ordine de idei, tratamentul reciproc cu "spuneti prostii domnu'" este simptomatic pentru lipsa de comunicare care afecteaza societatea romaneasca la toate nivelurile. Romanii, ca popor, nu stiu sa comunice eficient atunci cand se afla pe pozitii diferite.
      • 0 (0 voturi)    
        Probleme (2) (Luni, 1 martie 2010, 17:54)

        kinn [anonim] i-a raspuns lui ACrunt

        Ca o completare, dezinteresul evident al elevilor pentru scoala nu este o vina a scolii, in primul rand. Este in primul rand vina societatii (adica a parintilor). Daca societatea nu da doi bani pe scoala, nici copiii nu au interes sa faca carte, si atunci totul pare o simpla avalansa de cunostinte. Societatea romaneasca are scoala pe care o merita.

        "Avalansa de cunostinte" ar reprezenta insa, cu o usoara structurare necesara, un atu deosebit daca societatea ar avea un minim interes pentru sistemul educational, adica daca ar insufla copiilor un minim de interes pentru carte. De aceea nu sunt de acord cu ideea foarte simpla, si de aceea foarte raspandita, potrivit careia scoala romanesaca nu consta decat intr-o acumulare imensa de cunostinte invatate pe de rost. N-ar mai parea doar o avalansa de cunostinte daca ar s-ar insufla un minim interes elevilor. Nu trebuie sa taiem la sange sistemul actual pentru a-l forta sa se adapteze unei faze trazitorii, zic eu, a societatii romanesti, o faza caracterizate de un minim istoric al interesului pentru invatatura.
  • 0 (0 voturi)    
    Opinie (Marţi, 23 februarie 2010, 22:46)

    Eu [anonim]

    Sunt de acord cu ce a spus pentru ca un profesor nu trebuie doar sa fie cunoscator in domeniu. Eu de exemplu la facultate am o profesoara care pe langa faptul ca-si tine bine seminarul, stie comunice cu studentul. Cat despre finantare: Ii zic eu ca atunci cand nu vor mai exista hoti in Parlament se va face ceva. Mi se pare de bun augur Invatamantul din Finlanda caci acolo sunt promovati doar cei cu vocatie, nu orice pampalau.


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie