Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Legea Educatiei Nationale - prime informatii si comentarii

de Stefan Vlaston HotNews.ro

Joi, 11 martie 2010, 7:20    NEWS | STIRI

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

In conferinta de presa de miercuri dl ministru Daniel Funeriu a dat primele informatii asupra continutului proiectului noii Legi a Educatiei Nationale.

Prima observatie ar fi ca Legea a intarziat foarte mult data fiind dezbaterea publica de o luna, procedurile parlamentare complicate, in comisii si apoi in plen in ambele camere, urmata de un eventual apel la Curtea Constitutionala inaintat de partidele de opozitie, este aproape imposibil sa fie promulgata in timp util pentru a fi aplicabila in viitorul an scolar.

Trecerea clasei a IX-a la gimnaziu

Cititorii Hotnews isi amintesc probabil pledoaria mea de asta vara in favoarea acestei schimbari. Argumentul principal se refera la abandonul scolar masiv, de 20%, produs de aceasta fractura a invatamantului obligatoriu: plecarea elevilor din localitatea de domiciliu, care nu are liceu, spre cel mai apropiat oras pentru a-si continua studiile in clasa a IX-a. Cu costuri de naveta sau cazare-masa insurmontabile pentru multe familii.

In noua varianta elevii raman pana la 16 ani in aceeasi scoala, in aceeasi localitate,  in sanul familiei si-si termina studiile de invatamant obligatoriu. Adica scoala vine la copii, nu se duc  copiii la scoala.

Principalul contraargument, lipsa spatiilor scolare nu era serios. In ultimii 10-15 ani populatia scolara a scazut cu 24-25% si atunci unde sunt spatiile eliberate? Si chiar daca, punctual, in 10-15% din localitati nu sunt spatii suficiente exista timpul necesar, 1-2 ani, pana la intrarea in aplicare a acestei prevederi, pentru ca administratiile locale sa rezolve problema.

Resursa umana iar nu constitutie o problema. In orase se pot constitui consortii formate din licee si scoli generale care sa utilizeze in comun resursa umana, spatiile si baza materiala, iar in rural aceiasi profesori de gimnaziu pot preda si la clasa a IX-a. Se pot imagina politici (exemplu recenta propunere de construire de locuinte speciale pentru intelectualii din rural), o salarizare mai buna decat la oras, etc., astfel incat, in perspectiva reducerii locurilor de munca de la oras, un post stabil in comune sa constituie o solutie pentru multe familii tinere.

Exista inca o miza extrem de importanta. O scoala generala puternica si relevanta, cu responsabilitati sporite, constituie un pol in jurul careia comuna poate evolua spre stadiul de orasel. Alaturi de alte conditii: asfalt, gaze, canalizare, apa curenta, internet, asistenta medicala, locuri de munca in fabrici de prelucrare a materiei prime din agro-zootehnie.

Ce fac elevii dupa terminare invatamantului obligatoriu? O parte intra in piata muncii, iar achizitiile din educatia nonformala si informala pot fi ulterior certificate, alta parte merge la scoala profesionala, post invatamant obligatoriu, pe care sper ca noua lege sa o prevada, iar alta parte la liceul propriu-zis.

Portofoliul educational

Este iarasi un lucru pozitiv, existent in multa tari europene. Un fel de carte de identitate educationala a elevilor. Completat inca de la gradinita cu datele esentiale ale evolutiei scolare. Probabil va avea rubrici predefinite, va contine media generala si mediile la disciplinele urmate, informatii despre inclinatiile elevilor dar si despre ramaneri in urma, ce urmeaza a fi remediate in etapele urmatoare. De asemeni informatii despre comportament, abateri disciplinare, premii, diplome, etc. Important este sa nu capete dimensiunile unui roman “fluviu”. Nu este posibil ca fiecare profesor, inclusiv cei care au 18-20 de clase, sa scrie cate o fraza in 400 de portofolii. Informatiile transpuse in portofoliu ar trebui decise de colectivul de profesori al clasei, iar completarea revine dirigintelui, nu mai mult de 2 pagini pe an pentru fiecare elev.

Intrucat portofoliul trebuie sa contina un “istoric” relevant al elevului, el poate fi utilizat cu folos abia peste 3-4 ani.

Examinarea nationala la terminarea invatamantului obligatoriu

Este corect sa existe un examen, pe de o parte de certificare a competentelor obtinute, iar pe de alta parte un mijloc de evaluare a activitatii elevilor, parintilor, profesorilor, managerilor, un fel de a “da socoteala” pentru resursele financiare consumate 10 ani. Daca testarea este si corecta, neafectata de fraude, vom avea, in sfarsit, o oglinda fidela a competentelor acumulate, sau nu, de catre elevi pe parcursul a 10 ani de educatie formala.

Este conceputa cu o testare a competentelor de operarea pe computer, urmata de doua testari transcurriculare, dupa modelul testelor PISA. Una din stiintele exacte, matematica, fizica, chimie, ecologie si alta din stiintele umaniste, inclusiv pentru certificarea competentelor de comunicare.

Nu se incheie cu note sau cu admis/respins ci cu un punctaj general, exact ca la evaluarile internationale.

Caracterul transcurricular al examenului arata daca absolventul de invatamant obligatoriu poate combina cunostinte si competente din arii curriculare diferite pentru a rezolva probleme practice. Exact cum i se intampla in viata. De sperat ca itemii propusi la examen vor avea si un pronuntat caracter aplicativ.

Admiterea la liceu

Daca  am laudat pana acum ideile noii legi am ajuns la punctul in care voi face o critica severa.

Liceele cu un numar mare de solicitanti nu sunt lasate sa-si organizeze cum vor examenul de admitere, fiind obligate sa tina cont, in proportie de 70%, de examinarea nationala si de portofoliul educational.

In dorinta maximizarii sanselor de a accede la un liceu bun sau foarte bun, elevii si parinti vor pune o presiune extraordinara pe examinarea nationala, fenomen constatat cu ocazia tezelor unice, a testarii nationale si achiar a examenului de capacitate. Este de neinteles cum de nu putem invata din greseli. Am vazut ca tezele unice se transformasera in concursul “cine-i ajuta mai mult pe elevi” si repetam eroarea. Rezultatele mirobolante obtinute inclusiv de elevii din rural n-au constituit o lectie suficienta.

Nici nu vreau sa ma gandesc ca poate asta s-a si dorit: mentinerea valului de ipocrizie, mistificare si minciuna, care sa ascunda “cruda” realitate. Sau ca “vanzarea-cumpararea” de note (punctaje) se face in “beneficiul” ambelor parti!

 Se poate concepe un examen de admitere pe grup de licee foarte bune, astfel incat un elev picat la un liceu sa “alunece” la urmatorul.

Iar liceele care nu organizeaza examen de admitere pot folosi orice alte criterii, inclusiv rezultatele de la examinarea nationala,  portofoliul educational sau testare de abilitati artistice, sportive, etc.

Propun cititorilor si redactiei Hotnews sa contribuim activ in perioada dezbaterii publice la optimizarea viitorului proiect al Legii Educatiei Nationale.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
5574 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    dezbatere (Joi, 11 martie 2010, 8:22)

    vlad [anonim]

    Am cateva comentarii punctuale referitoare la textul dvs.

    Nu cred ca este ok sa mutam clasa a IX-a la scoala. Problemele pentru care ati propus solutii (nu are cine sa predea, nu au unde) par mai mici decat problema abandonului scolar dar costurile mi se par mai mari decat spre exemplu o subventie acordata familiilor din rural care-si trimit elevii la scoala intr-un oras mai departe de casa.

    de ce vom face clasa a 9-a la sat ? doar ca sa bifam un an in plus? momentan nu exista personal calificat pentru clasele 5-8 si o sa gasim si pentru clasa a 9-a?

    In rest portofoliul mi se pare foarte ok si as vrea sa fie introdus si in invatamantul universitar si sunt de acord cu Dvs. referitor la examenul de admitere la liceu.

    Mai am o singura observatie. Cred ca cea mai mare problema a acestei legi este legea insasi. In goana spre rezolvarea problemelor din invatamant cream probleme mult mai mari prin faptul ca o data la 1-2-3 ani schimbam legea si mecanismele de admitere si cerintele pe care le avem de la elevi. Este incredibil de greu si pentru elevi si pentru parinti sa se acomodeze. In ultimii 15 ani s-au schimbat sistemele de bac/admitere liceu probabil o data la 2-3 ani. Cauzam prea multe probleme din cauza acestei goane dupa schimbare.
    • 0 (0 voturi)    
      ciclul obligatoriu (Joi, 11 martie 2010, 9:24)

      vio [anonim] i-a raspuns lui vlad

      Problema este clara:
      -meditatiile
      -locurile de munca ale profesorilor
      aici ii doare pe cei, care spun ca ii intereseaza soarta elevului

      -vrand nevrand, ne intoarcem la Spiru Haret,
      invatamantul obligatoriu egal, citi, scris, socotit, si mai nou calculatorul(ca utilizator)
      acestea sunt obligatoriu (mai apar si probleme de igiiena, protectia mediului si cei 7+9 ani de acasa si cei obligatoriu)

      - apoi se trece la invatamantul optional, care este dat de cerere si oferta si de cei care doresc ca, copiii lor sa aiba studii, pentru a face impresie in lumea celor care au bani si pun pe alti sa munceasca.
      Adevarul ca suntem doar la jumatatea drumului, mai avem 20 de ani, daca nu va face ceva politicul...
    • 0 (0 voturi)    
      Cu masuri (Joi, 11 martie 2010, 11:31)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui vlad

      De acompaniament, de genul celor mentionate se rezolva si problema cadrelor si a spatiilor. Castigul este mare, reducem abanadonul scolar.

      Fundamental n-am schimbat nimic in ultimii 20 de ani. De aceea actionam acum sub presiunea timpului si pare graba si improvizatie. dar ideile s-au copt de mult, de cand a functionat comisia Miclea.
  • 0 (0 voturi)    
    Admitere la liceu (Joi, 11 martie 2010, 8:55)

    Eu [anonim]

    Nu cred ca mutarea primelor doua clase de liceu la scoala generala e utila. Sociologic vorbind, in societatile in care exista un ritual definit de trecere de la o stare sociala la urmatoarea (copilarie/adolescenta/maturitate), crizele in plan personal cauzate de acest fenomen sunt mult mai reduse. Diluarea acestor tranzitii (mutam clasele 9 si 10 la scoala generala, dar facem examen de admitere in clasa 9) e dupa parerea mea daunatoare. Mutarea examenului de admitere la o varsta mai mare (16 ani in loc de 14) e la fel de daunatoare, deoarece prelungeste in mod artificial copilaria, si accentueaza criza cauzata de nevoia de a se afirma ca fiinte sociale mai responsabile si mai capabile a adolescentilor.

    Nu vad utilitatea unei "carti de munca" de pe parcursul scolii. Un asemenea document nu va prinde niciodata ce invata fiecare singur, si cel putin in anumite meserii ce inveti singur e mult mai important decat ce te invata scoala - mai ales in meseriile in care evolutia tehnologica e foarte rapida. In plus, mi-e frica de o situatie ce a intalnit-o un fost coleg plecat in Canada. Omu' era extrem de bine pregatit profesional. La angajare concura cu o gramada de oameni care venau cu o stiva de zeci de certificari si diplome de la cursuri de doua zile, dar care n-aveau zile de scoala cate avea el zile de sesiune, si care erau de departe mai slab pregatiti decat el (chestie pe care a constatat-o cel car ei-a oferit pana la urma un job). Teoretic, se poate considera ca un fenomen de genul acesta poate fi gestionat. Practic, cine l-ar gestiona? Statul?
    • 0 (0 voturi)    
      14 vs 16 ani (Joi, 11 martie 2010, 11:35)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Eu

      La 16 ani tanarul stie mai bine ce vrea sa faca cu viitorul sau.

      In plus coincide cu varsta mondiala de intrat in piata muncii. La noi s-au luat masurile care ii "impingeau" pe elevi in inv. superior, sa "cotizeze" la inv. superior. Piata muncii plange dupa muncitori calificati si noi producem in scoala teoreticieni.
  • 0 (0 voturi)    
    Al treilea cui (Joi, 11 martie 2010, 8:59)

    Eu [anonim]

    Al treilea cui ce-l am pe proiect e faptul ca pastreaza in continuare o separare formala prea stricta dupa parerea mea intre educatie si economie. In cea mai mare parte, oamenii merg la scoala pentru a dobandi cunostiintele care ulterior sa le permita sa castige o paine. Chiar daca sistemul educational scoate oameni care asimileaza 100% ceea ce prevede programa, cata vreme programa aia e la ani lumina de necesitatile economiei. Nu cred ca printr-un mecanism formal, gestionat de stat, o apropiere din asta se poate realiza. Dupa parerea mea, un mecanism functional poate fi bazat doar pe concurenta. Adica daca legea ar prevede un mecanism prin care pe de-o parte statul nu s-ar preocupa de programa, ci de statistici despre cati elevi de la care liceu au ajuns la care facultate dupa cate examene, pe locuri fara plata, cati absolventi de la care facultate s-au angajat in primul an de la absolvire si cu ce lefuri, si ar face datele astea extrem de vizibile, scolile, de la primara pana la facultate, ar fi singure interesate sa-si ajusteze programa conform necesitatilor industriei, si si elevii ar avea la dispozitie informatie care sa le ilustreze calitatea invataturii pe care o capata. Statisticile astea ar fi de asemenea utile pt. stat ca sa ajusteze plata catre scoli in functie de numarul de elevi - e normal ca o scoala mai slaba sa capete mai putini bani, chiar daca trebuie facute unele corectii in favoarea scolilor de la tara, sau a scolilor care ofera cazare in internate proprii pentru elevi proveniti de la tara.
    • 0 (0 voturi)    
      Reforma curriculara (Joi, 11 martie 2010, 11:38)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Eu

      Este la fel de necesara. Sa aduca scoala mai aproape de piata muncii.

      Statul ar putea incuraja inv. privat, ca alternativa viabila la cel de stat. Prin concesionari de spatii si avantaje fiscale si legislative.
  • 0 (0 voturi)    
    durata invatamintului obligatoriu (Joi, 11 martie 2010, 9:36)

    cititor [anonim]

    Avem o problema cu gestiunea diversitatii. Alegem prea des solutii unice (solutii nationale la probleme regionale). Asa supralicitam importanta deciziei (si a decidentilor), in dauna analizei (nu neaparat si in dauna analistilor). Perdanta este diversitatea beneficiarilor.
    Asadar: de ce trebuie sa avem peste tot clasa a IX a la gimnaziu? de ce trebuie sa fie invatamintul obligatoriu doar de cultura generala? pentru admitere, de ce pledam pentru competitia intre institutii si nu intre elevi?
    Vrea educatia sa ramina un proces unic ? Diversitatea de interese si abilitati a elevilor creste cu virsta, decuplindu-i de la ritmul planificat al instructiei. De aici rezulta un esec planificat al educatiei pe care il stim si pe care sistemul nu si-l asuma. Este cu adevarat cauza abandonului in afara scolii?
    • 0 (0 voturi)    
      Corecta observatia (Joi, 11 martie 2010, 12:28)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui cititor

      Pana la a lasa prea multa libertate regiunilor si persoanelor. Cati parinti au cultura si inteligenta necesara pentru a decide corect viitorul copiilor lor? Ne putem lipsi de politica statului in domeniul educatiei? Nu cred.

      Cat despre individualitati ele se pot manifesta in cadrul unei instructii mai flexibile decat in prezent, cu optionale si alegeri multiple ale elevilor.
  • 0 (0 voturi)    
    legea educatiei (Joi, 11 martie 2010, 9:42)

    ioana [anonim]

    Din nou, se procedeaza tipic romanesc, adica se arunca pe piata doar aspectele "senzationale", care sa bage panica in randul parintilor si al copiilor, lasandu-se in umbra chestiunile de fond.
    O evaluare intercurriculara se poate face doar dupa ce s-a pus la punct o progarma functionala , construita pe principiul interdiscipinaritatii (astfel incit copilul sa inteleaga ca matematica foloseste la fizica, chimie etc.) si dupa ce profesorii au fost reformati (ca sa nu zic recalificati ) in acest sens. Altfel, aceste examene din toate materiile nu vor face decat sa intareasca si mai mult sistemul pervers al meditatiilor particulare, ca te mai si intrebi la ce sa mai trimiti copilul la scoala.
    In privinta portofoliului, va prolifera in continuare sistemul nenumaratelor concursuri, mai mult sau mai putin autorizate, care de fapt contribuie la dosarul profesorilor prin performantele elevilor.
    Mi-e teama ca dl Funeriu si-a schimbat obiectul activitatii de cercetare: de la experimente chimice a trecut la experiment social. Un CV doldora de realizari in cercetare nu este garantia ca posesorul are capacitatea de a organiza, conduce si eventual reforma sistemul educational al unei tari. Se stie ca in general cercetatorii performanti au o structura mai degraba autista si nu rezolva cu greu probleme foarte simple din viata de zi cu zi.
    Sa speram ca profesorii cu capul pe umeri si parintii (ca pe elevi nu-i intreaba nimeni nimic) vor lua atitudine.
    • 0 (0 voturi)    
      Multe probleme (Joi, 11 martie 2010, 11:44)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui ioana

      Are de rezolvat viitoarea lege. Descentralizarea, manageriala, curriculara, financiara si a resursei umane, in inv. superior sunt probleme multe care s-au acutizat, inv. din rural trebuie ridicat la alt nivel cu infrastructura su cadre. Tot ce n-am facut in 20 de ani. de asta e asa de greu. In plus, asteptarile sunt uriase.
    • 0 (0 voturi)    
      de ce scoala (Vineri, 12 martie 2010, 11:03)

      stefania [anonim] i-a raspuns lui ioana

      chiar asa, daca copilul merge la scoala, de ce sa-i mai trebuiasca si meditator? Doar profesorul are obligatia sa vorbeasca copiilor pe intelesul lor. Sa aibe rabdare cu ei si sa le raspunda la intrebari, acolo unde nu au inteles. Eu stiu ca daca aveam o nelamurire intrebam profesorul sau invatatorul si ma lamuream. Dar in scoala generala meditatorul este ceva nelalocul lui. Pentru ce? Iar caietele specialde la mate + culegere caiete speciale la romana, engleza etc mi se par de-a dreptul aiurea. In fiecare semestru cate 35- 40 de lei in lus pt acestea. abandonul scolar se iveste acolo unde arintii nu pot sustine cheltuielile din invatamantul OBLIGATORIU care ar trebui sa fie gratuit.
      Sa ne gandim ce se va intampla acolo unde familiile sarace vor primi bani ca sa-si tina copiii la scoala, o parte din bani vor lua alt drum, nu cel al cartilor, abonamentelor...
      tot invatamantul este dat peste cap. si noi am fost copii, am invatat, am dat examene si chiar nu m-am simtit frustrata ca a trebuit sa fac asta. sustin examenul la admitere in liceul la care vreau sa ma duc. trebuie sastiu ce vreau sa fac mai departe in viata, ce vreau sa invat si pt aia sa ma pregatesc. La fel pt facultate!
  • 0 (0 voturi)    
    felicitari (Joi, 11 martie 2010, 10:28)

    Tim [anonim]

    Mi-a placut foarte mult articolul Dvs. De obicei va mai criticam (in special punctele de vedere politice) dar de fiecare data am apreciat luarile de pozitie vizavi de problemele invatamantului. Nu prea inteleg cum se va tine cont de portofoliu(nu de notele din el)? Adica inteleg ca vor fi scrise acolo o suma de aprecieri vizavi de elev dar acestea pot intra intr-o anumita cuantizare? Pentru ca nu mi-e clar cum (asta avand in vedere factorul autohton datorita caria ne putem trezi cu niste criterii speciale de admitere conform cu anumite portofolii :D) .
    • 0 (0 voturi)    
      Portofoliu (Joi, 11 martie 2010, 12:52)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Tim

      Portofoliul are mai degraba aprecieri calitative si este destinat sa lamureasca profesorii asupra traseului educational anterior al elevului pentru a putea lua masuri remediale din timp. Nu slujeste la ierahii si la accesul in liceu. Doar daca liceul doreste sa vada ce inclinatii artistice, sportive, are elevul. Notele din el sunt mediile anuale si cele pe materii, preluate din catalog. Poate ilustra evolutia elevului pe parcursul unui numar de ani.

      Multumesc pentru aprecieri. Va astept in curand sa dezbatem proiectul de lege al educatiei.

      Discutia despre reforma curriculara din ianuarie a avut efect la decidenti. Mi-au cerut lamuriri suplimentare.
      • 0 (0 voturi)    
        m-ati lamurit (Joi, 11 martie 2010, 22:06)

        Tim [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Multumesc pentru raspuns. Mai am o intrebare: ce parere aveti despre d-na Vergu? Nu-i contest cunostintele in domeniu dar parca ceva nu-mi place vizavi de calitatea ei de purtator de cuvant...
        • 0 (0 voturi)    
          Algerea (Vineri, 12 martie 2010, 11:18)

          Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Tim

          A fost a ministrului. Nu trebuie sa-mi placa mie.
  • 0 (0 voturi)    
    FARA DISCIPLINA ELEVILOR = 0 (Joi, 11 martie 2010, 11:43)

    manole [anonim]

    Toata tevatura aceasta despre reforma este o noua poveste cu care ne ametzesc cei ce nu cunosc ce se intampla cu adevarat in scoli.
    Nu intelegeti ca in scoli nu se mai invata ? Totul este o MIMA !!! Elevii se fac ca urmeaza scoala, guvernul se face ca plateste profesorii iar profii se fac ca muncesc !!!
    Tot sistemul acesta are drept intentie sa ne pacaleasca pe noi...societatea !!! Totul trebuie inceput de la
    -DISCIPLINAREA elevului, sa nu se mai copieze, reintrodusa corijenta si repetentia, coercitia este baza educatiei sanatoase si profunde !!!!!
    -Doi profesorii trebuiesc platiti cel putin la fel ca ininte de 90 !!!
    • 0 (0 voturi)    
      In primul rand (Joi, 11 martie 2010, 13:01)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui manole

      Ca nu este peste tot asa. Mai sunt scoli unde se mai si invata. Omul sfinteste locul. Lipsesc mecanismele de control, de sanctiune si de premiere, de salarizare dupa performanta si rezultatele muncii. De la noua lege se asteapta si instalarea formala a unor astfel de mecanisme.
    • 0 (0 voturi)    
      De adaugat (Joi, 11 martie 2010, 13:42)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui manole

      Si mediul atractiv de invatare, care sa stimuleze curiozitatea elevilor, nu sa o omoare, sa le fie de folos in viata ce invata, nu teorii fara aplicatii practice.
  • 0 (0 voturi)    
    Contradictie (Joi, 11 martie 2010, 11:56)

    kinn [anonim]

    Nu este o contradictie sa lauzi examinarea nationala la sfarsitul invatamantului obligatoriu si ideea portofoliului scolar, pentru ca apoi sa critici faptul ca admiterea la liceu se bazeaza pe acestea ?? Adica, daca examinarea la sfarsitul gimnaziului si portofoliul sunt de dorit, de ce sa nu le folosim drept criteriu la admiterea in liceu ?

    Sunt doua posibilitati: fie se recunoaste ca examinarea de la sf. gimnaziului e un fiasco nerelevant, si atunci criticati-o si lasati liceele sa-si selecteze singure elevii, fie examinarea reprezinta o evaluare corecta, si atunci nu mai e nevoie de alte examene. Ambele nu merg.
    • 0 (0 voturi)    
      Am explicat (Joi, 11 martie 2010, 12:55)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui kinn

      Atunci cand un examen de sfarsit de ciclu are o miza enorma (70%) pentru accederea in ciclul urmator, (liceu), se creeaza o presiune enorma asupra sa si se perverteste automat. Intervin interesele si bani si cadouri.

      Daca nu are miza mare nu exista motivatia pentru a fi pervertit. E simplu.
  • 0 (0 voturi)    
    EDUCATIE (Joi, 11 martie 2010, 12:07)

    sabo [anonim]

    REMARC FAPTUL CA LA TOATE PRESUPUSELE IMPEDIMENTE , SOLUTIILE OFERITE , ELE INSELE DEVIN NISTE PROBLEME, DE PERSONAL, DE ORGANIZARE SAU INVESTITIONALE.
    ACESTE SCHIMBARI SE FAC DOAR CA SA SE SCHIMBE SI VOR ADUCE PREJUDICII SI DEFORMARI CARE NU VOR MAI PUTEA FI REPARATE.
    • 0 (0 voturi)    
      Acum (Joi, 11 martie 2010, 12:57)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui sabo

      Educatia nu mai raspunde cerintelor pietei muncii si societatii. Toata lumea este de acord ca asa nu mai merge, in special organismele internationale care ne pun la colt. Ce n-am facut 20 de ani trebuie sa facem acum in viteza maxima. Nu e cel mai fericit mod, dar timpul nu mai are rabdare cu noi.
  • 0 (0 voturi)    
    portofoliul educational (Joi, 11 martie 2010, 12:15)

    Livius [anonim]

    sustin si eu ideea portofoliului educational, inclusiv pentru universitar (adica licenta, master, doc). Pentru cresterea utilitatii acestui instrument propun infiintarea unui card educational, similar cu cardul de sanatate care trebuia introdus la noi in 1996 odata cu reforma sistemului de sanatate... Acolo este de inteles de ce nu s-a introdus nici pana azi (interese financiare uriase), dar la educational ar fi mai simplu. Sau ma insel (iar)?
    • 0 (0 voturi)    
      Care (Joi, 11 martie 2010, 12:59)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Livius

      Ar fi rolul cardului educational? In santate inteleg ca tine minte cheltuielile cu sanatatea ale unui cetatean, pentru a se urmari deconturile. Dar in educatie? Mai clar, daca se poate.
      • 0 (0 voturi)    
        portofoliul educational (Joi, 11 martie 2010, 20:56)

        livius [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Cardul de sanatate nu are (doar) menire contabila, ci medicala. Se inscriu de la nastere datele fundamentale, apoi se adauga toate interventiile, bolile, radiografiile, diagnosticele, tratamentele recomandate etc. In educatie, se poate inscrie in card incepand cu gradinita abilitati, inclinatii, deficiente etc, astfel incat la fiecare nivel urmator sa se porneasca de la o cunoastere cat mai exacta a elevului. Si responsabilitatea profesorilor va creste, deoarece "diagnosticele" lor raman si pot fi apreciate/ evaluate de catre inspectori, profesori sau, mai tarziu, angajatori. De fapt, fiecare unitate de educatie va avea o baza de date cu toate aceste elemente de evaluare si va transmite, la cerere, informatia la care faceati si dvs trimitere. Cunoasterea elevului/ studentului este primul pas la orice nivel educational. O zicere americana spune ca este foarte bine ca profesorul de matematica care il invata pe John sa cunoasca bine matematica, dar este absolut necesar sa-l cunoasca mai intai pe John.
  • 0 (0 voturi)    
    examene (Joi, 11 martie 2010, 14:02)

    Előd [anonim]

    Un mic amendament daca-mi permiteti.

    Asa cum admiterea la liceu compromite calitatea (obiectivitatea) examenului la sfarsit de ciclu, admiterea prea usoara compromite examenul de bacalaureat.

    In concluzie. Examenele trebuiesc organizate la intrarea si iesirea dintr-un ciclu de invatamant. Doar asa pot fi o masura pentru management, parinti si finantator.

    Rezultatele se pot verifica eventual prin corelarea rezultatelor obtinute la admitere cu cele de la sfarsitul ciclului anterior.
  • 0 (0 voturi)    
    d-lui Vlaston (Joi, 11 martie 2010, 14:20)

    lavinia [anonim]

    Pe forum s-a disecat argumentatiile d-lui profesor, nu stiu cati din cei care au scris comentarii au cat de cat habar de sistemul ACTUAL DE INVATAMANT , in REALITATEA LUI CUTREMURATOARE.
    Imi pare rau ca trebuie sa spun dar si aceste carpeli sub nume de reforma( la reformele din 1990 ), nu ating cu adevarat ce se intampla cu adevarat in sistem.
    Cred ca d-l profesor vorbeste despre o noua reforma doar in idealismul domniei sale... sau nu vrea sa spuna cu adevarat cum arata invatamantul gimnazial si liceal din Romania, ne MINTIM CU DISPERARE SI FARA A VEDEA CU ADEVARAT CONSECINTELE ACESTOR REFORME RUPTE TOTAL, DAR TOTAL DE REALITAETE.
    Cei care ar fi putut sa aduca cu adevarat schimbari radicale si pe subiect in sistemul de invatamant ar fi ffost doar cadrele care predau cu adevarat in sistem , care stiu toate transformarile nagative care au aparut in mentalitatile familiei si a copilului, programa infecta de 40 de ani incoace doar cosmetizata si nu radical transpusa la mileniul III, nu s-a facut nici un studiu de piata printre dascali. Reprezentatii lor sunt doar oportunisti, veleitari, cei mai incapabili dascali care daca nu le-au placut la catedra au plecat sa faca politica, iar rezultatul se vede.
    Nici o valoare umana si morala nu se cultiva in manualele scolare, produsul finit TANARUL de AZI este cel care este blamat, creatia unor dascali fara vocatie si daruire totala este acest tanar gol de educatie si sentimente.
    D-le Profesor , eu nu cred ca aceasta investitie de 90% in cunostinte de IT sunt viitorul rasei umane( in tarile dezvoltate si cu traditie pana la liceu nici nu se studiaza calculatorul in scoala, este pt. cei care il studiaza acasa , in particular, eu nu aud pe nimeni sa spuna in toate interventiile din mass media), calculatorul este o creatie strict umana si poate da erori, pacat ca cei care ar trebui sa stie acest lucru il omit cu desavarsire si nu va aduce decat o inmultire a monstrilor.
    Sa speram ca noi suntem depasiti. Numai bine!
    • 0 (0 voturi)    
      Prea pesimista (Joi, 11 martie 2010, 14:30)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui lavinia

      Eu lucrez direct la catedra si parerile mele au fost deseori luate in seama de factorii decidenti. Nu trebuie sa slabim presiunea asupra lor. Ati vazut si accente critice in articol si dupa aparitia legii vor urma si altele.

      Dascalii sint si ei oameni trebuie doar motivati, in primul rand salarial si atunci vor munci mai bine. dar nu la "gramada" ci prin salarizare diferentiata, dupa rezultatele muncii si performanta.
    • 0 (0 voturi)    
      stiu (Vineri, 12 martie 2010, 7:21)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui lavinia

      Cum ar trebui sa arate, doar ca ar ocupa prea mult spatiu si oricum nu eu decid. Dar unele din propunerile mele au fost luate in seama.

      Sa asteptam forma completa a legii si o sa comentam atunci.
  • 0 (0 voturi)    
    bomboana de pe coliva invatamantului (Joi, 11 martie 2010, 16:54)

    bozo [anonim]

    Trecerea clasei a 9a de la liceu la scoala generala va fi bomboana de pe coliva invatamantului romanesc.

    In primul rand argumentele Dvs domnule Vlaston sunt pur teoretice si practica va dovedi din plin ca nu se pot aplica rapid in teren.

    Problema spatiilor si a renovarii scolilor treneaza de 20 de ani si nu si-a gasit rezolvare. Dvs credeti ca acum, peste noapte, totul va merge uns si se vor crea spatii noi in timp record?
    Va spun de pe acum ca solutia va fi invatamantul in ture mai multe, foarte probabil cu pauze si ore condensate.

    Problema cadrelor specializate nu se rezolva nici ea cat ai bate din palme.
    Sigur ca teoretic exista solutii, practic clasa a9a se va transforma intr-o peltea de clasa a8a cel putin pe termen mediu.

    Abandonul scolar este o problema serioasa, dar solutia nu sta in prelungirea scolii generale.
    Sigur ca teoretic, pe hartie, va scade abandonul scolar.
    Dar cat de pregatiti vor fi oare oare absolventii a 9 clase? Ne pregatim sa imbunatatim statisticile sau vrem sa pregatim mai temeinic copiii si tinerii?
    Stiti desigur ca analfabetismul functional a atins cote alarmante in Romania, avem chiar foarte multi absolventi de facultate cu aceasta problema.
    Lalaind scoala si reducand la ridicol examenele de etapa nu vom remedia nimic ci dimpotriva, vom creste numarul de absolventi de studii care nu si le pot dovedi decat prin hartia pe care o primesc pentru asta.

    Departe de mine de a spune ca invatamantul inainte de '89 era perfect. Dar cu siguranta era mai bun decat cel de astazi, mutilat de interminabile pseudo-reforme facute mai mult de birocrati decat de specialisti.
    In mod cert invatamantul din comunism era cu mult mai 'capitalist' decat astazi, erau examene de intrare la liceu, in clasa a10a, la facultate. Si toate erau dificile.
    Iar invatamantul de 10 clase cinstite (nu cu anul pregatitor inclus) era obligatoriu si se introdusese deja cel de 12 clase, dar fiecare facea dupa puteri si nu ca acum dupa nevoi.
  • 0 (0 voturi)    
    orbecaind prin gaza.. (Joi, 11 martie 2010, 16:54)

    huxley [anonim]

    parca avem ca natie un atac major de miopie.. lipsa de echilibru si siguranta de sine, necesare unei judecati sanatoase, lipsesc la un nivel alarmant (alarmant a fost el intotdeauna). e ca aia cu laptele: dupa milenii in care omenirea si-a crescut progeniturile cu lapte, vin niste hotentoti si spun ca nu e bun ptr organism, ca au date.. ridicol. pe scurt: aveti dreptate la chestia cu examenul de admitere; comunistii se pare ca intelegeau necesitatea unei selectii riguroase, iar ca cei picati sa ajunga nu la ultimul liceu din tara. nu inteleg insa de ce afirmati ca e mai bine cu clasa a IX in gimnaziu.. un liceu bun are nevoie de ceva timp sa-si acomodeze elevii cu o programa mai puternica ca sa scoata ceva din ei; nu e o idee buna, copiaza sistemul nord-american (nu stiu cum e'n occident), dar nu e o idee buna pe ansamblu, n-ar trebui sa ne preocupe rata de parasire a scolii (asta se poate remedia altfel), ci mentinerea performantei si sporirea ei. prelungim scoala generala, si taiem timpul petrecut in mediul teoretic sau industrial.. ii sacrificati pe cei buni adica. succes, probabil solutia ideala de omogenizare.. ideal ar fi sa faceti liceul 5 ani si scoala 7..
  • 0 (0 voturi)    
    Detalii (Joi, 11 martie 2010, 17:13)

    Dragos [anonim]

    Intr-adevar, accentul e pus pe detalii necloncudente. Hermeneutica, esenta ei, urmaneste studiul dinamic al invatarii, de aceea cred ca ne suprapunem in valori neconforme realitatii. A crede in corectarea de la sine a acestor discrepante intre nevoia de scoala si scoala de nevoie (obligatorie) e ca si cum ai crede in Mos Craciun si Zana Maseluta. Schimbarea trebuie sa fie una corecta, concreta si completa si nu trebuie sa se limiteze la o propedeutica faptica. Ea trebuie sa atinga toate dimensiunile, inclusiv cele de ordin social si pecuniar. Credinta ca sistemul se reformeaza treptat este eronata, in conditiile in care valorile invatamantului devin tot mai dispersate in nevoile Maslowiene. De aceea sincer cred ca reactia de repulsie convulsiv-defensiv la masuri concrete dar dureroase este specifica poporului roman. Balcanismul caracteristic nu mai trebuie sa fie unica valoare. Trebuie sa trecem de gloata, trebuie sa iesim in fata. In aceste conditii, invatamantul nu poate deveni o epava , ci trebuie sa constituie axul central al evolutiei sociale. A crede intr-o dinamica favorabila a aspectelor educationale in conditiile globalizarii e doar o dovada de naivitate si propedeutica educationala. Asadar, invatamantul TREBUIE corelat cu piata muncii si trebuie gandit ca o resursa de nou si nu ca un mod de a te opune schimbarii.
    • 0 (0 voturi)    
      this and that (Joi, 11 martie 2010, 18:04)

      huxley [anonim] i-a raspuns lui Dragos

      un om mare se zice ca se exprima cat mai simplu. ptr ca esenta nu e necesar complicata; doar gandirea celui care crede ca are o menire, dar care e neconforma cu propriile posibilitati. trecand peste asta, "axul central al evolutiei sociale" trebuie sa fie conservator mai degraba, ptr ca nu adaptezi total "axul" :) la starea tranzitorie a "evolutiilor sociale" :), mai ales cand stii ca viteza de schimbare nu poate fi corelata. d'asta invatamantul (si ma refer la cel general, nu profesional) trebuie sa ofere o cultura generala care sa ofere o baza solida, iar restul sa se deprinda prin alte metode - nici afara absolventii de liceu nu sunt mari cunoscatori in tehnologii, ci urmeaza colegii in care se pregatesc profesional; sau pornesc de jos intr-o firma si invata pe parcurs. invatamantul romanesc ofera o baza teoretica si de cunostinte puternica; daca nu se vede, inseamna ca se implementeaza prost, ca infrastructura intelectuala (= profesorii) scartaie. (ce-ar fi sa vezi mai intai ce inseamna de fapt hermeneutica?)
      • 0 (0 voturi)    
        Simplu, dar nu simplist (Joi, 11 martie 2010, 18:48)

        Dragos [anonim] i-a raspuns lui huxley

        Poate ca aveti dreptate, dar uneori, simplu poate parea simplist. O exprimare globala, poate mai dificila, cu caracter hermeneutic, este, dupa parerea mea, singura cuprinzatoare. Lucrurile simple, paradoxal sunt greu de exprimat in cuvinte simple, fara a sugera caracter simplist. In mod sigur, invatamantul are caracter complex si complet si poate coordona intreaga evolutie viitoare. Scoala cred si sper ca este axul central al evolutiei sociale, iar daca acesta este conservator, caracterul dinamic si adaptiv al societatii dispare si apare cutuma comportamentala a individului, care nu poate genera decat falsul progres. Adevaratul progres, cel sanatos, cel sustenabil, apare doar din modificari de fond, de continut ci nu doar de forma. Oamenii, cu exceptia gudurailor comportamentali, a falsilor cautatori de nou si de schimbare pozitiva, sunt in general conservatori. Iar acest aspect se datoreaza in principal lipsei de flexibilitate a invatamantului, a "axului central" al evolutiei si schimbarii. In conditiile actuale, nevoia de schimbare e mai prezenta ca oricand si are rolul de a ne feri de schimbari viitoare mult mai dureroase. Nu credeti ca o actiune, chiar dificila si contestata, dar realizata intr-un stadiu propedeutic al schimbarii este mult mai putin convulsiva pentru societate decat o schimbare tardiva? Poate e o afirmatie retorica, cel putin in opinia mea, dar e o intrebare pe care multi, din pacate nu si-o pun. Cu stima.
        • 0 (0 voturi)    
          flexibilitatea e o tema falsa (Joi, 11 martie 2010, 22:16)

          huxley [anonim] i-a raspuns lui Dragos

          daca pornim de la ideea ca invatamanatul pre-liceal vrem sa ofere o baza solida, inseamna ca nu poate fi prea flexibil. bazele in general nu sunt flexibile, nu poti sa te joci cu ele simplificandu-le excesiv, cel mult poti sa faci informatia mai usor de inteles, de retinut. iar calitatea nu se obtine niciodata din simplificare si flexibilitate gregare. amanuntele neesentiale din manuale pot fi inlocuite de teme atractive; motivul ptr care istoria, romana si celelalte nu au penetrare in randul elevilor e ptr ca nu sunt facute cu cap, sunt prea laborioase sau limbajul e de lemn; sa nu ne speriem, asa e si afara, manualele de valoare care sunt foarte cautate au in comun stilul usor de citit, inteligibil, atractiv, iar daca te uiti la continut sunt la paritate cu celelalte, informatia e toata acolo. flexibilitatea se inoculeaza prin stil, nu prin curiculum; poti sa'l simplifici pana la a avea ec. de grad 2 in ultimul an de liceu, crezi ca faci ceva benefic? tot ce-o sa fie e ca acelasi procent (80%) care acum uita ce e aia o diferentiala la un an dupa liceu, va uita ce e eq. de gradul 2 dupa acelasi interval. daca vrei corelare cu piata muncii, asta o poti face prin programe de specialitate, care oricum exista; un absolvent de liceu nu poate avea experienta de munca, ca asta inseamna ca e liceu pur profesional. cereti firmelor mari sa se implice, altceva nu se poate face, nu e caderea invatamantului liceal teoretic sa ofere forta de munca deja cu experienta solida, nu exista nicaieri afara asta, e vraja marii.
  • 0 (0 voturi)    
    invatamantul romanesc - un fiasco! (Joi, 11 martie 2010, 18:45)

    nat [anonim]

    Invatamantul romanesc este un fiasco!.
    Manualele scolare sunt EXECRABILE!!!! Limba romana, Matematica, Chimie, Fizica Educatie Civica, Educatie tehnologica, Biologie, Geografie,Chimie, Istorie Limbi straine etc. Toate sunt o MIZERIE!
    Sunt furnizate informatii inutile, alambicate. Exercitiile/cerintele exercitiilor nu sunt corect formulate si de cele mai multe ori sunt mai "docte" decat este necesar pentru varsta copiilor. Manualele scolare sunt depasite in raport cu programa scolara si din acest motiv sunt inutilizabile.
    La limbile straine se pune mai mult accent pe gramatica decat pe lectura si traducere (cum ar fi indicat). Paradoxal, sunt copii care cunosc gramatica si habar nu au sa citeasca sau sa traduca. Cum este posibil asa ceva?
    Biologia Cl. a -VII-a este o tortura! Sunt prezentate informatii mult prea complexe care ar trebuie sa faca obiectul celor care doresc sa imbratiseze o meserie in acest domeniu, si nu sa fie generalizate.
    Nu se mai fac experimente in laboratoarele de chimie, fizica, biologie - pentru a atrage copii!
    Cerintele sunt egale la toate materiile si nu se are in vedere faptul ca fiecare copil are aptitudinii/inclinatii diferite (unii spre stiintele exacte , altii spre cele umane, arta sau sport)
    In invatamantul actual (la toate nivelele) se pune foarte mare accent pe teorie, iar practica este inexistenta! In loc sa simplificam metodologia si sa cautam sa inoculam copiilor nostri dragostea pentru cunoastere, noi ii indobitocim cu informatii docte, fara noima, din care nu retin nimic.
    Cultura generala a copiilor nostri este la pamant datorita sistemului!
    Spre exemplu, am ramas stupefiata cand am vazut la o emisiune ca "blondele" nu cunosteau autorul poeziei "Penes Curcanul"(mai mult de atat, printre ele era si o eleva de liceu)
    An de an se schimba metodologia examenelor de admitere la liceu, bacalaureat si facultate. Cu totii suntem bulversati in egala masura - profesori, parinti, elevi. Faimosul invatamat romanesc este la pamant!
    • 0 (0 voturi)    
      Noua curricula (Vineri, 12 martie 2010, 11:19)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui nat

      Ar trebui sa schimbe aceasta situatie.
  • 0 (0 voturi)    
    legea educatiei (Joi, 11 martie 2010, 21:36)

    diana [anonim]

    De 20 de ani o ducem din reforma in reforma. In fiecare apar culegeri de teste una mai moderna ca alta.Se schimba guvernul vine alt partid,alt ministru, alte idei si tot asa.Oare cind si cum se va aplica noua lege?
    Apoi alt guvern,alte idei si tot asa.Pacat ca interesele politice dicteaza reforma invatamintului.
    • 0 (0 voturi)    
      Poate acum (Vineri, 12 martie 2010, 16:36)

      Stefan Vaston [anonim] i-a raspuns lui diana

      Va fi altfel. Speranta moare ultima...
  • 0 (0 voturi)    
    lume, lume, soro lume (Joi, 11 martie 2010, 21:47)

    elena [anonim]

    Cred ca e greu de sustinut in citeva cuvinte ceva coerent vizavi de invatamint...dar citeva idei ar fi
    1. depolitizarea invatamintului, f. clar specificata...de ex la Suceava unul din sefii inspectoratului este pensionar si traseist politic...cum sta acesta vizavi de ministru? ca nuca in perete
    2. eliminarea fraudei....si prin portofolii facute de toti profesorii nu cred ca se elimina, ci doar prin catuse
    3. aerisirea si modernizarea curriculei , dar nu de un om ci de profesori buni, cautati in scoli si licee.....dar nu de elita, pentru ca ei nu sint capabili sa inteleaga capacitatile unui copil mediu. Am predat si in clase f. bune si mult mai slabe.....abia in al doilea caz am devenit mai creativa si am inteles multe din problemele copiilor ..ar mai fi, dar am crunta senzatie ca scriu inutil
    • 0 (0 voturi)    
      Nu scrieti inutil (Vineri, 12 martie 2010, 16:35)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui elena

      Dupa aparitia proiectului in dezbatere publica sa-l luam la "puricat" sa propunem schmbarile necesare. Daca nu le iau in seama sa facem scandal.
  • 0 (0 voturi)    
    Turul in jurul cozii (Vineri, 12 martie 2010, 0:19)

    stefan [anonim]

    Sistemul cu 10 clase obligatorii l-am trait. Personal nu cred ca a dat rezultate. La licee erau locuri mai putine, in scoli profesionale nu prea multe, iar cine nu intra la liceu ramanea in clasa a IX-a si a X-a in scoala. Se improvizasera profesori pentru aceste clase (mergea destul de bine, avind in vedere ca la literatura de baza era mereu Eminescu, un pic Caragiale si scriitorii vremii, la geografie se repeta ciclul inceput in a V-a, la Istorie aceeasi Stefan, Mircea, Mihai si rascoalele de la Bibilna, Gheorghe Doja, Horia si ai lui, revolutia de la 48 si apoi da-i cu Partidul Comunist, la biologie reincepeau botanica si apoi zoologia, la chimie mergeau cu ce aveau ca era cam limba straina. La matematici mai greu, dar avind in vedere nivelul celor ramasi se insista inainte pe cele 4 operatii, un pic de geometrie si nitica trigonometrie. Asa era atunci. Va fi altfel acum? Personal nu cred.
    Cu 8 clase sau cu 10, cred ca mai intii trebuie destelenite manualele.
    S-a bagat in noi (cei ce au putut inghiti) atita matematica teoretica cu integrale si derivate, cu algebra complicata (inele, grup, permutari...) pe care nu le-am folosit niciodata repet, NICIODATA in toata viata mea de inginer. SI nici pe cei din cercetare si proiectare nu i-am auzit de asa ceva. In schimb aplicatii practice ioc.
    EU intreb dupa 8 clase sau chiar dupa liceu ce meserie poate practica un absolvent?
    Cauti azi un instalator bun. Ioc. Cel ce vine (dupa indelungi rugaminti si telefoane, ca cica e ocupat) cere niste preturi strigatoare la cer, face o munca de mintuiala si lasa dupa el o dezordine si o mizerie de nedescris.
    Gasesti prin sate si comune un sobar bun? Un zidar bun?
    Toti stiu sa puna faianta, dar la sfirsit o vezi ca nu e dreapta, cade dupa o luna sau se umfla dupa 3.
    Mai gasesti azi un sudor bun? Un strungar? Un electrician? Da, de la 50 de ani in sus.
    Diploma e un scop, cind ea ar trebui sa fie mijloc.
    Schimbati regula: nu profesorul schimba clasa, ci elevii.
    • 0 (0 voturi)    
      Reforma curriculara (Vineri, 12 martie 2010, 16:33)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui stefan

      Indreptata spre competente cerute de piata muncii. Asta e solutia, doar ca se lasa mult asteptata.
      • 0 (0 voturi)    
        Fara titlu (Vineri, 12 martie 2010, 22:54)

        stefan [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Sunteti printre foarte putinii carora le pasa de ce au scris si sunt interesati de reactii si raspund la comentarii. Altii o fac pe bloguri.
        Din 1989 incoace tot se fac reforme. Ba in economie, ba in invatamint, ba in sanatate.
        Rezultate: cu acelasi Guvernator BNR de 20 de ani am trait o inflatie uriasa, inflatie ce a favorizat pe unii, putini. Guvernator ce a suprevegheat asa de bine sistemul bancar ca au fost citeva falimente de rasunet.
        Nu s-au facut 100 de Km de autostrada, CFR a devenit o epava. Privatizarile au facut pe unii bogati si au dus la inchideri de fabrici.
        Fiecare ministru de la educatie a reformat invatamantul: tot invatamantul universitar a ajuns o fabrica de diplome fara nici o valoare sau acoperire in cunostinte.
        Invatamantul privat creat ca o alternativa nu este altceva decit un gen de afacere ce vinde diplome contra bani. Doctoratele sunt ceva comun, la fel ca hirtia igienica.
        Cind scriam de fuga in jurul cozii ma gindeam ca ne intoarcem la invatamantul obligatoriu de 10 clase, atit de hulit acum 20 de ani.
        Stit ce inseamna obligatoriu? Ca e ABSOLUT OBLIGATORIU ca toti sa termine. GRESIT, GRESIT, GRESIT.
        Va puteti inchipui in Romania examene scrise cu creionul? Evident ca nu. EI bine in lume exista.
        Hai sa incepem cu un pas mic. Incepind cu clasa a V-a copiii schimba clasa. Adica copilul intra la ora de matematica la profesorul Vlaston (scuza ce va folosesc ca exemplu) si nu profesorul Vlaston are ora la clasa a V-a. Veti avea aceeasi sala tot timpul, deci o veti putea aranja cum credeti. Elevii va vor gasi acolo si dumneavoastra decideti cind inchideti usa (deci intirziatii nu mai intra. In schimb elevii vor sta cum vor ei in banci.
        Poate fi numit Invatamant general de 10 ani, dar nu e obligatoriu.
        examinarea va fi numai pe baza de examene scrise, anuntate din vreme (de la inceputul semestrului), fiecare avind o pondere in nota finala. Sau la Istorie, geografie, biologie un examen sa fie si un eseu, text, compunere, cu o tema data.
  • 0 (0 voturi)    
    Turul in jurul cozii-2 (Vineri, 12 martie 2010, 0:28)

    stefan [anonim]

    Organizati 2-3-5 tipuri de bacalaureat, ca fiecare sa se duca spre ce-i place.
    Depolitizati invatamintul.
    Sa fie accesibil (din punct de vedere al costurilor) pentru toti, dar sa termine cine merita.
    Dar cu profesori ca Oprescu , Beuran-copiuta, Mischie, Ecaterina ANdronescu (in 3 locuri in acelasi timp), cu studenti ca Becali si Vanghelie, EBA si altii ca ei nu vom ajunge nicaieri.
    Vorba populara spune ca pestele se impute de la cap si se curata de la coada.
    Curatati invatamintul de la coada, dar sunt convins ca nu se va ajunge niciodata la cap.
    Iar cei ce vor sa invete si sa se realizeze stiu ce au de facut: sa plece afara. SI asta vor face.
    • 0 (0 voturi)    
      Echilibru (Vineri, 12 martie 2010, 16:31)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui stefan

      Invatamantul, ca si alte sisteme, s-a stabilizat intr-un punct de "echilibru" in care aduce "profitorilor" sai castiguri maxime. Acum trebuie scos din acest punct de echilibru si dus in alta parte, ceeace este extrem de dificil datorita opozitiei indarjite. Cand spun "profitori" ma gandesc inclusiv la cadrele didactice si alti salariati marunti, care castiga salarii, poate mici, dar pentru care nu fac mai nimic.

      De asta e asa greu dar trebuie pus presiune pe guvern si parlament sa faca ce trebuie.
      • 0 (0 voturi)    
        echilibru.... (Vineri, 12 martie 2010, 23:16)

        stefan [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        Tot timpul sistemele isi cauta un echilibru stabil sau chiar unul indiferent.
        Ceva a generat aceasta inflatie de diplome si titluri stiintifice. Acest ceva trebuie eliminat sau diminuat.
        Cred ca acolo unde se vrea (corpul de profesori, directiunea) sa se faca carte se face. Acolo unde profesorii stiu bine valoarea lor si nu le pasa de cine e la guvern, iar directorii nu-s implicati politic si sustin ca politica lor e scoala.
        Poate ca examenele de titularizare si de ocupare a unor posturi sa se faca in institutii? Poate ca un comitet de parinti sa aiba un rol in a mentine un profesor sau altul in scoala? Nu stiu, ma gindesc.
        In acelasi timp ar trebui sa creasca autonomia scolara, iar banii alocati sa fie atit pentru fiecare elev, dar si in functie de o serie de rezultate palpabile, dar in acelasi timp care sa nu genereze rezultate imposibie (75% note de peste 9 la bac sau promovabilitate de 100%).
        Nu trebuie uitata nici marimea clasei. O clasa sa aiba 20 elevi sa zicem dar nu poate avea mai putin de 12 si mai mult de 24 elevi. Asa promovabilitatea nu mai e obligatorie. APoi generate niste bareme minime de promovare.
        Hai sa mai scoatem din materia stufoasa si inutila. De ce de la clasa a V-a sa inveti de vase lemnoase si liberiene si nu o istorie amuzanta despre dinozauri(e numai un exemplu). Eu stiu mai multe despre Grecia antica di Legendele Olimpului ale lui Al Mitru decit din manualul de istorie. Sa dezvoltam spiritul de cercetare, de iscodire. Sa-i lasam inca la 10-11 ani sa se joace si asa sa descopere cite ceva.
        Nu stiu daca pentru insiruirea de mai sus e nevoie de legi si directive sau de cadre didactice aplecate spre asta.
        Trebuie invatati sa iubeasca ceea ce fac.
  • 0 (0 voturi)    
    salarii de mizerie! (Vineri, 12 martie 2010, 10:12)

    X [anonim]

    desigur, nimic despre salarizarea mizerabila, in conferinta ministrului. normal.
    ce, satulul crede flamandului? isi poate imagina ministrul cum traieste o familie de profesori din salarii de 10 milioane de lei fiecare, cu copii mici, si fara sa jupoaie parintii la meditatii?? nici pomeneala.
    vrea performante? pai sa ma plateasca european, daca vrea calitate europeana, nu ca pe o femeie de serviciu, din agentia guvernamentala X (care ia chiar mai mult decat mine...).
    justitiarii sunt platiti regeste, tot intelectuali ca si noi (sau noi nu mai suntem ?) iar performantele lor sunt zero (cea mai corupta categorie profesionala, dupa toate sondajele si analizele de specialitate). mai mult, platim din cauza lor, toata societatea, amenzi de pe la curtile europene intr-o veselie. dar ei tot privilegiatii societatii raman, cu sporuri si avantaje enorme, nesimtite de fapt (pentru acestia si multi altii ca ei se gasesc intotdeauna bani! sacul nu mai e gol, cand vorbim de ei!)
    performante, educatie personalizata, invatamant centrat pe elev vrea ministrul? cu 30 de copii la clasa? cand imi xeroxez singura testele, ca nu sunt bani nici de bureti la clase? cand intr-un an abia am timp sa imi invat elevii dupa nume? se amageste singurel ministrul.
    a stat vreodata intr-o clasa cu 30 de adolescenti cuprinsi de toate furiile, trimisi aproape salbatici de familie catre scoala? cu ei trebuie sa faci educatie, bune maniere, carte etc.
    de ce nu am dreptul sa muncesc in conditii decente, intr-un mediu propice, cu salariu decent (nu de lux!), asemeni colegilor mei din Franta, Grecia, Germania, Anglia? muncesc la fel de mult ca ei, poate chiar mai mult, intr-un mediu imposibil, stresant si umilitor, si singurul lucru care ma mai tine in sistem este insistenta personala de a lucra cu copiii.
  • 0 (0 voturi)    
    salarii de mizerie! - continuare mesaj (Vineri, 12 martie 2010, 10:13)

    X [anonim]

    de ce nu am dreptul sa muncesc in conditii decente, intr-un mediu propice, cu salariu decent (nu de lux!), asemeni colegilor mei din Franta, Grecia, Germania, Anglia? muncesc la fel de mult ca ei, poate chiar mai mult, intr-un mediu imposibil, stresant si umilitor, si singurul lucru care ma mai tine in sistem este insistenta personala de a lucra cu copiii. dar asta nu imi tine de foame, nici nu ma ajuta la datorii, nici nu ma ridica la statutul pe care il merit in fata celor din jur. pentru ca judecatorul pleaca la serviciu in masina oferita de institutie, iar eu ma urc in rata si fac naveta, pe banii mei, in conditii de toata jena (ca tot ii plac ministrului masinile luxoase si face colectie...). habar nu are ministrul de suferintele noastre, ale dascalilor care nu isi burdusesc sufrageriile cu elevi la meditatii - ca predam materii de cultura generala si nu ne intreaba nimeni de vorba...
    ministrul e bine mersi, conturile lui sunt grase, familia lui nu sufera... dar de la noi vrea imposibilul, pe salarii rusinoase.
    cum dormi noaptea, dle ministru, cand stii ca un profesor din sistemul pe care il conduci traieste din 10 milioane lei vechi - cam cat da sotia matale pe o posetuta ???
  • 0 (0 voturi)    
    Invatamantul privat preuniversitar (Vineri, 12 martie 2010, 10:44)

    Dan [anonim]

    Pe mine m-ar fi interesat sa vad ca se dezvolta invatamantul privat preuniversitar. Am avut experiente placute cu invatamantul privat prescolar, unde aveam un cuvant de spus, impreuna cu cel mic, in alegerea celei mai bune pregatiri pentru el. Ajuns insa la o scoala de stat am intrat intr-o masina de tocat personalitati ce vadeste doar o monstruoasa lipsa de eficienta si interes. Dintr-un copil dornic de cunoastere si de experiente noi, vad cum fiul meu se transforma pe zi ce trece intr-un individ amorf, plictisit de o corvoada inevitabila: scoala. Pe cat posibil incercam sa suplinim, la domiciliu, lipsa de logica, de imaginatie si de interes din partea sistemului de stat, dar ne-am dori posibilitatea inscrierii intr-un sistem educational alternativ.
    Deocamdata insa sistemele alternative sunt extrem de scumpe. Chiar de doua ori mai scumpe: le platesc o data ca pe un serviciu, si le mai platesc inca o data prin taxele pe care le dau in calitate de contribuabil. Nu mi se pare corect si nici concurential.
    Mi-as dori ca sistemul privat sa poata beneficia si el de o eventuala finantare "per capita" pentru a putea reduce taxele si pentru a atrage parintii dornici sa-si educe mai bine copiii si dispusi sa plateasca in plus pentru asta, dar nu sumele exorbitante de acum. Acelasi sistem privat ar putea atrage astfel si profesorii capabili sa se rupa de imobilismul ineficient al actualelor programe scolare.
    Altfel, daca in Constitutie mi se garanteaza ca "Părinţii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaţia copiilor minori a căror răspundere le revine." (Art. 29), as dori sa imi pot exercita acest drept si sa imi pot educa copilul si acasa daca vreau si daca pot sa o fac mai bine decat poate statul. Si chiar as putea. Dar dreptul la invatatura s-a transformat la noi in obligatia de a cautiona un sistem putred asemenea celui actual.
    Scolile actuale nu sunt decat niste parcari pentru copii, cu timp limitat, nici acelea foarte bine pazite.
    • 0 (0 voturi)    
      O veste buna (Vineri, 12 martie 2010, 16:26)

      Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Dan

      In viitoarea lege se prevede faptul ca "finantarea de la stat urmeaza elevul", inclusiv in invatamantul obligatoriu si prescolar privat. Cum se promulga legea va intra in vigoare aceasta prevedere.
      • 0 (0 voturi)    
        excelent (Sâmbătă, 13 martie 2010, 15:39)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui Stefan Vlaston

        multumesc
        ar fi excelent
        unde se poate citi legea?
        • 0 (0 voturi)    
          Apare miercuri (Duminică, 14 martie 2010, 18:40)

          Stefan Vlaston [anonim] i-a raspuns lui Dan

          Proiectul de lege. Urmeaza dezbatere publica, inclusiv pe hotnews.
  • 0 (0 voturi)    
    Competitia? (Vineri, 12 martie 2010, 21:04)

    pichul [anonim]

    Ceea ce era inainte de revolutie si cativa ani dupa, a disparut. Ma refer la acea competitie generata de admiterea bazata pe examen, atat la liceu cat si la facultate. O competitie in care nu interveneau alti factori externi si care facea o selectie corecta a candidatilor, in urma careia nimeni nu avea de ce sa comenteze. Ai facut atat cat ai invatat, ai fost evaluat in functie de cat ai facut.
    Eu nu am sa inteleg niciodata de ce nu se vrea reintroducerea competitiei adevarate. Nu inteleg de ce trebuie sa faca tot romanul o facultate. Facultatea trebuie sa ramana cu adevarat a elitelor. Nu am nimic cu nimeni, dar s-a dat liber la fabricat diplome fara numar si asta se va intoarce ca un bumerang impotriva tuturor.
    De ce sunt atatia absolventi de facultate care ajung someri ? Consider ca piata muncii nu are nevoie de un numar exagerat de mare de absolventi cu facultate. Nu inteleg de ce este asa de greu de facut o prognoza pe termen scurt, mediu si lung a nevoii de personal in toate domeniile, ca sa nu mai pregatim absolventi fara numar.
    De fapt stim foarte bine ca nici nu se doreste asa ceva. Fabricile de diplome, de stat si particular, fara exceptie, sa nu se supere nimeni, nu fac altceva decat sa bucure personalul universitatilor si atat. Ca sa nu mai spun ca acum e la moda doctoratul. Hodoronc tronc, daca ai banuti, ti l-ai luat si pe asta.
    Si de ce trebuie sa existe asemenea diferente uriase salariale intre oameni, mai ales cand studiile sunt echivalente? Desigur, trebuie sa existe diferente, dar in limita decentei, caci, din punctul meu de vedere fiecare domeniu este important intr-o societate. Trebuie sa existe o armonie, altfel se creeaza un dezechilibru, care va afecta societatea in general, iar lucrul acesta cred ca se vede zi de zi. Proverbul cu "omul care sfinteste locul" s-a demodat demult si asta este cel mai grav.
    In final, vreau doar sa mai adaug, ca lipsa aceasta a competitiei, a generat lipsa motivatiei invatarii in randul elevilor.
  • 0 (0 voturi)    
    soarta copiilor (Vineri, 12 martie 2010, 21:05)

    diana [anonim]

    Se vorbeste de orice dar de deteriorarea materialului genetic nimic:familiie cazute in alcoolism,copii crescuti de bunici,daca mamicile se alimenteaza cu alcool in perioada sarcini cum vor fi copii?Alimentele sarace in proteine nu ajuta dezvoltarea creierului.Peste alti 20 ani vom preda teorma lui pitagora la liceu.Pacat de tara asta!SARACIA INDOBITOCESTE!
  • 0 (0 voturi)    
    plan cadru (Duminică, 14 martie 2010, 14:53)

    diana [anonim]

    Stie cineva noul plan cadru 2011-2012?macar unele idei
  • 0 (0 voturi)    
    noua lege a educatiei nationale (Joi, 18 martie 2010, 9:35)

    g.teodorescu [anonim]

    ...Cred ca d-l profesor vorbeste despre o noua reforma doar in idealismul domniei sale... sau nu vrea sa spuna cu adevarat cum arata invatamantul gimnazial si liceal din Romania, ne MINTIM CU DISPERARE SI FARA A VEDEA CU ADEVARAT CONSECINTELE ACESTOR REFORME RUPTE TOTAL, DAR TOTAL DE REALITAETE...

    domnule profesor Vlasov, totusi cred ca aveti doar partial dreptate,...
    trecerea clasei a-IX-a la gimnaziu nu va rezolva nici pe departe abandonul scolar, si accesul tuturor copiilor din Ro la educatie, stipulat in Constitutie.
    ... parerea mea: este o mare gresala

    - si asa ne confruntam cu doar posibili educati in sistem, cu copii care la nivel de clasa a-IX-a nu au nici macar competentele unui elev mediu de clasa a-V-a, ...( elevii acestia se descurca destul de greu chiar si in a scrie sau citi corect, si atentie este un procent important in randul elevilor din Ro)
    - apoi lipsa unei startegii coerente a ministerului prin atragerea de cadre calificate in toate scolile din rural,.., sau poate gresesc eu si mai dam de lucru celor din politicul romanesc, guvernantilor, ..., vezi case pe programe sociale pt prof. medici,.., intelectuali..., de fapt o cooperativizare excesiva fara sprti de izbanda...

    ... am sa citesc in varianta oficiala astazi dupa ora 16, legea si am sa va postez parerile mele , punctual.
    cu stima si respect
    gabriel teodorescu
    -
  • 0 (0 voturi)    
    melaniacoman.finantare.ro (Joi, 18 martie 2010, 13:45)

    melania [anonim]

    Dumneavoastra ati vorbit mai frumos despre portofoliul individual decat ministrul Funeriu. :-)
    Cu riscul de a-l lua pe nu in brate, mie portofoliul cu pricina mi se pare o chestie inca futurista. Profesorii romani nu sunt in stare sa faca o evaluare corecta a unui elev - sunt mult prea atinsi de prejudecati si de dorinta de a mai face un ban in plus.
    Parintii insisi nu sunt pregatiti sa li se spuna ca odraslele lor nu sunt cele mai destepte si frumoase din univers.
    Copiii ajung mult mai rapid in sistemul asta prapadit (de la 3-4 ani) si se pierd, inevitabil, intrucat nu exista o consecventa si o siguranta a ceea ce se va intampla cu traiectoria lor scolara.
    Pe de alta parte, scoala si piata muncii nu sunt corelate de nici un fel, asa ca de-aia avem ospatari absolventi de inginerie economice, operatori xerox cu licenta in limba si literatura romana si soferi de taxi absolventi de drept... si consultanti fosti profesori de istorie.
    Cam atat, ca ma ia plansul... din multe si diverse motive legate de proiecte de dezvoltarea resurselor umane.

    Melania
  • 0 (0 voturi)    
    CABINETELE DE ASISTENTA PSIHOPEDADOGICA (Vineri, 19 martie 2010, 16:00)

    ALEXANDRU CHIHAI [anonim]

    Pe baza ART. 5 PCT. (2), ART. 22 PCT. 1(a) + 1(b) din noul proiect finalizat pentru LEGEA EDUCAŢIEI şi dat publicităţii de MECTS la 18 MARTIE 2010, odată cu legiferarea actului normativ GRUPA PREGĂTITOARE trece la ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR devenind CLASA PREGĂTITOARE (ANUL SCOLAR 2010/2011).

    ART. 1 ALIN. (2) din ANEXA 3 la ORDINUL MECT Nr. 5418/2005, impune LIMITA DE VIABILITATE (400 PREŞCOLARI) care, evident, NU va mai fi asigurată pentru multe Cabinete de Asistenţă Psihopedagogică - ANUL SCOLAR 2010/2011.

    La LICEE ... hemoragia de personal in ce priveste CABINETELE DE ASISTENTA PSIHOPEDAGOGICA e la fel de alarmanta ... Aceasta ar putea insemna o noua si tragica degajare a multor resurse umane *(psihologi, sociologi, psihopedagogi) de pe statele de functiuni ale CENTRELOR DE RESURSE SI ASISTENTA EDUCATIONALA? Daca NU se va revizui FAVORABIL ORDINUL MECT 5418/2005 atunci totul se reduce doar la o chestiune de timp ... ALEXANDRU CHIHAI, Expert ``Psihologie Comunitara``, CJRAE - MH
  • 0 (0 voturi)    
    varsta (Duminică, 21 martie 2010, 7:27)

    ela [anonim]

    Pana acum varsta de intrare la clasa intai era 7 ani, sau 6 cu dovada ca copilul este dezvoltat, acum aceasta varsta va creste cu 1 an. Sunt copii care ar putea face cu brio scolii chiar si la 5 ani. De ce sa-i tinem pe loc daca ei pot ?
    Trebuie neaparat sa le franam avantul din start ?


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii