Rezultate tot mai slabe
Foto: Ager Press
 documente

Raport EDU CER: "Examenul de bacalaureat este, in continuare, prilej de vanzare-cumparare a diplomelor, cu furnizori si beneficiari"

de Stefan Vlaston CampusNews

Duminică, 11 iulie 2010, 13:03    NEWS | STIRI

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

1. Legea Educatiei Nationale

Proiectul acestei legi esentiale a fost inaintat Parlamentului abia la 12 aprilie 2010. Intarziere fatala si inexplicabila. De ce au fost necesare inca trei luni de elaborare cand inca din 2009 s-au purtat dezbateri aprinse iar lucrarile Comisiei Miclea ofereau baza conceptuala, teoretica si chiar legislativa pentru realizarea acestei legi? 

De ce ne temeam s-a si intamplat. Comisia de Invatamant a Senatului, camera decizionala, a plecat in vacanta ingropand proiectul pentru cine stie cat timp,  dupa ce a analizat doar 66 de articole din 330, intr-o luna de zile.  Anul scolar viitor va incepe fara un nou cadru legislativ, asteptat si sperat de parinti si elevi.

In Raport sunt detaliate acele prevederi ale Legii care nu rezolva probleme de fond ale sistemului.

2. Eficientizarea sistemului 

In ciuda crizei economice si a necesitatii absolute pentru reducerea birocratiei, n-am vazut pasi decisivi pentru aplicarea finantarii “per capita” in invatamantul preuniversitar, in reducerea personalului supradimensionat din minister, structurile subordonate, din unele unitati scolare, in interzicerea cumulurilor de salarii bugetare, in reducerea cheltuielilor materiale nejustificate, in transformarea structurilor subordonate ministerului in entitati autofinantate, functionand pe baze contractuale, reducerea numarului de ore la 5 pe zi-in preuniversitar, reducerea numarului de studenti finantati integral de bugetul de stat, etc.

3. Proiectarea unui nou Curriculum National

Este restanta cea mai importanta a actualei conduceri a Ministerului Educatiei. 

De 20 de ani nu suntem in stare sa proiectam un curriculum flexibil, adecvat particularitatilor elevilor, pietei muncii globalizate, noilor provocari ale evolutiei economiei si societatii. 

Vina principala o poarta ISE (Institutul de Stiinte ale Educatiei), care nu este capabil, in ciuda salariilor bugetare pe care le incaseaza, sa se achite de principala sarcina. Vina este si a ordonatorului principal de credite, Ministerul Educatiei, care nu stabileste standarde de calitate si de eficienta, de indeplinirea carora sa fie conditionata eliberarea salariilor. Acest lucru elementar nu-l face, iata, nici actualul ministru al educatiei.

4. Transparenta imediata in toate sectoarele de activitate

A fost nevoie de interventia Presedintiei, pentru ca veniturile nete ale angajatilor din ministere sa fie afisate pe site-urile institutiilor, fiind vorba de bani publici. Cat despre transparenta cheltuirii fondurilor bugetare din zona investitiilor, a bunurilor si serviciilor, ceruta de asemenea de intreaga societate, alta data. 

4. Examenul de admitere la liceu 2010

In cazul examenului de admitere la liceu se confirma in continuare prapastia dintre structura pe filiere a liceului si structura pietei muncii. Piata muncii ofera aproximativ 80% joburi in sfera productiva, adica preponderent pentru absolventi de filiera tehnologica, care se regasesc in proportie de 35% in liceu. Respectam in continuare propunerile liceelor teoretice, care raspund orientarii paguboase a parintilor. Unde sa se angajeze aproape 60% absolventi de filiera teoretica?

5. Bacalaureat 2010

Principala caracterizare a examenului a fost “dezastru national”. Dezastru in raport cu ce ? Cu pretentiile si aspiratiile parintilor si elevilor. Care si-au propus sa obtina diplome, cat mai inalte, indiferent de calitati si resurse intelectuale. Dar proportional cu banii de care dispun pentru a cumpara aceste diplome. Daca aspiratiile si pretentiile elevilor si parintilor pot fi greu combatute, mai ales tinand cont de lipsa orientarii scolare si profesionale si a educatiei superioara a parintilor, conducerea statului, a Ministerului Educatiei nu au nici o scuza pentru acceptarea acestei situatii. 

Examenul de bacalaureat este, in continuare, prilej de vanzare-cumparare a diplomelor, cu furnizori si beneficiari. In acest an incepe sa apara varful aisbergului. In primul rand sunt pe rol patru anchete ale DNA sau procuraturii, pentru cazuri de flagrant de luare de mita. 

Au aparut insa si licee cu zero procent de promovare. Singura explicatie este ca presedintii comisiilor de la centrele de examen cu zero promovati n-au acceptat compromisul. N-au luat mita pentru a inchide ochii.

Si aici gasim prima vinovatie a sistemului, condus de ministru. De ce sa fie secreta componenta comisiilor de examen ? Cine a decis asa ? De ce sa nu stie toata tara cine accepta mita si cine nu?

Diferente inregistrate an de an, de zeci de puncte procentuale intre procentele de promovare ale judetelor, nu pot fi acceptate prin prisma legilor statisticii. Cand este vorba de mii de elevi, nu se pot deosebi doua judete atat de mult, incat diferenta intre ele sa fie de la simplu la dublu.

6. Activitatea sindicala

In ciuda faptului ca a incercat sa blocheze incheierea anului scolar si a examenelor de final, masa profesorilor nu a cuplat la aceasta „manevra”, care implica soarta si destinul a milioane de elevi, fara nicio vina pentru lupta dintre guvern si sindicate.

Sindicatele nu scot o vorba despre necesitatea salarizarii diferentiate, functie de performanta si rezultatele muncii.

Iata si deficientele majore existente si lasate sa functioneze in continuare in sistemul de invatamant.

a . Sistemul isi  propune  sa duca majoritatea elevilor, daca se poate pe toti, pana la stadiul de „cotizanti” ai fabricile de diplome din invatamantul superior. Asa se
explica desfiintarea scolilor de meserii, care indrumau o parte dintre  elevi spre conditia de muncitori calificati,  fara diplome de Bacalaureat sau de invatamant superior. Asa se explica absenta oricarui criteriu de selectie la intrarea in liceu.

b . Lipsa orientarii scolare si profesionale, care sa arate fiecarui elev si fiecarei familii care este traseul educational optim, coerent cu inclinatiile, potentialul si talentele tanarului.

c . Nu exista un sistem de evaluare unitar si mecanisme  care sa genereze acel necesar feedback pentru elevii care s-au ratacit pe trasee educationale neconvenabile si care sa conduca la redirectionarea lor pe traseele care le convin.

d . Nu exista un curriculum flexibil, care sa poata fi adecvat personalitatii si potentialului elevilor, particularitatilor de varsta si pietei muncii.

e . Nu exista un corp profesoral motivat si interesat prin corelarea salarizarii cu propria performanta si cu rezultatele muncii.

f. Nu se apeleaza, in cazul examenelor de absolvire, la inlocuirea factorului subiectiv, profesorii, care au dubla calitate, aceea de furnizori si de evaluatori a rezultatelor propriei munci. Ei pot fi inlocuiti, in cazul evaluarii, de aplicatii informatice care sa genereze subiecte tip grila, personalizate, similare dar neidentice, atatea variante cati candidati sunt. Corectarea se face tot informatic, asigurandu-se astfel corectitudinea examenelor.

g. Nu exista o repartizare judicioasa a fondurilor, functie de performanta institutiilor si unitatilor din sistem.

h. Nu se produce o necesara debirocratizare a sistemului, o descentralizare si aplicare consecventa a principiului subsidiaritatii.

i. Nu se aloca banii destinati cercetarii doar pentru  proiectele evaluate in prealabil in conformitate cu criterii europene si internationale, spre adevaratii cercetatori, cu vizibilitate internationala.

j. Invatamantul superior functioneaza in continuare doar motivat de interese salariale, clientelare, de obtinere a unor profituri uriase, uzand de baza materiala a statului, fara sa asigure absolventilor competentele cerute de piata muncii. Insulele de excelenta care inca mai functioneaza nu pot ecrana oceanul de mediocritate si impostura care domina invatamantul superior de stat si privat.

Monitorizarea intreprinsa este o incercare onesta, fara influente politice, fara interese de vreun fel oarecare. Este menita, ca si cele anterioare, sa aduca in discutia publica stadiul evolutiei unui sector important al societatii romanesti, educatia si formarea profesionala. 

Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
1041 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    bac (Luni, 12 iulie 2010, 10:04)

    bc [anonim]

    d-lor responsabili: guvernanti, profesori, sefi de sindicate, profesori ,etc.. intelegeti odata pt totdeauna ca examenul dupa fiecare treapta e solutia insanatosirii invatamantului. scutiti elevii de experientele voastre. nu va mai jucati cu psihicul lor ca pe calculator. sute de generatii de elevi au avut la dispozitie examenul, si slava domnului, din scoli au iesit oameni utili societatii. respectati elevii daca vreti sa fiti respectati. nu vi se pare ca dihonia voastra, e raul din invatamant ?
    • 0 (0 voturi)    
      examen de admitere (Marţi, 13 iulie 2010, 13:03)

      ion [anonim] i-a raspuns lui bc

      Examenul de admitere pentru accederea in orice treapta,forma de invatamant devine imperios!


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii