La coada Europei si in materie de invatamant
Foto: Reuters
 documente
(03 Sep 2010) PDF, 1014KB

Inca o palma pe obrazul invatamantului romanesc

de Stefan Vlaston CampusNews

Vineri, 3 septembrie 2010, 16:56    NEWS | STIRI

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

Romania ocupa ultimul loc in ceea ce priveste calitatea sistemului educational, intr-un clasament european alcatuit de fundatia germana Bertelsmann Stiftung. Invatam in scoala  multa teorie, desfiintam scolile profesionale, avem cativa olimpici pe care-i luam drept paravan pentru neputinta de a asigura o instructie de calitate majoritatii elevilor.

Este vorba de studiul realizat de catre fundatia germana Bertelsmann Stiftung, o institutie privata care a alcatuit un clasament al tarilor europene - The ELLI Index-Europe 2010, referitor la calitatea invatamantului pe parcursul intregii vieti. (ELLI: European Lifelong Learning Indicators).

In acest clasament Romania ocupa, cum altfel, ultimul loc, inca un motiv sa renuntam la fumurile si aprecierile autoelogioase conform carora invatamantul romanesc e bun, dar decredibilizat de rauvoitori si nepatrioti. Imperialistii americani nu mai pot fi invocati, ca suntem prieteni cu ei! 

In cele ce urmeaza voi incerca in rezumat al metodologiei si filosofiei de lucru utilizate de autori, urmand ca doritorii sa-si faca propria idee direct de la sursa, din documentul atasat.

Studiul porneste de la premisa ca invatarea pe parcursul intregii vieti (LLL) este un concept abstract dificil de inteles iar nivelul atins de LLL in diferite comunitati greu de masurat. Europa Elli-Index este un prim pas spre a face LLL  mai tangibil si masurabil.

Noutatea consta in faptul ca studiul priveste educatia sub impatrit aspect, efect al invatarii formale, nonformale si informale: a invata sa stii (learning to know), a invata sa faci (learning to do), a invata sa traim impreuna (learning to live together) si a invata sa fii (learning to be- Learning as Personal Growth). 

Invatamantul romanesc a ramas in tiparul dat doar de educatia formala, "a invata sa stii."

De aici prapastia intre invatamant si piata muncii, intre ce invata elevii in scoala si ce se asteapta de la ei dupa absolvire. Pana si invatamantul comunist avea prevazute in curriculumul scolar gimnazial ore de "lucru manual", in care elevii invatau cate ceva din pilonul "a invata sa faci". Apoi exista scoala profesionala, dupa treapta a doua, cand la 16 ani o parte insemnata dintre tineri se indreptau spre invatarea unei meserii, avand, e drept, repartitia in productie asigurata. 

Dupa 1990 au disparut, pe rand, o parte dintre  grupurile scolare, orele de lucru manual de la gimnaziu si scoala profesionala. Pana si scolile de arte si meserii au fost infiintate si desfiintate de acelasi ministru, dna Andronescu, cu scopul nemarturisit, dar usor de ghicit, ca toti elevii sa faca liceul, sa ia bacalaureatul in conditiile stiute si sa ajunga sa cotizeze in invatamantul superior.

De ceilalti doi piloni (a invata sa traim impreuna si a a invata sa fii), ce sa mai discutam, n-au fost niciodata componente ale invatamantul romanesc, cel putin in ultimii 65 de ani. 

Asa se face ca elevii nu stiu sa-si evalueze potentialele, inclinatiile, posibilitatile si resursele, aleg trasee educationale fara nicio legatura cu personalitatea si datele personale, aceasta fiind principala cauza de esec scolar.

Evaluarile internationale de genul PISA tin cont in mod esential de cei 4 piloni ai invatarii si de aceea iesim mereu pe ultimele locuri. Invatam in scoala  multa teorie, desfiintam scolile profesionale, avem cativa olimpici pe care-i luam drept paravan pentru neputinta de a asigura o instructie de calitate majoritatii elevilor. Iar productivitatea economiei romanesti sufera pentru ca nu avem personal calificat care sa poata fi angajat in activitati direct productive. Investitorii straini incep sa ne ocoleasca si din motivul ca nu gasesc in piata muncii personalul de care au nevoie.

Elli-Index este un indice compozit care combina 36 de indicatori generali si 4 subindicatori, pentru elaborarea unui indice global. 

Iata cativa indicatori cu titlu de exemplu:
  • La pilonul "a invata sa stii":
  • Procentul copiilor cu varsta intre 4 ani si 6-7 ani care frecventeaza institutii de invatamant prescolar formal (gradinite)
  • Performanta la lectura (PISA)
  • Performanta la matematica (PISA)
  • Performanta la stiinte (PISA)
  • Rata de participare a adultilor in educatia si formarea formale 
  • Totalul cheltuielilor publice pentru educate ca procent din PIB
La pilonul "a invata sa faci":
  • Procentul absolventilor de invatamant secundar superior in programe pre-profesionale si profesionale (adica absolventi de scoala profesionala sau licee tehnologice).
  • Participarea angajatilor la cursuri de FPC (formare profesionala continua)
  • Numarul de ore de cursuri FPC
  • Numarul de furnizori de FPC
La pilonul "a invata sa traim impreuna":
  • Implicarea in activitatea de voluntariat sau pentru organizatii de caritate
  • Calitatea de membru intr-un partid politic
  • Opinia vis-a-vis de contributia imigrantilor la viata culturala a tarii
  • Opinia apropo de libertatea minoritatilor sexuale de a-si trai viata asa cum doresc
  • Increderea in alte persoane
La pilonul "a invata sa fii":
  • Practicarea sporturilor
  • Participarea la balet, dans, opera, cinema,  concerte
  • Participarea la LLL
  • Utilizarea personala a internetului
  • Conformitatea orelor de munca cu angajamentele de familie
Indicatorii prezentati sunt doar cu titlul de exemplu, in calculul indicelui compozit sunt multi mai multi.

Metodologia de evaluare

Elli-Index utilizeaza metodologia si modelul statistic al indicelui de invatare compozit dezvoltat de Consiliul Canadian al Invatarii. Cadrul conceptual se bazeaza pe cei patru piloni de invatare stabiliti de UNESCO.

Modelul statistic este unul complicat pentru ca aduna si converteste datele statistice disponibile in raportarile de tara in parametrii care sa conduca in final la indicele compozit ce ilustreaza calitatea LLL. Specialistii pot analiza in detaliu acuratetea acestui proces, dar pentru publicul larg nu este accesibila o astfel de analiza. 

Mi se pare si mie dificil sa cuantifici numarul de utilizatori de internet, efortul acestora de a selecta si procesa informatie utila dezvoltarii lor profesionale, formarea profesionala individuala extraformala, educatia si formarea nonformala, valoarea adaugata in FPC  la locul de munca si multe altele de acest tip. Pana la proba contrarie trebuie sa acordam credit statisticienilor ca stiu ce fac si ce spun.

Scorurile finale

Pe o scara de  la 1 la 100: Danemarca-75,65; Suedia-71,23; Olanda-66,13; Finlanda-64,96. Acestea sunt campioanele, care ating performante inalte. Media UE-23 este 44,80; Deasupra mediei gasim tari: Belgia-57,32; Anglia-56,92; Austria-53,91; Franta-53,45;Germania-47,77. 

Cel mai neperformant grup de tari: Ungaria-27,11; Grecia-23,42; Bulgaria-20,07 si ultima pe lista, cu voia dv., Romania-17,31.

Ce-ar mai fi de spus?

1. Ca nu intamplator ultimele tari din acest clasament au si cele mai mari probleme in plan economic. 
2. Curriculumul, structura invatamantului, managementul, alocarea resurselor financiare, formarea initiala si continua a cadrelor didactice sunt strict atributul ministrilor educatiei care s-au perindat in ritm alert si carora trebuie sa le multumim pentru inca o palma internationala pe obrazul educatiei romanesti.
3. Faptul ca de 20 de ani baltim in tiparele invatamantului anterior anului 1990, ca n-am auzit macar de cei patru piloni ai educatiei construiti sub egida UNESCO, este si consecinta activitatii "specialistilor" nostri in educatie, adunati sub acoperisul ISE (Institutul de Stiinte ale Educatiei). Ca se putea si altfel ne-o dovedeste Slovenia, tara fosta comunista care ocupa un onorant loc 11 cu un scor de 47,62.
4. Nici proiectul de Lege a Educatiei Nationale nu pare sa fie la curent cu aceasta noua filosofie aplicata in alte tari ale UE. Are dreptate dl Mihail Hardau cand spune ca un astfel de proiect trebuie cantarit cu atentie, are efect in urmatorii 15-20 de ani, perioada in care ar trebui sa ne refacm sistemele de educatie si formare, sa nu mai fim de rasul Europei. 
5. Acesta nu este primul si probabil nici ultimul studiu care nu se bucura de atentie si diseminare din partea Ministerului Educatiei si a structurilor sale teritoriale. Pot sa inteleg ca ii este rusine cu locul ocupat de Romania, ca se considera responsabil de situatie, dara fara o cunoastere clara si extinsa a situatiei in care ne gasim nu avem sanse de progres. Toate astfel de studii, trecute, prezente si viitoare trebuie puse pe site-ul MECTS, in original si traducere si diseminate in randul cadrelor didactice prin obligatie de serviciu a inspectoratelor si directorilor de  unitati scolare. 

Ministru Daniel Funeriu ar trebui sa inteleaga ca desi si-a pastrat postul, bruma de simpatie pe care a avut-o la inceputul mandatului o poate pierde la fel de repede.

Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3315 vizualizari
  • -1 (1 vot)    
    sa ma scuze (Vineri, 3 septembrie 2010, 17:33)

    me [anonim]

    domniile respective dar cum poti sa iei ca etalon niste norme ce nu sunt implementate in toate tarile?
    Ca si cum m-ar invata neamtu sa fac sarmale si eu pe el sa faca bere...
    Nu neaga nimeni ca sunt discrepante majore intre nivelurile de studii din Romania si tarile vestice dar faptul ca la noi alternativa la invatamantul de stat este aproape inexistenta ar trebui sa le cam schimbe domnilor de la fundatia Stiftung modul de calcul al eficientei invatamantului...
    • 0 (0 voturi)    
      nu prea percepi, stimabile... (Sâmbătă, 4 septembrie 2010, 9:24)

      Polygnomus [anonim] i-a raspuns lui me

      ... este o chestie de filozofie, de abordare principiala, care nu are de-a face cu sarmalele si berea. Si nici cu existenta sau inexistenta alternativelor. Universitatile particulare au constrangeri din reglementari si din concurenta cu regimul de stat.
  • 0 (0 voturi)    
    Educatia are doar 3 % din PIB (Vineri, 3 septembrie 2010, 17:34)

    Magister Ludi [anonim]

    Nu cu mult timp in urma, domnul prof. Vlaston ne indemna sa privatizam educatia, sanatatea, soselele, sistemul energetic national, caile ferate, fantanile arteziene, parcurile, apele, aerul etc. in ideea ca Statul nu este interesat intr-o buna administrare a acestora. In materialul prezentat astazi aflam cu surprindere ca o componenta importanta a primului pilon de sustinere a sistemului educational este tocmai "Totalul cheltuielilor publice pentru educatie ca procent din PIB". Care va sa zica tanti ELLI asta nu prea ne indeamna sa privatizam educatia. Care va sa zica, ai o calitate proportionala cu investitia. Iar in anul 2010 procentajul din PIB alocat educatiei in Romania este de doar 3 %, pentru ca 50 % din bugetul efectiv rezulta din auto-finantatre (6 % este gargara de adormit electoratul).

    • +1 (1 vot)    
      invatamant privat, cea mai proasta idee (Vineri, 3 septembrie 2010, 18:49)

      privata [anonim] i-a raspuns lui Magister Ludi

      Lucrez in educatie la o firma privata care intr-o lume normala nu ar trebui sa existe. Combinatia intre educatie si profit nu trebuie sa existe - studentul nu trebuie vazut ca si client (clientul nostru - stapanul nostru nu da bine in invatamant).
      Totul trebuie facut de stat, in baza unor reguli clare, controlat prin audituri severe prin care sa se elimine incapabilii din sistem. Mai trebuie si sesiuni de pregatire a cadrelor didactice, si o strategie coerenta pe fiecare nivel de educatie.
      Chestiile astea dureaza si sunt dureroase, deci nu se vor intampla in urmatorii 20 de ani. Traiasca tranzitia, ca altfel multi incompetenti ar zbura din joburi caldute...
      • 0 (0 voturi)    
        "clientul nostru - stapanul nostru" (Vineri, 3 septembrie 2010, 19:31)

        Mihai [anonim] i-a raspuns lui privata

        Invatamantul face parte din sfera serviciilor. Si ca atare clientii nostri conteaza. In concluzie ceea ce conteaza este ce vor clientii. Daca vor invamant de calitate sau o diploma fara valoare.

        Ceea ce lipseste invamantului romanesc este o statistica cat de cat de reala despre sansele de a gasi un loc de munca cat de cat bine platit.

        Ceva de genul asta:
        http://www.payscale.com/education/average-cost-for-college-ROI

        Se va spune ca acolo scoala costa si de aceea studentii sunt dispusi sa plateasca.

        Pe de alta parte sunt sigur ca si la noi sunt studenti care vor sa invete.

        In acest sens doamna Andronescu a avut o idee foarte buna: pe diploma eliberata de Universitatea X, sa nu mai apara numele ministerului. Cine vrea sa plateasca pentru o foaie de hartie nu are decat.
      • +1 (1 vot)    
        Si statul (Vineri, 3 septembrie 2010, 19:51)

        Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui privata

        Nu mai poate de grija inv. De asta am ajuns unde am ajuns. pe ultimele locuri. Doar daca nu acuzati imperialistii ca ne critica aiurea.
    • 0 (0 voturi)    
      Propunerea (Vineri, 3 septembrie 2010, 20:03)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Magister Ludi

      Cu privatizarea venea din disperarea generata de faptul ca in 20 de ani statul roman a pus educatia pe butuci. Adevar ce se confirma pe zi ce trece. Si nici acum nu vad vreo sansa ca in viitorii 20 de ani sa se schimbe ceva. Si atunci, ce ar fi de facut?
      • +1 (1 vot)    
        Responsabilitatea... (Sâmbătă, 4 septembrie 2010, 11:52)

        Profu [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        ...profesorilor si a conducerii universitare.
        Dar cuvintul acesta (din titlu) nu are prea mare inteles pe aici, nu-i asa?
    • 0 (0 voturi)    
      Cheltuieli publice (Vineri, 3 septembrie 2010, 20:11)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Magister Ludi

      Inseamna de stat sau private. Nu conteaza forma de proprietate, sunt servicii publice.
  • +1 (1 vot)    
    un pas (Vineri, 3 septembrie 2010, 21:45)

    Robert [anonim]

    Va felicit pentru acest articol, este important sa fie constientizata existenta unei probleme pentru a se cauta si solutiile.

    Din pacate exista o auto-amagire pe scara larga in Romania, cum ca invatamantul romanesc ar fi bun.

    Eu (si cativa prieteni) am constatat de abia in occident cat de inadaptat este tot sistemul de invatamant romanesc la cerintele pietii muncii (de oriunde).
    Faptul ca unii au reusit in Vest e numai datorita eforturilor lor personale de adaptare si re-invatare.
  • 0 (0 voturi)    
    As fi interesat (Vineri, 3 septembrie 2010, 22:15)

    Vlaston Stefan [utilizator]

    De opinia cititorilor care traiesc in tarile supuse evaluarii sau cunosc sistemele de educatie din aceste tari, daca apreciaza ca studiul reflecta fidel realitatea din teren.
  • 0 (0 voturi)    
    Multumiri reformelor de 21 de ani (Vineri, 3 septembrie 2010, 22:17)

    bula bulatovici [anonim]

    Faci 21 de ani de bulversari , reduceri , politizari, saracire si dezinteresare voita a cadrelor didactice si acesta este rezultatul. In anul 1984 Elvetia a luat modelul de scoala din Ramania lui Ceausescu. Fanariotii astia distrug tot . Atat.
  • +1 (1 vot)    
    The big picture ... (Sâmbătă, 4 septembrie 2010, 9:07)

    roman [anonim]

    Dar ce fel de oameni sunt absolventii din sistemul romanesc de invatamant ? Sunt oameni de caracter, oameni cu principii sanatoase, care sa construiasca societatea frumoasa pe care, din pacate, nu o avem, dar pe care ne-o dorim cu disperare ? Sau sunt din cei care stiu multa teorie, dar atat. Daca sunt oameni individualisti, egoisti, invidiosi, incapabili sa ajute dezinteresat pe altcineva, lipsiti de scrupule atunci cand trebuie sa ajunga printre primii, atunci mai putem spune ca liceele de unde provin sunt primele din tara ?
    Daca profesorii unui liceu care nu este in top "cresc" adolescenti cu caractere frumoase, dar nu dau premianti la Olimpiade, se cheama ca acel liceu nu e tot atat de bun ? Nu ne-am obisnuit cu faptul ca oricum elitele parasesc tara si nu vor mai face parte din societatea in care traim? Ne chinuim ca niste iresponsabili copiii sa invete multa matematica dar nu ii pregatim, in cadrul scolii, pentru viata. Si ne mai miram ca dupa ce termina studiile marea lor majoritate sunt incapabili sa schimbe in bine societatea in care traim. Toate generatiile care mai sunt inca in viata n-au inteles nimic din esecul societatii romanesti. Altfel nu se explica insistenta tembela in a perpetua un sistem care inseamna pentru tineri numai invatamant, nu si educatie. Sistemul lasa educatia in seama familiei si vice versa, iar efectul se poate vedea.
  • -1 (1 vot)    
    stopati distrugerea unei tari! (Sâmbătă, 4 septembrie 2010, 11:49)

    gabriel teodorescu [anonim]

    Stopati curba de sacrificiu si distrugerea unei categorii sociale numite simplu- bugetari
    si daca sunteti de acord puteti semna aici
    http://www.petitieonline.ro/petitie-p08386056.html


    In acest an am asistat neputinciosi, la un exces de Legi si Ordonante, de norme imprevizibile, date de actualul guvern, toate culminad cu Legea 118/2010 privind unele masuri necesare in vederea restabilirii echilibrului bugetar si Legea noului Cod Fiscal.
    In perioada imediat urmatoare acelasi Guvern intentioneaza modificarea tuturor legilor pentrut bugetari, precum si modificarea Codului Muncii.
    Legea 330/2009 care oricum a fost aplicata in mod discriminatoriu pentru unii bugetari, va deveni istorie, deorece Guvernul vrea ca salariile bugetarilor sa fie variabile, de la an la an, in funcţie de PIB. Orice act normativ conform legii fundamentale, trebuie sa fie explicat si argumentat de catre Guvern.
    Disculparea guvernantilor actuali, vezi cazul minciunii prin omisiune, sau falsele argumentari ale Premierului Boc, si ale ministrilor sai, nu ma pot convinge ca imi va fi mai bine anul viitor.
    Deficitul bugetar actual este in mare masura datorat, incapacitatii guvernului de a elimina propria coruptie, dar nu este un motiv de restrangere a drepturilor consitutionale ale unor cetateni intr-o societate democratica.
    Vedeti in ultimul an, acesti guvernanti nu au luat nici o masura de redresare economica a Romaniei, desi se vorbeste despre o politica coerenta, si masuri anticriza.
  • +1 (1 vot)    
    Comentarii amestecate (Duminică, 5 septembrie 2010, 11:36)

    Cristi [anonim]

    Articolul in sine aduce inca odata argumente ca sistemul educational nu functioneaza corect. Te intrebi atunci de ce este aparat cu atata vehementa de PSD si PNL, unde Andronescu si sindicatele sunt cele mai vocale voci? Este simplu: pentru bani. Peste 2.5 miliarde euro s-au consumat in refacerea scolilor. Rezultatul este ca scolile sunt in paragina. Nimeni nu controleaza, nimeni nu detine o baza de date cu scolile reparate. Banca Mondiala deja considera ca Ro prin banii consumati si-a reafcut intreaga infrastructura. BERD la fel. CE la fel. Deci de aici nu se mai pot fura bani. Au ramas cei de la guvern care se tot fura de 15 ani. Cand Andrnescu plange pentru scoala romaneasca nu face decat sa mai ceara niste bani (de autobuze scolare, de refacere a scolii, de corn si lapte, etc). Toti acesti bani se duc la clientele politica si nu la scoli. La copii ajunge praful in ochi. Cu acesti bani PSD-ul isi sustine masa electorala de profesori din scoli si licee. Schimband directia dintre formator si transmitator de cunostiinte, profesorii alearga acum sa-si faca firme cu care mai "repara" si ei o scoala. Cine sa-i invete pe copii? Despre cum ia guvernul masuri de "redresare" economica? Pai stimati tovarasi: nu mai avem o economie de stat. Economia este 90% in mana privatilor (Patriciu, Voiculescu, Copos, Vantu, a PSD-ului, etc). Si atunci ce masuri sa ia statul? Poate doar sa le nationalizeze afacerile. Asta dovedeste cat de solide sunt afacerile lor in plan intern si extern mai ales daca tot statul, adica noi toti trebuie sa le dam bani dupa ce ne-au furat 20 ani! Asta vreti, asta veti avea caci asta inseamna masuri de redresare economica in capul acestor mafioti.
  • 0 (0 voturi)    
    din pacate (Duminică, 5 septembrie 2010, 14:32)

    Ina [anonim]

    Eu cred ca totul se datoreaza in primul rand unor profesori extrem de prost pregatiti. Chiar daca sunt multi care isi cunosc foarte bine domeniul, acestia nu stiu cum sa predea si cum sa atraga atentia si interesul elevilor sau al studentilor. Dar si mai trist este faptul ca acesti elevi si studenti sunt din ce in ce mai neinteresati de studiu. Majoritatea se duc la scoala doar ca sa se laude cu noile achizitii in materie de telefoane, calculatoare, bani si haine. S`a ajuns pana la a fi amenintati profesorii de elevi deoarece "are tata bani". Asa ceva este inadmisibil. Cum putem sa ne mai cladim sperantele pe spinarea unor oameni atat de superficiali si inchisi la minte? Parerea mea este ca ar trebui luate masuri drastice in domeniul educatiei altfel nu vom mai avea oameni de baza in nici un domeniu. In plus, parintii sunt si ei de vina, nu mai au timp sa se ocupe de copii sau, cum fac majoritatea, nu mai vor. Cel putin aceasta este parerea mea. Sunt constienta ca si locul de munca ocupa o mare parte din timpul parintilor dar nu inseamna ca ar trebui sa neglijeze aspectul educatie. Daca nu sunt formati de mici, atunci e foarte greu ca mai tarziu sa le mai schimbam caracterul. Iar ministerul invatamantului din Romania nu face decat sa inrautateasca lucrurile, mai ales cu hotararea de a da afara mii de profesori. Cine va ramane sa ne mai educe copiii? domnii parlamentari care sunt lipsisi si ei de orice eductie?


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii