documente
(07 Oct 2010) PDF, 887KB

Comisia de Invatamant a Senatului a finalizat dezbaterea la primele 105 articole din Legea Educatiei Nationale privind invatamantul preuniversitar

de Stefan Vlaston CampusNews

Joi, 7 octombrie 2010, 12:31    NEWS | STIRI

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

La o prima lectura noutatile sunt urmatoarele: pentru activitatea de cercetare stiintifica se aloca anual minimum 3% din produsul intern brut al anului respectiv, din care 1% de la bugetul de stat iar 2% din resurse private. Comisia Senatului extinde finantarea de la stat la intreg invatamantul privat acreditat, nu doar la cel obligatoriu. Clasa a IX-a ramane la gimnaziu, in schimb liceul devine de 4 ani la toate filierele, adica clasele X-XIII.

Art. 7 Text nou: Pentru activitatea de cercetare stiintifica se aloca anual minimum 3% din produsul intern brut al anului respectiv, din care 1% de la bugetul de stat iar 2% din resurse private.

Comentariu: Cum poti obliga firmale private sa aloce cercetarii exact 2% din PIB, nici mai mult nici mai putin, ramane un mister demn de dosarele X!

Art. 8. Varianta Comisiei Senatului: (2) Statul asigura finantarea de baza pentru toti prescolarii si pentru toti elevii din invatamantul general obligatoriu de stat, particular si
confesional acreditat. De asemenea, statul asigura finantarea de baza pentru invatamantul professional si liceal acreditat, de stat, particular si confesional, precum si pentru cel postliceal de stat

Comentariu: Comisia Senatului extinde finantarea de la stat la intreg invatamantul privat acreditat, nu doar la cel obligatoriu. Nu si la cel superior si postliceal. Cred ca este o masura buna, care creeaza premisele unei piete concurentiale nedistorsionate de finantarea diferita, competitia fiind singura cale de a genera calitate.

Art. 22 Varianta Comisiei Senatului: c) invatamantul secundar, care cuprinde:
i. invatamantul secundar inferior sau gimnazial, cu clasele V-IX;
ii). invatamantul secundar superior, care cuprinde:
-invatamantul liceal, cu clasele X-XIII, cu urmatoarele filiere:teoretica, vocationala si tehnologica;
-invatamantul profesional, care cuprinde anii I-II

Comentariu: Clasa a IX-a ramane la gimnaziu, in schimb liceu devine de 4 ani la toate filierele, adica clasele X-XIII. In varianta de la Camera doar filiera tehnolofica si vocationala avea 4 ani. Apare invatamantul profesional, ca alternativa la studiile liceale, un lucru foarte bun pentru formarea profesionala. 

Art 15 Varianta Comisiei Senatului (2) Invatamantul obligatoriu este de 12 ani si cuprinde: grupa mare pregatitoare, invatamantul primar, invatamantul gimnazial si, in alternativa, primii doi ani ai invatamantului liceal sau invatamantul profesional. Obligatia frecventarii lor la forma cu frecventa inceteaza la varsta de 18 ani.
 
Comentariu: Obligativitatea invatamantului pana la 18 ani este problematica, datorita prevederilor constitutionale care dau drept la munca incepand de la 16 ani. In plus, acum nu se poate asigura obligativitatea nici macar pana la 16 ani, datorita abandonului scolar de 20% inregistrat la trecerea de la clasa a VIII-a la clasa a IX-a, in special din cauza  lipsei resurselor materiale. 

Scriam intr-un alt articol ca educatia este un drept, nu o obligatie, pentru ca nu exista parghii de a o impune. Sa sanctionezi financiar familiile care oricum nu au sufucuente resurse pentru hrana, este inacceptabil. "Obligativitatea" se va realiza atunci cand elevii si parintii vor simti ca educatia le este utila in piata muncii, pentru obtinerea unui trai decent.

Art 37 (8) Varianta Camerei: "In invatamantul primar, gimnazial si liceal cu predare in limbile minoritatilor nationale, disciplinele Istoria si Geografia Romaniei se predau in aceste limbi, dupa programe scolare si manuale identice cu cele pentru clasele cu predare in limba romana, cu obligatia transcrierii si a insusirii toponimiei si a numelor proprii romanesti si in limba romana." 

Comentariu: Comisia Senatului mentine nemodificata prevederea, ceeace poate fi o justificare a interesului UDMR ca legea sa treaca foarte repede, inainte de apica, eventual, guvernul. 

Art. 61, varianta Comisiei Senatului, text nou: (31)In invatamantul secundar se acorda calificative la urmatoarele discipline: educatie fizica si sport, religie, muzica, desen. Prin exceptie, aceste discipline vor fi notate, dupa caz, cu note de la 1 la 10 in cadrul invatamantului vocational.

(5) Notarea elevilor fara utilizarea si respectarea standardelor nationale si a metodologiilor de evaluare constituie abatere disciplinara si se sanctioneaza conform prevederilor prezentei legi.

Comentariu : Nu se mai dau note la sport, religie, muzica, desen. De presupus ca nu mai contribuie la media generala, un lucru bun, deoarece nu toti elevii sunt egal de talentati la aceste discipline.

Art 66 (4) Varianta Comisiei Senatului - In cazul in care, la un liceu, numarul candidatilor la un profil, potrivit primei optiuni, este mai mare decat numarul locurilor oferite, liceul organizeaza, pentru acel profil, o proba de admitere. Admiterea la acel profil se face luand in calcul portofoliul educational cu o pondere de 30%, media probelor scrise ale evaluarii nationale de la finalul gimnaziului cu o pondere de 40% si nota obtinuta la proba de admitere cu o pondere de 30%.

Comentariu: Admiterea la liceu este mai echilibrata in aceasta varianta, deoarece examinarea portofoliului educational si proba de admitere conteaza impreuna 60% din media de admitere, adica dau dreptul liceelor de a-si selecta candidatii.

Art. 67 Text nou in varianta Comisiei Senatului: 
(9) Elevii educati acasa, in conditiile legii, pot sustine examenul debacalaureat in unul din centrele in care acesta se organizeaza.

Comentariu: Alaturi de eliminarea (posibila) a obligativitatii unui segment educational si aceasta prevedere da liber la "home schooling"!

Art 72. Text nou:(31) Elevii pot beneficia si de burse pe baza de contract incheiat cu
operatori economici ori cu alte persoane juridice sau fizice, precum side credite pentru studiu acordate de banci in conditiile legii.

Comentariu: Este foarte bine ca se revine la relatiile contractuale intre agenti economici si elevi, asa cum existau in perioada anterioara anului 1990.

Art 86 (2) Varianat Comisiei Senatului : ᅡ In unitatile de invatamant de stat consiliul de administratie este organ de conducere si este constituit din 9 sau 13 membri, astfel:
a) In cazul in care consiliul de administratie esteconstituit din 9 membri, dintre acestia 4 sunt cadre didactice, inclusivdirectorul, un reprezentant al primarului, 2 reprezentanti ai consiliuluilocal si 2 reprezentanti ai parintilor;
b) In cazul in care consiliul de administratie esteconstituit din 13 membri, dintre acestia 6 sunt cadre didactice,inclusiv directorul, un reprezentant al primarului, 3 reprezentanti ai consiliului local si 3 reprezentanti ai parintilor;

Comentariu: In Consiliile de administratie profesorii nu au majoritatea, astfel incat este de presupus o mai buna reprezentare a intereselor beneficiarilor, parinti si elevi.

Art. 95 (7) Varianta Comisiei Senatului: (7) Achizitionarea de manuale scolare se face de catre unitatile deinvatamant.

Comentariu: Un important pas spre descentralizare. Pana in prezent Ministerul achizitiona manuale pentru tot invatamantul obligatoriu, manevrand prin licitatii sume importante, care conduceau la oportunitati de grauda si coruptie.

In concluzie, apar multe noutati, majoritatea benefice educatiei, care ar fi bine sa fie mentinute in plenul Senatului.

Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
1099 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    articolul 202 (Joi, 7 octombrie 2010, 21:26)

    Paul [anonim]

    Astept cu emotii sa se ajunga la articolul 202. Sper sa se renunte la finantarea per student echivalent si sa se introduca finantarea pe ciclu de studii sau orice combinatie intre cele doua. Finantarea per student echivalent in tandem cu eliminarea examenului de admitere a distrus invatamantul romanesc incepand de sus in jos.


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii