Transformam scoala romaneasca ori ba?
Foto: CampusNews

Asociatia Ad Astra: Prin noua lege a educatiei nationale, se creeaza conditiile necesare pentru transformarea scolii

de Asociatia Ad Astra CampusNews

Luni, 31 ianuarie 2011, 11:20    NEWS | STIRI

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

La ultima evaluare PISA, Romania s-a clasat in urma tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, situandu-se in compania unor tari slab dezvoltate din America Latina si Asia. Lucrurile nu stau mai bine nici in domeniul invatamantului superior si al cercetarii. In clasamente internationale care ierarhizeaza performanta academica, universitatile si institutele romanesti de cercetare ocupa locuri modeste in raport cu potentialul tarii.

Prin noua lege a educatiei nationale, pentru prima data dupa foarte mult timp, se creeaza conditiile necesare pentru transformarea scolii dintr-un loc in care reproducerea si asimilarea informatiilor este litera de lege.

Asociatia Ad Astra a sustinut necesitatea adoptarii unei legislatii moderne a educatiei inca din 2002, o lege care sa raspunda adecvat provocarilor secolului XXI si sa faciliteze intrarea Romaniei in randul statelor a caror dezvoltare are ca pilon principal cunoasterea.

Din pacate, interese inguste de partid sau de grup, dar si lipsa unei viziuni clare a clasei politice romanesti asupra cailor de dezvoltare a tarii, au facut ca discursurile mai degraba festiviste sa se substituie unor dezbateri autentice privind situatia adevarata a invatamantului si a cercetarii romanesti. Intre timp, Romania isi consolideaza, incet dar sigur, pozitia in coada clasamentelor privind calitatea educatiei.

In clasamente internationale care ierarhizeaza performanta academica, universitatile si institutele romanesti de cercetare ocupa locuri modeste in raport cu potentialul tarii. Pentru foarte multe domenii, rezultatele academice ale cercetatorilor cu afiliere institutionala in Romania lipsesc, aproape cu desavarsire, din paginile publicatiilor straine de referinta. In schimb, constatam in ultima vreme o tot mai evidenta tendinta de a pune in circuitul international reviste romanesti de o calitate stiintifica indoielnica.

Legea Educatiei Nationale, publicata recent in ¬Monitorul Oficial¬, reprezinta o uriasa sansa pentru invatamantul si cercetarea romaneasca. Pentru prima data dupa foarte mult timp se creeaza conditiile necesare pentru transformarea scolii dintr-un loc in care reproducerea si asimilarea informatiilor este litera de
lege intr-un mediu axat pe transmiterea de cunostinte si formarea unei gandiri critice neaparat necesare omului modern. Cu referinta la invatamantul superior, legea ataca direct practici reprobabile, incompatibile cu ideea de performanta si competitie libera.

Intr-o lista foarte scurta, sunt de amintit nepotismul, mentinerea in functii de conducere si de administrare a unor persoane care au depasit varsta legala de pensionare, cumularea mai multor norme didactice si de cercetare, proliferarea specializarilor si programelor de studii neautorizate, promovarea in posturi pe principiul vechimii si nu al competentei, lipsa, sub masca unei gresit intelese autonomii universitare, a raspunderii publice pentru persoanele aflate in pozitii de decizie.

Asociatia Ad Astra saluta adoptarea noii Legi a Educatiei Nationale si isi exprima speranta ca va fi aplicata in litera si in spiritul ei. Atragem totodata atentia asupra pericolului ca aplicarea intocmai a acesteia sa fie amanata in urma unor negocieri in spatele usilor inchise, a opozitiei acelor factori de putere politica si academica ce promit "un nou pact al educatiei", sau ca urmare a lipsei unei finantari adecvate a sistemului educational si de cercetare.
Consideram ca un prim pas important este adoptarea de urgenta, in conditiile unei transparente depline, a normelor de aplicare a noii legi.

Credem ca in regulamentele de functionare a unor organisme de evaluare si etica a cercetarii, cum ar fi Consiliului National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (C.N.A.T.D.C.U.) si Consiliul National de Etica a Cercetarii Stiintifice, Dezvoltarii Tehnologice si Inovarii (C.N.E.C.S.D.T.I.) trebuie sa se regaseasca principiul cooptarii membrilor pe baza competentei si eticii profesionale si nu a pozitiei didactice sau academice formale.

In acest sens este necesara si includerea in astfel de organisme a unor cercetatori romani cu afiliere la centre academice importante din strainatate. De asemenea, din punctul de vedere al asociatiei noastre, o alta urgenta este elaborarea unor noi criterii de evaluare a performantei stiintifice, astfel incat la concursurile pentru posturi didactice si de cercetare si la selectarea de proiecte finantate din fonduri publice sa se tina cont exclusiv de relevanta, vizibilitatea si impactul international ale productiei stiintifice a aplicantilor. Un pas important in aceeasi directie este includerea in astfel de activitati a evaluatorilor straini.

Noua Lege a Educatiei ofera doar cadrul juridic necesar pentru reformarea profunda si ireversibila a scolii si cercetarii romanesti. Fara aplicarea consecventa a principiilor enuntate de catre aceasta si, nu mai putin important, fara o finantare pe masura, acest act de importanta majora ar putea sa ramana, la fel cum s-a intamplat in alte cazuri ale istoriei noastre recente sau mai indepartate, doar un simplu exercitiu de intentii.
Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
732 vizualizari

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie