Articole scrise de Stefan Vlaston


1 - 30 din 60 rezultate
1.Un an de la intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale Zilele acestea se implineste un an de la intrarea in vigoare a Legii Educatiei Nationale (LEN). Un bun prilej pentru a face un bilant, o evaluare a punerii  in opera a  acestei importante legi. LEN a trecut prin chinurile facerii, cu asumarea raspunderii guvernului Boc si  binecuvantarea Curtii Constitutionale. La ce opozitie acerba a intampinat in Parlament, din partea clanurilor universitare, in unele cercuri de profesori, din partea sindicatelor, respinsa de doua ori de Curtea Constitutionala, repudiata si de unii parlamentari PDL, intrarea in vigoare a LEN a parut un miracol.
2.Cum poate fi stopat copiatul la examenul de bacalaureat din aceasta vara Ministrul Funeriu s-a laudat anul trecut cu procentul de 67% de promovati din sesiunea iulie, fara sa mentioneze ca daca adunam promovatii din iulie cu aceia din august ajungem la un frumusel procent de 90% de promovare, procent inexistent in nici o alta tara serioasa. In Finlanda, de exemplu, nu Ministerul Educatiei impreuna cu Inspectoratele Scolare organizeaza examenul de bacalaureat, ci o comisie nationala neutra, formata din entitati private cu expertiza in domeniu, pe baza de contract cu Ministerul Educatiei.
3.Din nou despre evaluarea universitatilor Universitatile vor fi clasificate impreuna cu experti ai Asociatiei Universitatilor Europene (EUA) in baza datelor transmise pana in 23 mai de catre fiecare institutie de invatamant superior. Care vor fi procedurile prin care vor fi clasificate si evaluate? Care vor fi criteriile de evaluare si cum va lucra Asociatia Universitatior Europene? EUA si-a dat acordul sa participe la evaluare in chip de paravan si carte de vizita internationala, iar evaluarea propriu-zisa o fac tot "expertii nostri", ARACIS, CNCS, CNATDCU, care asta fac de ani de zile, de am ajuns unde suntem cu educatia.
4.Se va copia la examenul de bacalaureat? Ministrul Funeriu se arata de pe acum optimist in privinta fraudelor de la examenul de bacalaureat, intr-un interviu din 6 mai: "Va asigur ca nu se va mai fura startul in viata si nu se va mai copia la examenele de bacalaureat. Daca altii nu vor fi vigilenti, ce ati vazut in vami veti vedea si in Educatie. Este un semnal pe care doresc sa il transmit".​
5.Prevenirea si combaterea abandonului scolar Exista o preocupare intensa in Uniunea Europeana privind combaterea abandonului scolar. Se fac calcule, cat se pierde, economic vorbind, din faptul ca sase milioane de tineri din UE parasesc scoala inainte de a-si finaliza sudiile, cel putin invatamantul general obligatoriu. ​
6.Clasificarea universitatilor si ierarhizarea programelor de studii A aparut, in draft, proiectul intitulat "Metodologia de evaluare pentru clasificarea universitatilor si ierarhizarea programelor de studii" - in atasament. Aceasta metodologie este unul dintre mecanismele de greutate in aplicarea Legii Educatiei Nationale si este important sa discutam si sa facem propuneri de optimizare. Altfel, nemultumirile ulterioare nu vor fi legitimate de un efort de a imbunatati legislatia secundara.​
7.Cum stam la educatie si formare profesionala comparativ cu alte state europene Romania are mult de recuperat in materie de educatie si formare profesionala. Doar aplicarea Legii Educatiei Nationale si preluarea bunelor practici din tari avansate in privinta educatiei pot micsora decalajul enorm care ne separa de tarile cu traditie si cu economii performante. Pe 19 aprilie a fost dat publicitatii la Bruxelles, raportul privind invatamantul in UE.​
8.Din nou despre curriculumul scolar Sistemele educationale din multe tari sunt la un moment de cotitura, dupa constatarea ca nu mai raspund nevoilor de educatie si formare profesionala cerute de economii in evolutie rapida. Mutatiile extraordinare suferite de tehnologiile existente doar cu 15-20 de ani in urma, globalizarea pietelor, in special a pietei muncii, trebuie sa primeasca un raspuns adecvat din partea sistemelor educationale.​
9.Va tenteaza o cariera didactica? Este clar ca reforma in educatie nu are sanse sa reuseasca fara un corp profesoral bine pregatit. Si ma refer atat la formarea initiala cat si la formarea continua. Anticipez o prima reactie: la salariile mici pe care le ofera statul, mai ales pentru incepatori, poate sa astepte mult si bine amatori pentru profesii didactice.​
10.Ce este Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare este autoritatea care acorda cele mai importante titluri universitare si doctorale. Conform Legii Educatiei Nationale, CNATDCU are un rol decisiv si in acordarea "abilitarii", procedura prevazuta de lege a fi indeplinita de cei care solicita functii de conducere in universitati, conducatori de doctorate, cu rol de a separa pe cei care si-au obtinut titlurile universitare si doctorale pe bani si influente politice, de cei care si-au construit o cariera profesionala recunoscuta international.
11.Blocaj juridic in aplicarea Legii Educatiei Nationale Aplicarea Legii Educatiei Nationale a inceput cu stangul. Desi era clar ca parasirea unui cadru de organizare, functionare si reglementare a unui sistem asa de mare si complicat, cum este educatia, necesita masuri tranzitorii de operare, Ministerul Educatiei a ales cel mai prost mod de a promova aceste prevederi: prin ordin de ministru.UPDATE: In urma aparitiei articolului, surse din zona juridica au tinut sa faca urmatoarele precizari: 1. Dispozitiile tranzitorii n-au fost cuprinse integral in lege pentru ca nimeni nu stia momentul intarii ei in vigoare. Functie de acest moment, unele dispozitii tranzitorii erau, sau nu, necesare.
12.EXCLUSIV Masuri tranzitorii de aplicare a Legii Educatiei Nationale In Monitorul oficial nr 104/09.02.2011 a aparut, miercuri seara tarziu, Ordinul de ministru 3753/09.02.2011, privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant. Ramane neclara aplicabilitatea articolelor referitoare la incompabilitati, constituirea Consiliilor de administratie si concursurile pentru directorii de scoli, si multe alte capitole importante. Mai este necesar ca rectorii parlamentari sa aleaga intre functia de rector si aceea de demnitate publica?​
13.Respectam sau nu Legea Educatiei Nationale? Se pare ca am uitat ca "unde-i lege, nu-i tocmeala". O lege trecuta inclusiv prin filtrul Curtii Constitutionale, publicata in Monitorul Oficial se aplica pur si simplu, fara vaicareli si contestatii. Cred ca suntem singura tara, dintre cele civilizate, in care se discuta daca sa aplicam sau nu o lege valida publicata in Monitorul Oficial.​
14.Rectorii nu au de gand sa respecte Legea Educatiei Nationale Consilul National  al Rectorilor a dat publicitatii o « Rezolutie » despre care se spune ca a fost adoptata la sedinta de la Iasi, din 28 ianuarie 2011. Mai intai trebuie sa informam corect opina publica cu doua lucruri extrem de importante: CNR nu exista si nu functioneaza in mod legal. Nu are o lege de infiintare, nu s-au dus la judecatorie sa se inregistreze, n-au un sediu, n-au un statut. Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului nu ar trebui sa discute cu o adunare cu statut incert.​
15.Pensionarea universitarilor la 65 de ani: o palida "sanctiune" pentru dezastrul adus invatamantului romanesc Odata cu apropierea zilei de 10 februarie, ziua in care intra in vigoare Legea Educatiei Nationale, incep vaicarelile si contestatiile. Se pregateste o campanie bine orchestrata, folosind televiziunile de stiri, in genul celei din ziua de 24 ianuarie.​
16.Rezultatele testului PISA pe 2009 Au aparut rezultatele testelor PISA pe 2009, teste la care Romania ocupa in continuare un loc codas printre tarile europene. PISA (Programme for International Student Assessment) reprezinta un program initiat de OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica), prin care se evalueaza nivelul atins in pregatirea scolara a elevilor de 15 ani, pe baza unor teste standardizate. ​
17.Absenta unui nou curriculum scolar a devenit intolerabila In ultimii doi ani nu s-a reusit elaborarea unui nou curriculum scolar, adecvat contextului economic si social actual, cerintelor pietei muncii, intrarii in Uniunea Europeana, politicilor educationale din UE, intereselor locale si regionale de dezvoltare. In 2009, din initiativa ministrului Andronescu, s-a adaugat o coloana la continuturile din programele scolare, in care s-au improvizat niste competente derivate din continuturi, cand de fapt procesul este exact invers!​
18.Comparatie intre Legea Educatiei Nationale in varianta Comisiei de Invatamant a Senatului si varianta angajata de guvern (III): Statutul cadrelor didactice Caracterul european si reformist al legii pentru invatamintul superior, asa cum fusese gandit de ministrul Funeriu si Mircea Miclea, a fost pur si simplu macelarit. Cel mai cinic si ticalos amenadament formulat de clanul rectorilor-senatori Andronescu-Robu si comentatorul sportiv Cristian Topescu, este cel conform caruia profesorii unversitari nu vor mai parasi universitatea pana la moarte! In amendamentul acestor personaje, acestia vor ramane titulari automat pana la 70 de ani. Dupa 70 de ani raman tot titulari, cu acordul prin vot deschis al Senatelor din care vor face parte (pentru ca sunt eterni in functii).​
19.Comparatie intre Legea Educatiei Nationale in varianta Comisiei de Invatamant a Senatului si varianta angajata de guvern: Invatamantul superior (II) In 23 noiembrie, sub semnatura vicepresedintei Ecaterina Andronescu, a fost depus la Biroul Permanent al Senatului textul de lege rezultat din dezbaterea Comisiei de Invatamant, in ultimele doua saptamani, cu un cvorum asigurat doar de opozitie. La invatamantul superior, diferentele de viziune si de aparare a privilegiilor unei caste isi spun din plin cuvantul.
20.Comparatie intre Legea Educatiei Nationale in varianta Comisiei de Invatamant a Senatului si varianta angajata de guvern (I) Pe 23 noiembrie, sub semnatura vicepresedintei Ecaterina Andronescu, a fost depus la Biroul Permanent al Senatului textul de lege rezultat din dezbaterea Comisiei de Invatamant in ultimele doua saptamani, cu un cvorum asigurat doar de opozitie. Studiind in paralel cele doua variante rezulta ca la invatamantul preuniversitar nu sunt mari deosebiri intre varianta Guvernului si aceea a Comisiei.​ Daca se opereaza, in plenul Senatului, modificarile necesare la invatamantul superior, s-ar putea detensiona situatia si promova, in sfarsit, Legea Educatiei Nationale, prin proceduri normale, parlamentare.
21.Evaluare si audit in educatie Sunt sublime dar lipsesc cu desavarsire. Cam asa pot fi caracterizate cele doua importante si esentiale verigi ale unui lant administrativ corect si eficace. Lipsesc cam de peste tot. Asa se explica nebunia cu taieri de salarii si concedieri din sisteme bugetare, otova, fara criterii, fara referentiale pentru evaluare si audit. La gramada. Scapa cine poate, cine are pile la sefi si la partid.​
22.Cum este mai bine: angajarea raspunderii pe Legea Educatiei sau continuarea dezbaterii in Parlament? Aceasta este controversa politica a momentului. Astazi, coalitia de guvernare a decis continuarea procedurii de asumare a raspunderii pe Legea Educatiei. Decizia Curtii Constitutionale de saptamana trecuta a incurcat si mai rau lucrurile, fiecare parte o citeste cum ii convine. Este adevarat ca si votul judecatorilor si opiniile separate mentionate in dispozitivul deciziei ne arata ca in stiinta juridica 2+2 nu fac intotdeauna 4, uneori rezultatul este 5 sau chiar 3.
23.Saptamana decisiva pentru Legea Educatiei Nationale Incepe o saptamana hotaratoare pentru Legea Educatiei Nationale. Spiritele, politice sau nu, s-au inflamat peste masura. Toata lumea care are legatura cu scoala tipa, protesteaza, ameninta, prevesteste haosul, prabusirea scolii, ca si cum se poate prabusi mai jos decat este acum.
24.Forma finala a Legii Educatiei Nationale a fost depusa la Parlament in vederea angajarii raspunderii Odiseea Legii Educatiei Nationale se apropie de sfarsit. Forma finala, dupa includerea unor amendamente propuse de parlamentari a fost adoptata miercuri noaptea de catre guvernul Boc si a fost depusa la Parlament, in vederea angajarii raspunderii, joi, la ora 10, asa cum fusese planificat de catre Birourile reunite ale celor doua camere. Miercuri, Curtea Constitutionala a amanat cu o saptamana adoptarea unei decizii, datorita scorului nedecis (4-4) cu care s-a incheiat dezbaterea asupra constitutionalitatii legii.UPDATE 1 Birourile reunite ale celor doua camere au fost de acord cu angajarea raspunderii guvernului asupra Legii Educatiei Nationale, cu un scor de 12-11. Trei parlamentari ai opozitiei au lipsit de la sedinta.
25.Universitari, vi se pregateste ceva! Potrivit unui document ce contine amendamentele discutate in guvern duminica trecuta, referitoare la invatamantul superior se poate trage concluzia ca statul s-a hotarat, in sfarsit, sa ia haturile in mana si sa puna ordine in invatamantul superior, de stat sau privat. La toate vaicarerile privind incalcarea autonomiei universitare se poate raspunde intr-un singur fel: autonomia universitara nu poate fi un paravan in spatele caruia sa functioneze "fabricile de diplome". Statul este responsabil in fata cetatenilor pentru legalitatea, calitatea, nenocivitatea produselor si serviciilor aflate in piata. Inclusiv pentru serviciile educationale.
26.​Legea Educatiei Nationale si santajul UDMR Guvernul a decis sa-si asume raspunderea pe Legea Educatiei Nationale, in ciuda faptului ca anul trecut Curtea Constitutionala a interzis acest lucru. Ce argumente puternice sa-l fi facut sa recurga inca odata la acest procedeu, riscand sa fie respins iarasi? Explicatia  pare a fi santajul UDMR.
27.Comisia de Invatamant a Senatului a finalizat dezbaterea la primele 105 articole din Legea Educatiei Nationale privind invatamantul preuniversitar La o prima lectura noutatile sunt urmatoarele: pentru activitatea de cercetare stiintifica se aloca anual minimum 3% din produsul intern brut al anului respectiv, din care 1% de la bugetul de stat iar 2% din resurse private. Comisia Senatului extinde finantarea de la stat la intreg invatamantul privat acreditat, nu doar la cel obligatoriu. Clasa a IX-a ramane la gimnaziu, in schimb liceul devine de 4 ani la toate filierele, adica clasele X-XIII.
28.Asumarea raspunderii pe Legea Educatiei Nationale nu este posibila (II) Scriam in primul articol pe aceasta tema ca Decizia Curtii Constitutionale nr. 1557 din 18 noiembrie 2009 interzice asumarea raspunderii Guvernului pe Legea Educatiei Nationale. Intre timp, au aparut mai mult reactii care vin sa lamureasca pozitia actorilor principali in aceasta controversata problema.
29.Asumarea raspunderii pe Legea Educatiei Nationale nu este posibila Emil Boc, Marko Bela si Laszlo Borbely au declarat ca guvernul intentioneaza sa-si asume raspunderea pe Legea Educatiei Nationale, daca dezbaterile din Senat nu se incheie rapid. Eroare majora.
30.Finantarea urmeaza elevul si in invatamantul privat obligatoriu In sfarsit o lege buna pentru invatamant, cu o istorie ciudata. Este de fapt una din multele modificari ale legii invatamantului, aflata inca in vigoare. Proiectul prevede, pe scurt, ca finantarea acordata de stat "per capita", pentru educatia fiecarui copil sa-l urmeze pe acesta inclusiv in invatamantul obligatoriu privat (intelegand si clasa pregatitoare obligatorie in invatamantul prescolar), decizia de alegere a unitatii scolare fiind a parintilor. Proiectul in discutie  a fost initiat in 24.02.2010, in plin proces de elaborare a proiectului Legii Educatiei Nationale.

1 2 

TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii