Stefan Vlaston
Foto: Arhiva personala

Comentarii privind admiterea la liceu, sesiunea iulie 2010

de Stefan Vlaston CampusNews

Joi, 1 iulie 2010, 20:47    NEWS | OPINII

Print YM E-mail Mai mare| Mai mic Comentarii

In urma cu putin timp s-au afisat pe site-ul www.edu.ro rezultatele admiterii computerizate in clasa a IX-a la lieu, anul scolar 2010-2011. Fata de cei 202.000 elevi existenti in clasa a VIII-a, consemnati cu ocazia tezelor unice din mai, s-au inscris la repartitia computerizata 169.873, adica 84% din total. Restul de 16% au renuntat din start sa mearga la liceu, probabil din lipsa resurselor materiale care sa le permita deplasarea la liceu, la oras. 

Primele impresii, la cald, in cele ce urmeaza.

Procentul este comparabil cu acela de anul trecut, iar in primul trimestru din anul scolar trecut, inca 4% au abandonat scoala. Ceeace ridica la 20% abandanul scolar la acest palier. Explicatiile cu plecarea in strainatate, la parintii care lucreaza, nu mai tine, pentru ca romanii plecati afara se intorc pe capete, din lipsa de joburi in tarile UE.

Acest argument a si justificat plasarea clasei a IX-a la gimnaziu, pentru a nu fi nevoie ca tinerii sa-si paraseasca domiciliul.

Au ramas neocupate, la nivel de tara, 22.416, bineinteles,  aproape toate, la liceele tehnologice. Doar 1107 elevi au ramas nerepartizati, probabil din motiv de insuficiente optiuni pe fisa de inscriere.

In Bucuresti situatia se prezinta astfel : Din 14.120 de locuri oferite, s-au ocupat in filiera teoretica 8330, adica 59%, in filiera tehnologica 4870, adica 34% si au ramas neocupate 920, adica 7%. 

Se confirma in continuare prapastia dintre structura pe filiere a liceului si structura pietei muncii. Piata muncii ofera aproximativ 80% joburi in sfera productiva, adica preponderent pentru absolventi de filiera tehnologica. Noi bagam capul in nisip si respectam propunerile liceelor teoretice, care raspund orientarii paguboase a parintilor. Unde sa se angajeze aproape 60% absolventi de filiera teoretica? Chiar daca urmeaza o facultate, se amana scadenta cu 3-4 ani. 


Cand se intorc in piata muncii tot fara nicio calificare. Dar cu ce pierdere, de timp si de bani, pentru ei si pentru stat. Asa se face ca vedem taximetristi, instalatori, finisori, lucratori comerciali in supermarketuri cu studii superioare, care nu-i ajuta, decat in mic procent, sa se angajeze. Presa a prezentat chiar si estimarea ca doar 20% dintre absolventii de studii superioare isi gasesc un loc de munca in specializare urmata. Adica, invatamantul superior, pe bani bugetari sau din taxe platite de studenti, functioneaza cu un randament de 20%! Nicio tara nu si-ar permite asa o risipa.

Avem aici si rezultatul absentei orientarii scolare si profesionale de specialitate, care sa lamureasca parintii si elevii ca nu este suficient sa-ti doresti profilul matematica-informatica, mai trebuie sa ai si inclinatiile si resursele intelectuale cerute de acest profil.  Poti sa ajungi  un foarte bun meserias, cu castiguri pe masura, in loc sa devii un functionar mediocru, in cel mai bun caz. In cel mai rau, somer. Parintii viseaza pentru copiii lor meseria de “boier”. Doar ca nu exista in piata muncii o astfel de meserie. Iar sa te bazezi doar pe pile si cunostinte este riscant, pentru cei mai multi.

Iata si repartitia pe note in doua cazuri.

In Mehedinti, total elevi admisi 2371, 22% au medii intre 9-10, cu medii intre 8-10, 45%! Suntem un popor de genii! Pacat ca nu se vede in productivitatea muncii! 44% cu medii 6-8, iar cu medii sub 6, 11%. 

In Bucuresti, total elevi admisi 13.209, 23% au medii intre 9-10, 50%(!) au medii intre 8-10, (se confirma “geniul”), 40% au medii intre 6-8, iar restul, cca 10%, sub 6.

Aceste rezultate, asemenea celor din anii trecuti, sunt departe de a se inscrie pe curba lui Gauss, ceeace reprezinta dovada clara ca nu sunt conforme cu realitatea. 

Intrarea la liceu pe aceasta baza este triplu nociva. Elevii din scolile unde profesorii si elevii au avut demnitatea sa nu “triseze” la tezele unice sau sa nu-si cumpere notele curente prin “atentii”,  pierd locurile de la liceele bune, la care aveau tot dreptul, acestea fiind ocupate de cei “descurcareti”. Acesti descurcareti castiga doar aparent, pentru ca de-alungul anilor vor constata ca nu fac fata pretentiilor unui liceu de elita si se vad in situatia de repetentie sau de abandon, cu toate consecintele ce decurg de aici. Liceele de elita, obligate de acest sistem sa primeasca elevi pe care nu-i pot testa la intrare, vor face si ele compromisuri, altfel risca sa ramana fara elevi.

Legea Educatiei Nationale, in asteptare la Senat, rezolva in mica masura aceste neajunsuri, dand dreptul liceelor performante sa stabileasca prin examene sau orice teste, un procent de 30% din media de admitere la liceu. Insuficient, in opinia mea. Poate doar impreuna cu portofoliul educational, luat de asemeni in consideratie la admiterea in liceu, sa duca lucrurile pe un fagas normal.

In concluzie, decizia impartirii cifrelor de scolarizare,  intre filiere, fara a tine cont de structura joburilor din piata muncii, ci de cu totul alte criterii, face ca economia sa nu beneficieze de forta de munca calificata de care are nevoie. Iar productivitatea economiei este strans conditionata de calitatea sistemelor de educatie si formare profesionala. 

Daca nu vom actiona si in directia aceasta, nu vom avea o economie performanta, care sa ne aduca o viata mai buna.

Citeste mai multe despre     |   |   |   |   |   |   |   |   | 

  
3122 vizualizari
  • +1 (1 vot)    
    tot nu rezolvam (Joi, 1 iulie 2010, 21:03)

    andi [anonim]

    Chiar daca mutam cl. a 9a la liceu tot nu rezolvam nimic. Aminam cu un an iesirea din ciclul scolar a multor elevi. Solutia ar fi pastrarea celor 4 cl. de liceu si transformarea actualelor licee tehnice in adevarate licee tehnice sau de meserii. M-am mirat deunazi cind am aflat ca Liceul Energetic din orasul in care ma aflu nu poate scoate electricieni, ci doar mecatronisti si alte aberatii din acestea. Avem nevoie de meseriasi, prin urmare aceste licee trebuie gindite sa formeze oamenii atit cu un sumar de cultura generala, cit si cu o baza solida de informatii practice, ce sa duca spre o meserie. Astfel, aceste scoli ar deveni mult mai atractive. La fel este situatia in invatamintul politehnic.
    • +3 (3 voturi)    
      Licee (Joi, 1 iulie 2010, 21:13)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui andi

      Din proprie experienta stiu ca 30-40% din cohorta nu au resurse pentru integrale, derivate, fizica cuantica, etc. Si atunci, de ce sa faca toti liceul? Nu inteleg. Nu mai buna ar fi o scoala profesionala, post invatamant obligatoriu?

      Iar inv. obligatoriu, pana la 16 ani, le da ocazia sa intre in piata muncii, sa obtina achizitii prin educatia nonformala si informala, achizitii certificate apoi prin mecanisme clare. Eventual sa-si completeze mai tarziu liceul. Daca simt utilitatea aceasta.
      • 0 (0 voturi)    
        .. (Joi, 1 iulie 2010, 22:24)

        laura [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        Nu ii va convinge deloc noua lege sa nu faca liceu/facultate pe cei care nu au chemare, este un mod de a mai pleca de acasa undeva, de a le cere bani parintilor, in fine, sa nu munceasca.
        Mie mentalitatea mi se pare principalul motiv pentru ca care nu se indreapta spre scolile profesionale.
        Pot sa faca si 6 clase de gimnaziu ei tot vor merge la facultate, amana deznodamantul, cum ati spus si dvs.

        Inteleg ca ultima varianta a legii presupune 5 clase de gimnaziu si 4 de liceu deci vor termina liceul pe la 20 de ani, foarte tarziu, cred eu. Si exclude posibilitatea de a face 2 ani in unul. Un sistem perfect pentru aplatizarea varfurilor care ar putea face performanta in mediul academic.
        • 0 (0 voturi)    
          Nu (Vineri, 2 iulie 2010, 9:28)

          Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui laura

          Se admite posibilitatea sa faca doi ani intr-unul.

          Problema este daca romanului trebuie sa-i faci "binele" cu forta!
      • 0 (0 voturi)    
        intrebări (Vineri, 2 iulie 2010, 0:14)

        eu [anonim] i-a raspuns lui Vlaston Stefan

        ce vor face acei profesori care sunt formati sa predea la un profil uman daca se decida ca tot mai multe licee sa treaca la un profil tehnologic......de unde cadre formate pentru noi licee tehnologice sau scoli profesionale?
        • 0 (0 voturi)    
          Daca (Vineri, 2 iulie 2010, 9:30)

          Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui eu

          reducem totul la problema profesorilor... se duce de rapa invatamantul.

          Profesori se pot recicla, autoformarea continua este simpla prin accesul la internet.
  • 0 (0 voturi)    
    La altii merge... (Vineri, 2 iulie 2010, 0:03)

    stefan [anonim]

    ...cu admiterea pe baza de "dosar". Si chiar la universitati de prestigiu.
    E drept, unele mai au in secundar ceva teste de limba, sau cer un eseu de prezentare-motivare de 500-700 cuvinte.
    Ba la scoala au teste nationale la care scriu cu creionul....
    Ce e putred in Romania ca nu merge asa cum merge pe la altii?
    Parerea mea umila este ca acea "scara a valorilor" pe care o pomenea Eduard Victor Gugui (cine mai e si asta, o sa ma intrebati) in seara de 22 decembrie 1989 (iar vii din vremuri imemoriale) a ramas la fel de intoarsa.
    Cu profesori ce nu-s in stare sa ia la titularizare nici 5, cu politicieni ce chiulesc in masa de la munca lor, dar ne invata democratia la tv, cu sefi de stat si de guvern mediocri in perioada studiilor, cu doctori ca Mischie, Beuran -copiuta, Oprescu-fara articole, cu academicieni fara opera-Birladeanu, cu scriitori-hoti-plagiatori- Eugen Barbu, Ion Gheorghe, Romania va avea ceva virfuri, dar nu o populatie educata.
    Circula pe net o poveste despre studenti si limba engleza si nemultumirea profesorului respectiv.
    Dar decit sa se plinga pe net intrebarea legitima este de ce i-a trecut?
    Cind eram student am avut o discutie cu un profesor: noi sustineam ca facultate vine de la "ca e facultativ sa vii la scoala (in special cursuri)", dumnealui sustinea ca vine de la "ca e facultativ" sa terminam sau nu.
    Cred ca ambele tabere aveau dreptate.
    Iar reforma invatamantului trebuie sa mai cuprinda ceva: posibilitatea de a te intoarce oricind la scoala. Evident cu costuri (taxe, viata familiala, servici ziua si scoala seara), dar sa fie.
    Si mai cred ca trebuie sa dispara catalogul ca spatiu public. Nota este o chestie personala de evaluare.
    De urmarit acesti tineri cu zece pe linie sau aproape.
    • 0 (0 voturi)    
      Sunt multe de facut (Vineri, 2 iulie 2010, 9:32)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui stefan

      20 de ani am pierdut timpul aiurea. Acum sunt cu criza la tampla. Trebuie sa facem repede ce n-am facut 20 de ani. Cand e graba, sigur se da rasol...
  • 0 (0 voturi)    
    implementarea! (Vineri, 2 iulie 2010, 12:37)

    Paul [anonim]

    Buna ziua,

    Dupa parerea mea tezele unice au fost o idee buna pentru simplu motiv ca elevul este constient ca trebuie sa invete din clasa a V-a pana in clasa a VIII-a. De asemenea copiii care au probleme, pot fi atentionati din timp ca mai au de invatat. Principala problema este, ca de obicei, implementarea.

    In primul rand copiatul sau mai grav profesori care ajuta elevii, cred ca s-ar putea elimina in mare parte daca s-ar da tezaele in centre regionale iar paza la examen ar fi asigurata de profesori care predau la liceu.

    O a doua problema este faptul unei profesori corectori nu sunt seriosi si pun note in functie de nota profesorului de la clasa. Acesta problema cred ca s-ar putea elimina daca s-ar gasi o modalitate prin care profesorii sa nu stie ce note au pus colegii lor.

    Nu in ultimul rand cred ca ar trebui sa nu se ia in considerare media notelor din timpul anului sau introducerea unor testari multidisciplinare prin care sa se testeze pe langa cunostintele de matematica, limba romana si istorie si cunostintele de stiinte, limbi straine etc. Din pacate media notelor din timpul anului, apare si noua lege a invatamantului.

    Cel mai grav lucru care se poate intampla in educatia unui copil este sa i se puna note nemeritate. Pana la urma este vorba de dezvoltarea unei natiuni bazata pe furt.
    • 0 (0 voturi)    
      Examenul de admitere (Vineri, 2 iulie 2010, 13:26)

      Vlaston Stefan [utilizator] i-a raspuns lui Paul

      La liceu este sfant. Mai greu de corupt. Si elevii trebuie obisnuiti cu competitia. Ce altceva este viata?
  • 0 (0 voturi)    
    Scuze pentru o chestiune... (Vineri, 2 iulie 2010, 14:28)

    Paganel [anonim]

    ... în afara subiectului, dar am şi eu o întrebare: pe când o analiză pertinentă legată de acest "concurs naţional de copiat" care a devenit aşa-zisul "bacalaureat"???? Aş putea chiar să vă propun să analizaţi, dacă se poate, obiectiv, copiatul şi la testele date de elevi în clasele a VII-a şi a VIII-a... Învăţaţi că se pot descurca furând, aceşti viitori studenţi, intraţi pe bază de dosariadă, vor fura şi în facultate (încheind cu furatul licenţei de pe net). Iar aceştia sunt "viitorul României", care vor ajunge să decidă în/pentru această ţară peste câţiva ani! Cum mulţi vor ajunge în diverse posturi după sistemul "pcr" ("pile-cunoştinţe-relaţii"), tot ei îi vor umili pe aceia, din ce în ce mai puţini şi tot mai puţin motivaţi, dintre colegii lor de generaţie, care nu au copiat nici la şcoală, nici în studenţie şi care au muncit mereu pentru rezultatele lor! Pentru aceştia din urmă, care chiar ar putea "pune umărul" la alinierea ţării la standarde europene, ce facem???????????
  • 0 (0 voturi)    
    implementare (Sâmbătă, 3 iulie 2010, 13:09)

    Paul [anonim]

    Buna ziua,

    Ca si in cazul examenului de capacitate este problema implementarii, iar solutia cred ca a gasit-o d. Andronescu: desfasurarea bacalaureatului in centrele universitare. Numai ca logistica pentru a deplasa si caza atatia ar fi greu de asigurat.

    De aceea poate desfasurarea unui bacalaureat B (o idee mai veche de altfel) pentru cei care vor sa urmeze o facutate si care sa se desfasoare in centrele universtare poate ar fi o solutie. In general, cu cat sunt mai putine centre de examinare cu atat este mai usor sa se asigure corectitudinea examenului.
  • 0 (0 voturi)    
    bacalaureat (Sâmbătă, 3 iulie 2010, 13:18)

    mihai [anonim]

    Bacalaureatul este viciat si din pacate universitatile se complac in situatie. O solutie care cred ca ar aseza lucrurile cat de cat ar fi mult discutata finantare multianula (finantarea sa nu se realizeze per student ci in functie de numarul studentilor din anul I). In felul acesta termina facultatea cine merita.

    M-am uitat din curiozitate la forma legii invatamantului si articolele despre finantarea de baza mi se par confuze.

    Articolul 205 din legea invatamantului adoptata in Camera Deputatilor:

    "(4) Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului asigura finantarea de baza pentru universitatile publice, prin granturi de studii calculate pe baza costului mediu per student echivalent, per domeniu, per cicluri de studii si per limba de predare. Fondurile vor fi alocate prioritar spre acele domenii care asigura dezvoltarea sustenabila si competitiva a societatii, iar in interiorul domeniului, prioritar, celor mai bine plasate programe in ierarhia calitatii acestora.

    (5) Finantarea de baza este multianuala, asigurandu-se pe toata durata unui ciclu de studii."

    Ce se intelege din textul de mai sus?

    Pana la urma finantarea respecta principiul de care pomenea d. Basescu inainte de a fi d. Funeriu ministru si apoi si de d. Funeriu, ca finantarea se va face in functie de numarul studentilor din anul I? Sau vom continua a promovam studenti care nu merita?


TOP5

Ultimele
stiri
    Nu există niciun articol deocamdată în această categorie

FORUM

Ultimele
discutii